Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Desk Master

Fick klart kabelhållarna. Klurigt med att borra ett 4 millis hål i 5 mm stål så fick hitta någon med en pelarborr men det blev gjort. Nu är de klara för målning!

Hålet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg tråden första gången idag. Började 2014, tänkte att denna var gammal, men den är fortfarande aktiv. Snacka om långtids projekt. Tummen upp!

Ville bara komma med lite input angående dina temp givare.
Det ser tuft ut, men de är inga under av precision. I mitt förra bygge, installerade jag ett par likadana för att hålla lite koll på Delta i loopen, med resultatet att jag enligt temp givarna hade en värme ökning i radiatorerna, med nästan en halv grad.?
Kontaktade leverantören, som upplyste mej om att dess precision inte var specad högre och att mina var innom toleranserna.
(Mätområde: -20 till + 90 C grader +/- 1c.)
Det är ändå bra att hålla koll på vatten tempen, så det är inte bort kastat, men stirra dej inte blind på värdena du får från dessa.
Om du kollar på eBay, har det kommit ut en ny version av dessa, med samma sensor, men mycket tuffare display. Samma fysiska storlek, men tuffare presentation.

Bygget kommer följas!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Desk Master

@Turbonisse: Tack för inputen. Kan kolla upp dom nya men dom är nog mera där för syns skull:D det är vansinnigt mycket radiatorer i mitt bord så är ej speciellt orolig

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Här är början på nya skärmstödet som skall kromas Megauppdatering inom 3-4 veckor då det kommit krommade grejer tibaka, nytt skärmstöd, omgjorda ben etc

Men här är lite smakbit

Visa signatur
Permalänk

Bland det snyggaste byggen jag sett, om inte det snyggaste! väntar med iver på det färdiga resultatet!

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Desk Master

Såja benen omgjorda och skärmen på sin nya ställning!

Ville få benen rundare för att passa med resten av stilen så den övre balken fick göras om. Minor grej men ganska tidskrävande

Detta skall ju såklart slipas och krommas

Sen skärmstödet då. Gjort av 65 mm Axelstål och ett 60 mm böjt rör. Ström och displayportkabeln är gömda inne i skärmstödet

Lite gängor

Försökte kopiera skärmens bakre kurva lite och samtidigt emulera kurvan på träet

Äntligen i!

Börjar va ganska tungt men som tur håller ramen vad som helst

Testmonterade bakskivan lite. Den bör slipas lite i kantera efter lackning

Nästa gång vi ses har ja lite krommat godis mera kablar och annat smått och gått!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fasen vad bra det blir! skärmstativet höjde verkligen helhetsintrycket till nästa nivå.

Permalänk
Medlem

Skärmstativet va verkligen en fullträff!! Riktigt snyggt alltihop.
Vart ska du montera hörlursstället?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Desk Master
Skrivet av maLakai:

Skärmstativet va verkligen en fullträff!! Riktigt snyggt alltihop.
Vart ska du montera hörlursstället?

Ja den jag gjorde tidigare går på väggen men det kommer finnas ett gängat hål i skärmstället där en annan ställning kommer för hörlurar då jag är på Dreamhack elr någon annan mässa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan, jag tappar hakan!
Du tar inte emot beställningar ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Desk Master
Skrivet av RVX:

Fan, jag tappar hakan!
Du tar inte emot beställningar ?

Tror inte man får göra reklam här men drömmen är väl att bygga på beställning. Kom till Dreamhack och titta bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Tror inte man får göra reklam här men drömmen är väl att bygga på beställning. Kom till Dreamhack och titta bara

Hade missat att du ställer ut där, men åker jag förbi så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Föredetting

Galet snyggt bygge, tre tummar upp. Blir nästa projekt att holka ur väggen där bordet ska stå, så man kan skjuta in bordet hela vägen in mot väggen?

Såg förresten inte vartifrån du var först, men halvvägs ner på sida ett stod det "hårdskivor" och därefter hörde jag dessa berättarröster i huvudet medan jag läste: https://www.youtube.com/watch?v=_RxCfr7obEg

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Frida 🥐

Imponerande projekt! Måste följas

Visa signatur
Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag håller på att bygga ett skrivbord till mitt gameroom. Helt plötslig ser mitt projekt ut som Lego i jämförelse med det här

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Meantek:

Galet snyggt bygge, tre tummar upp. Blir nästa projekt att holka ur väggen där bordet ska stå, så man kan skjuta in bordet hela vägen in mot väggen?

Såg förresten inte vartifrån du var först, men halvvägs ner på sida ett stod det "hårdskivor" och därefter hörde jag dessa berättarröster i huvudet medan jag läste: https://www.youtube.com/watch?v=_RxCfr7obEg

Alltså jag är finlandssvensk men snarare Helsingforsare och inte plattlänning

Hur som haver fick lite smått gjort.

Kabelhållarna tibaka från sprutlackering

Eftersom moderkortet gjärna får sitta kvar i datorn en stund till så blev det att göra en äkta wooden pc för att mappa ut kablar:D

Nasa använder samma lösning har kablarna på styrbord sida klara så nu kan man börja på andra hälften

Blev några lager lack på nyckeln också så inte mina fingrar på sikt smutsar ner träet. En bit flambjörk som lurar där under

Får mina krommade grejer tibaka den 17nde mars. Preppar andra och sista batchen som bäst (benen och skärmstödet)

Och sen orelaterat men lägger nu ut detta iaf. Blivit ett litet sidospår. Tänkte göra en lampa som står bredvid bordet i arbetsrummet.
Svarvade ur lite björk och tog en gammal färjas axel och använder det som gods för ändorna. Lär inte sätta upp så mycket bilder på detta men kommer väl nåt smått när det är klart. Hör lite till bordet endå

Dosan som skala

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här måste vara den sjukaste (och längsta) byggloggen jag har läst.
Galet imponerad över hur detaljrikt och snyggt du gör allting.

Väntar otroligt spänt på att se slutresultatet

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, riktigt kul att följa! Och som alla andra säger, ska bli riktigt intressant att se slutresultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

Imorgon börjar assembleringen. Allt är hemma

27 krommade delar:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så.. imorn lagom 11-fikat så får vi se bilder på allt monterat alltså? känn ingen press

Permalänk
Desk Master

Såja, var en lång dag men fick mycket gjort

Näst sista gången som allt skruvas i. Nu skall precis allt få sin slutgiltiga plats men kommer ej sätta i vatten ennu. Bör skruva isär allt en sista gång och polera upp allting och nanoduksbehandla träet så det får sin slutgiltiga lyster och hårdhet.

Hur som dags att se hur det blir att se ut

Grejerna äntligen tillbaka från nickelpläteringen i dalarna. Putsade lite av dem innan monteringen
gillar hur blankt allt är

Första benet då

Fick byte bultarna av estetiska skäl

benen på och lite inredning

Så dags för gallrena

Vänster sida

och höger..

560 mm radiator galler

Dessa har ju som tidigare nämnt små bitar som trycker upp dom mot infasningen underifrån

2 skruvar gömdes som gör att plåten inte saggar

Nyckelstarten i

Blev att göra ett hål i bakpanelen för att få ut moderkortskablarna till skärmen och dac/usb

Målade förstärkningen

Alla krommade delar på plats!

nyckeln på plats. Den har lackats några varv så man inte lämnar märken i träet. En bit flambjörk från vårdö där. Älskar verkligen färgkombinationen mahogny och nickel

Skärmen och glaset i

Och en massa foton

och en liten video så man får eventuellt ett lite bättre helhetsintryck

http://i.imgur.com/aOkQIX8l.jpg

Blir att dra den sista elen och vatten till näst. Mina pumpar har fastnat i belgien hoppas dom kommer snart :S

Vill passa på för alla snälla kommentarer ni lämnat under byggets gång. Det börjar äntligen närma sig slutet på detta snart 4 åriga projekt. Tack och på återseende!

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Glömde gångjärnen! De är också klara

men först en lång 24 pins kabel

Och så gångjärnen. Dessa nickelpläterades också. Dessa blev nog alldeles för dyra och arbetsdryga att göra men slutresultatet gör det nog värt sådär nästan iaf

Lite som lego att skruva ihop dem

Är ju ej polerade nu men blir nog bra

Visa signatur
Permalänk

Detta är ett konstverk, följt tråden sedan start och tycker inte det finns någonting som ens är i närheten av detta bygge i min mening.
Är helt förälskad i hur du har jobbat på alla dem små och stora detaljer och dina lösningar på alla problem du stöt på är helt fantastiskt. Önskade man kunde få stå med ett glas champagne och bara njuta av denna skapelse.

Permalänk
Medlem

Wow. Bara wow. Sjukt imponerande. Vågar man fråga vad du tror allting i material har kostat? Riktigt coolt iaf.

Permalänk
Medlem

Känns som jag sett denna tidigare, men upptäckte den precis igen! Helt galet snyggt! Man blir lite sugen att åka på DH nu!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Riktigt ballt och imponerande bygge (men kanske lite för "tacky" för min smak), bra jobbat!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Desk Master

@Landmark90: Tack, rör väl oss där vid 10.000 euro innan allt är klart och en hel del timmar

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Här är lite mera gångjärn saknade brickor så kunde inte skruva ihop båda gångjärnen i början

Visa signatur
Permalänk

Sträckläst tråden - sjukt imponerad. Fortsätt så!!

Stavfel :/
Permalänk