Permalänk
Medlem

Felsöka/byta moderkort Asus Z170WS

Jag uppdaterade bios mha AI suite för några dagar sedan, efter det har jag fått fler och fler BSOD för varje dag, innan första BSOD hade jag kört en nvidia coinminer några veckor utan problem. När windows startade så drog en service igång en chrome-session, vilket resulterade i omedelbar BSOD, när jag avinstallerat chrome kunde jag använda datorn hjälpligt men vid last (framförallt verkade det som grafik) så inträffade ytterligare BSOD. Nu har jag avinstallerat grafikkortet och kan köra BIOS några sekunder sedan fryser det, har resettat CMOS utan förbättring. Nu funkar inte en flashback ens (via knapp och USBminne), den startar flashback men blir aldrig klar (har väntat 60 minuter). Senast jag såg något i BIOS var det korrupt och visa saker på franska. Även min VM fick BSOD några ggr senaste dagarna.

Vad göra? Har en ganska avancerad setup med en VM som kör sådant jag vill göra anonymt som en server som använder VPN, har fungerat grymt bra men tog ett bra tag att sätta upp (inklusive en del programmering för automatisk flyttning av filer). Så vill hemskt gärna kunna använda den, den ligger på två 950 Pro 512GB och en intel raid-5 på 4 diskar.

Om jag köper nytt, skall jag chansa på att köpa ett likadant moderkort igen och bara flytta allt?
moderkortet är https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397855

Jag körde ett minnestest utan fel och som sagt plockat ut grafikkortet (CPU har inbyggd GPU) så det är väl inte så mycket mer som kan vara fel än moderkortet? Hur fungerar Windowslicensen om man byter moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

har resettat CMOS utan förbättring.

Testa att göra det igen. Använd ett av sätten som ska göra medan strömkabeln är utdragen och va lugn så den hinner bli nollställd. Den borde åtminstone gå tillbaka till engelska om du lyckas.

Du har inge koppla in något eller skadat något som du trodde inte spelade roll?
Tex USB kabel/pryl, kringutrustning mm.

Koppla ur alla diskar för säkerhets skull medan du felsöker. Både föra att dom verka vara viktiga för dig och för att utesluta att dom, kablarna eller porten de kopplats till orsakar fel.

Gällande Windows licensen så underlättare det om vi vet vilken du använder, om du uppdaterat från en äldre version mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa att göra det igen. Använd ett av sätten som ska göra medan strömkabeln är utdragen och va lugn så den hinner bli nollställd. Den borde åtminstone gå tillbaka till engelska om du lyckas.

Du har inge koppla in något eller skadat något som du trodde inte spelade roll?
Tex USB kabel/pryl, kringutrustning mm.

Koppla ur alla diskar för säkerhets skull medan du felsöker. Både föra att dom verka vara viktiga för dig och för att utesluta att dom, kablarna eller porten de kopplats till orsakar fel.

Gällande Windows licensen så underlättare det om vi vet vilken du använder, om du uppdaterat från en äldre version mm.

Ok testat kopplat ur allt, testat minnessticka för sticka, alla fungerar var för sig. Två stickor fungerar, fyra stickor, ingen bild efter boot. Dvs slot A1 och eller B1 på moderkortet är trasig. Det borde väl bevisa att det är moderkortet som är trasigt?

Permalänk
Medlem

@Mordekai:

Detta fenomen är vanligt om man råkat skadat någon pin på cpu socket på moderkortet, du kan ju alltid plocka ur cpu och kika så att alla pins är på sin plats.

Sedan är ju z170 relativt nytt och säkerligen fortfarande under garanti.
Jag fick själv ut ett nytt efter att mitt asus z170a dog.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har nu bytt moderkort.... Var rätt säker på att det var en CPU-pin som var böjd, hade ett vagt minne av att jag tappade CPUn i sockeln snett när jag byggde datorn för två år sedan.

Det trista är att nu startar inte datorn alls. Q Code 76 och CPU_DIAG lyser fast blått sken.
Inget är inkopplat förutom en sticka RAM.

Gråtfärdig...

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Vad tråkigt :/ Du kan alltid köpa en Intel celeron för 500kr och prova med en sådan. Om du nu inte är helt säker på att cpun är död.

Köper du en celeron har du alltid ångerrätt

Men när köpte du cpun? Har du garanti kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uno_m:

@Mordekai: Vad tråkigt :/ Du kan alltid köpa en Intel celeron för 500kr och prova med en sådan. Om du nu inte är helt säker på att cpun är död.

Köper du en celeron har du alltid ångerrätt

Men när köpte du cpun? Har du garanti kvar?

Jag köpte CPUn typ april 2016, bra tips med Celeron, var precis på väg att köpa en ny i7... är det PSUn så blir jag grymt förbannad på corsair.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Hittade denna länken där du kan kolla garanti snabbt och enkelt från intels sida.
https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo

Sedan bör du ha garanti hos återförsäljaren

Permalänk
Medlem

Ok nytt moderkort, det förra jag fick av Dustin var i alla fall uppenbart trasigt. Detta (garantiretur från Dustin) fungerar lika bra/dåligt som mitt original. Med min ursprungliga CPU (i7 6700K) fungerar det att komma till BIOS med alla fyra minnena installerade (CMK32GX4M4A2400C14), därefter fryser den totalt, klockan stannar keyboard dött. Med den för testandets skull inköpta Pentium CPUn (G4400) och samtliga minnen installerade kan jag använda BIOS utan problem, när Windows börjar ladda så kraschar den dock, olika krascher varje gång.

Med enbart en minnesmodul installerad med min i7 6700 fungerar datorn problemfritt med samtliga 4 minnesstickor testade. Minnesdiagnistik visar inga fel. Finns det register i minnena som enbart används om två stickor sitter i samma kanal?

Jag kan inte rekommendera att köra virtuella maskiner på en Pentium G4400... Det är skitsegt jmfrt med min ursprungliga setup (som iofs också har 32GB RAM istället för 16GB).

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Har du installerat om Windows?

Det är normalt att Windows kraschar, buggar mm om man inte installerat om Windows EFTER att man byggde ihop datorn. Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så bruka den vara seg långsammare än vad den borde vara tills man gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Mordekai: Har du installerat om Windows?

Det är normalt att Windows kraschar, buggar mm om man inte installerat om Windows EFTER att man byggde ihop datorn. Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så bruka den vara seg långsammare än vad den borde vara tills man gjort det.

eftersom felen uppträder redan i BIOS och boot till reparations-USB kan det inte vara ett fel på Windows som orsakar problemen. Det lutar åt att problemen har med senaste BIOS versionen att göra.

Windows fungerar stabilt om jag har två av fyra minnesstickor installerade, oavsett om jag använder min ursprungliga CPU eller den nya test CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

eftersom felen uppträder redan i BIOS och boot till reparations-USB kan det inte vara ett fel på Windows som orsakar problemen. Det lutar åt att problemen har med senaste BIOS versionen att göra.

Windows fungerar stabilt om jag har två av fyra minnesstickor installerade, oavsett om jag använder min ursprungliga CPU eller den nya test CPUn.

Det var när du gjorde testet jag markerat som jag syftade till.

Skrivet av Mordekai:

Ok nytt moderkort, det förra jag fick av Dustin var i alla fall uppenbart trasigt. Detta (garantiretur från Dustin) fungerar lika bra/dåligt som mitt original. Med min ursprungliga CPU (i7 6700K) fungerar det att komma till BIOS med alla fyra minnena installerade (CMK32GX4M4A2400C14), därefter fryser den totalt, klockan stannar keyboard dött. Med den för testandets skull inköpta Pentium CPUn (G4400) och samtliga minnen installerade kan jag använda BIOS utan problem, när Windows börjar ladda så kraschar den dock, olika krascher varje gång.

Med enbart en minnesmodul installerad med min i7 6700 fungerar datorn problemfritt med samtliga 4 minnesstickor testade. Minnesdiagnistik visar inga fel. Finns det register i minnena som enbart används om två stickor sitter i samma kanal?

Jag kan inte rekommendera att köra virtuella maskiner på en Pentium G4400... Det är skitsegt jmfrt med min ursprungliga setup (som iofs också har 32GB RAM istället för 16GB).

Kanske behöver du uppdatera bios. Säkrast att använd den CPU som funkar när du uppdaterar bios.

Nollställ bios kan lösa problem. Tex när man bytt CPU, GPU osv men fått problem. Efter att man uppdaterat klart bios bör man också nollställa den även om det inte alltid står i instruktionerna.

Ställa in minnenas volt ochtiming eller välja xmp profil (eller nåt sånt). Siffrorna som man ska ställa in minnena efter bruka finnas på butikers hemsidor.

Permalänk
Medlem

Status:
Helt säker på att CPU är hel efter att jag testat med annan CPU och fått likvärdiga resultat.
Har testat samtliga minnen i Memtest86 utan fel, de är med på ASUS QVL sedan start
Har bytt moderkort med identiska resultat
Har ej testat annat nätagg - potentiellt problem
BIOS var troligen innan jag uppdaterade och började få problem version 0602
BIOS jag uppgraderade till var version 3105
Jag har testat 3105,3002 och 0902, tidigare versioner vägrar EZ-Update läsa in.

Med alla fyra minnen installerade:
Med version 3105 kan jag boota datorn till BIOS men den krashar snart efter (inne i BIOS eller OS spelar ingen roll)
Med version 3002 kan jag pilla runt i BIOS hur länge som helst utan krasch, OS krashar ganska tidigt med slumpmässiga fel.

Med två minnen installerade:
Med samtliga BIOS-versioner kan jag använda datorn normalt.

Permalänk
Medlem

Svar från ASUS är nu att jag måste ha rätt version av minnena från Corsair. Jag har version 3.20, enligt QVL skall det vara 4.23. Hur vet man vilken version av minnena man köper. På hela ASUS QVL finns det iunget annat minneskit att köpa i Sverige som ger 4x8GB=32GB. Ingen ÅF jag sett listar versionen på CMK32GX4M4A2400C14. Minnena fungerade i en BIOS-version jag inte kan nedgradera till längre. Om jag visste att det skulle fungera och jag fick korrekt version skulle jag kunna tänka mig att köpa nya minnen. Om ASUS säger att version 4.23 fungerar betyder det att enbart den versionen fungerar eller all fr.o.m. den versionen?

ASUS QVL:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket1151/Z170-WS/QVL/Z1...

Permalänk
Medlem

Så var sagan all. Köpte G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC19200/2400MHz CL15 4x8GB (F4-2400C15Q-32GRR). Nu fungerar datorn felfritt med 4st 8GB-moduler. Felet var alltså att mina ursprungliga minnesmoduler fanns på QVL men med annat versionsnr, verkar bara vara Corsair som dras med versionssnr på ASUS QVL. Mina moduler var 3.20, enligt nuvarande ASUS QVL krävs version 4.23. Nedgradera BIOS till ursprunglig version gick inte heller.