AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Bra att du har delat med dig av infon men att EK inte erbjuder nytt block även till de som köpt standard TR4 block är riktigt dåligt. De erkänner att de gjort ett block som de trodde ska funka. Men de har inte testat innan man leverera till kund. När det sedan visar sig att man har en dålig produkt då skiter man i kunden och hoppas att han ska köpa någon annan EK produkt för sin kompensation. Är det så som EK jobbar med alla sina produkter i så fall så kommer det inga fler EK produkter i min dator.

Det verkar ju som EK håller på och jobbar på ett nytt standard block. För tillfället erbjuder dom folk med standard blocket en refund på 25€. Jag skulle tro att det kommer ett erbjudande om inbyte för standardblocket när det väl är färdigt.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Bra att du har delat med dig av infon men att EK inte erbjuder nytt block även till de som köpt standard TR4 block är riktigt dåligt. De erkänner att de gjort ett block som de trodde ska funka. Men de har inte testat innan man leverera till kund. När det sedan visar sig att man har en dålig produkt då skiter man i kunden och hoppas att han ska köpa någon annan EK produkt för sin kompensation. Är det så som EK jobbar med alla sina produkter i så fall så kommer det inga fler EK produkter i min dator.

Hur många block har du köpt? Måste vara en mer än ett av varje då jag inte är i närheten lika bitter som du är. Det är ju inte direkt så att deras första batch inte fungerar... Sämsta resultaten för vattenblock men fortfarande bättre än luft och aio (undantaget enermax).
Försöker inte ta EKs sida här men tycker det är oproportionerligt mycket skit som kastas åt deras håll.
Dom hade trots allt inte behövt erbjuda något alls i detta läget så det faktum att dom gör det förtjänar lite eloge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Hur många block har du köpt? Måste vara en mer än ett av varje då jag inte är i närheten lika bitter som du är. Det är ju inte direkt så att deras första batch inte fungerar... Sämsta resultaten för vattenblock men fortfarande bättre än luft och aio (undantaget enermax).
Försöker inte ta EKs sida här men tycker det är oproportionerligt mycket skit som kastas åt deras håll.
Dom hade trots allt inte behövt erbjuda något alls i detta läget så det faktum att dom gör det förtjänar lite eloge.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man jobbar med en sådan här produkt som ska vara det bästa men sedan så visar det sig att man inte ens testat produkten innan man leverera till kund. Då är det riktigt dåligt. Att de ens släpper en produkt som inte är testat visar att man inte är seriös i det man gör. Frågan är om EK kommer att få tillverka skräddasydda block till ASUS mer? Kunderna har betalat +6000kr för moderkort +vatten block från EK som sedan visar sig vara dåligt. (jag själv var så nära att köpa dessa produkter när de släpptes)

Första blocket köpte jag till mitt 8800gtx många år sedan. Sedan har det blivit ett antal block till grafikkorten men endast ett block till CPUn. Men tvivlar på att det blir några mer block från EK.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Om man jobbar med en sådan här produkt som ska vara det bästa men sedan så visar det sig att man inte ens testat produkten innan man leverera till kund. Då är det riktigt dåligt. Att de ens släpper en produkt som inte är testat visar att man inte är seriös i det man gör. Frågan är om EK kommer att få tillverka skräddasydda block till ASUS mer? Kunderna har betalat +6000kr för moderkort +vatten block från EK som sedan visar sig vara dåligt. (jag själv var så nära att köpa dessa produkter när de släpptes)

första blocket köpte jag till mitt 8800gtx Många år sedan. sedan har det blivit ett antal block till grafikkorten men endast ett block till CPUn. Men tvivlar på att det blir några mer block från EK.

Fast kostnaden för vattenblocket (Supremacy eftersom dom fixar monoblocket) är försvinnande liten i det stora hela.
Att man släpper en produkt som inte håller måttet enligt den egna ribban är självklart inte bra men som jag sa tidigare, blocken funkar ju trots allt.
Att dom skulle sluta tillverka block för Asus finns inte på kartan.. har svårt att tro att Asus ens har mycket att säga till om där (förutom användande av logotyper).
Detta gäller dessutom en väldigt nischad sockel.

Personligen kommer jag inte att inleda en bojkott pga detta men valet är som tur fritt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som testat att mina AEON med threadripper? Är speciellt nyfiken på 1950X.

Vill du hjälpa mig att prova kan du skicka PM. Handlar om ett par minuter av din Threadripper kraft så är inte ute efter gratis "hashrate".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

AMD To Launch A Monster 7nm CPU With 64-Cores https://techviral.net/amd-launch-monster-7nm-cpu-64-cores/

Frågan är hur många kärnor kommer nästa tr4 för konsumenter ha?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

AMD To Launch A Monster 7nm CPU With 64-Cores https://techviral.net/amd-launch-monster-7nm-cpu-64-cores/

Frågan är hur många kärnor kommer nästa tr4 för konsumenter ha?

Ingen snack om att behovet inte finns även hos vanliga datanördar.
Men here jävlar vilken belastning det blir på IO om man inte kör väldigt unika laster. Det känns som om ddr5 mer eller mindre är ett måste.
Tr4 får garanterat bara 16 kärnor, men ingen hindrar en att köpa fler datorer som samarbetar, ofta är detta t.o.m den rekommenderade uppsättningen från mjukvarutillverkaren. Jag tror att det är rätt tänkt av AMD att satsa så, då andelen konsumentkunder annars hade blivit lågt. Sedan jag vet att det ärr jobbigt att enbart ha 16core per host, men det är jobbigare att inte ha pengar till annat.

Hur TR4 nästa generations framgång blir tror jag till en stor del hänger på ramminnespriserna, det är ej roligt att lägga 15 000kr på enbart ram till sin dator.(128GB)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Att EK släpper en så dålig produkt gör ju att man tappat tilltron till detta företaget. (tvivlar på att deras Block är i nivå med en standard luft kylare som bäst)

ser man på denna videon så förstår man varför den är så dålig EK har fuskat.
https://www.youtube.com/watch?v=wvskN9euT_0

Surt, jag har köpt ett sådant.
Blir inget mer köp från EK i fortsättningen förrän man har läst några tester iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

AMD Ryzen™ Threadripper 1950X
Specifications
# of CPU Cores
16
# of Threads

Max Temps
68°C
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-threadripper-19...

når tempen över 68c så börjar den sänka hastigheten i normala fall

Vad jag kan förstå enligt diskussionen i länken här nedan så är 68°C temperaturen ÖVER offsett (Tctl) och Tctl för Threadripper är 27°C vilket gör att den temperatur CPU (Tdie) måste komma upp i innan den börjar trottla är Tctl + Tctl vilket ger 27 + 68 = 95°C.

mao är en cpu temp på 80°C för Threadripper med god marginal under max-tempen för CPU'n

"
Regarding Tctl on Threadripper it has an offset of 27 degrees. So a reported temperature of 90 degrees (by most programs that don't also offer Tdie, which you would then ofc look at) whould actually mean a Tdie of 63 degrees on Threadripper. Looking at Tctl and thinking that has a max of 68 degrees would make people panic for no reason.
"
https://linustechtips.com/main/topic/817930-1950x-max-temp/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Vad jag kan förstå enligt diskussionen i länken här nedan så är 68°C temperaturen ÖVER offsett (Tctl) och Tctl för Threadripper är 27°C vilket gör att den temperatur CPU (Tdie) måste komma upp i innan den börjar trottla är Tctl + Tctl vilket ger 27 + 68 = 95°C.

mao är en cpu temp på 80°C för Threadripper med god marginal under max-tempen för CPU'n

"
Regarding Tctl on Threadripper it has an offset of 27 degrees. So a reported temperature of 90 degrees (by most programs that don't also offer Tdie, which you would then ofc look at) whould actually mean a Tdie of 63 degrees on Threadripper. Looking at Tctl and thinking that has a max of 68 degrees would make people panic for no reason.
"
https://linustechtips.com/main/topic/817930-1950x-max-temp/

Det där med temperatur på CPUn har varit otillgängligt för mig till häromveckan, då Linux 4.15 kom till min distro. Men, jag är tillräckligt obevandrad med terminologin i lm_sensors här för stå som ett frågetecken inför:

Dold text

Hrrmmm... Här kör jag alltså Blender med full kraft och jag kunde via ett annat program se och bekräfta hur både k10-temp-pci-00c3 och k10-temp-pci-00c3 steg från ca 40°C till knappt 70°C [68,2°C här]. Men, vilken del av systemet mäts av dessa?! Idelt googlande har inte gjort mig klokare.

En helt nystartad maskin med endast "idle" ligger både k10-temp-pci-00c3 och k10-temp-pci-00c3 steg på ca 30°C. Rumstemperaturen ligger på ca 20-25°C.

Men, vad är då SMSBUSMASTER 0?! Den ligger på 58°C i nystartad maskin ("idle") och stiger till hiskeliga 95-100°C vid längre belastning med program som t.ex. Blender.

Jag har Enermax Liqtech 360 och överklockad maskin till 3,9 GHz; varken 4,00 4,05 eller 4,10 GHz är stabila.

Tacksam för hjälp med att identifiera vilka delar som hör till k10-temp-pci-00c3, k10-temp-pci-00c3 och SMSBUSMASTER 0 och om temperaturerna skiljer sig markant från Windows-miljöer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Skaffat mig en sneak TR, en 1900x, jag har delat upp inköpet på flera månader
tittat runt på lite moderkort, men det är 7 årsedan jag byggde min nuvarande maskin.

Har ni tips på moderkort å vart isåfall man köper dem? överklocka? nja, många diskar? nä har SAN Hostar i källarn. kommer köra en GPU bara osv.. mesta dels att jag köpte för att var lite kåt på nya AMDn plus mitt moderkort är rätt old med 1151 socket.. kommer mesta dels spela lite å sen klippa å rendera film... så de behöver inte vara herrejösses kort med massor med funktioner. mest ute efter livslängd osv

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam

@WDac:
Har ingen TR själv, men jag är svag för Asus, även om de inte är riktigt lika bra som de en gång var.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4432414
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s354609640

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@WDac:
Har ingen TR själv, men jag är svag för Asus, även om de inte är riktigt lika bra som de en gång var.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4432414
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s354609640

jag hade ögonen på just Asus Prime X399-A skönt, för jag tänkte, jag måste titta runt å fråga iaf innan jag köper ett mamma-kort för 3 lopper

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag hade ögonen på just Asus Prime X399-A skönt, för jag tänkte, jag måste titta runt å fråga iaf innan jag köper ett mamma-kort för 3 lopper

Har själv ett Asus prime X399-A. Funkar bra men några saker att se upp med.

Skruvarna till kylaren till M2-SSD:n är svåra att få tillbaka utan att det blir gängpaj. Men märker man att det går dåligt så kan man skruva bort hela kylaren och rensa gängorna genom att dra dit skruven från baksidan. Se till bara att gap-paddarna för kylning av kretsarna hamnar rätt när du sätter tillbaka den.

Det finns massor av inställningar i BIOS så man kan pilla länge där, en mycket trevlig sak är att man kan spara inställningarna på ett externt USB-minne så de går att återställa ifall man behöver göra en c-mos reset.

Sen verkar kortet kräma på lite väl mycket spänning default, så går att får ned strömförbrukningen rätt mycket om man vill ratta på det.

Med fyra minns-stickor så har man rätt bra bandbredd på minnet även utan att skruva upp minneshastigheten till max. Här får man prova sig fram. Det går att spara en del ström i idle om man sänker minnesfarten. Tror det beror på att klockningen av infinity-fabric i cpu:n följer minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har själv ett Asus prime X399-A. Funkar bra men några saker att se upp med.

