Använda en gammal 2500k som server?

Permalänk

Använda en gammal 2500k som server?

Hej, har lite gamla datordelar som jag hade tänkt bygga en server av.

Min fråga till er är hurvida man behöver fläkt och chassie för projekt av denna sort.

Kmr endast bruka servern för lätta applikationer, inget grafiskt, så grafikkort skulle inte ens behövas.

Går det att starta upp en dator med 2500k processor med ASUS P8P67 Pro Socket 1155 som moderkort och tillhörande RAM minnen och HDD.

Har processorkylare, men undrar om det går att ha den körandes 24/7 utan extra fläktar som vanligtvis sitter i ett chassie.

Något extra att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Hej, har lite gamla datordelar som jag hade tänkt bygga en server av.

Min fråga till er är hurvida man behöver fläkt och chassie för projekt av denna sort.

Kmr endast bruka servern för lätta applikationer, inget grafiskt, så grafikkort skulle inte ens behövas.

Går det att starta upp en dator med 2500k processor med ASUS P8P67 Pro Socket 1155 som moderkort och tillhörande RAM minnen och HDD.

Har processorkylare, men undrar om det går att ha den körandes 24/7 utan extra fläktar som vanligtvis sitter i ett chassie.

Något extra att tänka på?

Jag har min server gåendes i tv-bänken (stängd) 24/7. Ligger ingen konstant load men är filserver med Samba, kör plex och hostar en blogg. Sitter en g3258 i den. fläkten på stock-coolern har dött så lutar en vanlig chassifläkt mot den och det funkar bra.

Orkar inte kolla kompatibiliteten på dina prylar, det får du googla själv.

Svaret är iaf att det går att köra utan extra fläktar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl