Permalänk

Modda en "vanlig" fläkt till LED

Hej!
Vill att min front på mitt Fractal Arc chassi skall lysa blått, har redan installerat 2 led slingor längs öppningens högra och vänstra sidor inifrån, men det lyser inte starkt nog imo.
Jag såg denna videon: https://youtu.be/cfAUleIrm3E och blev inspirerad att modda mina befintliga Silverstone Air Penetrator fläktar. Om ni undrar varför jag inte köper led fläktar är dels för att jag gillar Air Penetrator tekniken, dels för att jag är snål.

**Till frågan**
Jag har köpt ett antal blåa leds med inbyggt motstånd. Kan jag parallellkoppla samtliga leds (12st, 4dioderx3 fläktar) till en molex +/- pol, eller ska jag parallellkoppla varje enskild fläkt till varsin molex (3st), eller seriekoppla varje enskild fläkt till varsin molex (3st).
Spelar det någon roll över huvud taget? Vad tror ni är den smidigaste lösningen är i så fall?

Tack för svar!

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

Jag är för din tanke om att modda en bra fläkt du redan äger än att köpa nya som kanske är sämre men som lyser! Kul projekt också!

Jag antar att det är 12 volt som dina LEDs ska drivas med? Är du bekväm med en lödkolv och planerar att driva dina fläktar med 12 volt så hade jag lött dioderna parallellt med fläkten, direkt till motorn. Anledningen är att det blir minst kablar i burken då.
Vill du inte löda till motorn så hade jag tagit alla dioder från en fläkt, sätt på en molex parallellt och så gjort det på alla fläktarna. Kommer bli jobbigt om du vill flytta dem annars.
Det spelar egentligen ingen roll men parallellt är vägen att gå!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Smidigaste lösningen om du har plats för det är ju att sätta dit en färdig produkt typ: https://www.inet.se/hitta?q=halos
Finns säkert liknande lösningar av andra tillverkare.

Annars kan du ju kolla här: http://www.instructables.com/id/Add-LCDs-To-Your-Computer-Fan...
så visar de hur man sätter dit LEDs till vilken fläkt som helst (typ samma som videon, men lite lättare att följa).

Permalänk

Phanteks Halo som tidigare länkat fungerar grymt bra!

Permalänk
Skrivet av Cane-force:

**Till frågan**
Jag har köpt ett antal blåa leds med inbyggt motstånd. Kan jag parallellkoppla samtliga leds (12st, 4dioderx3 fläktar) till en molex +/- pol, eller ska jag parallellkoppla varje enskild fläkt till varsin molex (3st), eller seriekoppla varje enskild fläkt till varsin molex (3st).
Spelar det någon roll över huvud taget? Vad tror ni är den smidigaste lösningen är i så fall?

Tack för svar!

beror lite på vilken spänning dioderna ska ha hur de ska kopplas men när du säger med inbyggt motstånd gissar jag att de antingen är konstruerade för 5V eller 12V drivspänning vilket borde varit specifierat från säljaren.

men troligen är det parralellt som gäller antingen matade med 5v eller 12v från t.ex en molex, eller som någon sa om de är gjorda för 12v kan de anslutas till 12V matningen på fläkten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows