Bygga ny NAS att ersätta 4 år gammal N54L

Permalänk
Medlem

Bygga ny NAS att ersätta 4 år gammal N54L

Har i 4 smidiga år kört XPenology på en gammal HP Microserver https://new.webhallen.com/se/product/176153-HP-ProLiant-Micro...

Den tuggar på som tåget men jag behöver bygga ut med fler diskar...

Så tanken är nu att bygga en ny, men vill inte dra iväg allt för mycket i pris. Så det ska vara så budget som möjligt med 6-8 diskar.

Vilket chassi och MB skulle ni rekommendera?

Används främst som mediaserver för hemmabion men även som filserver för dokument och foton. Kör extern backup på viktiga filer samt har UPS.

Tack på förhand.

Förtydligade trådtiteln
Permalänk
Medlem

Man kan sätta i ett kontroller-kort i HP’n för fler diskar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan sätta i ett kontroller-kort i HP’n för fler diskar.

Jo, men då behöver man ett chassi för diskarna. Då känns det smidigare och säkrare att bygga nytt med allt i ett chassi.

Specifika diskcabinet har även en tendens att vara dyra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Har i 4 smidiga år kört XPenology på en gammal HP Microserver https://new.webhallen.com/se/product/176153-HP-ProLiant-Micro...

Den tuggar på som tåget men jag behöver bygga ut med fler diskar...

Så tanken är nu att bygga en ny, men vill inte dra iväg allt för mycket i pris. Så det ska vara så budget som möjligt med 6-8 diskar.

Vilket chassi och MB skulle ni rekommendera?

Används främst som mediaserver för hemmabion men även som filserver för dokument och foton. Kör extern backup på viktiga filer samt har UPS.

Tack på förhand.

Chassi: Define R5, Node 804 eller Node 304. Från ATX-mITX, Node 804 är något bredare då det är ett dubbel kammar chassi.
Moderkort: Valfritt Coffee lake moderkort, moderkort med 8st S-ATA portar finns bara i ATX formfaktor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

804 hade varit smutt, men då får det bli med separat kontrollerkort.

Tack för input.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

804 hade varit smutt, men då får det bli med separat kontrollerkort.

Tack för input.

Skickades från m.sweclockers.com

Se till att välja rätt nätdel, 140-150mm är drömmen. Jag har provat med ett 180mm nätaggregat, och med dessa styva kablar blir der rena mardrömmen.

Frågan är väl, stödjer Xpenology ens kontrollerkort?

Borde bli billigare att köpa ett par riktigt stora diskar t.ex WD red 6-8TB. För beroende på priset för kontrollerkort borde ett Define R5 och AsRock Z370 Extreme4 bli billigare? ~2800kr för chassi+moderkort

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Mätte precis teknikutrymmet och R5 blir tyvärr för stort djup och höjdmässigt.

Funderar på att köra annat OS än XPenology i nya NAS’en, så kontrollerkort blir inget större bekymmer. Men tack för uppmärksamheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Otori: Okej, då borde det inte vara några problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Otori: En budgetlösning om du bara vill öka diskutrymme är ju tex: https://www.wish.com/search/Rack%20Backplane#cid=584937a8698d...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Otori: En budgetlösning om du bara vill öka diskutrymme är ju tex: https://www.wish.com/search/Rack%20Backplane#cid=584937a8698d...

Tack för tipset.
Tyvärr fanns det bara för 2,5" diskar, vill köra med NAS-/serveranpassade 3,5" diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trådkapning/off topic)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har i 4 smidiga år kört XPenology på en gammal HP Microserver https://new.webhallen.com/se/product/176153-HP-ProLiant-Micro...

Den tuggar på som tåget men jag behöver bygga ut med fler diskar...

Så tanken är nu att bygga en ny, men vill inte dra iväg allt för mycket i pris. Så det ska vara så budget som möjligt med 6-8 diskar.

Vilket chassi och MB skulle ni rekommendera?

Används främst som mediaserver för hemmabion men även som filserver för dokument och foton. Kör extern backup på viktiga filer samt har UPS.

Tack på förhand.

Antar att du redan kör den med 5 diskar ?
Alternativt 6 diskar om du kan stå ut med en ESATA kabel på baksidan.

Själv har jag en gammal Sandy bridge I3'a på ett mITX kort och 6 diskar på det.
Kör XPenology på den och använder den enbart som backup till min "riktiga" Synology.

Min poäng är att XPenology verkar gå att installera på i princip vad som helst .
Så har du lite gammal hårdvara liggande kanske den duger till din nästa NAS