Skruvarna till kylaren till M2-SSD:n är svåra att få tillbaka utan att det blir gängpaj. Men märker man att det går dåligt så kan man skruva bort hela kylaren och rensa gängorna genom att dra dit skruven från baksidan. Se till bara att gap-paddarna för kylning av kretsarna hamnar rätt när du sätter tillbaka den.

Det finns massor av inställningar i BIOS så man kan pilla länge där, en mycket trevlig sak är att man kan spara inställningarna på ett externt USB-minne så de går att återställa ifall man behöver göra en c-mos reset.

Sen verkar kortet kräma på lite väl mycket spänning default, så går att får ned strömförbrukningen rätt mycket om man vill ratta på det.

Med fyra minns-stickor så har man rätt bra bandbredd på minnet även utan att skruva upp minneshastigheten till max. Här får man prova sig fram. Det går att spara en del ström i idle om man sänker minnesfarten. Tror det beror på att klockningen av infinity-fabric i cpu:n följer minnet.

tackar å bockar för mycket bra info

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tänkt använda dessa ECC-minnen https://www.komplett.se/product/917759/datorutrustning/pc-kom... till mitt kommande Threadripper bygge men nu är jag osäker efter att Supporten kos Komplett visserligen sagt att dessa minnen ska fungera men samtidigt påpekar att ECC-minnen endast kommer till sin rätt när datorn ska fungera som server.

Den här datorn ska i huvudsak användas till att köra work units under Folding@home och BOINC \ World Community Grid.
Finns det ingen fördel med att använda ECC-minnen i det här fallet?

Vad avgör om ECC-minnen bidrar till färre fel och en stabilare dator?
Beror det på BIOS, vilket OS man använder eller beror det applikationen eller en kombination av dessa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Det där med temperatur på CPUn har varit otillgängligt för mig till häromveckan, då Linux 4.15 kom till min distro. Men, jag är tillräckligt obevandrad med terminologin i lm_sensors här för stå som ett frågetecken inför:

Hrrmmm... Här kör jag alltså Blender med full kraft och jag kunde via ett annat program se och bekräfta hur både k10-temp-pci-00c3 och k10-temp-pci-00c3 steg från ca 40°C till knappt 70°C [68,2°C här]. Men, vilken del av systemet mäts av dessa?! Idelt googlande har inte gjort mig klokare.

En helt nystartad maskin med endast "idle" ligger både k10-temp-pci-00c3 och k10-temp-pci-00c3 steg på ca 30°C. Rumstemperaturen ligger på ca 20-25°C.

Men, vad är då SMSBUSMASTER 0?! Den ligger på 58°C i nystartad maskin ("idle") och stiger till hiskeliga 95-100°C vid längre belastning med program som t.ex. Blender.

Jag har Enermax Liqtech 360 och överklockad maskin till 3,9 GHz; varken 4,00 4,05 eller 4,10 GHz är stabila.

Tacksam för hjälp med att identifiera vilka delar som hör till k10-temp-pci-00c3, k10-temp-pci-00c3 och SMSBUSMASTER 0 och om temperaturerna skiljer sig markant från Windows-miljöer.

Önskar jag visste men har inte en aning. Du får djup dyka i diverse forum och försöka lista ut det här.
Tänk att något så simpelt som tempen på CPU'n går att röra till något så makalöst.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Det där med temperatur på CPUn har varit otillgängligt för mig till häromveckan, då Linux 4.15 kom till min distro. Men, jag är tillräckligt obevandrad med terminologin i lm_sensors här för stå som ett frågetecken inför:

Hrrmmm... Här kör jag alltså Blender med full kraft och jag kunde via ett annat program se och bekräfta hur både k10-temp-pci-00c3 och k10-temp-pci-00c3 steg från ca 40°C till knappt 70°C [68,2°C här]. Men, vilken del av systemet mäts av dessa?! Idelt googlande har inte gjort mig klokare.

En helt nystartad maskin med endast "idle" ligger både k10-temp-pci-00c3 och k10-temp-pci-00c3 steg på ca 30°C. Rumstemperaturen ligger på ca 20-25°C.

Men, vad är då SMSBUSMASTER 0?! Den ligger på 58°C i nystartad maskin ("idle") och stiger till hiskeliga 95-100°C vid längre belastning med program som t.ex. Blender.

Jag har Enermax Liqtech 360 och överklockad maskin till 3,9 GHz; varken 4,00 4,05 eller 4,10 GHz är stabila.

Tacksam för hjälp med att identifiera vilka delar som hör till k10-temp-pci-00c3, k10-temp-pci-00c3 och SMSBUSMASTER 0 och om temperaturerna skiljer sig markant från Windows-miljöer.

Skulle tro att SMBUSMASTER 0 visar temperatur rapporterad från cpu utan offset (tCTL) medans båda k10-temp-pci-* värdena är samma värde fast med offset subtraherad (tDIE/Tj).
Baserar detta på att offset är 27c för threadripper och 68+27 blir just 95.
Det är alltså k10 sensorerna du skall kika på för att få det verkliga värdet.
Dessa sensorer sitter i cpu:n och även i windows presenteras två sensorer.

Du har en hel del externa sensororer också, bla CPUTIN vilket brukar vara "socket temperatur".
På samma sätt är SYSTIN "mb temp".
AUXTIN* är helt omöjligt att svara på vad det är men kan t.ex vara externa anslutningspunkter (beroende på moderkort).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon999:

Jag hade tänkt använda dessa ECC-minnen https://www.komplett.se/product/917759/datorutrustning/pc-kom... till mitt kommande Threadripper bygge men nu är jag osäker efter att Supporten kos Komplett visserligen sagt att dessa minnen ska fungera men samtidigt påpekar att ECC-minnen endast kommer till sin rätt när datorn ska fungera som server.

Den här datorn ska i huvudsak användas till att köra work units under Folding@home och BOINC \ World Community Grid.
Finns det ingen fördel med att använda ECC-minnen i det här fallet?

Vad avgör om ECC-minnen bidrar till färre fel och en stabilare dator?
Beror det på BIOS, vilket OS man använder eller beror det applikationen eller en kombination av dessa?

Ecc minne rättar ju bitfel i minnet automagiskt.
Även om servrar har större nytta av stablitet än arbetsstationer, är väl hög stablitet något som alla har nytta av?
Skulle jag köpa TR så skulle den absolut få ECC-minne, TR känns som en arbetshäst, den skall ha ECC minne, desutom är ju inte dessa minnen dyrare än andra.
Du kommer för övrigt att få sämre prestanda i vissa fall med två stickor i stället för fyra, men du kan givetvis komplettera vid ett senare tillfälle.

edit bitfel rättas oftast direkt i hårdvaran, dock skickas information om uppäckta fel vidare till OS:t beroende på vilket man har och vilka inställningar man har.

Tipsar också om denna ECC tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501304-ecc-minne-till...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ecc minne rättar ju bitfel i minnet automagiskt.
Även om servrar har större nytta av stablitet än arbetsstationer, är väl hög stablitet något som alla har nytta av?
Skulle jag köpa TR så skulle den absolut få ECC-minne, TR känns som en arbetshäst, den skall ha ECC minne, desutom är ju inte dessa minnen dyrare än andra.
Du kommer för övrigt att få sämre prestanda i vissa fall med två stickor i stället för fyra, men du kan givetvis komplettera vid ett senare tillfälle.

edit bitfel rättas oftast direkt i hårdvaran, dock skickas information om uppäckta fel vidare till OS:t beroende på vilket man har och vilka inställningar man har.

Tipsar också om denna ECC tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501304-ecc-minne-till...

Tack Ratatosk!
Supporten på Komplett har också ändrat uppfattning sedan de fick reda på vad datorn skulle användas till, deras tidigare rekommendation byggde på tron att datorn primärt skulle användas till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Skulle tro att SMBUSMASTER 0 visar temperatur rapporterad från cpu utan offset (tCTL) medans båda k10-temp-pci-* värdena är samma värde fast med offset subtraherad (tDIE/Tj).
Baserar detta på att offset är 27c för threadripper och 68+27 blir just 95.
Det är alltså k10 sensorerna du skall kika på för att få det verkliga värdet.
Dessa sensorer sitter i cpu:n och även i windows presenteras två sensorer.

