Permalänk
Avstängd

Telia fiber 250Mb ger 96Mb

Jag var en av dom första i Göteborg som fick skaffa riktigt bredband (utvalt område) genom Bonet och gosse var jag glad som kunde få 1Mb nedhastighet. Fast Ip-adress ingick. Det var då jag lärde mig konceptet, "upp till", och det var svårt att acceptera att man fick hälften av hastigheten man beställt.

Å andra sidan var det i efterhand lite lättare att svälja; 'halverad hastighet beroende på avstånd till basstation och rutten tele-koppar' än vad det är att inte ens få halva hastigheten över nydragen fiber.

Nu skall det sägas att jag nyss upptäckte detta och dessutom i samband med flytt och ännu inte kontaktat Telia, men ändå.

Permalänk
Medlem

Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?

Angående titeln: Har du någon router, switch eller något med 100 megabit portar? Har du kanske en kabel som inte klarar av mer än 100 megabit? Använder du dåligt (relativt) wifi som inte kan leverera bättre än så?

Permalänk
Medlem

Kika på din utrustning om det stödjer hastigheten. Nätverkskortet i datorn t.ex. får du sätta på full duplex auto eller 1000/1000.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?

1 Mega bit. Tusen gånger mer än 1 Kilo bit. Var den biten i OP verkligen så oklar?

Skrivet av MarcusHuddinge:

Angående titeln: Har du någon router, switch eller något med 100 megabit portar?

Rätt in väggen, faktiskt. Som jag sade har jag nyss flyttat och inte hunnit packat upp routern, så kabeln går nu rätt in i väggen. beställd hastighet; 250Mb - uppgiven hastighet enligt flera testsidor; 94-98Mb.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Har du kanske en kabel som inte klarar av mer än 100 megabit?

Samma kabel som innan, men... vilka nätverkskablar efter 1990 klarar inte av mer än 96Mb

Permalänk
Medlem

Ville du bara berätta att du får 96Mbit/s eller vad är syftet med tråden egentligen?

Btw så kan det mycket väl vara som så att personen som bodde där tidigare hade ett abonnemang på 100 Mbit/s som hindrar din leverantör från att leverera ditt abonnemang på 250 Mbit/s och att du därför surfar på förra personens bredbandsabonnemang just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Ville du bara berätta att du får 96Mbit/s eller vad är syftet med tråden egentligen?

Syftet är väl egentligen att få feedback från folk i liknande situation; "Telia fiber 250 är bara 96Mb dagen efter flytt? Sheet, broh, chillax, teh bredbhand is toohandreed an feefty om a day or soo, yo!". Fan vet jag. Jag satt och skrev om annan skit på forumet och saken slog mig varefter jag skapade en ny tråd.

Skrivet av Full:

Btw så kan det mycket väl vara som så att personen som bodde där tidigare hade ett abonnemang på 100 Mbit/s som hindrar din leverantör från att leverera ditt abonnemang på 250 Mbit/s och att du därför surfar på förra personens bredbandsabonnemang just nu.

Bra idé, men förra personen är jag. Jag är tillbaka från detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

1 Mega bit. Tusen gånger mer än 1 Kilo bit. Var den biten i OP verkligen så oklar?

Menade inte specifikt just det, fattar bara inte vad något av det har med saken att göra. Känns som att 5 av 6 rader är någon historia som är irrelevant till trådtiteln.
Men nevermind that i guess

Skrivet av VresiBerba:

Rätt in väggen, faktiskt. Som jag sade har jag nyss flyttat och inte hunnit packat upp routern, så kabeln går nu rätt in i väggen. beställd hastighet; 250Mb - uppgiven hastighet enligt flera testsidor; 94-98Mb.

Det är inte ett cat5-uttag som sitter i väggen?

Skrivet av VresiBerba:

Samma kabel som innan, men... vilka nätverkskablar efter 1990 klarar inte av mer än 96Mb

Tycker inte det känns allt för ovanligt att hitta cat5-kablar även nu för tiden. Slängde till exempel ut en massa cat5-kablar hos både mamma och pappa för inte så länge sen. Kabeln kan även vara en skadad cat5e/6-kabel som inte längre klarar av 1 gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?

Angående titeln: Har du någon router, switch eller något med 100 megabit portar? Har du kanske en kabel som inte klarar av mer än 100 megabit? Använder du dåligt (relativt) wifi som inte kan leverera bättre än så?

Det är inte särskilt svårt att lista ut att han pratar om 1Mbit/s.....

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Jag var en av dom första i Göteborg som fick skaffa riktigt bredband (utvalt område) genom Bonet och gosse var jag glad som kunde få 1Mb nedhastighet. Fast Ip-adress ingick. Det var då jag lärde mig konceptet, "upp till", och det var svårt att acceptera att man fick hälften av hastigheten man beställt.

Å andra sidan var det i efterhand lite lättare att svälja; 'halverad hastighet beroende på avstånd till basstation och rutten tele-koppar' än vad det är att inte ens få halva hastigheten över nydragen fiber.

Nu skall det sägas att jag nyss upptäckte detta och dessutom i samband med flytt och ännu inte kontaktat Telia, men ändå.

Riktigt bredband? Riktigt bredband påverkas inte av avstånd till basstation, utan det är när du använder signalöverföring via koppartråd. Där räcker det om Greta 90 år släpper sig för att du ska få störningar. 250mbit/s ger en teoretisk maxhastighet på 31.25 MB/s. Får du ut 1MB/s så är det 8 Mbps vilket är riktigt galet.

Jag hade nog gjort lite felsökning.Börja med att specificera vilken form av anslutning du egentligen har. Fiber?
Kolla sedan vilken duplex nätverkskortet kör med, och att din ISP faktiskt kan leverera 250/100 till din adress. Kontrollera också att kabeln mellan vägguttag och dator faktiskt är cat5e, för annars kommer du aldrig få ut fulla hastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma fel fast hos BBB. Visade sig att de aktiverat fel produkt för mig och jag sutti tpå 100mbit istället för 250mbit i 4 månader, utan att märkt det i praktiken. Men ringde upp BBB och informerade om detta, nämnde förstås inte att jag inte upplevt någon skillnad, och fick 2 månader gratis utöver att de självklart fixade till felet också

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag hade exakt samma fel fast hos BBB. Visade sig att de aktiverat fel produkt för mig och jag sutti tpå 100mbit istället för 250mbit i 4 månader, utan att märkt det i praktiken. Men ringde upp BBB och informerade om detta, nämnde förstås inte att jag inte upplevt någon skillnad, och fick 2 månader gratis utöver att de självklart fixade till felet också

Samma för mig med BBB Fiber, fast tvärt om. 500/500 Mbit/s hade jag under en 2-3 årsperiod hehe, 1ms till servrar med bra anslutningar och rätt routing, hela vägen ner till Skåne från Stockholm. Jag ringde dock inte och klagade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

1 Mega bit. Tusen gånger mer än 1 Kilo bit. Var den biten i OP verkligen så oklar?

Det som är oklart är att du säger riktigt bredband och 1Mbit

För mig låter det som ADSL, inte fiber.

Tycker gott du kunde varit tydligare i din trådstart med vad du har för prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag var en av dom första i Göteborg som fick skaffa riktigt bredband (utvalt område) genom Bonet och gosse var jag glad som kunde få 1Mb nedhastighet. Fast Ip-adress ingick. Det var då jag lärde mig konceptet, "upp till", och det var svårt att acceptera att man fick hälften av hastigheten man beställt.

Å andra sidan var det i efterhand lite lättare att svälja; 'halverad hastighet beroende på avstånd till basstation och rutten tele-koppar' än vad det är att inte ens få halva hastigheten över nydragen fiber.

Nu skall det sägas att jag nyss upptäckte detta och dessutom i samband med flytt och ännu inte kontaktat Telia, men ändå.

Det var några som fick 8Mbit i början när Bonet rullade ut sin tjänst. Hade ca 970KB/s i nedladdningshastighet, trots långt avstånd till telestationen. Tror att de första modemen inte var lika känsliga, de såg ut som en prototyp. En stor grå plastlåda.
Glädjen över hastigheten varade i något år innan de upptäckte sitt misstag. Det var sjukt billigt i början också, 249:-/månad. Jämförelsevis kunde en telefonräkning lätt hamna på 5-600 kronor per månad och då fick man bara koppla upp sig på kvällar och helger när minutavgiften var lägre. Att gå från 4-5KB/s till 970KB/s var ett ganska stort steg och resten av internet var inte lika snabbt på den tiden heller, så det var svårt att komma upp i de hastigheterna.

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Gissar att det här är en anekdot från tidigare år i TS liv.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Samma kabel som innan, men... vilka nätverkskablar efter 1990 klarar inte av mer än 96Mb

Flertalet.
Din generella attityd i tråden hämnar nog resultatet av svar där folk vill vara behjälpliga. Liten observation bara.

Felet kan bero på flera ställen, antingen så har fel tjänst aktiverats vilka övriga i tråden redan påpekat, eller så är det fel i utrustningen du har. Det kan vara ett skadat par i kabeln, skadad kabel från nod till din lägenhet eller övrig utrustning som är skadad. Uteslut egen utrustning, därefter felanmäler du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@Jaevel: Gissar att det här är en anekdot från tidigare år i TS liv.

Jo, inte omöjligt, men var slutar anekdoten och var börjar han prata om sitt nuvarande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag var en av dom första i Göteborg som fick skaffa riktigt bredband (utvalt område) genom Bonet och gosse var jag glad som kunde få 1Mb nedhastighet. Fast Ip-adress ingick. Det var då jag lärde mig konceptet, "upp till", och det var svårt att acceptera att man fick hälften av hastigheten man beställt.

Å andra sidan var det i efterhand lite lättare att svälja; 'halverad hastighet beroende på avstånd till basstation och rutten tele-koppar' än vad det är att inte ens få halva hastigheten över nydragen fiber.

Nu skall det sägas att jag nyss upptäckte detta och dessutom i samband med flytt och ännu inte kontaktat Telia, men ändå.

Du skriver väldigt otydligt. Det framgår ingenstans i själva tråden att du skulle tecknat ett abonnemang på 250 Mbit/s, utom i trådnamnet.

Vad i hela friden har ditt problem i dagsläget med att göra att du var en av de första i Göteborg som fick 1 Mbit/s?

Du har förmodligen en gammal nätverkskabel, eller nätverkskortet inställt på att bara köra 100 Mbit/s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag var en av dom första i Göteborg som fick skaffa riktigt bredband (utvalt område) genom Bonet och gosse var jag glad som kunde få 1Mb nedhastighet. Fast Ip-adress ingick. Det var då jag lärde mig konceptet, "upp till", och det var svårt att acceptera att man fick hälften av hastigheten man beställt.

Å andra sidan var det i efterhand lite lättare att svälja; 'halverad hastighet beroende på avstånd till basstation och rutten tele-koppar' än vad det är att inte ens få halva hastigheten över nydragen fiber.

Nu skall det sägas att jag nyss upptäckte detta och dessutom i samband med flytt och ännu inte kontaktat Telia, men ändå.

Om vi ska förstå ditt problem kanske du ska beskriva det i inlägget och inte bara i rubriken.

Anekdoten gör det initialt helt obegripligt att förstå vad du menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är inte särskilt svårt att lista ut att han pratar om 1Mbit/s.....

Snark, läs meddelandet precis ovanför ditt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Samma kabel som innan, men... vilka nätverkskablar efter 1990 klarar inte av mer än 96Mb

Samtliga trasiga kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Snark, läs meddelandet precis ovanför ditt?

Snark, varför ens skriva så i första inlägget? Så tröttsamt när alla påpekar och låtsas att inte fatta vad som menas fast det i princip alltid är helt uppenbart vad som menas. Trots att trådskrivaren råkat skriva lite fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Som flera andra skriver så röstar jag på fel i nätverkskortet i din dator. Antingen fel som i trasigt eller fel som i att de är felinställt. Se till så att duplex ligger på auto eller 1Gbit/s. (Om nu ditt nätverkskort stödjer högre hastigheter än 100Mbit)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Snark, varför ens skriva så i första inlägget? Så tröttsamt när alla påpekar och låtsas att inte fatta vad som menas fast det i princip alltid är helt uppenbart vad som menas. Trots att trådskrivaren råkat skriva lite fel.

TS har av någon anledning skrivit någon sorts historia i första inlägget som tar upp fem av sex rader, och är helt irrelevant till topic. Och du undrar varför folk inte fattar vad han babblar om och du kallar det "skriva lite fel"?

Eller har du fortfarande inte läst inlägget ovanför ditt första och du därför fortfarande inte fattar att det inte alls har att göra med megabit vs megabyte (per sekund)? Utan att jag undrar hur det han skriver på något sätt alls har något med hans nuvarande problem att göra?

Permalänk
Medlem

Har varit med om att jag fått tvinga nätverksadaptern till Gbit, låste sig på 100/100 på auto av någon anledning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Det första jag kontrollerar är vad datorns nätverkskort säger om anslutningen.
Öppna Kontrollpanelen - Nätverk och Internet - Nätverksanslutningar - Ethernet -> Egenskaper.

Här visas "Hastighet: 1,0 Gbit/s" om du är rätt kopplad för att kunna ta emot 250 Mbit/s.
Står där "Hastighet: 100 Mbit/s" så har du ej möjlighet att få mer än 100 Mbit/s utan lokal åtgärd.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?

Angående titeln: Har du någon router, switch eller något med 100 megabit portar? Har du kanske en kabel som inte klarar av mer än 100 megabit? Använder du dåligt (relativt) wifi som inte kan leverera bättre än så?

Ganska många! Jag hade en trasig kabel som gav nät men som ibland även dök. Men det som var utmärkande var att den inte gav maxhastighet utan kröp på 70-90mbps vid tester.

Byt kabel och testa. Kostar inga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ganska många! Jag hade en trasig kabel som gav nät men som ibland även dök. Men det som var utmärkande var att den inte gav maxhastighet utan kröp på 70-90mbps vid tester.

Byt kabel och testa. Kostar inga pengar.

Vet inte om detta var en fel-citering, men det känns som att det var där här du svarade på av att döma från det du skrev:

Skrivet av VresiBerba:

Samma kabel som innan, men... vilka nätverkskablar efter 1990 klarar inte av mer än 96Mb

Permalänk
Medlem

om du får ut 98 men betalar för 250 så beror det på en av dessa orskaker:

1. routern du har stödjer bara 100mbps på portarna (den har inte gigabitt, som krävs för mer än 100 mbps)
2. kabeln du har är dålig, skadad eller helt sonika är bara SKAPAD för 100mbps. Ja, det finns kablar 2018 som bara klarar 100mbps. Detta beror ofta på att IP Telefoner kommer med kablar med bara 4 ledare, jämfört med 8 som standard. Jämför kabel med andra!
Case in point, nästan alla IP Telefoni-adaptrar (ataboxar) jag installerat kommer med 4 trådiga nätverkskablar. Detta för att spara pengar, då telefonin knappt använder en 10-del av prestandan 100mbps klarar. Kan hända du har en sådan.

3. Nånstans länkas du bara i 100mbps. Kolla indikatorerna på din dator (ofta är det olika färger för gigabitt (1000) och fast ethernet (100), kolla dioderna på nätverkskortet.

Har du inte bytt router sen du hade ADSL, så kan det vara så att den inte klarar gigabitt. Ja, det är vanligt med routers som bara har 100mbps portar. Ofta dom billigare modellerna.

Vad har du för hårdvara. Skriv ner modellnamn på switchar, routrar och annat inkopplat.

Permalänk
Inaktiv

@MarcusHuddinge: ja sorry jag citerade fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

TS har av någon anledning skrivit någon sorts historia i första inlägget som tar upp fem av sex rader, och är helt irrelevant till topic. Och du undrar varför folk inte fattar vad han babblar om och du kallar det "skriva lite fel"?

Eller har du fortfarande inte läst inlägget ovanför ditt första och du därför fortfarande inte fattar att det inte alls har att göra med megabit vs megabyte (per sekund)? Utan att jag undrar hur det han skriver på något sätt alls har något med hans nuvarande problem att göra?

Givetvis har jag läst ditt inlägg, men du skriver
"Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?"

Många skriver fel och det är inte särskilt svårt att förstå, vad trådskaparen syftar på. Det är bara löjligt att anmärka på sådana saker. Sedan att du anmärker på ts historia struntar jag i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |