Asrock uppges äntra grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tycker de som säljer diamanter också. Det är äkta bra saker det...

Kryptovalutor oavsett hur du ser det, är ett påhittat värdet. De baseras på att man tror sig tjäna på att ha dem. Skulle man inte tjäna på det, skulle de väldigt fort tappa allt sitt värde. Är ju lite så västvärldens ekonomi fungerar. Sälj lite skit, få in pengar och sen kan du handla lite annat skit för det.

Diamanter i sig har inget värde utanför smycket heller... i den form man har där. För allt inom industrin är det ju tillverkade diamanter istället, som har ett produktivt värde, och man använder dens praktiska fördelar. Man skulle kunna använda "äkta" diamanter, men varför använda denna överprisade produkt när du kan göra dem själv?

Se det lite som Bitcoin vs USD.
Båda är egentligen fiktiva, men den enda har iaf något mer än den fiktiva delen bakom sig. Förr hade du dessutom guld eller annat värde bakom USD, just för att övertyga folk att där fanns ett värde bakom, annars vägrade folk använda dem. USD är dock så vida spritt att du kan använda dem direkt för att få varor. Och idag är folk så lättlurade att de ta emot lite 1or och 0or och anser att de har fått något av värde.

Så Bitcoin är lite som en diamant. De har ett värde, från ingenting, och kan inte handlas för direkt, men du kan köpa dem för pengar. Och har du tur, går det uppskattade värdet upp och du kan åter sälja dem för att få pengar...

Det som riktigt slår dem lika är... diamanter kan användas för att skära/borra eller som smycke. Bitcoin kan användas för att utpressa, överföra betalningar som är svåra att hålla koll på, eller växla andra krytpovalutor. Båda har mao ett "andra syfte", därför kan deras överprisade värde också bibehållas lite och de lär aldrig bli helt värdelösa.

Enda som är skillnaden är just tid. Jag tror inte kryptovalutor kommer försvinna. Men jag tror de kommer stabiliseras och minskas i antal. Är lite som SEK... den är i sig värdelös i andra länder, men du kan växla den mot USD/EUR eller liknande och då plötsligt använda den på fler ställen. Bitcoin, pga det var den första, har ju tagit rollen som denna större växelkurs. Alla andra är... en valuta någon hydda i Afrika hittat på, i storlek.

Faran är också att alla de andra valutorna kommer dra ner Bitcoin då och då, för hela syften med alla andra är... bygg en valuta, låt folk "räkna" och köpa, med förhoppnings att tjäna pengar, och sen sälja av allt snabbt och köpa bitcoin eller riktiga pengar. Mao... pyramidspel, mer eller mindre.

Kryptovalutor håller också på att stabilisera sig, och folk börjar vänja sig vid dessa upp och nergångar. Så med tiden kommer väl några få att vara kvar långt framöver. Frågan är dock vilka, och i vilken form.

Kryptovalutor backas up av mining så "ingenting" av eget värde är fel. De har åtminstone värdet av all energi och hårdvara som gått åt att skapa dem. Ska de jämföras mot diamanter är det mer som industridiamanter som har användningsområde och kräver mycket energi att skapas.

Att kurserna varierar mycket beror på att de fortfarande är så få som använder dem. När mer människor börjar använda och handla med kryptovalutor kommer kurserna att stabiliseras. Man kan jämföra kursförändringarna hos de små kryptovalutorna med de större såsom Bitcoin och då ser man att bitcoin är relativt sett väldigt stabil. När kryptovalutamarknaden blir stor kommer också priserna stabiliseras.

Så jämförelse med de grävda diamanterna är på ett sätt relevant just nu. Finns väldigt få av dem så priserna är höga och varierande. Men till skillnad mot diamanter i jorden kommer kryptovalutorna bli vanligare (de kan tillverkas precis som industridiamanter) och därmed får de mer stabila värden och blir ännu mer användbara för handel. Bitcoin är bara en av alla kryptovalutor och det kommer hela tiden bli fler och fler, inte färre som du tror. Det kan bli annat än bitcoin som blir ledande framöver. När en kryptovaluta väl skapats är det näst intill omöjligt att ta bort den eftersom den fortsätter existera så lnge det finns noder på internet. Vissa skapas som pyramidspel medan de flesta skapas för verkliga användningsområden. Att kalla alla för pyramidspel är fel. Ibland får de andra användningsområden än vad det var tänkt. Skaparen av Dogecoin gjorde det på skämt men nu används den jättemycket för transaktioner över internet då det är låga avgifter samt snabba överföringar. Skaparen lyckades inte döda det som skapades på skämt och den lever vidare av egen kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kryptovalutor backas up av mining så "ingenting" av eget värde är fel. De har åtminstone värdet av all energi och hårdvara som gått åt att skapa dem. Ska de jämföras mot diamanter är det mer som industridiamanter som har användningsområde och kräver mycket energi att skapas.

Att kurserna varierar mycket beror på att de fortfarande är så få som använder dem. När mer människor börjar använda och handla med kryptovalutor kommer kurserna att stabiliseras. Man kan jämföra kursförändringarna hos de små kryptovalutorna med de större såsom Bitcoin och då ser man att bitcoin är relativt sett väldigt stabil. När kryptovalutamarknaden blir stor kommer också priserna stabiliseras.

Så jämförelse med de grävda diamanterna är på ett sätt relevant just nu. Finns väldigt få av dem så priserna är höga och varierande. Men till skillnad mot diamanter i jorden kommer kryptovalutorna bli vanligare (de kan tillverkas precis som industridiamanter) och därmed får de mer stabila värden och blir ännu mer användbara för handel. Bitcoin är bara en av alla kryptovalutor och det kommer hela tiden bli fler och fler, inte färre som du tror. Det kan bli annat än bitcoin som blir ledande framöver. När en kryptovaluta väl skapats är det näst intill omöjligt att ta bort den eftersom den fortsätter existera så lnge det finns noder på internet. Vissa skapas som pyramidspel medan de flesta skapas för verkliga användningsområden. Att kalla alla för pyramidspel är fel. Ibland får de andra användningsområden än vad det var tänkt. Skaparen av Dogecoin gjorde det på skämt men nu används den jättemycket för transaktioner över internet då det är låga avgifter samt snabba överföringar. Skaparen lyckades inte döda det som skapades på skämt och den lever vidare av egen kraft.

Förbrukad el har väl knappast något värde?
Sen om de är dyrt att ta fram något så kan de få ett högre pris är väl en sak. Men det är väl ändå slutprodukten som anger värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas vi får se AsRock Grafikkort för konsumenter inom 2 års period. Antar att detta kommer först och främst fokusera på mining.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Starric:

Asus överlägsna #1, sen är det ganska tight mellan #2, 3 och 4 vilka är Gigabyte, Asrock och MSI... Åtminstone är det så det sett ut tidigare

Hmm, håller inte helt med, både AsRock & MSI har båda gjort riktigt bra moderkort och i vissa fall gått över Asus. Nu när Ryzen släpptes vas AsRock rejält bra och både MSI, samt Asus hade en hel del BIOS problem som tog månader att fixa. Och sen beror det på vad man vill ha.

Personligen gillar jag Asus just nu för att de verkar placera sina M.2 portar över X16 PCIe sloten så vi kan använda M.2 kylare och ha ett grafikkort. Men AsRock, Gigabyte och MSI har definitivt riktigt bra kort också!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hmm, håller inte helt med, både AsRock & MSI har båda gjort riktigt bra moderkort och i vissa fall gått över Asus. Nu när Ryzen släpptes vas AsRock rejält bra och både MSI, samt Asus hade en hel del BIOS problem som tog månader att fixa. Och sen beror det på vad man vill ha.

Personligen gillar jag Asus just nu för att de verkar placera sina M.2 portar över X16 PCIe sloten så vi kan använda M.2 kylare och ha ett grafikkort. Men AsRock, Gigabyte och MSI har definitivt riktigt bra kort också!

Nej nej, jag menar statistiskt. Asus säljer ungefär dubbelt så många moderkort som övriga tre stora tillverkare. Det säger inget om kvalitet osv, och är inget att hålla med om eller ej 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Förbrukad el har väl knappast något värde?
Sen om de är dyrt att ta fram något så kan de få ett högre pris är väl en sak. Men det är väl ändå slutprodukten som anger värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen miner säljer kryptovaluta billigare än det kostade att producera och förbrukad el är en del av kostnaden som avgör slutproduktens pris. Spelar ingen roll om du öper mjölk eller något annat, de som producerar lär knappast sälja till dig för mindre än tillverkningskostnaden. Värdet är ju priset på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ingen miner säljer kryptovaluta billigare än det kostade att producera och förbrukad el är en del av kostnaden som avgör slutproduktens pris. Spelar ingen roll om du öper mjölk eller något annat, de som producerar lär knappast sälja till dig för mindre än tillverkningskostnaden. Värdet är ju priset på marknaden.

