Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem

Är inte Hallon bättre än Vimla? På Hallon får man 8 gb surf + fria samtal för 149 kr ordinärt pris? Vimla kostar ju 250 kr för 10 gb.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Är inte Hallon bättre än Vimla? På Hallon får man 8 gb surf + fria samtal för 149 kr ordinärt pris? Vimla kostar ju 250 kr för 10 gb.

Verka stämma bra. Dock ändrades ju dessa abonnemang idag så kan väl mycket väl hända att Vimla kontrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Vilken som är bäst är väl relativt objektivt. Själv väljer jag vimla pga student samt tipsrabatt och Telenors nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Vilken som är bäst är väl relativt objektivt. Själv väljer jag vimla pga student samt tipsrabatt och Telenors nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, tror också att Telenors nät är bättre än Tres. Dock har Hallon också studentrabatt. https://www.hallon.se/student

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Vilken som är bäst är väl relativt objektivt. Själv väljer jag vimla pga student samt tipsrabatt och Telenors nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag väljer hallon pga 3s nät, och student. Tipsrabatt är inget jag orkar jaga personligen, finns nog med sådana leeches som spammar tipslänkar överallt
Hade vimla innan, mycket bättre täckning med hallon(3) här där jag bor, speciellt när man kommer lite utanför stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Vilken som är bäst är väl relativt objektivt. Själv väljer jag vimla pga student samt tipsrabatt och Telenors nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, beroende på var man vistas mest så får man försöka hitta den operatör som fungerar bäst där. Det är ju bra med både Hallon och Vimla då det varken finns bindningstid eller uppsägningstid, så enkelt att byta om det inte fungerar tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att fixa Vimla som student, är det något man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

@Urioz: Kanske övergångsdatumen om du ska behålla ditt nuvarande nr från din aktuella operatör. Annars har det fungerat utan problem för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

@Urioz: Kanske övergångsdatumen om du ska behålla ditt nuvarande nr från din aktuella operatör. Annars har det fungerat utan problem för mig

Vill såklart behålla mitt nuvarande nr, hur menar du med övergånsdatumen?

Permalänk
Skrivet av Urioz:

Vill såklart behålla mitt nuvarande nr, hur menar du med övergånsdatumen?

Du behöver se till att ha nya abbet dagen innan eller på dagen när ditt gamla avtal går ut (normalt förr tog det 3 månader, idag 1 månad). Annars kan någon annan ta ditt telefonnummer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du behöver se till att ha nya abbet dagen innan eller på dagen när ditt gamla avtal går ut (normalt förr tog det 3 månader, idag 1 månad). Annars kan någon annan ta ditt telefonnummer.

Blev kund genom Vimla nyss, är inte det något som de sköter åt mig om ja fyller i mitt nuvarande mobilnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Vill såklart behålla mitt nuvarande nr, hur menar du med övergånsdatumen?

Tänkte på när porteringen sker mellan operatörerna, så att du slipper avbrott med att inte kunna nås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Blev kund genom Vimla nyss, är inte det något som de sköter åt mig om ja fyller i mitt nuvarande mobilnummer?

Yup, valde du att bli kund direkt? Du hade ingen uppsägningstid eller bindningstid på din gamla? Du har inte sagt upp ditt gamla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Tänkte på när porteringen sker mellan operatörerna, så att du slipper avbrott med att inte kunna nås

Porteringen sker väl ändå bara typ 03:00 på natten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Blev kund genom Vimla nyss, är inte det något som de sköter åt mig om ja fyller i mitt nuvarande mobilnummer?

Jo, men jag fick välja datum när det skulle aktiveras och fick tajma det med sista datumet hos den förra operatören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Blev kund genom Vimla nyss, är inte det något som de sköter åt mig om ja fyller i mitt nuvarande mobilnummer?

Skrivet av patch:

Tänkte på när porteringen sker mellan operatörerna, så att du slipper avbrott med att inte kunna nås

När jag bytte till vimla fick jag simkortet ca en vecka innan nummerbytet skulle ske.
I instruktionerna stod det att man skulle prova simkortet innan brytdatumet för porteringen.
testade att ringa med det kortet som hade ett temporärt nummer. när brytdagen kom så funkade mitt gamla simkort inte längre utan jag stoppade i Vimla kortet och så var man igång med sitt överflyttade nummer.

Så ska absolut inte vara några problem med "radiotystnad" mellan flytten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Yup, valde du att bli kund direkt? Du hade ingen uppsägningstid eller bindningstid på din gamla? Du har inte sagt upp ditt gamla?

Jag har ingen bindingstid men jag har för mig att Tele2 har 1 månads uppsägningstid. Nej jag har inte snackat något med Tele2 ännu tänkte att Vimla sköter allt åt mig, men kanske har fel?

Permalänk
Skrivet av Urioz:

Jag har ingen bindingstid men jag har för mig att Tele2 har 1 månads uppsägningstid. Nej jag har inte snackat något med Tele2 ännu tänkte att Vimla sköter allt åt mig, men kanske har fel?

Kan dom göra, men alltid bra att dubbelkolla med tele2. Sen fyllde du i att du hade befintligt numer du ville flytta över?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med studentabonnemang? Jag skaffade Vimla när jag var student men snart är den tiden över. Kan jag fortfarande ha studentabonnemang eller ändras det automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Jag har ingen bindingstid men jag har för mig att Tele2 har 1 månads uppsägningstid. Nej jag har inte snackat något med Tele2 ännu tänkte att Vimla sköter allt åt mig, men kanske har fel?

Dubbelkolla inte. Vimla sköter det. Finns bara risk att Tele2 säger upp det själva annars, vilket kan innebära att du förlorar numret.

Huvudsaken jag syftar på är att du kanske vill vänta med nummerflytten tills om en månad? För att slippa behöva betala dubbla fakturor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det egentligen med studentabonnemang? Jag skaffade Vimla när jag var student men snart är den tiden över. Kan jag fortfarande ha studentabonnemang eller ändras det automatiskt?

Gissar att i samband med att ditt studentkort upphör, upphör även specialerbjudandet på abonnemanget. Fast du borde dock inte förlora sparad surf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Gissar att i samband med att ditt studentkort upphör, upphör även specialerbjudandet på abonnemanget. Fast du borde dock inte förlora sparad surf.

Det är dock inget som följs upp av vimla direkt, men de kanske gör någon kontroll efter ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Gissar att i samband med att ditt studentkort upphör, upphör även specialerbjudandet på abonnemanget. Fast du borde dock inte förlora sparad surf.

Skrivet av PlogarN97:

Det är dock inget som följs upp av vimla direkt, men de kanske gör någon kontroll efter ett tag...

Jag visade/veriferade inte ens något med studentkortet när jag registerade mig dock. Jag klickade bara i att jag var student och så var det inte mer med det. De kanske kan använda någon db någonstans där det står vilka personnummer som har studentkort eller något?

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite fult hur så många operatörer nollställer ens sparade surf efter ett år eller så.

Hänt mig två gånger nu, fick ju 100 gb när jag uppgraderade till ett fetare abonemang med Tele2 och sen kunde jag sänka efter ett tag och leva på den sparade surfen, men nej, så kan vi ju inte ha det! Nollställ skiten xD

Fixade Vimla och fick lite extra surf på en gång, en månad senare så nollställde dom hela systemet... yaay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dubbelkolla inte. Vimla sköter det. Finns bara risk att Tele2 säger upp det själva annars, vilket kan innebära att du förlorar numret.

Huvudsaken jag syftar på är att du kanske vill vänta med nummerflytten tills om en månad? För att slippa behöva betala dubbla fakturor?

Tack för svaret, Jag låter Vimla sköta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker det är lite fult hur så många operatörer nollställer ens sparade surf efter ett år eller så.

Hänt mig två gånger nu, fick ju 100 gb när jag uppgraderade till ett fetare abonemang med Tele2 och sen kunde jag sänka efter ett tag och leva på den sparade surfen, men nej, så kan vi ju inte ha det! Nollställ skiten xD

Fixade Vimla och fick lite extra surf på en gång, en månad senare så nollställde dom hela systemet... yaay.

Kontaktade du supporten? Hos vimla ska det ligga i ett år vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kontaktade du supporten? Hos vimla ska det ligga i ett år vad jag vet.

Det går dock inte på ett år utan är ett visst datum som allt nollställs (slutet på april tror jag dom skrev på FB).

Så dom kör med en riktigt najs kampanj för att få kunder, och 1-2 månader senare så nollställer dom all data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det går dock inte på ett år utan är ett visst datum som allt nollställs (slutet på april tror jag dom skrev på FB).

Så dom kör med en riktigt najs kampanj för att få kunder, och 1-2 månader senare så nollställer dom all data.

Det stämmer inte. Data du samlat ihop under April 2018 nollställs i April 2019 om den finns kvar. Data du samlat ihop under Maj 2018 i Maj 2019 osv.

Eftersom Vimla började med detta från April 2018 så finns det ingen Vimla-kund som fått sin data nollställd än.

Permalänk
Skrivet av Cr0wN:

Det stämmer inte. Data du samlat ihop under April 2018 nollställs i April 2019 om den finns kvar. Data du samlat ihop under Maj 2018 i Maj 2019 osv.

Eftersom Vimla började med detta från April 2018 så finns det ingen Vimla-kund som fått sin data nollställd än.

Det tråkiga är dock är att då jag antar man behöver surfen mest (mer ute på sommaren), hade varit bättre om det nollställs på hösten. Känns som strategi att minska belastningen på sommaren.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vimla hade något strul för ca en månad sen så då kunde jag inte se min sparade surf men nu är allt tillbaka som vanligt, jag har till och med över 100 GB sparat.

Skrivet av Broken-arrow:

Det tråkiga är dock är att då jag antar man behöver surfen mest (mer ute på sommaren), hade varit bättre om det nollställs på hösten. Känns som strategi att minska belastningen på sommaren.

Men eftersom varje månads sparade surf nollställs ett år efter man fått den så är ju det inget problem.

Det här citatet kommer från vimla:

"De 12 månaderna räknas löpande, vilket innebär att man inte använder i april 2018 kommer finnas kvar t.o.m. april 2019. Det man inte använder i maj 2018 kommer finnas kvar t.o.m. maj 2019. Det kommer alltså aldrig rensas helt, och kommer med andra ord gå fint att spara ihop data till den årliga semestern eller liknande."