Vilken bil hade ni köpt för denna summan?

Permalänk
Medlem

Om man inte är så kräsen med statusmärke och inte behöver så stor bil kan man få en bil som är relativt ny och inte gått så långt för de pengarna. T.ex. en Seat Ibiza från 2013 som gått 8600mil för 60k. Vill manha BMW, Audi osv får man nog räkna med en 5 år äldre bil som gått minst dubbelt så mycket för att komma ner i de priserna. Personligen är jag rätt sugen på en A6 från runt 2008 men samtidigt känns det som man får så otroligt mycket mer för pengarna om man tar en Saab 9-5 eller en Peugout 407 eller nått annat märke som inte har så bra andrahandsvärde. Saab var ju ändå inget billigt märke men nu kan man få en 9-5 av samma årsmodel för hälften av en Audi A6.

Om man får låna tråden lite istället för att skapa en helt ny. Vad skulle ni valt om ni behöver en stor kombi/SUV/familjebuss som har bra säkerhet men inte kostar så mycket? Budget 50k max men ju dyrare i drift desto mindre behöver den kosta i inköp. Drar den typ 1,5 liter och kostar 5k i skatt skulle den behöva kosta mer neråt 20k. Lutar just nu åt Saab 9-5 för man får flera år nyare för samma pris än t.ex. V70 och med biopower blir skatten ganska låg och förbrukningen på 1 liter milen är hög men inte XC90 nivåer. Även kollat på Mondeo, S-MAX, 407,807, Avencis. Årmodell är inte så noga men vill ha en modell som har antisladd och sånt så det utesluter de flesta från innan ca 2005.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Men oavsett så är just tfsi inte känd som en "bra" motor. Dricker ju olja värre än en tvåtaktare.

Min drack 3-4 dl på 4 månader, är nog ett bra exemplar. Oljedrickande är bara att acceptera på turbomotorer, men visst TFSI är riktigt usla på det. Om jag inte misstar mig så hävdar Audi att det är OK för första generationens TFSI att dricka upp till 1 liter per 100 mil.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du med underhåll menar att man byter sådant som skall vara underhållsfritt eller har avsevärt kortare livslängd än genomsnittet så stämmer det ju. Men är inte det en form av självbedrägeri?

Jorå. Men som ett begagnat-alternativ så är det ett bra sådant nu när vi i efterhand vet vad som krävs för att underhålla dem. Det enda egentligen som behövs underhållas är vevhusventilationen och att hyfsat regelbundet byta högtryckspumpskolven. Alla bilar har barnsjukdomar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Köpte bil för en månad sen. En Mazda 6 2,0 diesel. Otroligt pigg och ganska trevlig att köra.

Först var jag inne på en Saab men blev snabbt avrådd från det. Börjar bli ont om reservdelar till dom.
Så till slut stod det mellan en Honda Accord och Mazdan. Lite hugget som stucket i valet. Mazdan var smidigast att få tag i så..

Annars har jag tittat på Passat men de är lite dyrare i drift.

Det viktigaste är väl att veta sitt behov. Kör man mycket? kör man långt? Är det många korta resor bara så är kanske inte diesel att föredra då det kan klogga igen DPF. Behövs lastutrymme?
Sen är det bara att välja. Jag körde 50% förnuft och 50% hjärta och det fungerade bäst för mig.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Audi A3, VW Golf/Passat, Skoda Fabia/Octavia gillar jag
Sålde min Octavia RS 2006 för två år sen för 70kkr med 8000mil på mätaren. Den var rolig, pålitlig, men väldigt högljudd i kupen.

Word! Hade Skoda Octavia 2011. Fantastisk bil på många sätt, men kupéljudet var påträngande högt, vilket kanske inte verkar så farligt men i längden så blir det en konstant irritationsfaktor. Nu kör jag en Ford Mondeo 2011 Kombi. Den är stooor jämfört med Octavian! Lite sämre kvalitetskänsla med du får väldigt mycket för pengarna. Törstig motor dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Word! Hade Skoda Octavia 2011. Fantastisk bil på många sätt, men kupéljudet var påträngande högt, vilket kanske inte verkar så farligt men i längden så blir det en konstant irritationsfaktor. Nu kör jag en Ford Mondeo 2011 Kombi. Den är stooor jämfört med Octavian! Lite sämre kvalitetskänsla med du får väldigt mycket för pengarna. Törstig motor dock.

Oj var de inte bättre isolerade vid den årsmodellen? Körde en 06 Octavia som hade en riktigt irriterande ljudnivå i kupén, antog att det skulle vart fixat med de nyare modellerna..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

För 50000 borde man få en hyfsat fin V70 Classic -08. Visst, ingen sportbil och inte lägst bränsleförbrukning heller, men man sitter bekvämt och kan lasta en hel del. Jag har svårt att tänka mig att bilägandet blir mycket mer bekymmersfritt med någon annan bil iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

För 50000 borde man få en hyfsat fin V70 Classic -08. Visst, ingen sportbil och inte lägst bränsleförbrukning heller, men man sitter bekvämt och kan lasta en hel del. Jag har svårt att tänka mig att bilägandet blir mycket mer bekymmersfritt med någon annan bil iallafall.

Av egen erfarenhet av V70. Väldigt skön bil att åka, inte den roligaste. Men dyr att äga.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk

Det är ju dethär med att vara känd för att vara dålig angående VAG-motorer.
1.4 Liters TFSI är skit, de andra hade framförallt problem med att vattenpumpshuset var gjort i plast och sprack vilket resulterade i att kedjan hoppade.
Har man den nya pumpen är det bara att följa serviceintervallen, alla som bytt kamkedja på korrekt vis har också bytt vattenpumpen.
Insuget har två lägesgivare som kan krångla med som kostar multum på VAG-verkstad men ca 3000 om du fixar det själv.
Sitter med fyra skruv så detta borde vem som klara.

Permalänk
Medlem

@Flygman: Har en 2016 Octavia nu och den är väldigt tyst i kupen idag, går inte att jämföra med den gamla!

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-...

Riktigt bra placering, svårt att rå sig på Mercedes S-klass

Permalänk

Saab 9-3 Aero röstar jag på. Har en själv kan säga att det är en utav dom bästa och roligaste bilen jag har haft. Extremt rolig att köra och riktigt skön att åka i. Billiga är dom dessutom.

Permalänk
Medlem

Hade tittat efter en Audi, Volvo eller Toyota.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

ja alltså jagsjälv kör bara bmw då jag är märkesbög. Men ska jag vara helt ärligt mot migsjälv så hade jag faktiskt nog valt en saab av nyare modell. Pga de gick i konkurs så STÖRTDÖK priserna och dom är nu jäkligt billig för en bra bil.

Jag skulle undvika vag i största mån ivarjefall. Då det i min mening är väldigt tråkiga bilar på alla sätt och vis. Annars är Volvo alltid ett bra kort.

Men slutligen, gillar man att köra med lite känsla och njuter av att ratta så är bmw det självklara valet. Dom har dock en tendens att kosta en del om man inte lagar själv samt kosta mer i försäkring. Kör själv en bmw 535D -09. 380hk är jävligt roligt!

Permalänk
Medlem

Har haft min toyota Corolla i 10 år nu. Köpte för 59000 Har aldrig strulat. Den är idag 16 år gammal och har gått 23000 mil.

Bara slitdelar som har bytats.

Har kommit lite rost, men fan vilken bra bil.

Hade tidigare Mitsubishi. Även den var kanon.

Köp japanskt om du vill ha en bil som är billig i längden, och driftsäker.

Tror du inte mig så googla.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Min drack 3-4 dl på 4 månader, är nog ett bra exemplar. Oljedrickande är bara att acceptera på turbomotorer, men visst TFSI är riktigt usla på det. Om jag inte misstar mig så hävdar Audi att det är OK för första generationens TFSI att dricka upp till 1 liter per 100 mil.

Jorå. Men som ett begagnat-alternativ så är det ett bra sådant nu när vi i efterhand vet vad som krävs för att underhålla dem. Det enda egentligen som behövs underhållas är vevhusventilationen och att hyfsat regelbundet byta högtryckspumpskolven. Alla bilar har barnsjukdomar.

Min gammla 940 tar inte ett dugg olja och kompisens BMW 535 tar inte en droppe olja. VAG motorerna är otroligt dåliga på oljeförbrukning detta är fakta. Oavsett vad audi säger så kan detta inte vara bra för katalysatorn i längden vilket lär visa sig på besiktningen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Min gammla 940 tar inte ett dugg olja och kompisens BMW 535 tar inte en droppe olja. VAG motorerna är otroligt dåliga på oljeförbrukning detta är fakta. Oavsett vad audi säger så kan detta inte vara bra för katalysatorn i längden vilket lär visa sig på besiktningen.

Konstigt, BMW är ju kända för att dricka olja de med. Just E60 som din kompis har har en normal förbrukning upp till 1L/100mil, samma som första generationens TFSI. Kör man utan long-life så drar de vänligare mängder, gäller både BMW & VAG. Alla moderna turbobilar drar olja, punkt. Sedan drar olika motorer olika beroende på skick osv, så bara för att en BMW inte drar så mkt så betyder det inte att alla BMW är fria från problemet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Konstigt, BMW är ju kända för att dricka olja de med. Just E60 som din kompis har har en normal förbrukning upp till 1L/100mil, samma som första generationens TFSI. Kör man utan long-life så drar de vänligare mängder, gäller både BMW & VAG. Alla moderna turbobilar drar olja, punkt. Sedan drar olika motorer olika beroende på skick osv, så bara för att en BMW inte drar så mkt så betyder det inte att alla BMW är fria från problemet.

Bland dom verkstäderna jag har pratat med så är ju VAG (jobbar inom bilbranschen) bilarna dock ledande med god marginal. Sen om det är missvisande information vet jag ej men det är definitivt inte första gången man hör de. Alla moderna turbo bilar drar dock inte mängder med olja det är fel. Vissa modeller gör men långt ifrån alla.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Bland dom verkstäderna jag har pratat med så är ju VAG (jobbar inom bilbranschen) bilarna dock ledande med god marginal. Sen om det är missvisande information vet jag ej men det är definitivt inte första gången man hör de. Alla moderna turbo bilar drar dock inte mängder med olja det är fel. Vissa modeller gör men långt ifrån alla.

Så är det absolut. Speciellt TFSI. Hablam påstår dock att problemet inte existerar bland Volvo och BMW. Är viktigt att man ska hålla sig objektiv om man ska rekommendera en produkt till någon.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag tittade även på S60 och SAAB när jag letade bil. SAAB är nog det vettigaste man kan köpa idag om man ska ha begagnat - billiga, lättmekade, säkra, bekväma, snabba. Mycket handlar ju om åsikt dock.

Saab och lättmekade? Visst, om man menar att byta tändstift och kolla motoroljans som mekande. 9-3 och 9-3 är allt annat än lättmekade. Däremot så skulle jag påstå att det är väldigt mycket bil för pengarna fortfarande, även om det inte är samma nivå som året efter efter konkursen.

Slår ett slag för golf eller polo. Bra bilar, bra andrahandsvärde och god kvalitet. Samt roliga om man väljer sportigare motorer. Toyota är även ett driftsäkert val om man inte har ett bilintresse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Konstigt, BMW är ju kända för att dricka olja de med. Just E60 som din kompis har har en normal förbrukning upp till 1L/100mil, samma som första generationens TFSI. Kör man utan long-life så drar de vänligare mängder, gäller både BMW & VAG. Alla moderna turbobilar drar olja, punkt. Sedan drar olika motorer olika beroende på skick osv, så bara för att en BMW inte drar så mkt så betyder det inte att alla BMW är fria från problemet.

Äger 20 år gammal BMW 523, haft den i c.a 5 år utan några problem, skulle inte vilja byta den mot någon annan bil. Viktigaste är att all service är gjord och att det är få ägare, många ägare och det är ytterst sällan välvårdad bil.

Permalänk
Medlem

en chefsmeck för bmw avrådde mig från att köpa bmw eftersom deras kvalite störtdykt på senare tid, vill man endå ha en sådan så ska man satsa på en innan -05. han hade en sådan och sa att dom har helt klart dom bästa motorerna och efter det har det bara gått utför. han rådde mig att gå och titta på asiatiska märken(ja han är givetvis en bekant).

själv köpte jag mig en liten peugeot 107, störta anledningen är att motor och låda är från toyota. sjukligt tråkig bil men den kan man alltid räkna med.

Skulle kolla närmare på SAAB, någon skrev att reservdelar börjar bli svåra att få tag på stämmer givetvis INTE. kan hitta allt till min gamla saab 900 från -91. märkes delar är det inte men fungerar oftast lika bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Jag hade lätt köpt en Mazda 3 MPS. Roligare bil för den pengen finns inte. Eller kanske en Mazda 6 MPS om du vill ha en större bil med AWD.

Hahahaha säg det efter du kört en Mercedes E500/S500.

För under 70 000 hade jag valt en äldre (tidigt 2000-tal) E500/S500. Vill man inte ha en rolig bil är det nog ett jävligt dåligt köp däremot.

Permalänk
Medlem

På tal om "nya" bilar och dess "oljeförbrukning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Saab och lättmekade? Visst, om man menar att byta tändstift och kolla motoroljans som mekande. 9-3 och 9-3 är allt annat än lättmekade. Däremot så skulle jag påstå att det är väldigt mycket bil för pengarna fortfarande, även om det inte är samma nivå som året efter efter konkursen.

Ägde en -02 9-3 som förstabil, var inte många bultar jag inte hade rört på den bilen trots att det var min första bil. Lyckades med hjälp av YouTube och forum renovera/byta bromsar, handbroms, hela vakuumsystemet inkl avlastningsventil & magnetventil, avgasrör, kupefläkt & kupefläktsmotstånd, tändkassett, vevhusventilation, plus alla servicedelar (olje- bränsle-, kupé- & luftfilter, tändstift), mm. Det svåraste var att byta kylaren, men lyckades ändå trots ingen tidigare erfarenhet. Hade även ned mycket av inredningen då jag bytte glidfötter i ena rutan samt högtalare runt om, allt sitter så sjukt simpelt att det inte är sant. Kan man inte meka med en sådan oavsett erfarenhet så försöker man nog bara inte tillräckligt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ägde en -02 9-3 som förstabil, var inte många bultar jag inte hade rört på den bilen trots att det var min första bil. Lyckades med hjälp av YouTube och forum renovera/byta bromsar, handbroms, hela vakuumsystemet inkl avlastningsventil & magnetventil, avgasrör, kupefläkt & kupefläktsmotstånd, tändkassett, vevhusventilation, plus alla servicedelar (olje- bränsle-, kupé- & luftfilter, tändstift), mm. Det svåraste var att byta kylaren, men lyckades ändå trots ingen tidigare erfarenhet. Hade även ned mycket av inredningen då jag bytte glidfötter i ena rutan samt högtalare runt om, allt sitter så sjukt simpelt att det inte är sant. Kan man inte meka med en sådan oavsett erfarenhet så försöker man nog bara inte tillräckligt.

Om jag minns rätt så är kylsystemet det mest svår mekade på dessa bilar, vattenpumpen är ju ingen höjdare. Det är absolut inte omöjligt, men att påstå att dessa är lättmekade är en sanning med modifikation. Allt går om man vill. Sen så var väl 9-5 svårare pga större motorer.

Spontant låter det som en inte så driftsäker bil? Om du inte har haft din första bil i 16 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om jag minns rätt så är kylsystemet det mest svår mekade på dessa bilar, vattenpumpen är ju ingen höjdare. Det är absolut inte omöjligt, men att påstå att dessa är lättmekade är en sanning med modifikation. Allt går om man vill. Sen så var väl 9-5 svårare pga större motorer.

Spontant låter det som en inte så driftsäker bil? Om du inte har haft din första bil i 16 år?

Har precis förklarat att man klarar av en hel del på denna bil utan tidigare erfarenhet.

Nej, just den var ingen driftsäker bil. Köpte den för 5000:- med en heeeel del fel för att jag som fattig student behövde en bil snabbt till ett jobb och helt enkelt inte hade råd med något annat. Den vart tyvärr jävligt misshandlad av förra ägare. En hel del renoverade/bytte jag för att jag är bilintresserad och att bilen blev min största hobby. Min mormor har ägt sin 9-3 -00 sedan den tillverkades och hon har bara bytt koppling utöver servicedelar (visserligen tre gånger, hon är gammal..)

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Har precis förklarat att man klarar av en hel del på denna bil utan tidigare erfarenhet.

Man klarar en hel del på i princip alla bilar utan tidigare erfarenhet. I alla bilar så har man faktiskt fått dit grejerna på något sätt. Det gör inte en bil lättmekad.. och framför allt inte ett helt märke vilket du påstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Man klarar en hel del på i princip alla bilar utan tidigare erfarenhet. I alla bilar så har man faktiskt fått dit grejerna på något sätt. Det gör inte en bil lättmekad.. och framför allt inte ett helt märke vilket du påstod.

Hur bedömer man lättmekade bilar då? Hur enkelt det är att ta ned växellådan? Hur enkelt det är att komma åt kamaxeln?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Hur bedömer man lättmekade bilar då? Hur enkelt det är att ta ned växellådan? Hur enkelt det är att komma åt kamaxeln?

Nu har jag ju förvisso arbetat på Engströms tidigare... men skulle börja med o räkna bort alla de arbetsmoment som innefattar användandet av någon form av specialverktyg iallafall. De tycker jag är helt givna att inte räkna med om man ska diskutera lättmeckat.

Sedan kan man väl utgå ifrån vad som behöver göras innan man kan komma åt och byta just den komponent som ska bytas.

Ta t.ex. vattenpumpen som exempel på de bilar där den drivs via kamremmen... vilket är betydligt svårare jämfört med de bilar som har en elektrisk vattenpump, vilket i sin tur är vanligare idag. Dock brukar man kombinera dessa bägge.

Permalänk
Skrivet av Full:

Hahahaha säg det efter du kört en Mercedes E500/S500.

För under 70 000 hade jag valt en äldre (tidigt 2000-tal) E500/S500. Vill man inte ha en rolig bil är det nog ett jävligt dåligt köp däremot.

Oj vart ska man börja? Jag gissar att E500/S500 är det fräckaste du kört? Ja man kan få en för strax under 70k. Men det slutar ju inte där. Den kostar multum att serva, skatta och försäkra. Sen är den inte ens särskilt kul eller snabb. Automatlådan är seg som kola och den för mest oväsen utan att det händer något.

Jag håller kvar vid att Mazda 3 MPS är den mest kompletta bilen för den pengen.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Om jag minns rätt så är kylsystemet det mest svår mekade på dessa bilar, vattenpumpen är ju ingen höjdare. Det är absolut inte omöjligt, men att påstå att dessa är lättmekade är en sanning med modifikation. Allt går om man vill. Sen så var väl 9-5 svårare pga större motorer.

Spontant låter det som en inte så driftsäker bil? Om du inte har haft din första bil i 16 år?

Tycker du ska sluta kommentera saker du inte har en aning om.
Ja det sitter en 2.3 Liters motor i de flesta 9-5 men det är samma motor som 2.0 Liters motorn som sitter i de flesta saab 9-3.
Det är bara stakar och vev som skiljer.

Tycker det låter fullt normalt om man ponerar att han köpte en 15 år gammal bil som säker gått 30000 mil.