Du har en hel del externa sensororer också, bla CPUTIN vilket brukar vara "socket temperatur".
På samma sätt är SYSTIN "mb temp".
AUXTIN* är helt omöjligt att svara på vad det är men kan t.ex vara externa anslutningspunkter (beroende på moderkort).

Det låter rimligt! Då har jag nog ganska hyfsade värden.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hittade ett nytt kommando "systemd-analyze" jag inte sett tidigare, som mäter tiden för boot under systemd i Linux; systemd har inte funnits så länge som default. Man kör det som vanlig användare, inte som root.

$ systemd-analyze Startup finished in 4.298s (kernel) + 10.719s (userspace) = 15.017s graphical.target reached after 10.711s in userspace

Någon annan som har Linux och kan jämföra? Har inte uppfattning vad som är rimligt här. Jag kör Debian Sid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

@sAAb:
systemd-analyze blame ger mer detaljer om man vill grotta ner sig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Hittade ett nytt kommando "systemd-analyze" jag inte sett tidigare, som mäter tiden för boot under systemd i Linux; systemd har inte funnits så länge som default. Man kör det som vanlig användare, inte som root.

$ systemd-analyze Startup finished in 4.298s (kernel) + 10.719s (userspace) = 15.017s graphical.target reached after 10.711s in userspace

Någon annan som har Linux och kan jämföra? Har inte uppfattning vad som är rimligt här. Jag kör Debian Sid.

Kör för tillfället Fedora 27 på min R5-1600, det då Ubuntu 16.04 LTS inte lirade helt optimalt med plattformen. Byter nog till Ubuntu 18.04 LTS framöver

$ systemd-analyze Startup finished in 1.895s (kernel) + 872ms (initrd) + 8.170s (userspace) = 10.938s

Xeon maskin med 44 kärnor / 88 trådar körandes Ubuntu 16.04 LTS. Tar en stund att initiera kärnan där...

$ cat /proc/cpuinfo | grep processor | wc -l 88 $ systemd-analyze Startup finished in 15.832s (kernel) + 10.255s (userspace) = 26.087s

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@sAAb:
systemd-analyze blame ger mer detaljer om man vill grotta ner sig

Trevligt! Jag letade vidare och hittade även "systemd-analyze critical-chain" vilket printar ut beroenden vid uppstart.

$systemd-analyze critical-chain The time after the unit is active or started is printed after the "@" character. The time the unit takes to start is printed after the "+" character. graphical.target @11.017s └─multi-user.target @11.017s └─docker.service @8.572s +2.444s └─network-online.target @8.570s └─NetworkManager-wait-online.service @2.357s +6.212s └─NetworkManager.service @1.308s +1.047s └─dbus.service @1.305s └─basic.target @1.227s └─sockets.target @1.227s └─docker.socket @1.224s +1ms └─sysinit.target @1.222s └─systemd-timesyncd.service @968ms +254ms └─systemd-tmpfiles-setup.service @915ms +41ms └─local-fs.target @911ms └─var-lib-docker-devicemapper.mount @10.042s └─dev-sda2.device @100ms +479ms

Det här betyder att lägger man av med internet så får man en snabbare dator!

Skrivet av Yoshman:

Kör för tillfället Fedora 27 på min R5-1600, det då Ubuntu 16.04 LTS inte lirade helt optimalt med plattformen. Byter nog till Ubuntu 18.04 LTS framöver

$ systemd-analyze Startup finished in 1.895s (kernel) + 872ms (initrd) + 8.170s (userspace) = 10.938s

Xeon maskin med 44 kärnor / 88 trådar körandes Ubuntu 16.04 LTS. Tar en stund att initiera kärnan där...

$ cat /proc/cpuinfo | grep processor | wc -l 88 $ systemd-analyze Startup finished in 15.832s (kernel) + 10.255s (userspace) = 26.087s

Fast, som Yoshmans resultat antyder så påverkar antalet kärnor än mer än uppkopplingen. Mina kärnor och hårdvarutrådar borde summera till trettiotvå.

$ cat /proc/cpuinfo | grep processor | wc -l 32

Jo, så är det. Jag funderar på att sluta stänga av datorn. Den blir ju snabbare så.

EDIT: Än mer detaljer med

$ systemd-analyze plot > treegraph.svg

vilken ger en svg-fil som visar tider och allt för uppstart av hur mycket som helst.Dubbelklicka på filen så vet os:et själv vilket program som är bäst.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tittar man på OC score så känns det som att TR levererar minst 100Mhz mer än ryzen modellerna. om nu 2700X kan nå 4,35Ghz så är frågan om inte TR 2900X (om den kommer) inte kommer att nå 4,45Ghz eller vad tror ni?

Då inte krympningen har gett så mycket så tvivlar jag på att vi får se en TR med 24/48 kärnor/trådar under 2018 utan vi får nog vänta ett år till.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Tittar man på OC score så känns det som att TR levererar minst 100Mhz mer än ryzen modellerna. om nu 2700X kan nå 4,35Ghz så är frågan om inte TR 2900X (om den kommer) inte kommer att nå 4,45Ghz eller vad tror ni?

Då inte krympningen har gett så mycket så tvivlar jag på att vi får se en TR med 24/48 kärnor/trådar under 2018 utan vi får nog vänta ett år till.

Samtidigt drog 2700x enligt tester upp till 140w och skulle 2700x ligga i samma frekvens så blir det mycket värme, så jag är skeptisk till 16 core @ 4,45Ghz. Men förhoppningsvis kan en kärna gå lite högre.

Angående Threadripper så lär det dröja innan det blir mer än 16 core anledningarna är hur många som helst. Till att börja med har AMD eller inte ens Intel råd med att göra många olika waffers. Så det skulle väl bli att 24 core skulle bli en felfri krets och 16 core en trasig, vilket skulle höja tillverkningskostnaden för de allihopa. Treadrippper är väl baserad på Ryzen så den måste väl först bli större.

Och ser man till mer än 16 core så är det en liten grupp som utnyttjar detta på svenssonhårdvara, det första problemet man stöter på är ddr4 minnen, som förutom dålig prestanda är svindyrt..

Nå för den lilla skara hemmaanvändare som idag inte klarar sig med en 16 core cpu, så klarar kan nästan alla dessa lösa problemet genom att köpa flera datorer och sprida lasten. Det brukar liksom inte vara så att en enskild modul i en applikation som kräver en egen host som har mer än 16 kärnor. Utan snarare så att man kör väldigt många moduler på samma dator för att spara pengar/tid.

Så 2 eller 3st 2700x i hemmet med som samverkar genom 10Gbit nätverk och man i utbildningssyfte kan köra det mesta som en hemanvändare kan behöva göra.
Det allra vanligaste som folk kommer göra är dock såklart vara att man har en separat speldator och så låter Threadrippern i lugn och ro göra det den ska göra utan samtidigt belastas av ett spel, detta istället för att försöka köra allt på samma dator.. Mer komplicerat än så är det ofta ej att sprida laster.

*edit*
Angående 8 core cpu så skulle nästan alla hemanvändare klara sig med en sådan om de hade tillgång till SAN för 50 000kr, då det blir för mycket administrativt arbete annars att jobba med så små hostar. 16 core maskiner däremot är klarar av att köra lite last och man behöver inte flytta laster stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samtidigt drog 2700x enligt tester upp till 140w och skulle 2700x ligga i samma frekvens så blir det mycket värme, så jag är skeptisk till 16 core @ 4,45Ghz. Men förhoppningsvis kan en kärna gå lite högre.

Angående Threadripper så lär det dröja innan det blir mer än 16 core anledningarna är hur många som helst. Till att börja med har AMD eller inte ens Intel råd med att göra många olika waffers. Så det skulle väl bli att 24 core skulle bli en felfri krets och 16 core en trasig, vilket skulle höja tillverkningskostnaden för de allihopa. Treadrippper är väl baserad på Ryzen så den måste väl först bli större.

Och ser man till mer än 16 core så är det en liten grupp som utnyttjar detta på svenssonhårdvara, det första problemet man stöter på är ddr4 minnen, som förutom dålig prestanda är svindyrt..

Nå för den lilla skara hemmaanvändare som idag inte klarar sig med en 16 core cpu, så klarar kan nästan alla dessa lösa problemet genom att köpa flera datorer och sprida lasten. Det brukar liksom inte vara så att en enskild modul i en applikation som kräver en egen host som har mer än 16 kärnor. Utan snarare så att man kör väldigt många moduler på samma dator för att spara pengar/tid.

Så 2 eller 3st 2700x i hemmet med som samverkar genom 10Gbit nätverk och man i utbildningssyfte kan köra det mesta som en hemanvändare kan behöva göra.
Det allra vanligaste som folk kommer göra är dock såklart vara att man har en separat speldator och så låter Threadrippern i lugn och ro göra det den ska göra utan samtidigt belastas av ett spel, detta istället för att försöka köra allt på samma dator.. Mer komplicerat än så är det ofta ej att sprida laster.

*edit*
Angående 8 core cpu så skulle nästan alla hemanvändare klara sig med en sådan om de hade tillgång till SAN för 50 000kr, då det blir för mycket administrativt arbete annars att jobba med så små hostar. 16 core maskiner däremot är klarar av att köra lite last och man behöver inte flytta laster stup i kvarten.

Som jag skrev så är det nya 2900X som kan vara styrd mot gaming då man kan köra 4 grafikkort med ok bandbredd så skulle denna nå 4,45-4,5 så skulle det kunna bli den nya premium speldatorn. Då de nya effekterna i spel kommer att kräva mer än ett grafikkort.
Om de ökar prestandan med 10% så kommer basfrekvensen bli 3.8*1,1= 4,18. så lägsta hastighet 4,2Ghz

Sedan så förstår jag att det blir svårt (CPUN kräver mycket kyla) om 2950x (nya 1950x) skulle få 4,35GHz på en kärna och bas på 3,8Ghz. Krympningen till 12 nm känns inte som det har levererat någon större vinst i prestanda/lägre förbrukning på denna CPUn.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Nu har man testat det nya blocket med stor skillnad. Det nya är ännu sämre än det första som reda var dåligt

Hur kan man släppa ännu en produkt utan att först testa så den är bättre än den som man byter ut. EK skickar ut det nya blocket gratis då det gamla inte var ok. Så frågan är vad de tycker om deras nya. Ska de bygga om det en gång till?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

@sesese: Det där är inte dock inte min erfarenhet.
Däremot var mitt första uppgraderingskit kasst.
Var mer eller mindre som om att jetplate o.s.v inte var färdigt då det inte var slipat alls så prylarna inte passade ihop utan lite övertalning med fil/kniv.

Andra kitet dom skickade ut var dock inga problem.
Däremot är det jäkligt känsligt när man skruvar ihop det då det är riktigt enkelt att dra åt skruvarna för hårt och då har du iprincip ingen kontakt med coldplaten.

Iaf, jag gick från ~82c (3.95 @ 1.398v) till ~75c (prime95 small fft under 1h).
Däremot så tog det ett par försök då jag var uppe och sniffade på 90c innan jag insåg att jag dragit åt skruvarna för hårt.
Det första kitet ska vi inte ens snacka om, det var katastrof (~60+ idle).

Det jag ställer mig frågande till är hur i helsefyr han lyckades med en maxtemp på 62c med gamla blocket...

EDIT: Återigen en youtube-tomte.... https://youtu.be/ybcnrweD7eI?t=351
Så mycket fel i den videon att han borde plocka ner den igen men det förklarar varför hans resultat är som dom är.