Vilken bil hade ni köpt för denna summan?

Permalänk
Medlem

Vilken bil hade ni köpt för denna summan?

Hej!

Jag har 3veckor på mig att fixa mig en kärra, jag har max 70 000kr att lägga ut. Lägger gärna runt 40-50 000kr.

Vad hade ni tittat efter för kärra? har fan tittat varje dag i 2veckor nu och hittar ingenting som lockar.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Vad letar du efter? Kombi, sedan, coupe, diesel/bensin, automat/manuell? En rolig bil eller något att ta dig från punkt A till B?

Jag köpte nyligen min A4 2.0TS 2008 för 55000 med massa utrustning och S-line. Hade absolut köpt samma bil igen. Rolig & skön att köra, hyfsat snabb, tillräckligt lyxig för mig. Rekommenderar dock att du försöker hitta en välbehandlad TFSI om du nu skulle titta på en sådan.

Jag tittade även på S60 och SAAB när jag letade bil. SAAB är nog det vettigaste man kan köpa idag om man ska ha begagnat - billiga, lättmekade, säkra, bekväma, snabba. Mycket handlar ju om åsikt dock.

Vilka bilar har du tittat på?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Vad letar du efter? Kombi, sedan, coupe, diesel/bensin, automat/manuell? En rolig bil eller något att ta dig från punkt A till B?

Jag köpte nyligen min A4 2.0TS 2008 för 55000 med massa utrustning och S-line. Hade absolut köpt samma bil igen. Rolig & skön att köra, hyfsat snabb, tillräckligt lyxig för mig. Rekommenderar dock att du försöker hitta en välbehandlad TFSI om du nu skulle titta på en sådan.

Jag tittade även på S60 och SAAB när jag letade bil.

Vilka bilar har du tittat på?

Så otroligt svårt att säga vad jag letar efter, jag tror jag mest är ute efter en rolig bil men samtidigt ganska ny o fräsh invändigt. Jag vill få så mycket bil som möjligt för pengarna.

Har tittat lite på BMW 120D.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Så otroligt svårt att säga vad jag letar efter, jag tror jag mest är ute efter en rolig bil men samtidigt ganska ny o fräsh invändigt. Jag vill få så mycket bil som möjligt för pengarna.

Har tittat lite på BMW 120D.

N47 motorerna (07-09 var extra drabbade) har problem med kamkedja som slits snabbare än tänkt och eftersom den sitter på baksidan av motorn så innebär det extrema kostnader då man får lyfta ur motorn.

För övrigt en farlig prisklass att handla i

Du får nog välja bort en variabel. Antingen blir den ny och tråkig eller gammal och rolig, skulle dock inte klassa 120D som en "rolig" farkost

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Rekommenderar dock att du försöker hitta en välbehandlad TFSI om du nu skulle titta på en sådan.

När jag letade bil sa en släkting som jobbat på VAG-verkstad i ≈20 år att han hellre köper en traktor än en FSI/TFSI-motor. De ska tydligen gå sönder alldeles för lätt och vara ett rent helvete att laga. Han erkände dock också att han varit sjukskriven senaste 5-6 åren och att han inte följt utvecklingen så det kan vara bättre.

Å andra sidan så har TDI-motorerna också välkända problem. Min 2010 A3 2.0 TDI var en av dom, som tur var hände det för en tidigare ägare.

Alla bilar har förstås problem. Är det inte motorer är det rost, är det inte rost är det växellåda osv. Jag minns dock en väldigt stor tråd på reddit där de frågade bilmekaniker (tror jag) vilken bil de skulle köpa om de ville ha en säker och hållbar bil. Med stor majoritet verkade det som att Mazdas 3-serie vann den fighten. Nu ska man förstås inte lite blint på en reddittråd men det tål att kollas lite närmare på.

Permalänk

Jag hade lätt köpt en Mazda 3 MPS. Roligare bil för den pengen finns inte. Eller kanske en Mazda 6 MPS om du vill ha en större bil med AWD.

Permalänk
Medlem

Köp en stabil VW golf

Permalänk

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att du inte skall köpa tyskt. Jag kör själv en Lexus IS250 -06 idag med 24000mil på mätaren och tro det eller ej! Allt fungerar på den

Väldigt bekväma och välutrustade. Finns rwd eller awd, manuella eller automat. Titta gärna på en med navigator och Mark Levinson stereon, den är riktigt vass.

Btw, är det bara skitsnack eller ska dieslarna straffbeskattas om något år? Isåfall köp ingen diesel

Lycka till!

