Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte vems inlägg du kommenterar, jag har inte påstått något annat än att det för digitala produkter finns vissa "specialregler" annars bara uttalat mig genrellt (vad jag kan minnas).

Det kom ett inlägg emellan. Jag kommenterade DavidtheDooms inlägg.

Det blev lite svårt att tolka det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Villkoren kan vara hur dom vill men dom måste gå i paritet med aktuella lagar. M.2 disken skrev GT högre upp att det var OK att returnera så då är den diskussionen avklarad. Det var det jag hävdade inte sågs som personlig prägel.

Ska inte ge mig in djupare i diskussionen förutom att jag måste säga att det inte är seriöst som kund att beställa och be ett företag lägga ned tid och pengar, för att sedan ångra sig. Tror inte att lagrådet avsåg detta när de skrev texten.
Skall det vara seriöst så skall det vara från båda parter.

Nu tar jag helg och önskar alla en riktigt fin ledighet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Greattech:

Läser du hela tråden som du precis delat så kan du läsa att operativsystemet har blivit levererad redan vid köpdatumet digitalt till kunden som han även hittar genom din kundprofil.

Självklart har jag läst hela tråden. Att licensen är levererad betyder inte nödvändigtvist att den är använd.

Citat:

I övrigt måste du jobbat med en riktigt unik datorbutik som tar tillbaka licenser kunden mottagit. Inget någon känd butik gör.

Nej den var inte speciellt unik men kunden var alltid i fokus. Butiken använde sig av en distributionsportal som inte gav den digitala licensen i råtext på kvittot utan man fick en aktiveringskod för portalen. Således kunde vi kontrollera om aktiveringskoden var använd eller ej i ett verktyg. Vid återköp avaktiverads aktiveringskoden och det fanns alltså ingen möjligthet att aktivera koden och göra ett återköp samtidigt.

Citat:

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Företaget behöver i dessa fall informera dig om att ångerrätten inte gäller ditt köp.
Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

- GT

Absolut finns det undantag när ångerrätten inte kan yrkas, men uppenbarligen finns det ju ett kommunikationsproblem då detta inte är en separat insident med just ert företag och problem med avbeställning av datorer och licenser.

Vidare kan vi ponera:
Tror du någon annan återförsäljare skickar ut windows-licensen separat för en dator som skall byggas innan datorn är levererad? Speciellt då OS-skall installeras av återförsäljare så krävs det en speciell licens för byggnation som inte får säljas lös till konsument. Den är på alla sätt och vis identisk med de tidigare OEM-licenserna.

Således bör denna licens rimligtvis inte begäras ut från systemet förrän datorn är byggd. Dessutom, varför skulle kund behöva OS-licens
innan hårdvaran är levererad? Kan ju vara förslagsvis ett förbättringsförslag för ert IT-system.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Ska inte ge mig in djupare i diskussionen förutom att jag måste säga att det inte är seriöst som kund att beställa och be ett företag lägga ned tid och pengar, för att sedan ångra sig. Tror inte att lagrådet avsåg detta när de skrev texten.
Skall det vara seriöst så skall det vara från båda parter.

Nu tar jag helg och önskar alla en riktigt fin ledighet.

Seriöst har ingenting med något att göra. Det är en rättighet som kund att göra detta. Samt så är alla företag som opererar mot konsumenter via distansköp fullt medvetna om potentiella risker som finns. Det gäller ju för företagen även att hitta snabba och smidiga processer för att minska sina risker.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Semesterlagen säger att en arbetsgivare inte kan neka dig 25 dagars semester i/e lagen förbjuder företagen att neka en arbetstagare 25dagar semester. Sen att en arbetstagare väljer att aktivt avsäga sig den rättigheten är upp till varje arbetstagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ska inte ge mig in djupare i diskussionen förutom att jag måste säga att det inte är seriöst som kund att beställa och be ett företag lägga ned tid och pengar, för att sedan ångra sig. Tror inte att lagrådet avsåg detta när de skrev texten.
Skall det vara seriöst så skall det vara från båda parter.

Nu tar jag helg och önskar alla en riktigt fin ledighet.

Du har helt rätt i att denna lag fått kritik just av det skälet och jag kan förstå de småföretagare som "drabbas" av den när dom egentligen inte gjort något fel. Dock gäller lagen till dess att den ändras/ersätts/tas bort oavsett vad man tycker om den och är inget man kan avtala bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Det fetstilta måste vara den största högen med hästskit jag har sett hittills i år.
Jag är lite nyfiken på vilken lag som reglerar att en digital licens inte går att ångra?

Jag köpte ett Windows 10 direkt från Microsoft förra året, som kom som digital licens.
Det var inga som helst problem att ångra det köpet när jag insåg att jag inte behövde den.
Pengarna fick jag tillbaka utan krångel inom ett par dagar.

Sedan är det klart som fan att du kan avbeställa en vara som inte har levererats?

Jag börjar förstå varför folk har såna problem med konsumenträtt hos er, det är helt sinnes vid ni försöker slingra er till höger och vänster. Jag finner det pinsamt att ni ens får idka näringsverksamhet över huvudtaget...

Saxat från hallå konsument

"Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Nix. Så fungerar inte lagar tror jag.

Semesterlagen t ex ger dig rätt till 25 dagars semester, den ger dig inte förbud att jobba i 25 dagar. Lagar kan vara åt bägge håll dvs både förbud och rättigheter.

Det påverkar dock inte hur jag tolkar formuleringen. Det är dock ett sidospår som inte påverkar ärendet i tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Greattech
Skrivet av anon131444:

Väldigt intressant fråga. Detta är något som absolut måste tas i dialogen när man för målet vidare.

Villkoren kan vara hur dom vill men dom måste gå i paritet med aktuella lagar. M.2 disken skrev GT högre upp att det var OK att returnera så då är den diskussionen avklarad. Det var det jag hävdade inte sågs som personlig prägel.

@davidthedoom:
@brunbeck:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

Sedan första citatet belyser så är det ju väldigt intressant att motta en digital kod innan produkten ens är skickad. Det försätter kunden i direkt skuld.

Det finns flera orsaker till detta. Det är bland annat lagerhantering då vi vet hur många vi behöver beställa samt hur många vi har inne när vi levererat alla pågående köp. Andra hindret är vid kreditköp som exempel Delbetalning. Vi har en tidgräns på oss för leverans av ordern (antigen hela eller delar). Skulle det exempel vara ett chassi kunden vill att vi beställer åt kunden från utlandet som tar tid att få hem så försvinner kundens kredit hos kreditbolaget och en ny ansökan måste ske om vi inte påbörjat ordern genom delleverans. Skulle kunden inte bli kreditgodkänd vid ny ansökan så sitter vi med en order som kunden inte kan slutföra. Detta är mer än vanligt. Har vi dock levererat en del av ordern, exempel ett tangentbord, skärm eller något annat som operativsystem så anses köpet vara påbörjad och denna tidgräns försvinner.

Grafikkort bristen som pågår just nu exempel. Några modeller har okänd leveranstid vilket kunden är medveten om och väljer att vänta oavsett tid. Vi har själva meddelat kunderna om att man bör avbeställa ordern på grund av enorma beställningar senaste tiden på grund av grafikkort bristen då leveransen kan vara riktigt långt på just den modellen, Vi vill helst inte sitta med stora mängder beställningar med okänd lev datum.

Skrivet av anon131444:

Om kunden ringer till er och säger:

- Hej jag vill ångra mitt köp

Då kategoriserar ni samtalet att det är ett ånger ni pratar om, till trots att godset inte är skickat?
Ni förstår väl att det inte finns några krav för konsumenten att tala i korrekta kategorier och termer för att ni ska förstå vad det innebär.

Jag hoppas väl att ni inte gör så.

Telefon kundtjänsten hänvisar alla ärenden som kräver "hantering" av en order till mejlsupporten. Det spelar ingen roll om det är ångerrätt, avbeställning eller övriga ärenden som inte är en allmän fråga.

Vi erbjuder dock kunderna en extra tjänst där vi kan beställa hem en produkt som vi inte säljer detta oftast till inköpspris utan extra kostnader för kund. Om kunderna eller konkurrenter utnyttjar detta med att beställa produkter vi inte säljer som vi sedan beställer hem och avbeställer ordern så ökar kostnaderna vilket även ökar priset på produkterna för slutkund. Vi har marginaler som vi följer och priserna påverkas utav detta. Ångerrätten är dock en tvingande lag som skiljer sig mot avbeställningsrätten. Vi har tydligt informerat i villkoren vad som gäller. Önskar man ångra köpet så får man göra det vilket vi godkänner enligt villkoren.

- GT

Permalänk
Medlem

Roligt att ett företag ger sig i en öppen debatt om detta på ett forum. Ses sällan som ett speciellt bra beslut i PR-sammanhang. Oh well, inte mitt bekymmer.

Ångerrätten som regleras i DAL kan först åberopas när beställd vara levereras. Du kan alltså inte åberopa ångerrätt på en icke levererad vara.
Om mjukvara levererats digitalt så regleras detta av DAL 2015:59 5 § samt 11 §.

Citat:

4 § När ett distansavtal har ingåtts ska näringsidkaren inom rimlig tid ge konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges senast när varan levereras eller tjänsten börjar utföras.

Bekräftelsen ska ges i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten och innehålla den information enligt 2 § första och andra styckena som inte redan getts i sådan form. Om konsumenten i enlighet med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon ångerrätt vid köp av digitalt innehåll, ska det framgå av bekräftelsen. Lag (2014:14).

Man kan således enkelt kontrollera, om det i bekräftelsen framgår att ångerrätten är undantagen de digitala innehåll som levereras.

Avbeställning kan göras fram tills det att konsumenten tagit emot produkten. Företaget äger dock i enlighet med KKöPL 1990:932 37 § rätt till ersättning enl. nedan.

Citat:

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Det innebär alltså säljaren kan komma att rikta anspråk för ekonomisk skada dem lidit till grund av avbeställningen. Det skall poängteras att säljaren måste bevisa vilka kostnader dem haft, samt att dessa berott på avbeställningen. Säljaren kan alltså inte bara dra en siffra ur röven, utan denna skall kunna redovisas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@joakim99: Semesterlagen säger att en arbetsgivare inte kan neka dig 25 dagars semester i/e lagen förbjuder företagen att neka en arbetstagare 25dagar semester. Sen att en arbetstagare väljer att aktivt avsäga sig den rättigheten är upp till varje arbetstagare.

Är det verkligen så?

Paragraf 4: "En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår."

Permalänk
Inaktiv

@Greattech: Du svarade inte på min direkta fråga. Om beställningen inte är skickad och kunden uttrycker "ånger" (= avboka), skickar ni till trots ordern?

För enligt er och enligt kunden så är ju ordern inte skickad. Per idag har kunden inget leveransbesked. Kommer ni skicka varan ändå?

Ni bör nog inta en försiktig inställning till hur ni ska svara på denna fråga.

Permalänk
Medlem

@mystah

Står det i din bekräftelse att digitala produkter, eller specifik produkt är undantagen ångerrätt? Om du kan, länka din orderbekräftelse via t.ex Imgur. Ta bort eventuell personlig information.

Permalänk
Greattech
Skrivet av DavidtheDoom:

Självklart har jag läst hela tråden. Att licensen är levererad betyder inte nödvändigtvist att den är använd.

Nej den var inte speciellt unik men kunden var alltid i fokus. Butiken använde sig av en distributionsportal som inte gav den digitala licensen i råtext på kvittot utan man fick en aktiveringskod för portalen. Således kunde vi kontrollera om aktiveringskoden var använd eller ej i ett verktyg. Vid återköp avaktiverads aktiveringskoden och det fanns alltså ingen möjligthet att aktivera koden och göra ett återköp samtidigt.

Det betyder att ni aldrig levererade licensen vilket säger emot det du skev tidigare? Hos oss får kunden (bransch standard) licensen oavsett om det är spel eller program. Hur gjorde ni när kunden tagit emot koden för ett spel exempel och aktiverat den eller om han lagt undan koden för exemplet spelet och aktiverar det om ett par veckor när ni sålt vidare denna licens till en ny kund som får en förbrukad/använd kod?

Absolut finns det undantag när ångerrätten inte kan yrkas, men uppenbarligen finns det ju ett kommunikationsproblem då detta inte är en separat insident med just ert företag och problem med avbeställning av datorer och licenser.

Vidare kan vi ponera:
Tror du någon annan återförsäljare skickar ut windows-licensen separat för en dator som skall byggas innan datorn är levererad? Speciellt då OS-skall installeras av återförsäljare så krävs det en speciell licens för byggnation som inte får säljas lös till konsument. Den är på alla sätt och vis identisk med de tidigare OEM-licenserna.

Således bör denna licens rimligtvis inte begäras ut från systemet förrän datorn är byggd. Dessutom, varför skulle kund behöva OS-licens
innan hårdvaran är levererad? Kan ju vara förslagsvis ett förbättringsförslag för ert IT-system.

Se svar ovan.
Jag antar att du inte kan beställa hem detta just nu utan en ny Hårddisk eller dator? Samma OEM licens som levereras till kund fast digital licens.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230608

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du har helt rätt i att denna lag fått kritik just av det skälet och jag kan förstå de småföretagare som "drabbas" av den när dom egentligen inte gjort något fel. Dock gäller lagen till dess att den ändras/ersätts/tas bort oavsett vad man tycker om den och är inget man kan avtala bort.

Du har helt rätt i det du säger.

Skrivet av nikwad:

@joakim99: Semesterlagen säger att en arbetsgivare inte kan neka dig 25 dagars semester i/e lagen förbjuder företagen att neka en arbetstagare 25dagar semester. Sen att en arbetstagare väljer att aktivt avsäga sig den rättigheten är upp till varje arbetstagare.

Kunde inte låta bli, du kan inte avsäga dig semestern. Det är en skyddslag och det är en skyldighet att företagen ser till att de anställda tar semester.

Nu provar jag helg igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@mystah: Du har alltid 14dagars ångersrätt enl distansköplagen. Så dom kan inte komma att kräva betalt för de produkterna, särskilt inte ssd:en

@GoodGuyGeorge: Det är väldigt luddigt det där med "specialbyggd", konsumentverket skriver specifikt "specialtillverkad" och tar upp familjefoton som ett exempel.
Men jag är rätt så säker på att det har prövats i någon instans.

Vad som menas med specialtillverkning, är om du t ex ber företaget att gravera in ditt namn på lådan, blir lite svårt att få det ogjort och sälja vidare till annan kund.
Att beställa olika komponenter som masstillverkas för att eventuellt byggas ihop i en dator är ingen specialtillverkning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har du fått en licensnyckel digitalt så kommer du åka på att betala. Som andra påpekat.

Kan du bifoga hur e-post konversationen? Så alla får svart på vitt vad som faktiskt sagts och när.
Vad är det för m.2 disk? gärna artikelnummer.
__________________________________________________________________________

"När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Företaget behöver i dessa fall informera dig om att ångerrätten inte gäller ditt köp.

Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller
Resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.
Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher.
Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.
Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten, till exempel underkläder.
Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt."
Källa

__________________________________________________________________________

Kommentar: När det kommer till m.2 disken så är det intressant att se e-post konversationen för se vad som sagts . En M.2 disk är ju inte som direkt ett livsmedel som försämras. Heller ingen specialtillverkad produkt med personlig prägel. Eftersom det är en datorbutik och m.2 diskar är ju numera vardagligt så tolkar jag det som att det inte går att friskriva sig från detta och klassa det som en specialbeställning.
__________________________________________________________________________

"Förändring/annullering av beställning

Beställaren äger rätt att avbeställa ordern fram tills ordern är uthämtad från ombudet, kostnad för detta tillkommer beroende på produkt. Vid ej påbörjad order kan köpet avbeställas utan kostnad. Pris vid ändringstillfället är gällande. Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet. Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech."

Ångerrätt (privatkonsument)

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som privatkund rätt att ångra ditt köp i 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Inom 14 dagar ska du meddela oss om du vill ångra köpet eller vid delleverans, när sista varan är levererad. Du ska sedan på egen bekostnad, skicka tillbaka varan till oss inom senast 14 dagar. Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.." Källa
__________________________________________________________________________

Kommentar: Först säger man att lagerförda eller för kunden specifikt beställda produkter så gäller ej avbeställning. Sedan läser man att enligt distansavtalslagen har du som privatkund rätt att ångra köpet. Varför det är två olika delar i köpvillkoren upplevs ju förvirrande. Det framgår heller inte exempel på vad som klassas som lagerförd produkt eller vad specifikt beställd vara är.

Framgår ej heller vilket lager som gäller. Ifall det är butikens eller leverantörens lager. Då båda lagersaldon existerar på webbsidan. Eftersom båda lagersaldon vistas på webbsidan så utgår jag från att det gäller även leverantörens lager. För att det då ska va klassat som en specifik produkt till kund så tolkar jag det som att produkten i sig inte ens kan beställas från leverantören/leverantörerna.

Så visst är det intressant scenario där båda parter kan tolka olika. Jag personligen tycker GT är för otydliga i köpvillkoren. Sen så har ju konsumenter ett starkt skydd i Sverige. Skulle det anmälas till ARN så tror jag att konsumenten vinner då m.2 disken inte är tillräckligt specifik för att undvika ångerrätten. Då det är en komponent och datorbutik det handlats ifrån.

tydligare indelning av text
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Greattech:

Se svar ovan.
Jag antar att du inte kan beställa hem detta just nu utan en ny Hårddisk eller dator? Samma OEM licens som levereras till kund fast digital licens.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230608

- GT

Nej jag differensierar mellan OEM och OEI-licenser.

DSP = Delivery Service Partners
OEI = Original Equipment installation.

OEI-licenserna används för produktion av datorer och får inte säljas löst till konsument utan måste installeras på en maskin. Tänk Webhallen Config, Komplett PC och Inet Taurus.
Det är även DSP OEI som brukar installeras på datorer från företag som har monteringstjänst, åtminstone om man är en partner med microsoft. DSP OEI innebär även att återförsäljaren får tillgång till att skapa avbildningar och t ex byta ut startup-loggan på windows till sin egna företagslogga om man så önskar.

OEM ska man kunna köpa lösa som konsument.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@mystah

Kan finnas en öppning för dig i enlighet med avtalsvillkoren. Det är nämligen så att säljaren gjort en utfästelse gällande öppet köp. I enlighet med denna så gäller öppet köp samtliga varor.

Citat:

Hos oss har du 60 dagar öppet köp för alla produkter på hemsidan samt butiken, det gäller även speldatorer under varumärket Infinitygaming. Varan skall vara oanvänd i obruten förpackning. Meddela supporten för returansökan för mer information.

Detta gäller dock under förutsättning att du inte använt licensnyckeln. För övriga varor ej redan levererade så skulle jag åberopa avbeställning i enlighet med KKöpL.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kontakta trygg E-handel och se vad dom säger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Framgår ej heller vilket lager som gäller. Ifall det är butikens eller leverantörens lager. Då båda lagersaldon existerar på webbsidan. Eftersom båda lagersaldon vistas på webbsidan så utgår jag från att det gäller även leverantörens lager. För att det då ska va klassat som en specifik produkt till kund så tolkar jag det som att produkten i sig inte ens kan beställas från leverantören/leverantörerna.