Nej företag vars produkters värde understiger tillverkningskostnader brukar inte bli så ekonomiskt hållbara. Däremot är det ju fullt möjligt att sälja produkter under tillverkningskostnad om det ger upphov till en merförsäljning som således ger en vinst till företaget.

Men det är ju enkelt att ta en titt på blocket, där finns mängder med bilar, nu vet jag inte tillverkningskostnaden för en bil men det är ju definitivt högre än många beg bilars värde.

Så ja man brukar ju sätta pris efter vad man har haft för utgifter när man tillverkar saker men det är marknaden som bestämmer värdet.

Men min poäng är att det är ju inte tillverkningskostnaderna som utgör värdet utan produkten i sig, köparen och säljaren som anger värdet för produkten.

När värdet på bitcoin är lägre än tillverkningskostnaden så kommer folk sluta att mina

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ingen miner säljer kryptovaluta billigare än det kostade att producera och förbrukad el är en del av kostnaden som avgör slutproduktens pris. Spelar ingen roll om du öper mjölk eller något annat, de som producerar lär knappast sälja till dig för mindre än tillverkningskostnaden. Värdet är ju priset på marknaden.

Jag tror att Jimemy menar att förbrukad el inte har något egenvärde.

Om du minar under vintern så leder den extra elförbrukningen till extra värme. På vintern är vanligtvis extra värme välkommet så då har värmen ett värde.
Men att använda en dator för att skapa värme är knappast den mest effektiva sättet att värma upp en lägenhet/ett hus eller annan lokal.
Dessutom på varma sommardagar när det är tillräckligt varmt ändå och man kanske måste köra AC för att få behagliga temperaturer så blir det bara ännu högre elkostnad för en värme man inte vill ha.

Annat är det om någon kryptovaluta har en mining som utför beräkningar som används till något meningsfullt så har miningen ett mervärde utöver att ta fram nya altcoins.

Säg att jag behöver utföra massa olika beräkningar.
Jag kan antingen köpa/bygga/hyra datorkluster.
Eller så kan jag hitta på en egen cryptovaluta och låta andra göra beräkningar åt mig som de sen blir belönade med newcoins som förhoppningsvis kan stiga i värde och bytas mot andra valutor eller tjänster.
Då har miningen ett mervärde för jag får beräkningar utförda utan att behöva köpa ett datorkluster. Sen bidrar jag med en alternativ valuta som belöning.

Lite liknande som om någon kommer till mig och göra tjänster. De gör "jobb". I gengäld ger jag dem en belöning "lön".
Att få tjänster utförda har ett värde för arbetsgivaren.
Att få en lön har ett värde för arbetstagaren.

Att säga att förbruka el har ett egenvärde är som att gå till arbetsförmedlingen och säga; jag är jättebra på att äta glass. Kan äta minst 10 om dagen. Hitta någon som ger mig en hög lön för att äta glass.

Att glass kostar pengar är inte samma sak som att någon vill betala dig för att äta glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror att Jimemy menar att förbrukad el inte har något egenvärde.

Om du minar under vintern så leder den extra elförbrukningen till extra värme. På vintern är vanligtvis extra värme välkommet så då har värmen ett värde.
Men att använda en dator för att skapa värme är knappast den mest effektiva sättet att värma upp en lägenhet/ett hus eller annan lokal.
Dessutom på varma sommardagar när det är tillräckligt varmt ändå och man kanske måste köra AC för att få behagliga temperaturer så blir det bara ännu högre elkostnad för en värme man inte vill ha.

Annat är det om någon kryptovaluta har en mining som utför beräkningar som används till något meningsfullt så har miningen ett mervärde utöver att ta fram nya altcoins.

Säg att jag behöver utföra massa olika beräkningar.
Jag kan antingen köpa/bygga/hyra datorkluster.
Eller så kan jag hitta på en egen cryptovaluta och låta andra göra beräkningar åt mig som de sen blir belönade med newcoins som förhoppningsvis kan stiga i värde och bytas mot andra valutor eller tjänster.
Då har miningen ett mervärde för jag får beräkningar utförda utan att behöva köpa ett datorkluster. Sen bidrar jag med en alternativ valuta som belöning.

Lite liknande som om någon kommer till mig och göra tjänster. De gör "jobb". I gengäld ger jag dem en belöning "lön".
Att få tjänster utförda har ett värde för arbetsgivaren.
Att få en lön har ett värde för arbetstagaren.

Att säga att förbruka el har ett egenvärde är som att gå till arbetsförmedlingen och säga; jag är jättebra på att äta glass. Kan äta minst 10 om dagen. Hitta någon som ger mig en hög lön för att äta glass.

Att glass kostar pengar är inte samma sak som att någon vill betala dig för att äta glass.

Du menar som gridcoin?

Edit: För övrigt är det just vad miners gör, de utför ett arbete med beräkningar för att säkra en kryptovalutas blockkedja och får betalt för detta. Fattar inte jämförelsen med att öta glass. Uppenbarligen vet du inte hur det fungerar med mining. Det är inte värdelösa beräkningar, de tillför ju ett värde och uppenbarligen efterfrågas det eftersom man får betalt för det. Det är inget hittepåarbete utan värde.

Det är väl ungefär som att Tumba bruk får betalt för att tillverka sedlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej företag vars produkters värde understiger tillverkningskostnader brukar inte bli så ekonomiskt hållbara. Däremot är det ju fullt möjligt att sälja produkter under tillverkningskostnad om det ger upphov till en merförsäljning som således ger en vinst till företaget.

Men det är ju enkelt att ta en titt på blocket, där finns mängder med bilar, nu vet jag inte tillverkningskostnaden för en bil men det är ju definitivt högre än många beg bilars värde.

Så ja man brukar ju sätta pris efter vad man har haft för utgifter när man tillverkar saker men det är marknaden som bestämmer värdet.

Men min poäng är att det är ju inte tillverkningskostnaderna som utgör värdet utan produkten i sig, köparen och säljaren som anger värdet för produkten.

När värdet på bitcoin är lägre än tillverkningskostnaden så kommer folk sluta att mina

Värdet blir aldrig under tillverkningskostnaden exakt av den anledningen. Om folk slutar mina slutar den att existera. Till skillnad mot bilar så upphör alla som tidigare tillverkats att existera om man stoppar skapande av nya block alltså mining. Det måste skapas nya block i kedjan för att det ska kunna ske nya transaktioner.Detta kommer aldrig tillåtas av de som äger kryptovalutan, de tycker det är värt betala för fortsatt mining alltså driftskostnaden för att kryptovalutan ska fungera.

Det är som om vi skulle sluta betala kraftbolagen att leverera el. Då skulle de stänga av vårt elnät. Självklart skulle de göra det om de inte fick betalt så atf det lönade sig gör dem att driva det vidare. Men samhället skulle aldrig acceptera detta så de kommer fortsätta betala kraftbolagen att hålla elnätet igång. Samma sak med miners och kryptovaluta. De som anvönder kryptovaluta ser till att betala för driften, annars kan de inte fortsätta använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Värdet blir aldrig under tillverkningskostnaden exakt av den anledningen. Om folk slutar mina slutar den att existera. Till skillnad mot bilar så upphör alla som tidigare tillverkats att existera om man stoppar skapande av nya block alltså mining. Det måste skapas nya block i kedjan för att det ska kunna ske nya transaktioner.Detta kommer aldrig tillåtas av de som äger kryptovalutan, de tycker det är värt betala för fortsatt mining alltså driftskostnaden för att kryptovalutan ska fungera.

Det är som om vi skulle sluta betala kraftbolagen att leverera el. Då skulle de stänga av vårt elnät. Självklart skulle de göra det om de inte fick betalt så atf det lönade sig gör dem att driva det vidare. Men samhället skulle aldrig acceptera detta så de kommer fortsätta betala kraftbolagen att hålla elnätet igång. Samma sak med miners och kryptovaluta. De som anvönder kryptovaluta ser till att betala för driften, annars kan de inte fortsätta använda den.

Det är väldigt intressant och lärorikt det du säger.
Jag hittade en graf över bitcoin här
https://www.vafinans.se/valuta/bitcoin-dollar-kurs
Den ser väldigt voltatil ut, du menar alltså att även med så extrema svängningar så sjunker kursen aldrig under tillverkningskostanden?

(Sen är ju inte tillverkningskostanden exakt samma för alla som gräver bitcoins av olika skäl förstås så som elpris samt hårdvara) Så gissningsvis slutar man gräva om vinsten närmar sig noll om inte man spekulerar om framtida kursrörelser som ger vinst för gör man det så kan folk fortsätta gräva en tag efter att det slutar vara lönsamt och då uppstår ju scenariet att värdet är lägre än tillverkningskostnaderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ASUS är extremt överskattat tyvärr.
Det ha en del bra produkter, men även väldigt många dåliga.

Kan man ju iof. säga om alla märken. Gigabyte har ett värdelöst trackrecord (hos mig) när det kommer till t.ex. möss och headsets. Plastigt och överskattat skit. Deras moderkort däremot är de mest stabila jag har haft. Asus och MSI kommer långt ned på listan (Har haft två Asus och två MSI moderkort.. Alla fyra har slutat fungera inom ett år medan jag har datorer med Gigabyte moderkort som är över sju år och som fungerar felfritt). MSI gör däremot klockrena kylare till grafikkort.

Alla märken har sortiment som är mer eller mindre dåliga. De flesta märken har vissa produkter i sitt sortiment som är bra helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

At this point we are not limited by silicon per se, so our foundry partners are supplying us, there are shortages in memory and I think that is true across the board, whether you are talking about GDDR5, or you’re talking about high bandwidth memory.

det var som attan, det är inte miners fel utan dom där jäkla tuggumituggande mobilanvändarna som snor alla minnen för att kunna spela candy crush och facebooka! fy på dom istället.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Så det är MXM kort ASrock kommer att tillverka.
Inte vanliga konsument grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är väldigt intressant och lärorikt det du säger.
Jag hittade en graf över bitcoin här
https://www.vafinans.se/valuta/bitcoin-dollar-kurs
Den ser väldigt voltatil ut, du menar alltså att även med så extrema svängningar så sjunker kursen aldrig under tillverkningskostanden?

(Sen är ju inte tillverkningskostanden exakt samma för alla som gräver bitcoins av olika skäl förstås så som elpris samt hårdvara) Så gissningsvis slutar man gräva om vinsten närmar sig noll om inte man spekulerar om framtida kursrörelser som ger vinst för gör man det så kan folk fortsätta gräva en tag efter att det slutar vara lönsamt och då uppstår ju scenariet att värdet är lägre än tillverkningskostnaderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns även spekulation om framtida värdeökningar i priset och folk kan ju chansa om framtida uppgångar en kortare period tills deras pengar tar slut. Pris baseras på tillgång och efterfrågan. Variation i pris är variation om vad man tror om framtiden just då.

Man får heller inte glömma att det är i stort sett samma mängd belöning för varje nytt block som skapas i blockkedjan som ges ut totalt sett till alla miners. Så om alla miners utan en enda slutar att mina så kommer den enda minern som är kvar få all total belöning vilket skulle bli väldigt lönsamt för den ensamma minern till dagens kurser. Så när priset går ner kommer vissa miners ge upp vilket ger mer belöning i kryptovaluta till var och en av de som inte ger upp. Antal coins i belöning ökar till enskilda miners även om de är mindre värda vart och ett om ett färre antal fortsätter mina. Till slut stabiliseras det på en nivå där det fortfarande är lönsamt för de som är kvar (de med bästa hårdvara och lägsta elpris). Motsatt sker när priset går upp, det blir mer lönsamt eftersom man får betalt i kryptovaluta som är värd mer per coin och ökad lönsamhet till enskilda miners gör att fler börjar mina. Alla delar fortfarande på det totala antalet coins som ges ut som belöning men eftersom fler ska dela på kakan får var och en färre coins tills det slut stabiliseras på en högre nivå när lönsamheten går ner om för många börjar mina utan att priset går upp. Om priset på något sätt hålls stabilt kommer mining också stabilisera sig på nivån där de med bästa hårdvara och lägsta pris kan fortsätta mina med tillräcklig lönsamhet.

Många av de som minar är samma personer som handlar med kryptovaluta. Märker de att de får färre coins för utfört arbete tycker de att varje coin är mera värd och säljer dem därför till högre pris alternativt så köper de coins på marknaden till högre pris då de känner att de är värda mera. Högre pris gör att fler minar o.s.v. Smartast är att mina när priset gått ner och en del folk har stängt av sina miners, eller ännu hellre tidigt innan någon ny kryptovaluta blivit allmänt känd. Lönsamheten är något lägre just då men man får fler coins för utfört arbete som kan gå upp i värde i framtiden. Total hashrate för en kryptovaluta motsvarar vilka förväntningar miners har på denna coin så ser man att total network hashrate går upp brukar snart priset också gå upp.

Så eftersom mining och pris hör ihop så tillför mining värde för en kryptovaluta. Därmed blir slutsatsen att värdet är minst så stort som det värde som tillförs från miners just nu. Ökad mining ger högre pris. Högre pris ger ökad mining. Och motsatt då om priset går ner. Det är inte enbart miningen som påverkar dagspriset det är också dagspriset som påverkar mängden mining. Båda två hänger ihop. Men många verkar ju gilla mining så priserna hålls därför uppe ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så det är MXM kort ASrock kommer att tillverka.
Inte vanliga konsument grafikkort.

Det var ju ingen liten detalj som kanske borde framkomma lite tydligare.

Kanske har de målsättning att erbjuda mxm till konsumenter dock, som jag förstått det är det främst Nvidia som är emot det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det var ju ingen liten detalj som kanske borde framkomma lite tydligare.

Kanske har de målsättning att erbjuda mxm till konsumenter dock, som jag förstått det är det främst Nvidia som är emot det

Skickades från m.sweclockers.com

Vore ju smutt med en formfaktor som tar MXM kort.
Nånting liknande ITX skulle ju lätt kunna ha en MXM plats på baksidan.

Permalänk
Medlem

Fler aktörer kan ju knappast skada iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan man ju iof. säga om alla märken. Gigabyte har ett värdelöst trackrecord (hos mig) när det kommer till t.ex. möss och headsets. Plastigt och överskattat skit. Deras moderkort däremot är de mest stabila jag har haft. Asus och MSI kommer långt ned på listan (Har haft två Asus och två MSI moderkort.. Alla fyra har slutat fungera inom ett år medan jag har datorer med Gigabyte moderkort som är över sju år och som fungerar felfritt). MSI gör däremot klockrena kylare till grafikkort.

Alla märken har sortiment som är mer eller mindre dåliga. De flesta märken har vissa produkter i sitt sortiment som är bra helt enkelt.

Att Asus är skrot är rätt känt, nästan alla trådar här där folk har problem handlar om Asus produkter.

Jag håller även med dig när det kommer till Gigabytes moderkort, det satte jag in åt syrran och det går som tåget.

Däremot skiljer sig vår erfarenhet när det kommer till MSI's moderkort.

Har haft flera stycken och samtliga fungerar än idag.
Men som du säger så kan det vara varierande även där.
En tillverkare jag skulle vilja testa när det kommer till moderkort är EVGA.
Får nog göra det när det är dags att bygga router av nuvarande riggen jag har.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan man ju iof. säga om alla märken. Gigabyte har ett värdelöst trackrecord (hos mig) när det kommer till t.ex. möss och headsets. Plastigt och överskattat skit. Deras moderkort däremot är de mest stabila jag har haft. Asus och MSI kommer långt ned på listan (Har haft två Asus och två MSI moderkort.. Alla fyra har slutat fungera inom ett år medan jag har datorer med Gigabyte moderkort som är över sju år och som fungerar felfritt). MSI gör däremot klockrena kylare till grafikkort.

Alla märken har sortiment som är mer eller mindre dåliga. De flesta märken har vissa produkter i sitt sortiment som är bra helt enkelt.

Håller med om Gigabyte, moderkort är kanon... men "tillbehör" är skräp. Har också C2D moderkort som kör än idag nästan 10 år gamla, med överklockad Q9550 numera, utan problem. De 50k kondingarna och tjocka kopparbanorna de hade redan då har verkligen visat sig enormt bra. Deras GPUer kan vara bra, men det kan också vara sådär. Gäller att kolla enstaka modeller. Ibland är det bra kylare, ibland inte så bra.

MSI har jag inte haft mycket till GPUer tidigare, men av det få jag har hos bekanta som jag hjälper så verkar de fungera bra.

En stor sak som skiljer ASUS och MSI här är temp targets. ASUS älskar att sälja siffror till okunniga. De visar 50Mhz mer, eller "turbo OC super duper"... och alla tror de är bra. Men vad många glömmer är att alla moderna GPUer idag är själv överklockande, om temperaturen är bra. Så många gånger kan MSI vinna, trots lägre klock, pga de kan hålla sin maximala turbo, där ASUS når 80+ och faller pladask. Och skillnaden mellan 72 eller 82 grader kan vara skillnaden mellan ett kort som håller 5+ år, eller inte.

Men visst är det så att alla har sina dåliga nivåer och modeller. ASUS top-of-the-line OC moderkort brukar vara riktigt bra faktiskt. Problemet är att när du sedan når mainstream, faller kvalitén väldigt fort, men folk tror fortfarande de är bra.