Permalänk
Föredetting

Jag hade köpt en Renault Clio III, fas 2 RS. Skulle jag rekommendera den till någon annan? Nej.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Berätta dina behov och förutsättningar. Varför måste du ha en bil om 3v? Hur ofta kommer du köra? Hur långt kommer du köra? Hur många är ni i bilen? Krav på att kunna lasta? Dragkrokskrav? Kör mest landsväg eller stadstrafik?

Just nu är din fråga alldeles för öppen tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

När jag letade bil sa en släkting som jobbat på VAG-verkstad i ≈20 år att han hellre köper en traktor än en FSI/TFSI-motor. De ska tydligen gå sönder alldeles för lätt och vara ett rent helvete att laga. Han erkände dock också att han varit sjukskriven senaste 5-6 åren och att han inte följt utvecklingen så det kan vara bättre.

Å andra sidan så har TDI-motorerna också välkända problem. Min 2010 A3 2.0 TDI var en av dom, som tur var hände det för en tidigare ägare.

Alla bilar har förstås problem. Är det inte motorer är det rost, är det inte rost är det växellåda osv. Jag minns dock en väldigt stor tråd på reddit där de frågade bilmekaniker (tror jag) vilken bil de skulle köpa om de ville ha en säker och hållbar bil. Med stor majoritet verkade det som att Mazdas 3-serie vann den fighten. Nu ska man förstås inte lite blint på en reddittråd men det tål att kollas lite närmare på.

Vad jag känner till är problemen med kamkedjorna. 2014 bytte de till kamrem, så då blev motorerna säkrare igen.

Sedan har ju de flesta lagt in ett för snålt bytesschema för oljan. "Longlife" med 3000 mil. Byter alltid själv vid 1500 mil eller minst en gång per år... oavsett vilken bil jag haft.

Permalänk
Medlem

Billig att äga och köra, mitt förslag;

https://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3_sportcombi_8900_mil_...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av andree_larsson:

Btw, är det bara skitsnack eller ska dieslarna straffbeskattas om något år? Isåfall köp ingen diesel

F.n. är det euro5 och tidigare som skall straffas. Även bensinbilar straffas (kanske t.o.m. ännu hårdare?). Så ska vi fortsätta på ditt resonemang, köp ingen bil förbräningsmotor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag röstar på alfa romeo 159, de har ganska dåligt rykte men har en själv och den har inte haft mer problem än andra bilar.
Fina att titta på och trevliga att köra!
vet ej om du vill ha diesel eller bensin, med tanke på att diesel kanske snart blir förbjudet i vissa storstäder om man ska tro rykten. Om du satsar på diesel så välj 2.4 jtdm motorn, 1.9 (och 2.0 i vissa fall) har ofta getrag m32 växellådan som är känd för problem tyvärr.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

F.n. är det euro5 och tidigare som skall straffas. Även bensinbilar straffas (kanske t.o.m. ännu hårdare?). Så ska vi fortsätta på ditt resonemang, köp ingen bil förbräningsmotor.

Nja, nu känns det som att vi blandar äpplen och päron ganska vilt här.

Bonus-Malus, som träder i kraft 1:a juli i år, innebär att alla nya bilar med höga koldioxidutsläpp kommer att straffas (oavsett bensin eller diesel), medans en bonus kommer att ges till bilar med noll- eller nära noll-utsläpp. Detta gäller både bensin och diesel och drabbar givetvis Euro6 (eftersom det är vad som säljs just nu). Denna straffskatt kommer alltså inte att drabba bilar som tagits i trafik innan 1:a juli.

Parallellt med denna nya skatt (som alltså är klubbad och klar), så talas det om förbud mot äldre bilar (diesel som inte uppfyller Euro6 och bensinare som inte uppfyller Euro5) i vissa miljözoner (företrädesvis väldigt centrala stadsdelar). Detta är ju ingen straffskatt, men väl ett totalförbud. Vilket gör att den som har behov av att använda sin bil i centrala storstäder, bör antagligen inte gå för en Euro5-diesel.

Permalänk
Medlem

Hade en Mazda 6 innan, otroligt skön och rolig att köra samt inget krångel. Dock har iaf lite äldre Mazdor problem med rost.
Kan man leva med rosten och att de kan vara lite törstiga så tror jag det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Audi A3, VW Golf/Passat, Skoda Fabia/Octavia gillar jag
Sålde min Octavia RS 2006 för två år sen för 70kkr med 8000mil på mätaren. Den var rolig, pålitlig, men väldigt högljudd i kupen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leolulz:

N47 motorerna (07-09 var extra drabbade) har problem med kamkedja som slits snabbare än tänkt och eftersom den sitter på baksidan av motorn så innebär det extrema kostnader då man får lyfta ur motorn.

För övrigt en farlig prisklass att handla i

Du får nog välja bort en variabel. Antingen blir den ny och tråkig eller gammal och rolig, skulle dock inte klassa 120D som en "rolig" farkost

Eftersom du har koll på N47 så vet du även att BMW löst detta problem kostnadsfritt och dom nya sträckarna och dreven har inte dessa problem. Vilket gör 120d till ett attraktivt val i mina ögon.

/nöjd ägare av 120d samt 550d

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Ford Focus

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Håller med om att Lexus är ett väldigt bra val, exempelvis denna:

https://www.blocket.se/gotland/Lexus_IS_250__208Hk__78139923....

Sen finns ju också Honda Civic Type R:

https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Civic_Type_R_V_tec_201...

Honda Accord:

https://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Accord_2_4_Sedan_Au...

Subaru Legacy 3,0R

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Legacy_3_0R_AT_751812...

Rekommenderar genomgående japanska bilar då dom (oftast) är betydligt pålitligare bilar och snällare mot plånboken utan att för den skullen behöva vara själsdödande.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Eftersom du har koll på N47 så vet du även att BMW löst detta problem kostnadsfritt och dom nya sträckarna och dreven har inte dessa problem. Vilket gör 120d till ett attraktivt val i mina ögon.

/nöjd ägare av 120d samt 550d

Far min fick hosta upp stålarna och betala så nej jag visste inte att de gör det gratis nu. Kanske ska be han kolla om det går att få igen pengarna på fabrikationsfelet som inte var ett fabrikationsfel på den tiden

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

När jag letade bil sa en släkting som jobbat på VAG-verkstad i ≈20 år att han hellre köper en traktor än en FSI/TFSI-motor. De ska tydligen gå sönder alldeles för lätt och vara ett rent helvete att laga. Han erkände dock också att han varit sjukskriven senaste 5-6 åren och att han inte följt utvecklingen så det kan vara bättre.

Ja de är inte felfria! Men vet man vad som ska underhållas på dem så är det oftast inga problem. Misstänker att de flesta som lämnar in sina bilar på VAG-verkstäder inte håller koll på sina motorer och istället litar på att mekanikerna gör det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

En fin Volvo 142 hade jag köpt 😍

Permalänk
Medlem

Jag hade lite mer pengar, la 86 men då fick jag en POLO TSI 90 Master från 2013 som gått 4300 mil. Ingen rallybil men drar lite soppa och är ändå rätt så pigg hade jag varit dig hade jag nog kanske kolla på en bild som är lite äldre då du kan få mycket bil för pengarna då ist

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leolulz:

Far min fick hosta upp stålarna och betala så nej jag visste inte att de gör det gratis nu. Kanske ska be han kolla om det går att få igen pengarna på fabrikationsfelet som inte var ett fabrikationsfel på den tiden

Kan vara svårt i efterhand. BMW hade ett tidsfönster då det gjordes gratis.
Tycker att det är dåligt av BMW verkstan att inte höra av sig.
Dom skickade inte ut något kundbrev men testa om han utförde jobbet inom tidsramen hos en auktoriserad verkstad.
Min BMW verkstad hörde av sig och berättade detta även om jag inte servar bilen där, tyder ju på att man borde gynna dom lite oftare

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag säger som någon längre upp.
Jag har en Golf Sportscombi och har aldrig varit såhär nöjd med en bil.
Gick från en BMW 535D, och saknar den inte för fem öre, trots den underbara motorn samt fyrhjulsdriften.

Dock tog jag ut bilen ny, så det blir ju skillnad där..

https://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_1_6_Variant_M...
https://www.blocket.se/malmo/VW_GOLV_TDI_BlueMotion_77394213....

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja de är inte felfria! Men vet man vad som ska underhållas på dem så är det oftast inga problem. Misstänker att de flesta som lämnar in sina bilar på VAG-verkstäder inte håller koll på sina motorer och istället litar på att mekanikerna gör det.

Men oavsett så är just tfsi inte känd som en "bra" motor. Dricker ju olja värre än en tvåtaktare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja de är inte felfria! Men vet man vad som ska underhållas på dem så är det oftast inga problem. Misstänker att de flesta som lämnar in sina bilar på VAG-verkstäder inte håller koll på sina motorer och istället litar på att mekanikerna gör det.

Om du med underhåll menar att man byter sådant som skall vara underhållsfritt eller har avsevärt kortare livslängd än genomsnittet så stämmer det ju. Men är inte det en form av självbedrägeri?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Om du köper en bil som har lite högre drift o repkostnader så håll dig närmare 50k så du har buffert ifall nånting behöver åtgärdas Gäller väl främst Audi, bmw etc..
Är prio att den är rolig så kan du ju köpa en gammal Golf VR6, är prio att den ska va fräsch, driftsäker och så rolig som möjligt är de en annan sak.. men de som många rekommenderat är väl goda alternativ