AMD Ryzen 7 2000-serien dyker upp i tidiga prestandatester

Permalänk
Avstängd

Är högre siffror än jag vågat hoppas på sen om xfr ligger på 4350mhz så bör det vara en fråga om v-core att få det över alla kärnor och 4400/4500mhz bör vara ganska realistisk med tanke på 1.25v och kommer ha bra singeltråds prestanda och vara ett monster över alla kärnor

Ser man till singeltrådat verkar dom liga runt i5 där dom spöar tex i5-8400a och med alla trådar har mer än dubbla prestandan vilket även kan göra lägre modeller riktigt intressanta val och slår ut orsaken att välja hela i3/i5 serien och i7 må ha singeltråds fördel men blir överkörd om alla trådar rullar och blir nog riktigt bra cpu

Ska även bli roligt att se hur ny chipset gynnar dom och hur mycket riktigt snabba minnen kommer göra till för prestandan och jag vill ha en.... nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är ju med XFR, alltså när inte samtliga trådar är belastade (syns ju tydligt när singelthread testet i cinebench har större ökning än multithread). Det kan ju mycket väl vara samma problem som på nuvarande Ryzen där överklockning på de modeller med högst XFR kan leda till sämre prestanda i flera scenarion då frekvensen för OC på samtliga kärnor kan bli lägre än XFR.

Hur som, blir säkert en boost i frekvenser över brädet. Men hade inte tagit för givet att de kommer klocka högre på samtliga kärnor än XFR-frekvensen.

Ah ja det kan nog stämma. Får nog inte hoppas för mycket mer än 4.2-4.3 GHz då om dessa siffror stämmer! Det jag fokuserade på dock var just 1.25V - har för mig att max rekommenderade (av privatpersoner) VCORE för Ryzen brukar ligga nära ca 1.35-1.4V? På så sätt har man en liten overhead, men samtidigt har man ju sett nuvarande Ryzen gå in i en frekvensvägg och vägra vara stabila oavsett spänningsökning. Nåja, ska bli intressant att se de riktiga testerna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

2600:an ryktas bli upp till 15% snabbare än 1600 enligt denna läcka:
https://wccftech.com/amd-ryzen-5-2600-pinnacle-ridge-cpu-perf...

Otroligt fin prestandaökning om det skulle visa sig stämma. Snart kanske det inte finns någon anledning att välja Intel alls.

Om jag känner Intel rätt kommer de justera sina priser så man hamnar i det där tveksamma läget vad man ska välja, vilket Intel historiskt tjänat på.

Men detta ser väldigt lovande ut

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

När var annars ice lake tänkt att släppas?
dags för mig att uppgradera min gamla 4930k snart.. Så jobbigt bara att det behövs nya minnen och moderkort på köpet..

Skickades från m.sweclockers.com

ice lake borde kallas för hell frozen over lake för här tar intel stop.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det nu är 2700(X) och prestandaförbättringarna visar sig vara så stora så måste jag nästan ha en oavsett. 2700K är min favorit CPU från Intel så en 2700 från AMD känns som ett extra lockande köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter på en Intel 2600K så är ju sugen på en Ryzen 2600X nu.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk

Med tanke på att xfr för 1800x är 4.1ghz och xfr för den nya är 4.35 så gissar jag på att dom nya klockar till 4.2 på alla kärnor.

Högre är guld ex men 4.0 blir det nya 3.9. Låter ganska rimligt.

Pga bättre latens som det ser ut idag på cachen så lär vi s nog se en ev liten bump i prestanda typ ca 2.5% across the board.

Om det ens blir något i realworld applications.

Ja lägger ribban där, blir det lite lägre så är det ok ändå, men blir det bättre är det kanon!

Känns realistiskt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ytterligare en artikel som pekar mot att det är guld och gröna skogar med Ryzen 2. Sjukt spännande att se hur det faktiskt blir när processorerna väl lanseras

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Om nu bara minnes- och grafikkortspriserna kunde sjunka tillbaka till normala nivåer så det blir roligt att bygga datorer igen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon114264:

Om nu bara minnes- och grafikkortspriserna kunde sjunka tillbaka till normala nivåer så det blir roligt att bygga datorer igen.

Ska tydligen bli ännu värre hela 2018 typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det verkar som AMD inte släpper en 2800X enligt detta som Videocardz.com kommit över och kan vara ett smart drag då de skall släppa Ryzen Threadripper 2900X som täcker upp det ganska bra.

https://videocardz.com/75194/amd-ryzen-2000-series-exposed-pr...

Frågan är, kommer det någonsin en 2800X? Kan de vänta på en lite mer mognad tillverkningsprocess? Borde ju i så fall ligga på runt 3,9GHz i bas och 4,6GHz med XFR. Kan mycket väl vara för högt för att det ska gå. Om de inte har utrymme för det så kommer 2700X vara toppmodell. En sak som skvallrar om att så kanske är fallet är att 2700X har 10W högre TDP än 1800X.
Kan det vara så att den snabbaste processorn de kunde göra inte kunde göra skäl för namnet 2800X. Så de låter 2700X vara topp? De hade ju förväntningar på sig om frekvenserna som inte skulle uppfyllas om 2800X hade nästan samma bas som sin föregångare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jag sitter på en Intel 2600K så är ju sugen på en Ryzen 2600X nu.

Bra uppgradering rent prestandamässigt! Men det låter lite tråkigt att byta en 2600K mot en 2600X..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Om det är 2700X ser det lovande ut. Om det är 2800X är det mindre imponerande. Får se vad 2800X hamnar på för klockan och om det klockar mer än 1800X. Då kan det verkligen utmana 8700K.

Själv har jag länge velat uppgradera men inte sett behovet och nu när jag skaffat 4k skärm är det ju grafikkortet som blir flaskhals. Om jag förstår rätt är det ingen mening med en biffig CPU i 4k eller? Har gammal 3750K i 4,2ghz. Ett GTX1070 som är på gränsen för att klara 4k. Ligger på ca 35fps i krävande spel. Planerar köpa ett GTX3070 när det kommer alltså skippa GTX2070. Är det mening med att uppgradera CPUn innan dess eller ska man köra allting helt nytt när GTX3070 kommer. Vet att mitt 1070 inte kommer klara 4k maxxade inställningar ända till 3070 kommer men var tvungen lova frugan att inte köpa nytt grafikkort på 4 år när jag 2016 köpte mitt 1070. Dock får jag köpa CPU men vet inte om det är värt det eller vänta till 2020 där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag vet inte vad det är heller. Såg någon skickade en länk till google om något tweet som donald trump hade gjort. Jag är inte riktigt med på vad tweetet handlade om eller vad de har med Intel att göra, mer än ett försök att förlöjliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte han försöker förlöjliga, snarare pekar han nog ut den minst sagt dåliga/underliga lanseringen Intel gjorde iom Coffe Lake, dvs. ngt som kan liknas med varje gång Trump sätter sig bakom en skärm och loggar in på twitter. Vädligt bra liknelse som många hårdvarusiter gjorde vid lansering. Det är är populärkultur blandat med hårdvara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Kanske clockar bra. Bra prestanda för kr?

Enkel trådat verkar den prestera som en i5 7600K.
Multithreading som en i7 8700K.

Så i spel tänker jag att den ligger någonstans mellan i5an och i7an. Kanske bra budget alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera klocken på processorerna.

Skrivet av Elektron:

Vad är Cofeve för något?

Skickades från m.sweclockers.com

En Trump meme.

Skrivet av Elektron:

Jag vet inte vad det är heller. Såg någon skickade en länk till google om något tweet som donald trump hade gjort. Jag är inte riktigt med på vad tweetet handlade om eller vad de har med Intel att göra, mer än ett försök att förlöjliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett skämt. Trump stavade fel på "Coffee" och därför heter Coffee lake från och med då Covfefe-lake. Det är vad man i internetkretsar brukar kalla... en meme.

Skrivet av Elektron:

Undra varför de kör lägre klock på 2600X än 2700X, borde de inte gå klocka 2600X högre än 2700X. Eller så kanske de gör lite skillnader så att man ska belönas mer om man går upp i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen binning. De kretsar som klockar sämre får antagligen ett kluster av kärnor inaktiverade för att sedan säljas som billigare produkter. Lite av en praxis hos både Intel och AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Undra varför de kör lägre klock på 2600X än 2700X, borde de inte gå klocka 2600X högre än 2700X. Eller så kanske de gör lite skillnader så att man ska belönas mer om man går upp i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Olle P:

Misstänker att det delvis är för att motivera prisskillnaden, men också för att kunna använda fler chip med lägre prestanda.

Utgår från att felfria chip (huvudsakligen) blir R7 och de med enstaka defekter och/eller lägre prestanda (klockbarhet) går till R5.
Man vill ha många chip till R5 eftersom dessa är mer mainstream och säljer större volymer.

Ryzen 7 är 95W = högre frekvens
och
Ryzen 5 är 65W = lägre frekvens

I grunden så är det som du skriver Olle P, binning.

Sen gränsen för vad som blir vad vid binning verkar variera, dels av variationer över en vaffer men även marknaden styr.
Det senare låter i första anblick oekonomiskt då man kanske släpper som exempel R5 2600X som kunde blivit R7 3700X (förutom då att två kärnor är bortkopplade), orsaken är marknadsandel, där man tjänar mer om man kan ta marknadsandelar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det nu är 2700(X) och prestandaförbättringarna visar sig vara så stora så måste jag nästan ha en oavsett. 2700K är min favorit CPU från Intel så en 2700 från AMD känns som ett extra lockande köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag hade faktiskt en AMD Athlon XP 2700+ innan jag uppgraderade till Intel i7 2700K. Har dock bytt upp mig igen till en i7 8700 nyligen.

För övrigt är det riktigt kul att AMD är så pass med i matchen igen och sätter press på Intel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ryzen 7 är 95W = högre frekvens
och
Ryzen 5 är 65W = lägre frekvens

I grunden så är det som du skriver Olle P, binning.

TDP blir nog snarare resultatet av de andra faktorerna.
25% färre kärnor ger ungefär 25% lägre effektförbrukning vid samma frekvens och drivspänning.
Ryzen 5 får då ca 71W effekt vid samma frekvens som Ryzen 7, om spänningen inte behöver ökas.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nästan värt att byta från 1700, tur att sokeln är samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag överväger starkt att byta ut min 1700 också, verkar dock trögt på begagnatmarknaden (Tradera) att få betalt för Ryzen och tillhörande moderkort... Vilket känns som en förutsättning om vill uppgradera.

Permalänk

Såg trevligt ut, man kanske hoppar på AMD tåget igen
Men men, tidiga siffror nu och jag orkar inte hypa för mycket, utan väntar glatt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag överväger starkt att byta ut min 1700 också, verkar dock trögt på begagnatmarknaden (Tradera) att få betalt för Ryzen och tillhörande moderkort... Vilket känns som en förutsättning om vill uppgradera.

Hur många FPS tror du att det kommer att öka om du ligger på 100 nu med din 1700 som exempel. Och med samma GPU.?

5/10/15/20%% ?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Undra varför de kör lägre klock på 2600X än 2700X, borde de inte gå klocka 2600X högre än 2700X. Eller så kanske de gör lite skillnader så att man ska belönas mer om man går upp i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

1600 har 200mhz högre frekvens än 1700 i basklock. 1600x har 200mhz högre bas och turbo än 1700x. Men att de med 2000 serien skulle belöna folk som betalar mer är ju inte så konstigt.
Intel har väl länge haft lite lägre frekvens på de billiga processorerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Hur många FPS tror du att det kommer att öka om du ligger på 100 nu med din 1700 som exempel. Och med samma GPU.?

5/10/15/20%% ?

105 fps kommer du ha sen.

Permalänk
Medlem

Om dessa siffror stämmer ligger nog en 8-Core CL nära inpå igen, så är ställningen återställd.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Hur många FPS tror du att det kommer att öka om du ligger på 100 nu med din 1700 som exempel. Och med samma GPU.?

5/10/15/20%% ?

Eftersom det inte går att köpa ett enda grafikkort (åtminstone inte till skäliga priser) i butik just nu så får mitt gtx 1060 leva vidare tills Nvidia släpper gtx 2080 (1180). Så just nu är det grafikkortet som håller mig tillbaka när det gäller FPS.

Min 1700 svarar ganska illa på överklock, för att inte säga bedrövligt illa då det känns svajigt på 3,4 Ghz. Om du ställer frågan till någon som har en stabil överklock på 3,9 - 4,0 är vinsten sannolik marginell. För min del kan den nog vara kännbar i alla fall.

Behöver jag en 2700? Nope. Men när jag ändå investerat i att bygga helt nytt (i julas) vill jag förstås ha en prolle som kommer över 3,2 Ghz och fortfarande är stabil.

Permalänk
Medlem

Faktiskt bättre än jag hoppats på, blir definitivt en uppgradering i vår! Frågan är nu bara vilken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

2600 / 2700 blir trevliga men hade varit roligt att veta om 2800 släpps som logiskt bör ha högre.mhz och inte fler kärnor och troligen hade visat var max gränsen ligger sett till MHz för nya kärnorna och 4350 mhz känns spikat men hade varit roligt att se om man kan hämta mer men jag gissar 4500 ish MHz iaf

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ryzen 7 är 95W = högre frekvens
och
Ryzen 5 är 65W = lägre frekvens

Detta är direkt felaktigt. Ryzen 5 1600X har en TDP på 95W medan Ryzen 7 1700 har en TDP på 65W.

Om något så är det "X" som är högre TDP, men det stämmer inte heller till 100%...

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Det är för att TDP står för Thermal design power, det har ingen relevans överhuvudtaget till strömförbrukning. Vilket är varför AMDs 95W TDP CPU'er drar lika mycket eller mer än Intels motsvarande TDP där alla är uppe i 150W+ i last.

TDP står för anvisning till OEMs om hur effektiva kyllösningar de behöver till Prebuilts, färdigbyggda system. Där TDP helt enkelt är vad Intel/AMD Anser! att den kommer dra generellt i last för kunderna de är riktade till. I Ryzens fall där r7 1700 drar mer än r5 1600X trots lägre TDP är helt enkelt för att AMD anser att ingen med icke X modellen kommer överklocka/pressa CPUn alls.

TDP har ingen relevans till strömförbrukning, önskar att mer folk skulle inse detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboFreak68:

Jag sitter på en Intel 2600K så är ju sugen på en Ryzen 2600X nu.

Skrivet av Joppis:

Haha, jag hade faktiskt en AMD Athlon XP 2700+ innan jag uppgraderade till Intel i7 2700K. Har dock bytt upp mig igen till en i7 8700 nyligen.

För övrigt är det riktigt kul att AMD är så pass med i matchen igen och sätter press på Intel.

Hehe, kanske vore något. Bara uppgradera när siffrorna i produktnamnet överrenstämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@pv2b:
Det är för att TDP står för Thermal design power, det har ingen relevans överhuvudtaget till strömförbrukning. Vilket är varför AMDs 95W TDP CPU'er drar lika mycket eller mer än Intels motsvarande TDP där alla är uppe i 150W+ i last.

TDP står för anvisning till OEMs om hur effektiva kyllösningar de behöver till Prebuilts, färdigbyggda system. Där TDP helt enkelt är vad Intel/AMD Anser! att den kommer dra generellt i last för kunderna de är riktade till. I Ryzens fall där r7 1700 drar mer än r5 1600X trots lägre TDP är helt enkelt för att AMD anser att ingen med icke X modellen kommer överklocka/pressa CPUn alls.

TDP har ingen relevans till strömförbrukning, önskar att mer folk skulle inse detta.

Hur kan TDP inte ha relevans till strömförbrukning när det är strömförbrukningen som ger upphov till värmen från första början. Jag hänger inte riktigt med där men du får gärna förklara för mig.