Permalänk
Medlem

Nvidia kör fulspel mot AMD och Intel

Vet inte om det kommit upp här på forumet men jag klipper ut lite från HARDOCP. Där nyheten dök upp igår!

GeForce Partner Program Impacts Consumer Choice

Before we go any further, in the effort to be as transparent as possible, we need to let you know that AMD came to us and presented us with "this story." AMD shopped this story with other websites as well. However, with the information that was presented to us by AMD, there was no story to be told, but it surely pointed to one that was worth looking into. There needed to be some legwork done in collecting facts and interviews.

NVIDIA will tell you that it is 100% up to its partner company to be part of GPP, and from the documents I have read, if it chooses not to be part of GPP, it will lose the benefits of GPP which include: high-effort engineering engagements -- early tech engagement -- launch partner status -- game bundling -- sales rebate programs -- social media and PR support -- marketing reports -- Marketing Development Funds (MDF). MDF is likely the standout in that list of lost benefits if the company is not a GPP partner.

We have contacted seven companies about their part in NVIDIA GPP and not one of the seven would talk to us on the record if they spoke to us about it at all. The ones that did speak to us have done so anonymously, in fear of losing their jobs, or having retribution placed upon them or their companies by NVIDIA. All of the people that I did interview at AIBs and at OEMs did however have the same thoughts on GPP. 1.) They think that it has terms that are likely illegal. 2.) GPP is likely going to tremendously hurt consumers' choices. 3.) It will disrupt business with the companies that they are currently doing business with, namely AMD and Intel.

What is disturbing is that we have been told that if a company does not participate in GPP, those companies feel as if NVIDIA would hold back allocation of GPUs from their inventories. From all we have talked to, the issue of not allocating GPU inventories to non-GPP partners have not been spelled out contractually, but is rather done on a wink and a nod.

The crux of the issue with NVIDIA GPP comes down to a single requirement in order to be part of GPP. In order to have access to the GPP program, its partners must have its "Gaming Brand Aligned Exclusively With GeForce." I have read documents with this requirement spelled out on it.

Källa: https://www.hardocp.com/article/2018/03/08/geforce_partner_pr...https://www.hardocp.com/article/2018/03/08/geforce_partner_program_impacts_consumer_choice

Uppe på Forbes nu också https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/03/08/report...

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

såg också det. chocka mig inte om det stämmer. då Nvidia (självklart) neka att det stämmer blir det svårt att veta om det är sant eller ej om inte hela industrin vänder sig mot dem och bekräfta det.
men det skulle verkligen inte förvåna mig. men frågan är om alla teknik sidor och youtubers kommer nu försvara Nvidia mot dessa anklagelse eller inte.
Tyvärr tror jag dem kommer gör det eller totalt ignorera dessa anklagelse.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Det är väl rätt självklart att man inte kan/får ta del av hjälp och andra fördelar som ett partnerskap innebär om man avstår från att teckna ett avtal som samarbetspartner? Nvidia har väl ingen skyldighet att tillhandahålla något över huvud taget om de inte vill?

Jag kanske har missuppfattat något men det enda fel Nvidia gör här verkar vara att de är aningen aggressiva och hotar med att de inte ska få ta del av dessa saker vid uteblivet avtal istället för att lägga fram det som ett erbjudande.

Att man som utomstående part har lägre prioritet vad gäller fördelning av hårdvara/komponenter känns inte heller särskilt konstigt, snarare naturligt och självklart. Som sagt, med reservation för att jag misstolkat någon del i artikeln så har jag svårt att se det hemska i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt grejen ..

ASUS, Gigabyte osv kan ju bara döpa om en produktserie och kalla den något annat för att på så sätt kunna sälja grafikkort från t.ex AMD och fortsätta vara en såkallad "GPP-partner" (?). Vad spelar det för roll? Att man heller inte som icke-samarbetspartner får samma tillgång till NVidias produkter känns ju också som självklart?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Det är väl rätt självklart att man inte kan/får ta del av hjälp och andra fördelar som ett partnerskap innebär om man avstår från att teckna ett avtal som samarbetspartner? Nvidia har väl ingen skyldighet att tillhandahålla något över huvud taget om de inte vill?

Jag kanske har missuppfattat något men det enda fel Nvidia gör här verkar vara att de är aningen aggressiva och hotar med att de inte ska få ta del av dessa saker vid uteblivet avtal istället för att lägga fram det som ett erbjudande.

Att man som utomstående part har lägre prioritet vad gäller fördelning av hårdvara/komponenter känns inte heller särskilt konstigt, snarare naturligt och självklart. Som sagt, med reservation för att jag misstolkat någon del i artikeln så har jag svårt att se det hemska i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det att skriver du på GPP så SKA du bara sälja Nvidia tex. under ASUS Republic of Gamers. ASUS får då inte sälja AMD kort under ROG. Då mister de alla perks viket betyder att du kan lika gärna lägga ner företaget. Om jag förstått det rätt så får det inte heller promoto AMD som gamerkort överhuvudtaget.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Vad är kontroversen ?
nVidia kan ställa upp med teknisk expertis och förtur till hårdvara och förväntar sig nånting tillbaka.
Skulle förvåna mig om det finns tillverkningsindustri där liknande deals inte existerar.

Permalänk
Medlem

Chockerande hur vanligt det är att de stora kommer med skumma program och avtal. Intel på CPU sidan flera ggr och Nvidia på GPU sidan. AMD har det uppenbarligen inte lätt om de vill konkurrera lagligt.

För de som säger "vadådå?" så bör raden "All of the people that I did interview at AIBs and at OEMs did however have the same thoughts on GPP. 1.) They think that it has terms that are likely illegal.". Inte bara bra produkter som gör det svårt att konkurera, utan olagligt.

Intel kallade också sina grejer för "partnerprogram" osv, men hade avtal och krav som krävde att en stor majoritet av tillverkares system skulle ha Intel CPU:er (och således inte AMD) osv osv. Så gräver man i detta så kan man säkerligen hitta en del som, likt vad AIB/OEM's säger, är olagligt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Det är väl rätt självklart att man inte kan/får ta del av hjälp och andra fördelar som ett partnerskap innebär om man avstår från att teckna ett avtal som samarbetspartner? Nvidia har väl ingen skyldighet att tillhandahålla något över huvud taget om de inte vill?

Jag kanske har missuppfattat något men det enda fel Nvidia gör här verkar vara att de är aningen aggressiva och hotar med att de inte ska få ta del av dessa saker vid uteblivet avtal istället för att lägga fram det som ett erbjudande.

Att man som utomstående part har lägre prioritet vad gäller fördelning av hårdvara/komponenter känns inte heller särskilt konstigt, snarare naturligt och självklart. Som sagt, med reservation för att jag misstolkat någon del i artikeln så har jag svårt att se det hemska i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Samlooh:

Förstår inte riktigt grejen ..

ASUS, Gigabyte osv kan ju bara döpa om en produktserie och kalla den något annat för att på så sätt kunna sälja grafikkort från t.ex AMD och fortsätta vara en såkallad "GPP-partner" (?). Vad spelar det för roll? Att man heller inte som samarbetspartner får samma tillgång till NVidias produkter känns ju också som självklart?

det är samma sak som Intel gjorde i början på 2000-talet och nästan lyckas med att blir en monopol.

Skrivet av Svensktiger:

Vad är kontroversen ?
nVidia kan ställa upp med teknisk expertis och förtur till hårdvara och förväntar sig nånting tillbaka.
Skulle förvåna mig om det finns tillverkningsindustri där liknande deals inte existerar.

så du se alltså inga problem med ett monopol?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad är kontroversen ?
nVidia kan ställa upp med teknisk expertis och förtur till hårdvara och förväntar sig nånting tillbaka.
Skulle förvåna mig om det finns tillverkningsindustri där liknande deals inte existerar.

Det huvudsakliga problemet är väl att NVIDIA kan påstås ha en dominerande ställningen på marknaden (de har väl ~70 %) och antagligen mer om vi bara räknar grafikkort som är 'high-end'.

Nu ger de en deal (GPP) där en partnertillverkare får hjälp om de går med på att exkludera NVIDIA's konkurrenter från en del av marknaden. Risken är att tillverkare får mindre hjälp och hårdvara om de inte ingår avtalet.