Distansköplagen gäller, det är en tvingande lag som inte går att förhandla bort och som är gällande i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Ja detta blir intressant, då datorn är avbesälld och jag redan köpt ny och dom ändå tänker skicka den och vet att jag kommer skicka tillbaka den. Löjligt detta..

Kan säga, att Greattech aldrig skulle få rätt att tvinga dig betala Windows 10 nyckel, eftersom att nyckel hör ihop med datorn, för det är väl inte så att du lagt två helt olika beställningar? En på datorn och en på Windows 10 nyckeln?

Men även om så är fallet så måste det framgått tydligt på deras sida att nyckel levereras direkt på deras hemsida/mail till dig.

Glömde inflika att dom flesta seriösa företag som bygger ihop datorer, inte aktiverat nyckeln direkt (har för mig att Greattech också hanterar det så), utan det får kunden själv göra, när nyckeln har levererats hem till köparen tillsammans med datorn, och då kommer nyckel naturligtvis i en plomberad box, och det är först när man brutit plombering som ångerrätten slutar gälla. Men samtidigt om något blivit fel så kan man höra av sig till företaget, är övertygad att dom flesta butiker ändå kommer ta tillbaks en Windows 10 nyckel även om förpackning är öppnad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Greattech
Skrivet av DavidtheDoom:

Självklart har jag läst hela tråden. Att licensen är levererad betyder inte nödvändigtvist att den är använd.

Nej den var inte speciellt unik men kunden var alltid i fokus. Butiken använde sig av en distributionsportal som inte gav den digitala licensen i råtext på kvittot utan man fick en aktiveringskod för portalen. Således kunde vi kontrollera om aktiveringskoden var använd eller ej i ett verktyg. Vid återköp avaktiverads aktiveringskoden och det fanns alltså ingen möjligthet att aktivera koden och göra ett återköp samtidigt.

Absolut finns det undantag när ångerrätten inte kan yrkas, men uppenbarligen finns det ju ett kommunikationsproblem då detta inte är en separat insident med just ert företag och problem med avbeställning av datorer och licenser.

Vidare kan vi ponera:
Tror du någon annan återförsäljare skickar ut windows-licensen separat för en dator som skall byggas innan datorn är levererad? Speciellt då OS-skall installeras av återförsäljare så krävs det en speciell licens för byggnation som inte får säljas lös till konsument. Den är på alla sätt och vis identisk med de tidigare OEM-licenserna.

Således bör denna licens rimligtvis inte begäras ut från systemet förrän datorn är byggd. Dessutom, varför skulle kund behöva OS-licens
innan hårdvaran är levererad? Kan ju vara förslagsvis ett förbättringsförslag för ert IT-system.

Mitt tidigare svar försvann av okänd anledning, här kommer den igen.

Du skrev tidigare " Jag har själv jobbat i datorbutik och vi tog emot oanvända digitala licenser om köp hävdes. Detta gällde både köpt i butik och koder köpta över nätet levererade via e-post. "

Nu skriver du att ni aldrig har levererat själva licensen till kunden utan ni har en portal där kunden kan hämta licensen. Hämtar inte kunden licensen så kan ni ta bort aktiveringskoden från portalen då kunden aldrig tagit emot licensen Hur är detta jämförbart med detta ärende där vi har levererat riktiga licensen utan någon portal till kunden som han tydligt kan se och kopiera/använda? Ni har aldrig levererat licensen för produkten och kan därför enkelt makulera/återkalla köpet om kunden vill ångra köpet då kunden aldrig tagit emot produktnyckeln?

Hur gjorde ni i efterhand när kunden aktiverat koden genom portalen? Hävde ni köpet trots att kunden mottagit riktiga licensen till ett spel som han sedan kan använda efter ett par veckor medans ni säljer samma licens till en annan kund som inte kan använda det?

Vi kan omöjligt veta vad som hänt med licensen när vi levererat den. Har kunden aktiverat den? Sparat den? Vi kan inte bedöma detta utan följer lagen där det tydligt framgår att man inte kan ångra köpet på en levererad digital licens vilket även gäller i detta ärende.

- GT

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej jag differensierar mellan OEM och OEI-licenser.

DSP = Delivery Service Partners
OEI = Original Equipment installation.

OEI-licenserna används för produktion av datorer och får inte säljas löst till konsument utan måste installeras på en maskin. Tänk Webhallen Config, Komplett PC och Inet Taurus.
Det är även DSP OEI som brukar installeras på datorer från företag som har monteringstjänst, åtminstone om man är en partner med microsoft. DSP OEI innebär även att återförsäljaren får tillgång till att skapa avbildningar och t ex byta ut startup-loggan på windows till sin egna företagslogga om man så önskar.

OEM ska man kunna köpa lösa som konsument.

Ärendet handlar dock om vanlig OEM licens, varken vi eller kunden har tagit upp andra typer av licenser än det vi säljer på hemsidan.

- GT

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns utslag i ARN där ARN slår fast att även om ångerrätten inte har börjat gälla så vore det att öka kundens kostnader helt i onödan att ändå leverera varan och be kunden skicka tillbaka den igen och därför är kundens merkostnad i sådant fall något som säljaren måste stå för.

Om vi bortser ifrån det rent juridiska så är det ju fullständigt hål i huvudet att fullfölja leveransen om man vet att kunden ångrar sig. Det skapar bara merkostnader och det finns ingen annan anledning än att göra det jobbigt för kunden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Distansköplagen gäller, det är en tvingande lag som inte går att förhandla bort och som är gällande i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller lagar är det dock viktigt att inte blanda ihop VAD den gäller med NÄR den gäller (sen är det väl bra om försvarsadvokater, åklagar och domare känner till även straffsatserna och annat). Just mjukvara, i synnerhet OEM sådan, är ett minfält. Kan tänka mig att det också kan vara så att utländska "programvarubolag" ställer krav på ÅF som inte är helt förenliga med svensk lag men där det bara är att gilla läget för att få sälja dom (Det är ju B2B dessutom). Lär finnas en del prejudikat dock, dock utanför min kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Villkoren kan vara hur dom vill men dom måste gå i paritet med aktuella lagar. M.2 disken skrev GT högre upp att det var OK att returnera så då är den diskussionen avklarad. Det var det jag hävdade inte sågs som personlig prägel.

Jag tolkade GTs inlägg som att det inte var okej att ångra köpet på M.2 disken, men hur som helst har dom inget att hämta i just det fallet, och kommer förlora om dom väljer att ta detta vidare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Greattech:

Mitt tidigare svar försvann av okänd anledning, här kommer den igen.

Du skrev tidigare " Jag har själv jobbat i datorbutik och vi tog emot oanvända digitala licenser om köp hävdes. Detta gällde både köpt i butik och koder köpta över nätet levererade via e-post. "

Nu skriver du att ni aldrig har levererat själva licensen till kunden utan ni har en portal där kunden kan hämta licensen. Hämtar inte kunden licensen så kan ni ta bort aktiveringskoden från portalen då kunden aldrig tagit emot licensen Hur är detta jämförbart med detta ärende där vi har levererat riktiga licensen utan någon portal till kunden som han tydligt kan se och kopiera/använda?

Att ni väljer att inte använda en tjänsteleverantör för att generera digitala licensnycklar som har en portal ligger på ert fat. Inget jag kan veta.
Det är inte direkt jämförbart, men hur ska jag veta hur ni levererar licenser?

Citat:

Ni har aldrig levererat licensen för produkten och kan därför enkelt makulera/återkalla köpet om kunden vill ångra köpet då kunden aldrig tagit emot produktnyckeln?

Stämmer, ett återköp på produkten kan göras förutsatt aktiveringskoden inte är använd. Vid återköp spärras aktiveringskoden i portalen från att aktiveras.

Citat:

Hur gjorde ni i efterhand när kunden aktiverat koden genom portalen? Hävde ni köpet trots att kunden mottagit riktiga licensen till ett spel som han sedan kan använda efter ett par veckor medans ni säljer samma licens till en annan kund som inte kan använda det?

Aktiveringsnyckeln måste manuellt kontrolleras och om den är använd nekas återköp.

Citat:

Vi kan omöjligt veta vad som hänt med licensen när vi levererat den. Har kunden aktiverat den? Sparat den? Vi kan inte bedöma detta utan följer lagen där det tydligt framgår att man inte kan ångra köpet på en levererad digital licens vilket även gäller i detta ärende.

Det stämmer att ni har lagen på er sida, notera dock att följa lagen till punkt och pricka varje gång inte är nödvändigt, ni får vara trevligare mot kunder och bemöta dessa på ett extra bra sätt om ni vill. Goodwill ger mycket.

Citat:

Ärendet handlar dock om vanlig OEM licens, varken vi eller kunden har tagit upp andra typer av licenser än det vi säljer på hemsidan.

- GT

Om ni inte är en DSP så är det såklart OEM-licenser som säljs. Om man som kund beställer en byggnation av dator med licens för OS bör ÅF rimligtvis dock samleverera dessa. Vad har man som kund för nytta av licensen om man avbeställer datorn.

Personligen tycker jag det låter som att ni räknar ören och bara ser siffran på sista raden. Om ni gått med vinst från första början så kan man lätt ge lite goodwill vilket är något som hade gynnat er.

Att delbetalningsalternativen och era fakturaköpare har en viss deadline har ju inte med hur kund upplever er service, att ni skickar en windowslicens för 1000 kr omedelbart för att låsa kreditbedömningen är bara för att ni ska försäkra er att ni inte beställer in komponenter och kund sedan blir nekad vid ny kreditprövning. Kunden ser inte hur era kreditköpare hanterar ärendet utan får bara ett visst bemötande som de kan ta i beaktning.

Sedan är det inte alla som köper på kredit, hanterar ni ärendet på exakt samma sätt då och skickar ut licensnycklar?
Tänk skillnader och likheter med "Säljare - Krängare".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ska inte ge mig in djupare i diskussionen förutom att jag måste säga att det inte är seriöst som kund att beställa och be ett företag lägga ned tid och pengar, för att sedan ångra sig. Tror inte att lagrådet avsåg detta när de skrev texten.
Skall det vara seriöst så skall det vara från båda parter.

Nu tar jag helg och önskar alla en riktigt fin ledighet.

Tycker det är väldigt seriöst, och väldigt viktigt att det finns en lag för just detta. Kunden kan ju ha blivit informerad först efter sitt köp eller själv hittat informationen om företaget i fråga, hur illa det här företaget skötts och hur dom oftast hänger ut kunder och behandlar dom ytterst illa.

Så jag tycker det är självklart att man som kund måste kunna få ångra en order, utan att man ska behöva bli kallad för oseriös av dig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.

Detta är ju något luddigt. Enligt Greattechs egna villkor tycker jag det ser ut som att det visst går att ångra köp på nycklar så länge man inte har brutit plombering/aktiverat nyckel?

Hur som helst så genererar det ju inte direkt goodwill att ta betalt för en licens till en dator som inte ens verkar vara färdigställd än?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av boogey:

Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.

Detta är ju något luddigt. Enligt Greattechs egna villkor tycker jag det ser ut som att det visst går att ångra köp på nycklar så länge man inte har brutit plombering/aktiverat nyckel?

Hur som helst så genererar det ju inte direkt goodwill att ta betalt för en licens till en dator som inte ens verkar vara färdigställd än?

Därav min liknelse mellan säljare och krängare.

Krängaren vill bara ha snabba pengar och skiter ifall kunden kommer tillbaka.
Säljaren tar hand om kunden och ser till att den blir nöjd, kommer tillbaka och blir en återkommande kund.

Hur tjänar man stabila pengar under lång tid?

Jag säger inte att GT måste ta tillbaka digitala licenser som levererats, utan att man som företag uppenbart har saker att förbättra, inte minst metodik vid försäljning av datorer men även informationen kring ångerrätten som inte verkar solklart levererad och formulerad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin