Permalänk
Medlem

Trådlös tp kabel?

Osäker på om tråden hamnar rätt.

Mina föräldrar har nyss flyttat, fiber har de där.

De har lyckats koppla in en tv genom https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/arris110... en sån där genom routern. Nu har de beställt något tvillingabonnemang så de vill koppla in en till TV, så nu har de en till "arris".

Problemet: Går ej att koppla in arrisen direkt i tp kabel i uttaget i väggen, måste gå genom routern, annars funkar den inte. Den har heller inte wifi. Därför undrar jag, finns det någon bra lösning för detta? Typ en trådlös TP "kabel" eller typ en repeater genom wifi och sen en TP kabel därifrån (finns sånt?).

(de vill alltså ha en tv i sovrummet utan att dra en kabel genom hela lägenheten till routern i vardagsrummet.)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Powerline

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu blir jag säkert hatad, men vill ändå alltid påminna i trådar som denna om att kabel är alltid det bästa alternativet om det ö h t är möjligt att dra en kabel.

Billigt, hög hastighet, hög tillförlitlighet, inga konstiga konfigureringar, stabilt, enkelt, bäst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

det är för att IP TV:n ligger på ett VLAN, så du måste ha kabeln i rätt port i routern. Så om du kan patcha det andra TV uttaget till rätt uttaget på routern så borde det funka

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Powerline

Kan du utveckla?

Skrivet av Karaff:

Nu blir jag säkert hatad, men vill ändå alltid påminna i trådar som denna om att kabel är alltid det bästa alternativet om det ö h t är möjligt att dra en kabel.

Billigt, hög hastighet, hög tillförlitlighet, inga konstiga konfigureringar, stabilt, enkelt, bäst.

Jo, jag vet, men de vill slippa det =/ Så tänkte om det finns någon alternativ lösning.
(håller med dig annars också. Kör alltid trådat nät så ofta det går)

Skrivet av Tea42BBS:

det är för att IP TV:n ligger på ett VLAN, så du måste ha kabeln i rätt port i routern. Så om du kan patcha det andra TV uttaget till rätt uttaget på routern så borde det funka

Ja, alltså båda tv apparaterna funkar när de är kopplade till routern. Men TV #2 vill de helst inte ha en dragen kabel från, därav undrar jag om det finns något trådlöst alternativ som räcker för tv tittande.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem

Comhem säljer ju en trådlös brygga för just TV också.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/tradlos-...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Kan du utveckla?

https://m.prisjakt.nu/search/powerline.
Nätverk i elnätet, viktigt att båda uttagen sitter på samma fas för bästa funktion.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ethernet over powerline, eller wifi med en brygga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jo, jag vet, men de vill slippa det =/ Så tänkte om det finns någon alternativ lösning.
(håller med dig annars också. Kör alltid trådat nät så ofta det går)

Därför skall man inte berätta för andra att det finns trådlösa alternativ, så de får för sig att det är en bra lösning.

Det enklaste vore om man höll det hemligt.

Det bästa vore om de kunde lägga skatt på att använda mobilt bredband hemma när alternativ finnes eller skatta användningen av wifi, hopplöst när man bor lite centralt hur många nät man måste kivas med..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Comhem säljer ju en trådlös brygga för just TV också.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/tradlos-...

Ah, den där såg intressant ut, verkar som den bästa/billigaste lösningen.

Ska tipsa mina föräldrar om den

Tack

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Ah, den där såg intressant ut, verkar som den bästa/billigaste lösningen.

Ska tipsa mina föräldrar om den

Tack

Förmodligen varken bäst eller billigast, men kanske enklare att köpa allt på samma ställe ifall det inte funkar någon gång i framtiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!