I artikeln listas fördelarna som en partner får genom GPP:
high-effort engineering engagements -- early tech engagement -- launch partner status -- game bundling -- sales rebate programs -- social media and PR support -- marketing reports -- Marketing Development Funds (MDF)

När jag läser det får jag känslan av att om du som partnertillverkare inte ingår GPP ligger du taskigt till jämfört med de som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det är samma sak som Intel gjorde i början på 2000-talet och nästan lyckas med att blir en monopol.

så du se alltså inga problem med ett monopol?

nVidia har knappast ett monopol.
Och det är inte vad detta handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad är kontroversen ?
nVidia kan ställa upp med teknisk expertis och förtur till hårdvara och förväntar sig nånting tillbaka.
Skulle förvåna mig om det finns tillverkningsindustri där liknande deals inte existerar.

Det är väl lite mer än expertis och förtur till hårdvara det handlar om eller hur?

Det är mer skriver du inte på detta avtal så kan du glömma få någon hjälp överhuvudtaget.

Skriver du på så ska du inte sälja annat än nVidia.

Tycker du det känns okej?

Visst, det finns företag som bara säljer Nvidia och AMD. Men i slutändan så kommer du som konsument inte kunna välja annat än sådana företag om detta fortsätter.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Förstår inte riktigt grejen ..

ASUS, Gigabyte osv kan ju bara döpa om en produktserie och kalla den något annat för att på så sätt kunna sälja grafikkort från t.ex AMD och fortsätta vara en såkallad "GPP-partner" (?). Vad spelar det för roll? Att man heller inte som samarbetspartner får samma tillgång till NVidias produkter känns ju också som självklart?

Varför skall Nvidia bestämma vad en produktserie hos en fristående tillverkare får heta? Att bygga upp brand recognition tar tid och det är ju det Nvidia vill utnyttja. Jag vet folk som vet vad ROG är, men de vet inte att det är Asus som står bakom. Men de har fått för sig att de måste ha ROG grejer. Hade Asus släppt en annan serie så hade dessa människor inte tittat på den. Det är sådant man vill utnyttja.

Alla bör kolla denna för att förstå lite hur det kan gå till i branschen. Då kan man få en inblick i vet som finns bakom orden i dessa typer av avtal och hur mycket de faktiskt kan påverka: https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Som sagt alla dessa partnerskap, guldavtal hit och dit är inget konstigt. Och ofta är de riktigt usla och svindyra.
Resultatet kan bli citat: The winner takes it all the consumers gamers loser has to fall.

Nå innan man ska gnälla bör man ha mer information kring kostnader etc, om någon part blir utestängd.

Permalänk
Medlem

Tror att detta är något som man sett varianter på förut, t.ex XFX som var nVidia partner och exklusivt sålde deras GPU:er, när de sedan började sälja även AMD's (ATi -på den tiden) GPU:er fick de inte längre sälja Nvidias GPU:er
Det förvånar mig inte heller att nVidia precis som Intel (tidigare gjort) missbrukar sin maktposition genom att lägga vantarna på exklusiva partneravtal för att tvinga bort konkurrensen.
Nu när t.o.m. AMD och Intel inlett samarbete med integrerad grafik och CPU för att konkurrera med mellanklassegmentet för grafikkort så känner sig nVidia naturligtvis hotade.

Tanken med hur det bör fungera på en fri marknad är att nVidia helt enkelt måste anpassa sig och pusha/tillverka mer attraktiva produkter alt. pressa priser för att kunna fortsätta fortsätta dominera marknaden, inte genom att sluta avtal med partners -vilket nyheten indikerar på- som binder upp sig till att enbart promota/jobba åt nVidia. Annars hotar nVidia med att dra tillbaka deras förmåner till support, bundling mm.

-Detta är naturligtvis svårt att avslöja då repressalierna från nVidia inte är att föredra för någon enskild person eller företag som i nuläget säljer nVidias produkter.
Sedan tycker jag personligen att partnerprogram och sponsringar är totalt skit i många andra sammanhang så som GamingEvolved och GameWorks som premierar ett företag framför ett annat för spel. Lägg ner den skiten och erbjud support för optimisering oavsett.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Det är mer skriver du inte på detta avtal så kan du glömma få någon hjälp överhuvudtaget.
Skriver du på så ska du inte sälja annat än nVidia.

Tror du verkligen att du kan handla GPU'er utan att få information om hur dom skall användas ?

Och nVidia talar om exklusiva "brands", inte att deras partners enbart får sälja nVidia produkter.
Kan t.ex. tänka mig att ASUS's "Strix" kan vara nånting dom tänkt sig.
Finns inget som då hindrar ASUS från att sälja AMD kort undet t.ex. "Cornix".

Och jag ser inget lipande här om att t.ex. EVGA redan är 100% nVidia vad gäller grafikkort.

Och det är AMD som reagerat på detta, inte alla partners som gissningsvis redan skrivit på avtalet.
Tror man att AMD inte skulle göra på exakt samma sätt om du kunde är man väldigt naiv =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror du verkligen att du kan handla GPU'er utan att få information om hur dom skall användas ?

Och nVidia talar om exklusiva "brands", inte att deras partners enbart får sälja nVidia produkter.
Kan t.ex. tänka mig att ASUS's "Strix" kan vara nånting dom tänkt sig.
Finns inget som då hindrar ASUS från att sälja AMD kort undet t.ex. "Cornix".

Och jag ser inget lipande här om att t.ex. EVGA redan är 100% nVidia vad gäller grafikkort.

Men tycker du det värt att fortsätta sälja något om du knappt får någon support från tillverkaren och 50% mindre chip? Du blir i stort sett tvingad till att skriva på för att kunna fortsätta. Det har även att göra med hur mycket mer nVidia säljer än AMD. De använder sin storlek för att tvinga dig att skriva på.

Hur många människor tror du har koll ens på att Asus tillverkar ROG eller hur många gamers bara känner till ROG? Hur mycket tror du AMD kommer sälja på ett helt ny brand när ROG är etstat i människors hjärnor i många år!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror du verkligen att du kan handla GPU'er utan att få information om hur dom skall användas ?

Och nVidia talar om exklusiva "brands", inte att deras partners enbart får sälja nVidia produkter.
Kan t.ex. tänka mig att ASUS's "Strix" kan vara nånting dom tänkt sig.
Finns inget som då hindrar ASUS från att sälja AMD kort undet t.ex. "Cornix".

Och jag ser inget lipande här om att t.ex. EVGA redan är 100% nVidia vad gäller grafikkort.

Och det är AMD som reagerat på detta, inte alla partners som gissningsvis redan skrivit på avtalet.
Tror man att AMD inte skulle göra på exakt samma sätt om du kunde är man väldigt naiv =).

Njae, partners säger sig ju ha känt sig nästan tvingade, att de anser att avtalet innehåller olagliga punkter, att man "off the record" fått sagt till sig att om man inte är med så får man sämre eller ingen tillgång till GPUer osv. Så njae, det är nog inte bara AMD som reagerat. Angående Strix/Cornix så adresseras det ovan men kan dra det snabbt igen.

Varför skall Nvidia bestämma vad en produktserie hos en fristående tillverkare får heta? Att bygga upp brand recognition tar tid och det är ju det Nvidia vill utnyttja. Jag vet folk som vet vad ROG är, men de vet inte att det är Asus som står bakom. Men de har fått för sig att de måste ha ROG grejer. Hade Asus släppt en annan serie så hade dessa människor inte tittat på den. Det är sådant man vill utnyttja.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Det är väl rätt självklart att man inte kan/får ta del av hjälp och andra fördelar som ett partnerskap innebär om man avstår från att teckna ett avtal som samarbetspartner? Nvidia har väl ingen skyldighet att tillhandahålla något över huvud taget om de inte vill?

Jag kanske har missuppfattat något men det enda fel Nvidia gör här verkar vara att de är aningen aggressiva och hotar med att de inte ska få ta del av dessa saker vid uteblivet avtal istället för att lägga fram det som ett erbjudande.

Att man som utomstående part har lägre prioritet vad gäller fördelning av hårdvara/komponenter känns inte heller särskilt konstigt, snarare naturligt och självklart. Som sagt, med reservation för att jag misstolkat någon del i artikeln så har jag svårt att se det hemska i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är skrämmande ignorant det som du (och andra) invänder. Har ni ens läst vad de handlar om eller kneejerkar ni bara ut era reaktioner? En av de punkter som kritiken gäller är alltså: "He writes that he has seen documentation requiring members of the GPP to have their "Gaming Brand Aligned Exclusively With GeForce". D.v.s., monopolbeteende. Har ni någon kunskap om konkurrenslagstitning eller anser ni kanske att det bara är socialism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror du verkligen att du kan handla GPU'er utan att få information om hur dom skall användas ?

Och nVidia talar om exklusiva "brands", inte att deras partners enbart får sälja nVidia produkter.
Kan t.ex. tänka mig att ASUS's "Strix" kan vara nånting dom tänkt sig.
Finns inget som då hindrar ASUS från att sälja AMD kort undet t.ex. "Cornix".

Och jag ser inget lipande här om att t.ex. EVGA redan är 100% nVidia vad gäller grafikkort.

Och det är AMD som reagerat på detta, inte alla partners som gissningsvis redan skrivit på avtalet.
Tror man att AMD inte skulle göra på exakt samma sätt om du kunde är man väldigt naiv =).

Det är detta man skulle kunna se som en legal/moralisk gråzon, nVidia tar till avtal om att deras partnertillverkare ska sälja nVidias GPU:er under "Brands" som har bra recognition. Hittills är det helt fine, klart att nVidia vill att deras kort skall säljas med bra rykte. Men att de sedan i samma avtal säger att tillverkarna inte får sälja konkurrerande GPU:er under samma märke (t.ex ROG från asus, etc) tycker jag är fult

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror du verkligen att du kan handla GPU'er utan att få information om hur dom skall användas ?

Och nVidia talar om exklusiva "brands", inte att deras partners enbart får sälja nVidia produkter.
Kan t.ex. tänka mig att ASUS's "Strix" kan vara nånting dom tänkt sig.
Finns inget som då hindrar ASUS från att sälja AMD kort undet t.ex. "Cornix".

Och jag ser inget lipande här om att t.ex. EVGA redan är 100% nVidia vad gäller grafikkort.

Och det är AMD som reagerat på detta, inte alla partners som gissningsvis redan skrivit på avtalet.
Tror man att AMD inte skulle göra på exakt samma sätt om du kunde är man väldigt naiv =).

NVIDIA talar om att göra märken (såsom ROG, G1-gaming osv.) som idag säljer både NVIDIA och AMD till att endast vara NVIDIA-exklusiva. Detta är som sagt verkligen i zonen av att utnyttja sin marknadsställning.

EVGA som bara släpper NVIDIA har inget varumärke som påverkas av GPP så varför tycker du att det är viktigt i den här diskussionen?

Partners verkar inofficiellt reagerat på detta.

Det är ett dåligt argument att försöka peka på hur AMD skulle agera i samma situation. Om det hade varit så kan vi väl hoppas att folk skulle reagera ungefär likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det är skrämmande ignorant det som du (och andra) invänder. Har ni ens läst vad de handlar om eller kneejerkar ni bara ut era reaktioner? En av de punkter som kritiken gäller är alltså: "He writes that he has seen documentation requiring members of the GPP to have their "Gaming Brand Aligned Exclusively With GeForce". D.v.s., monopolbeteende. Har ni någon kunskap om konkurrenslagstitning eller anser ni kanske att det bara är socialism?

Vi lever tyvärr i en tid då konsumenter gärna försvarar företags beteenden som i slutändan skadar konsumenter. Istället för att inse att man är en konsument och att man, tillsammans med andra konsumenter, bör se till konsumenternas bästa istället tror att man är i någon form av symbiosförhålladne med företagen vars produkter man gillar och tror att man skall fokusera på att göra det bästa för dessa företagen. Jag lovar att företagen själva har fullt fokus på det, de ser inte dig som en part i något förhållande. De vet inte vem du är. De vill ha dina pengar och gärna så mycket som möjligt av dem för så lite jobb som möjligt.

