Excel, komplicerat jobb. förklaring om vad jag behöver för hjälp

Permalänk
Medlem

Excel, komplicerat jobb. förklaring om vad jag behöver för hjälp

Hej Sweclockers,
Moderator får gärna ändra rubrik i ärendet.

Har fått en uppgift som jag behöver rådfråga om för att göra det lite smidigare med statistik.

I dagens läge finns det olika utfall när vi ringer ut till kunder. för att göra det enkelt för uppdragsgivare så vill vi enkelt ha ett excel ark för att enkelt kunna redigera samt också kunna ge statistik till uppdragsgivaren
Ex

Skriver jag i A3 att det är utfall 3 så ska det stå i F3 tex "03 offert är utskickad, svar inväntas."

Jag har försökt få det att funka och googlat lite på det men verkar ej hitta en lösning på detta då jag är dålig på benämningar och vad jag faktiskt söker.

Om det tar lång tid att skriva men att man har en guide tillgänglig så är det absolut utav intresse det med.

Tack på förhand och god eftermiddag.

Mvh Björn

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

I F3 skriver du följande: =IF(A3=3; "03 offert är utskickad, svar inväntas.")

Du kan skriva flera if-satser i följd, typ:

=IF(A3=3; "03 offert är utskickad, svar inväntas."; IF(A3=2;"02 offert indragen"; IF(A3=1; "01 kontakta kund")

Har du svenskt excel, skriver du =OM ist för =IF

@Mightybjorn

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@erssn: Tack för snabbt svar, Kommer att testa detta lite under kvällen och funkar det så kommer jag finslipa detta under helgen! Men riktigt stort tack!

Mvh Björn

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Vet du inte hur många utfall du kommer kunna ha skulle jag rekommendera att du gör en tabell med kod samt utfallstext (som vi kan kalla U). I F3 gör du en vlookup-formel (letarad på svenska) som tittar efter A3s värde i U’s första kolum och returnerar värdet från kolumn 2 på samma rad i U.

Edit. Har fördelen att du kan lägga till utfall 32 = offert försvann i posten utan att ändra på en massa raders IF-satser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Vet du inte hur många utfall du kommer kunna ha skulle jag rekommendera att du gör en tabell med kod samt utfallstext (som vi kan kalla U). I F3 gör du en vlookup-formel (letarad på svenska) som tittar efter A3s värde i U’s första kolum och returnerar värdet från kolumn 2 på samma rad i U.

Edit. Har fördelen att du kan lägga till utfall 32 = offert försvann i posten utan att ändra på en massa raders IF-satser.

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

exakt jag stötte på problem direkt då det var ca 20 olika utfall total, då vill ej kommandot fungera som jag tänkt, fungerade riktigt bra om det var ca 5 utfall. kommer arbeta lite mer på den formeln när jag kommer hem alternativt till helgen om jag får för mycket att göra tills dess.
Men stort super tack till er båda sålänge!

EDIT: Det är på svenska så OM är korrekt formel för mig.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

exakt jag stötte på problem direkt då det var ca 20 olika utfall total, då vill ej kommandot fungera som jag tänkt, fungerade riktigt bra om det var ca 5 utfall. kommer arbeta lite mer på den formeln när jag kommer hem alternativt till helgen om jag får för mycket att göra tills dess.
Men stort super tack till er båda sålänge!

EDIT: Det är på svenska så OM är korrekt formel för mig.

Jag skulle rekommendera att du går på Napoleongls förslag, och skippar OM-satserna. Med 20 olika utfall blir nästlade OM-satser mycket oöverskådligt, och (även om det har marginell effekt) onödigt resurskrävande. VLOOKUP/LETARAD kräver bara en formel, och är både överskådlig och enkelt anpassningsbar. Dessutom är det en av de mer användbara formlerna att ha koll på i excel, så när du väl har lärt dig den kommer du snabbt att märka att den går att använda till en myriad av andra arbetsbesparande åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Hej Sweclockers,
Moderator får gärna ändra rubrik i ärendet.

Har fått en uppgift som jag behöver rådfråga om för att göra det lite smidigare med statistik.

I dagens läge finns det olika utfall när vi ringer ut till kunder. för att göra det enkelt för uppdragsgivare så vill vi enkelt ha ett excel ark för att enkelt kunna redigera samt också kunna ge statistik till uppdragsgivaren
Ex

Skriver jag i A3 att det är utfall 3 så ska det stå i F3 tex "03 offert är utskickad, svar inväntas."

Jag har försökt få det att funka och googlat lite på det men verkar ej hitta en lösning på detta då jag är dålig på benämningar och vad jag faktiskt söker.

Om det tar lång tid att skriva men att man har en guide tillgänglig så är det absolut utav intresse det med.

Tack på förhand och god eftermiddag.

Mvh Björn

Skrivet av Napoleongl:

Vet du inte hur många utfall du kommer kunna ha skulle jag rekommendera att du gör en tabell med kod samt utfallstext (som vi kan kalla U). I F3 gör du en vlookup-formel (letarad på svenska) som tittar efter A3s värde i U’s första kolum och returnerar värdet från kolumn 2 på samma rad i U.

Edit. Har fördelen att du kan lägga till utfall 32 = offert försvann i posten utan att ändra på en massa raders IF-satser.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är ett snabbt exempel i Google sheets:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Mo45wF0W9u_j96JTVh4Lm...

Det fungerar säkert liknande i Excel

edit: Det finns liknande funktioner som kan göra mer. I stigande kapacitet: DGET, QUERY. Med QUERY kan man göra riktigt roliga grejer

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tanken här är att kunderna finns inmatade i ett excel ark, vi vill alltså att enbart siffror ska avgöra vilket utfall som kommer upp så att man ej behöver manuellt kopiera olika slutsatser, och därav halvera arbetstiden för detta, exempel på hur vi vill att det ska vara:
Allt är påhittat för att jag ej får gå ut med informationen men för att skapa en uppfattning.

NAMN Pers-/Org-nr Utfall
Sven Svensson | 19xxxxxx-xxxx | "1" | "offert utskickad, svar inväntas"

Så beroende på vilken siffra som man matar in i utfall så blir sista cellen ändrad.

Hoppas ni förstår mig. har försökt uttryckt mig någorlunda.
Har inte all tid i världen, så har försökt lite smått med letarad efter jag såg en video med Excelkungen tror jag det var så förstod jag inte riktigt vad man skulle göra för detta, men detta uppdateras dagligen med min progress.

Mvh Björn

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Tanken här är att kunderna finns inmatade i ett excel ark, vi vill alltså att enbart siffror ska avgöra vilket utfall som kommer upp så att man ej behöver manuellt kopiera olika slutsatser, och därav halvera arbetstiden för detta, exempel på hur vi vill att det ska vara:
Allt är påhittat för att jag ej får gå ut med informationen men för att skapa en uppfattning.

NAMN Pers-/Org-nr Utfall
Sven Svensson | 19xxxxxx-xxxx | "1" | "offert utskickad, svar inväntas"

Så beroende på vilken siffra som man matar in i utfall så blir sista cellen ändrad.

Hoppas ni förstår mig. har försökt uttryckt mig någorlunda.
Har inte all tid i världen, så har försökt lite smått med letarad efter jag såg en video med Excelkungen tror jag det var så förstod jag inte riktigt vad man skulle göra för detta, men detta uppdateras dagligen med min progress.

Mvh Björn

Kolla Teknocides Google sheet.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag gjorde en excempelfil (höhö) du kan kika på, formeln i C-kolumnen borde ordna det du vill göra. Tabellen går att utöka och lägga ytterligare statusar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejeha:

Tjenare!

Jag gjorde en excempelfil (höhö) du kan kika på, formeln i C-kolumnen borde ordna det du vill göra. Tabellen går att utöka och lägga ytterligare statusar.

Återkommit lite sent, Glömt att tacka för inlägget men det där gjorde så jag förstod exakt hur koden skal uppbyggas i Excel!
Tack!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

"Excel, komplicerat jobb. förklaring om vad jag behöver för hjälp
Hej Sweclockers,
Moderator får gärna ändra rubrik i ärendet.

Har fått en uppgift som jag behöver rådfråga om för att göra det lite smidigare med statistik.

I dagens läge finns det olika utfall när vi ringer ut till kunder. för att göra det enkelt för uppdragsgivare så vill vi enkelt ha ett excel ark för att enkelt kunna redigera samt också kunna ge statistik till uppdragsgivaren
Ex

Skriver jag i A3 att det är utfall 3 så ska det stå i F3 tex "03 offert är utskickad, svar inväntas."

Jag har försökt få det att funka och googlat lite på det men verkar ej hitta en lösning på detta då jag är dålig på benämningar och vad jag faktiskt söker.

Om det tar lång tid att skriva men att man har en guide tillgänglig så är det absolut utav intresse det med.

Tack på förhand och god eftermiddag.

Mvh Björn"

LÖSNING:
I sista inlägget där det var en xls fil i så tog jag den, ändrade vilka rutor den skulle beröra och samtidigt i det gamla excel arket så gjorde jag en tabell gjord utav siffror och sen i andra kolumnen skrev jag utfall, sen under det så var det 1-20 (kommer komma in fler längre fram) och numrerade dessa i första tabellen, "1-20" och sen var det löst.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.