AMD Ryzen 7 2000-serien dyker upp i tidiga prestandatester

Permalänk
Medlem

@Elektron:
För att TDP står för vad Intel/AMD anser att processorn kommer dra i genomsnittligt användarscenario av kundgruppen produkten är riktad till och hur kraftig kylare som ska bundlas. Det står för Temperatur, hur många watt som kylare som bundlas med produkten bör klara av. Som ett exempel specificerar Arctic Cooling hur många Watt deras GPU kylare kan avleda (320W+).

Det är en rekommenderad kyllösning till OEMs, inget annat.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i dagens läge köpa en AMD över Intel... Ryzen är bara ett kul experiment just nu i mina öron, fortfarande. När det kommer till gaming, överklockning och temps så... är väl intel ganska så överlägsna med deras i7 #700k-modeller om man vill hålla en någorlunda budget? Några hundra kronor hit och dit bryr man väl sig inte om när man väljer processor, men det kan väl vara kul att diskutera kanske.

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@pv2b:
Det är för att TDP står för Thermal design power, det har ingen relevans överhuvudtaget till strömförbrukning. Vilket är varför AMDs 95W TDP CPU'er drar lika mycket eller mer än Intels motsvarande TDP där alla är uppe i 150W+ i last.

TDP står för anvisning till OEMs om hur effektiva kyllösningar de behöver till Prebuilts, färdigbyggda system. Där TDP helt enkelt är vad Intel/AMD Anser! att den kommer dra generellt i last för kunderna de är riktade till. I Ryzens fall där r7 1700 drar mer än r5 1600X trots lägre TDP är helt enkelt för att AMD anser att ingen med icke X modellen kommer överklocka/pressa CPUn alls.

TDP har ingen relevans till strömförbrukning, önskar att mer folk skulle inse detta.

Helt korrekt, och något annat har jag aldrig påstått!

Men eftersom 95W och 65W var det som stod i inlägget jag svarade på, så antog jag att det var TDP-värden som det inlägg jag svarade på avsåg, eftersom just dessa är de TDP-värden som förekommer på Ryzen. Om det inlägg jag svarade avsåg riktig strömförbrukning hade det varit ännu mer fel. Det går inte generalisera strömförbrukningen heller på "Ryzen 5" och "Ryzen 7" eftersom det varierar mellan olika modeller inom samma serie, och inte heller nödvändigtvis på det sätt man tror att det ska variera. En Ryzen 5 kan faktiskt dra *mer* än en Ryzen 7. Räcker att titta på lite tester som gjorts för att förstå detta (obs att siffrorna i länk avser strömförbrukning av hela systemet mätt vid vägguttaget, det är de relativa värdena som är intressanta att titta på).

Och självklart är allt vad TDP heter endast ens i närheten av en verklighetsbeskrivning i stockfrekvenser. Så fort du börjar skruva på klockfrekvens och spänning så ändrar ju de parametrarna som TDP har beräknats (eller höftats) på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newlund:

Skulle aldrig i dagens läge köpa en AMD över Intel... Ryzen är bara ett kul experiment just nu i mina öron, fortfarande. När det kommer till gaming, överklockning och temps så... är väl intel ganska så överlägsna med deras i7 #700k-modeller om man vill hålla en någorlunda budget? Några hundra kronor hit och dit bryr man väl sig inte om när man väljer processor, men det kan väl vara kul att diskutera kanske.

Om du tror att en i7-8700K är överlägset temperaturmässigt mot Ryzen så kan jag tipsa om att du förmodligen läst några diagram fel. När det gäller temperatur så är högre temperatur ett sämre värde, inte bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Om du tror att en i7-8700K är överlägset temperaturmässigt mot Ryzen så kan jag tipsa om att du förmodligen läst några diagram fel. När det gäller temperatur så är högre temperatur ett sämre värde, inte bättre.

Så du menar att såna som mig som enbart kollar på hur många watt en processor drar har gjort fel?
Jag mäter bilen, microvågsungen, förstärkaren etc i kW och självklart ska man använda samma enhet på cpn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Så du menar att såna som mig som enbart kollar på hur många watt en processor drar har gjort fel?

Tja...

En grej är ju att i7-8700K har en sämre kylningslösning (populärt benämnt "den där jävla tandkrämen") jämfört med Ryzens (förutom 2200G/2400G) fastlödda värmespridare. Detta gör att temperaturerna även vid samma effektuttag på en Intel är högre.

Skrivet av anon159643:

Jag mäter bilen, microvågsungen, förstärkaren etc i kW och självklart ska man använda samma enhet på cpn.

Jaja, efter din edit var det tydligare vad du menade.

Den metric som är mest intressant för dig är alltså kanske kW/krona. Kanske något att smälla upp i Excel och se vad man får?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Tja...

En grej är ju att i7-8700K har en sämre kylningslösning (populärt benämnt "den där jävla tandkrämen") jämfört med Ryzens (förutom 2200G/2400G) fastlödda värmespridare. Detta gör att temperaturerna även vid samma effektuttag på en Intel är högre.

Jo jag vet, jag var ironisk.

Angående Intel vs AMD så ser 2700X ut att bli lika dyr som 8700K, Intel ett stort försprång när det gäller datortillverkare som har deras cpuer, så vi får se vad som händer. Jag tror dock det viktiga är de billigare processoererna.

Där ett stort problem för båda är höga ram och grafikkort priser. Intel och AMD kan nu för en stor del göra hur bra cpuer som helst, en speldator för en stor del av befolkning blir ändå slö när resten av hårdvaran är så dyr och deras budget ej räcker till att köpa de bättre sakerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Jo jag vet, jag var ironisk.

Angående Intel vs AMD så ser 2700X ut att bli lika dyr som 8700K, Intel ett stort försprång när det gäller datortillverkare som har deras cpuer, så vi får se vad som händer. Jag tror dock det viktiga är processoererna längre ner.

Där ett stort problem för båda är höga ram och grafikkort priser. Intel och AMD kan nu för en stor del göra hur bra cpuer som helst, en speldator för en stor del av befolkning blir ändå slö när resten av hårdvaran är så dyr och deras budget ej räcker till.

Jo, det håller jag med om är jättefrustrerande. CPU-marknaden är den mest spännande jättelänge med stora framsteg, men trots det är det tyvärr ett riktigt uselt tillfälle idag att bygga en ny bra spel-PC p.g.a. dyrt DDR4 och grafikkort.

Däremot är ju faktiskt 2400G en spännande processor (tandkräm nonwithstanding) för att bygga en "konsoldödare", d.v.s. en PC som kan spela spel sålänge man inte har för höga krav på inställningar. Enda abret är ju att man definitivt måste stoppa in 16 GB minne i en sådan PC. (Man kan klara sig hjälpligt på 8 GB om man har en del VRAM, vilket så klart inte är fallet om man kör en APU...)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

Om du tror att en i7-8700K är överlägset temperaturmässigt mot Ryzen så kan jag tipsa om att du förmodligen läst några diagram fel. När det gäller temperatur så är högre temperatur ett sämre värde, inte bättre.

Det är fel på så många sätt.

Vilken temperatur en krets har är irrelevant så länge den är mindre än temperaturen där prestanda påverkas.

Ju högre maximal temperatur en krets tål ju bättre är det. Det är i praktiken en rätt stor effekt här. Allt annat lika och med en omgivande temperatur på 25°C så är kyleffekten 30 % högre vid 90°C jämfört med 75°C. Enda man får om man håller en krets på onödigt låg temperatur är ett system som låter mer och där fläktar lever kortare.

Nu är maximal temperatur rätt lika på Ryzen (95°C) och Coffee Lake (100°C). Båda dessa kretsar kan hålla sina maximala turbo-frekvenser så länge man håller sig under dessa temperaturer. Dock verkar XFR vilja att kretsen håller sig under 75°C (är inte hundra på detta och kan inte testa då min Ryzen saknar XFR), inte alls så säker på att lödd IHS + större kretsyta (som också påverkar kylkapaciteten positivt) kompenserar här.

Så för temperatur gäller:

  • högre maximal kretstemperatur är bättre

  • ett större temperaturdelta mellan omgivning och krets är en stor fördel (går ju att uppnå både genom bättre kylning av chassi samt med en krets som tål högre temperatur)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är fel på så många sätt.

Vilken temperatur en krets har är irrelevant så länge den är mindre än temperaturen där prestanda påverkas.

Ju högre maximal temperatur en krets tål ju bättre är det. Det är i praktiken en rätt stor effekt här. Allt annat lika och med en omgivande temperatur på 25°C så är kyleffekten 30 % högre vid 90°C jämfört med 75°C. Enda man får om man håller en krets på onödigt låg temperatur är ett system som låter mer och där fläktar lever kortare.

Nu är maximal temperatur rätt lika på Ryzen (95°C) och Coffee Lake (100°C). Båda dessa kretsar kan hålla sina maximala turbo-frekvenser så länge man håller sig under dessa temperaturer. Dock verkar XFR vilja att kretsen håller sig under 75°C (är inte hundra på detta och kan inte testa då min Ryzen saknar XFR), inte alls så säker på att lödd IHS + större kretsyta (som också påverkar kylkapaciteten positivt) kompenserar här.

Så för temperatur gäller:

  • högre maximal kretstemperatur är bättre

  • ett större temperaturdelta mellan omgivning och krets är en stor fördel (går ju att uppnå både genom bättre kylning av chassi samt med en krets som tål högre temperatur)

Inte om man överklockar. Den överklockar bättre och drar mindre effekt vid lägre temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Det är fel på så många sätt.

Vilken temperatur en krets har är irrelevant så länge den är mindre än temperaturen där prestanda påverkas.

Ju högre maximal temperatur en krets tål ju bättre är det. Det är i praktiken en rätt stor effekt här. Allt annat lika och med en omgivande temperatur på 25°C så är kyleffekten 30 % högre vid 90°C jämfört med 75°C. Enda man får om man håller en krets på onödigt låg temperatur är ett system som låter mer och där fläktar lever kortare.

Nu är maximal temperatur rätt lika på Ryzen (95°C) och Coffee Lake (100°C). Båda dessa kretsar kan hålla sina maximala turbo-frekvenser så länge man håller sig under dessa temperaturer. Dock verkar XFR vilja att kretsen håller sig under 75°C (är inte hundra på detta och kan inte testa då min Ryzen saknar XFR), inte alls så säker på att lödd IHS + större kretsyta (som också påverkar kylkapaciteten positivt) kompenserar här.

Så för temperatur gäller:

  • högre maximal kretstemperatur är bättre

  • ett större temperaturdelta mellan omgivning och krets är en stor fördel (går ju att uppnå både genom bättre kylning av chassi samt med en krets som tål högre temperatur)

Finns ingen fördel med en högre temp, den finns där för att den är nödvänding, när man inte har en lödd kapsel.
Den höga tempen beror på högre termisk resistans mellan kapsel och kisel, därför krävs en högre temp för att kunna transportera ut värmen.
Du känner säkert till detta redan, men jag vill förtydliga lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

... verkar dock trögt på begagnatmarknaden (Tradera) att få betalt för Ryzen och tillhörande moderkort...

Inte så konstigt med tanke på att man kan köpa fabriksnytt för en rimlig slant.

Skrivet av lord_vasagos:

... hade varit roligt att veta om 2800 släpps som logiskt bör ha högre.mhz och inte fler kärnor...

Min spekulation är att det inte kommer släppas någon 2800X. I alla fall inte närmsta halvåret.

Orsakerna är flera, och baseras på det obekräftade materialet:
* 2700X har redan 105W TDP. AMD vill knappast gå högre, och det är tveksamt om man alls kan gå så mycket högre i frekvens att det blir markant bättre än 1800X.
* Försäljningen av 1800X har nog inte varit så stor i förhållande till 1700X, om man ser till senaste halvåret. 1700X har varit mycket bättre köp sett till pris/prestanda. Därför är 2700X till samma pris som 1700X men något bättre prestanda än 1800X den "ideala" processorn i marknadssegmentet.
* 2800X skulle behöva konkurrera med ThreadRipper, och då är det bättre att i stället släppa en uppgraderad TR.

Skrivet av str8forthakill:

Det är för att TDP står för Thermal design power, det har ingen relevans överhuvudtaget till strömförbrukning. ...

Det har visst relevans!
Ofta har flera processorer i samma familj samma TDP. Då kan man utgå från att de med lägst prestanda har en effektförbrukning som knappt (om alls) når TDP ens kortvarigt vid max belastning.
Processorerna med högst prestanda kan dra effekt som överstiger TDP under en tid, men om tillverkarens rekommendationer följs så kommer moderkortet att inom några sekunder begränsa effekten till TDP för att undvika överhettning.
Bara i de fall då moderkortet har UEFI som tillåter att TDP ignoreras/överskrids kan effektförbrukningen över tid ligga över TDP. (Det är detta som gjort att olika recensenters prestandatester för Core i5-8400 skiljer så mycket i resultat.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m3tr0:

Inte om man överklockar. Den överklockar bättre och drar mindre effekt vid lägre temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tekniskt korrekt att effekten ökar med högre temperatur, men givet att det handlar om någon enstaka watt i högre läckström mellan 70°C och 90°C så känns det rätt irrelevant att ens ta med det i samma mening som "överklockning".

Om effekten kraftigt hade påverkats av temperatur så vore ju sättet i princip alla ultratunna datorer är designade helt vansinnigt och vi borde se väldigt dålig batteritid. Trots att de flesta high-end modeller väljer att hålla nere fläkljud till den milda grad att CPUn ligger i princip på sin maxgräns hela tiden har dessa modeller ändå väldigt bra batteritid.

Finns ändå en relevant aspekt att beakta just när man pratar överklockning: orsaken att man kan ofta kan nå högre frekvens med bättre kylning är att man kan öka Vcore lite till utan att det börjar trottla.

Ändrar man inte Vcore har i alla fall Intels modeller extremt liten skillnad i överklockningspotential mellan stock och delid, handlar typiskt om 0-200 MHz extra med delid.

Skrivet av Ratatosk:

Finns ingen fördel med en högre temp, den finns där för att den är nödvänding, när man inte har en lödd kapsel.
Den höga tempen beror på högre termisk resistans mellan kapsel och kisel, därför krävs en högre temp för att kunna transportera ut värmen.
Du känner säkert till detta redan, men jag vill förtydliga lite.

Visst. Och ett av de bästa sättet att kompensera för högre termisk resistans är att se till att temperaturdelta mellan omgivning och krets blir lite större -> en krets som tål högre temperatur utan att trottla är därför bättre.

Min huvudpoäng var att kretstemperaturen i sig är irrelevant bara den ligger under punkten där det trottlar. Därför blir inte lägre temperatur automatiskt bättre, tvärtom betyder högre temperatur bättre kyleffekt allt annat lika!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag överväger starkt att byta ut min 1700 också, verkar dock trögt på begagnatmarknaden (Tradera) att få betalt för Ryzen och tillhörande moderkort... Vilket känns som en förutsättning om vill uppgradera.

Beror nog mycket på hur man lägger sig i pris i förhållande till prisjakt. Sen kan de ev vara lättare och sälja cpu och moderkort för sig.

Skickades från m.sweclockers.com