Det som ser till att konsumenter får bättre förutsättningar är konkurrens, något man här och tidigare försöker försvåra. Konsumenter tjänar alsrig på detta och det finns ingen marknad med dålig konkurenns där konsumenterna ändå får bra deals. Möjligen om det finns lagar som förhindrar visst beteende. Det röcker med att titta på Martin Shkreli och hur han höjde kostanderna för ett läkemedel på en dåligt konkurensutsatt marknad. Där reagerade folk, men endast för att det handlade om hälsa och det var så uppenbart. Men samma sak håller på att hända på andra marknader, man går bara lite försiktigare fram. Vi konsumenter blir likaväl lidande.

Det finns väldigt bra analyser av hur Nvidia lyckas ta mer betalt idag för mindre än vad de tidigare gjorde. De släpper "top of the line" kort, som sedan ersätts av ett snabbare kort som kostar multum, som sedan ersätts av ett snabbare kort igen när de sålt vad de kunnat. Det är inte så att de under denna tid tog fram nya kretsar utan de börjar bara med att först sälja nedskalade varianter.
Reagerar konsumenter? Skriker de och kräver att Nvidia slutar suga ur dem på blod? Nej, man hyllar dem och hittar på förklaringar till varför 10.000, 20.000 kr för ett grafikkort visst är ett ok pris.

Återigen, man har glömt att man är en konsument och inte någon på PR-avdelningen hos Nvidia.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Konsolpleb 🕹

OP du missade typ den enskilt viktigaste meningen i hela din sammanfattning, vilket nog gör att folk som inte läser artiklarna mycket riktigt kommer ha svårt att förstå vad "the fuzz is about":

"The crux of the issue with NVIDIA GPP comes down to a single requirement in order to be part of GPP. In order to have access to the GPP program, its partners must have its "Gaming Brand Aligned Exclusively With GeForce." I have read documents with this requirement spelled out on it."

Så hur blir det om de applicerar detta på Komplett tex?
Inga Komplett Gamer PC med något annat än nvidia hädanefter.

Hur blir det hos Webhallen som har en "gaming"-sektion? Måste alla AMD-grafikkort bort ur den då?

Maxgaming, hela deras bolag är "gaming" ska de inte få sälja AMD längre då?

ASUS ROG eller GAMING modeller, bara nvidia?

MSIs gaming-serie, Gigabytes etc?

DreamHack, ska de inte få ha datorer i turneringar i framtiden med AMD graffe tex?

Det är en sjukt bred formulering "Gaming Brand". Och skulle betyda i praktiken att ingen skulle marknadsföra AMD i samband med gaming alls.
Och eftersom NVIDIAs position är så stor som den är så är det med all sannolikhet en bra deal ekonomiskt om än inte moraliskt.

Och visst exempel ovan med ÅF (och än mindre DH) kanske inte är aktuellt just nu men att tro att det skulle stanna vid OEM/AIB är väldigt blåögt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@inquam: Ja, och det skadar inte bara konsumenter utan företagsamheten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vi lever tyvärr i en tid då konsumenter gärna försvarar företags beteenden som i slutändan skadar konsumenter. Istället för att inse att man är en konsument och att man, tillsammans med andra konsumenter, bör se till konsumenternas bästa istället tror att man är i någon form av symbiosförhålladne med företagen vars produkter man gillar och tror att man skall fokusera på att göra det bästa för dessa företagen. Jag lovar att företagen själva har fullt fokus på det, de ser inte dig som en part i något förhållande. De vet inte vem du är. De vill ha dina pengar och gärna så mycket som möjligt av dem för så lite jobb som möjligt.

Det som ser till att konsumenter får bättre förutsättningar är konkurrens, något man här och tidigare försöker försvåra. Konsumenter tjänar alsrig på detta och det finns ingen marknad med dålig konkurenns där konsumenterna ändå får bra deals. Möjligen om det finns lagar som förhindrar visst beteende. Det röcker med att titta på Martin Shkreli och hur han höjde kostanderna för ett läkemedel på en dåligt konkurensutsatt marknad. Där reagerade folk, men endast för att det handlade om hälsa och det var så uppenbart. Men samma sak håller på att hända på andra marknader, man går bara lite försiktigare fram. Vi konsumenter blir likaväl lidande.

Det finns väldigt bra analyser av hur Nvidia lyckas ta mer betalt idag för mindre än vad de tidigare gjorde. De släpper "top of the line" kort, som sedan ersätts av ett snabbare kort som kostar multum, som sedan ersätts av ett snabbare kort igen när de sålt vad de kunnat. Det är inte så att de under denna tid tog fram nya kretsar utan de börjar bara med att först sälja nedskalade varianter.
Reagerar konsumenter? Skriker de och kräver att Nvidia slutar suga ur dem på blod? Nej, man hyllar dem och hittar på förklaringar till varför 10.000, 20.000 kr för ett grafikkort visst är ett ok pris.

Återigen, man har glömt att man är en konsument och inte någon på PR-avdelningen hos Nvidia.

Vi lever även i en tid där en klurig PR avdelning (AMD's i detta fallet) med rätt enkla medel kan mobilisera hårdvarusiter och dess användare för att göra deras jobb.
Väldigt enkelt numera då "alla" är missnöjda med situationen för grafikkort just nu.

Inbilla er inte att vi har full insyn i hur detta fungerar ännu.
Har kontrakts skrivits så är det 100% chans att kontrakten även inkluderar att inte sprida innehållet i kontrakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vi lever även i en tid där en klurig PR avdelning (AMD's i detta fallet) med rätt enkla medel kan mobilisera hårdvarusiter och dess användare för att göra deras jobb.
Väldigt enkelt numera då "alla" är missnöjda med situationen för grafikkort just nu.

Inbilla er inte att vi har full insyn i hur detta fungerar ännu.
Har kontrakts skrivits så är det 100% chans att kontrakten även inkluderar att inte sprida innehållet i kontrakten.

Nej, men som du säkert läst om du läst hela artikeln så skrevs detta inte för att AMD kom med det. Författaren trodde inte det fanns något att rapportera om. Men grävde vidare och kontaktade AIB/OEM's och pga vad DE sa så skrevs denna artikel.

Om en konkurent gör saker som, iaf AIB/OEM's anser, är olagligt så är man inte en "klurig PR avdelning" för att man uppmärksammar att något kanske inte står rätt till. Jag skulle inte kalla någon som tar regnummret på en bil som kör på någon och sticker för att vara "klurig". Istället skull ejag ha full förståelse för att man för kännedom om något som kanske inte står rätt till och förmedlar detta vidare.

AMD lär ju inte själva ha "kommit på" detta. Nvidia lär inte ha skickat informationen till dem. Snarare är det så att någon tillverkare som haft möte med Nvidia och kännt att detta inte är helt rätt valde att förmedla informationen till AMD.

Gällande spridande av kontrakt så försöker säkert Nvidia belägga folk med munkavel. Intel gjorde detsamma med sina olagliga "program" de hade. Men folk på insidan som faktsikt har lite ryggrad dyker ofta upp till sist och förmedlar det hela vidare.

Artikelförfattaren säger sig ju ha läst dokument, som någon uppenbarligen försett honom med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Grymt viktigt att sånt här fulspel blir publikt och granskas in i detalj. Det är ju exakt sånt här som Intel höll på med när AMD på allvar höll på att bli en konkurrent med sin Athlon 64-arkitektur.

Nu förstår jag inte varför Nvidia ens vill försöka sig på sån här skit med tanke på hur bra det går för dem marknadsmässigt och att de har haft och fortfarande har tekniskt överlägsna produkter (iallafall för spelprestanda och strömförbrukning). Men det är samma skit som med Gsync, man vill på alla sätt förhindra oss konsumenter att kunna välja en bättre produkt om man kan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Moderator
Testpilot

18:30 gör han ett intressant uttalande.

"Every AIB and OEM" I talked to didnt like this". Varför kan man ju undra då?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

18:30 gör han ett intressant uttalande.

"Every AIB and OEM" I talked to didnt like this". Varför kan man ju undra då?

För att Nvidia mer eller mindre tvingar dom att skriva på?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX