Permalänk
Medlem

Köpte Stellaris när det kom. Försökte fatta vad jag gjorde, la ner efter ett tag då jag inte fattade någonting men haft Stellaris stalkat runt i huvudet sedan dess.

Köpte de dlcs som kommit tills nu och försökte idag. Fattade inte ens tutorialen! Snacka om att vara tiltad!

Ska på det nästa gång och hoppas hjärngeggan hänger med bättre då. Är det så svårt som min hjärna vill få det till?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Beginner:

Köpte Stellaris när det kom. Försökte fatta vad jag gjorde, la ner efter ett tag då jag inte fattade någonting men haft Stellaris stalkat runt i huvudet sedan dess.

Köpte de dlcs som kommit tills nu och försökte idag. Fattade inte ens tutorialen! Snacka om att vara tiltad!

Ska på det nästa gång och hoppas hjärngeggan hänger med bättre då. Är det så svårt som min hjärna vill få det till?

Nu har jag inte spelat sen spelet var hyfsat nytt, men tror inte att det är särskilt svårt, det mesta är bara väldigt dåligt förklarat. Det finns flera intressanta koncept, men ingenting förklaras. När det var nytt fanns av förklarliga skäl inte särskilt mycket hjälp att få online heller, men det kanske är bättre idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Med patch 1.8 Čapek kommer de både släppa en stor patch med nytt innehåll gratis och ett story-DLC separat. De har jobbat lite på röster för det och gjorde en kort dev diary (#77). Patch och DLC är fortfarande en bit in i framtiden, men inte jättelångt bort.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

Permalänk
Medlem

Jag var helt såld på Stellaris men det känns fortfarande som spelet blir alldeles för segt i slutfasen, och jag har börjat tappa tålamodet med Paradox ständiga uppdateringar som känns mer och mer som om de vill få mig att betala en årsavgift för spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Jag var helt såld på Stellaris men det känns fortfarande som spelet blir alldeles för segt i slutfasen, och jag har börjat tappa tålamodet med Paradox ständiga uppdateringar som känns mer och mer som om de vill få mig att betala en årsavgift för spelen.

Så är det med många avancerade strategispel idag tyvärr. Inte bara Paradox. Känns lite som man ska köpa dem ett år efter release.

Permalänk

Jag gillade alla paradoxspel en gång i tiden, men de senaste har börjat kännas mer och mer klaustrofobiska, man straffas aktivt när man gör för mycket av en sak, eller om man försöker agera på ett sätt AIn inte är kodad för. Det jag hittade senast i Stellaris var att man får en fetnegativ bonus på forskning om ens imperium är för stort: -10% research speed per koloniserad planet och -1% per pop, så stora imperier med maaaassor med forskare har svårare att hosta ur sig nya uppfinningar än tre redneck-aliens med en Apple II på en asteroid nånstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracer_one:

Jag gillade alla paradoxspel en gång i tiden, men de senaste har börjat kännas mer och mer klaustrofobiska, man straffas aktivt när man gör för mycket av en sak, eller om man försöker agera på ett sätt AIn inte är kodad för. Det jag hittade senast i Stellaris var att man får en fetnegativ bonus på forskning om ens imperium är för stort: -10% research speed per koloniserad planet och -1% per pop, så stora imperier med maaaassor med forskare har svårare att hosta ur sig nya uppfinningar än tre redneck-aliens med en Apple II på en asteroid nånstans?

Det är ju för att motverka sk snowballing. Om allt följde en linjär utveckling blir de som får ett tidigt övertag ostoppbara, denna princip finns i alla spel oavsett utvecklare.

Permalänk
Medlem

Synthetic Dawn Story DLCsläpps 21:a september.

Det kommer också med en stor uppdatering kallad Capek v1.8. Nedan är två delar om uppdateringens huvudpunkter (det är mycket mer fixar och annat också).

Čapek Feature Roundup (part 1)
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

Čapek Feature Roundup (part 2)
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

Video om Synthetic Dawn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Idag har både patch 1.8 och DLC: Synthetic Dawn släppts. Samtidigt så passar de på och rear ut grundspelet med -60%.
http://store.steampowered.com/sale/pdx_strategy_weekend/

Edit: Release trailer

Permalänk
Medlem

Stellaris developer diary #100 tar upp nästa expansion (DLC) kallad Apocalypse
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

I korthet kommer expansionen innehålla två nya klasser skepp, Titans och Planet Destroyers. Samtidigt kommer också en stor gratis uppdatering v2.0 "Cherry".

Mer info på länken ovan.

Edit: Här är video från deras stream med Cherry 2.0 och Apocalypse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Stellaris developer diary #100 tar upp nästa expansion (DLC) kallad Apocalypse
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

I korthet kommer expansionen innehålla två nya klasser skepp, Titans och Planet Destroyers. Samtidigt kommer också en stor gratis uppdatering v2.0 "Cherry".

Mer info på länken ovan.

Edit: Här är video från deras stream med Cherry 2.0 och Apocalypse

https://www.youtube.com/watch?v=mBKSqcuy6k0

Som vanligt med deras trailers, den säger inte så mycket, men kollade deras stream, det ser väldigt intressant ut, speciellt med alla ändringar som görs med Cherry uppdateringen. Ska bli spännande att behöva lära sig spelet på nytt.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Som vanligt med deras trailers, den säger inte så mycket, men kollade deras stream, det ser väldigt intressant ut, speciellt med alla ändringar som görs med Cherry uppdateringen. Ska bli spännande att behöva lära sig spelet på nytt.

Ja, deras trailers är rätt så intetsägande. Mest en slags stämningsvideo typ. Men som du säger, streamen som visade en del saker som förhandsgransking var bra även om det är mycket "fuskkoder" för att kunna visa saker direkt.

En bra sammanfattning finns både på reddit och deras egna wiki
https://stellaris.paradoxwikis.com/Apocalypse
https://www.reddit.com/r/Stellaris/comments/7o34yh/summary_of...

Det är i alla fall stora förändringar. Bara en sån sak som att ägandet av system och gränserna kommer bestämmas av en ny typ av rymdbas (Starbase) i systemet. Denna är en uppgraderad version av rymdhamnen som försvinner, allt skeppsbyggande blir på baserna. Dessa baser kan uppgraderas och inte förstöras på normalt sätt men övertas eller stängas av. Detta istället för att kolonier och "frontier outposts" bestämmer rikets gränser.

Man kan se hur det ser ut i ett par exempelbilder från Martins twitter
https://twitter.com/Martin_Anward

Sen också att det inte blir "Doomstacks" utan begränsade flottor som man lättare kan hantera med helt nya flotthanteraren (Fleet Manager).

Att det blir enbart Hyperlanes för alla från start, och en ny algorithm för att skapa kartona där man kan öka eller minska densiteten på hyperlanes. De andra förflyttningsteknikerna blir istället mer avancerade forskningsobjekt som kommer i slutfasen av spelet.

Med låg täthet
https://pbs.twimg.com/media/DTlzbsGW0AAigKE.jpg

Med hög täthet
https://pbs.twimg.com/media/DTlyakAXUAAOeWX.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ja, deras trailers är rätt så intetsägande. Mest en slags stämningsvideo typ. Men som du säger, streamen som visade en del saker som förhandsgransking var bra även om det är mycket "fuskkoder" för att kunna visa saker direkt.

En bra sammanfattning finns både på reddit och deras egna wiki
https://stellaris.paradoxwikis.com/Apocalypse
https://www.reddit.com/r/Stellaris/comments/7o34yh/summary_of...

Det är i alla fall stora förändringar. Bara en sån sak som att ägandet av system och gränserna kommer bestämmas av en ny typ av rymdbas (Starbase) i systemet. Denna är en uppgraderad version av rymdhamnen som försvinner, allt skeppsbyggande blir på baserna. Dessa baser kan uppgraderas och inte förstöras på normalt sätt men övertas eller stängas av. Detta istället för att kolonier och "frontier outposts" bestämmer rikets gränser.

Man kan se hur det ser ut i ett par exempelbilder från Martins twitter
https://twitter.com/Martin_Anward
https://pbs.twimg.com/media/DTWj55NWkAAvS2i.jpg:large

Sen också att det inte blir "Doomstacks" utan begränsade flottor som man lättare kan hantera med helt nya flotthanteraren (Fleet Manager).

Att det blir enbart Hyperlanes för alla från start, och en ny algorithm för att skapa kartona där man kan öka eller minska densiteten på hyperlanes. De andra förflyttningsteknikerna blir istället mer avancerade forskningsobjekt som kommer i slutfasen av spelet.

Med låg täthet
https://pbs.twimg.com/media/DTlzbsGW0AAigKE.jpg

Med hög täthet
https://pbs.twimg.com/media/DTlyakAXUAAOeWX.jpg

Jag blev nog inte helt såld på tanken att begränsa antalet skepp i ens flotta, men det går ju rätt enkelt att skicka två flottor till en front eller dylikt. Spelar Star Trek modden och där har de att man bara kan ha 50 skepp i en flotta, fast utan nya managern så är det lite "tråkigt"...

Starbasen, den kommer bli spännande, man kan inte erövra planeter om den fortfarande är i bruk, hur invasionen av planeter fungerar... sjukt taggad, kruxet är att det bara ska släppas också

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Stellaris developer diary #101 - Marauders, Pirates and the Horde
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

Dagens stream med Apocalyps + Cherry 2.0 betaspelande
https://www.twitch.tv/videos/219805592

Två bilder som visar de nya inställningarna för galaxskapandet
https://i.imgur.com/RKh9xo7.png
https://i.imgur.com/0owefGU.png

Permalänk
Medlem

En ny stor ändring är att de flesta "Edict" blir globala. De kommer kosta mer "Influence", men också ge lite större bonus. Det blir skalat till fraktionens storlek också förstås. Dessutom får man en notis när de går ut i 2.0, så de blir ytterligare enklare att underhålla. I och med att de blir globala blir inte specialiserade planeter lika värdefulla längre.
https://twitter.com/Martin_Anward/status/955487969124732928

Permalänk
Medlem

De verkar ta bort små irritationsmoment. Jag gillar det, det känns som vettiga förändringar som de tar fram. Kollar på deras dev-youtube-playthrough? gillar verkligen den nya Border-tekniken. Supertydligt hur och vad som finns inom ens område.

Bara för att jag tyckte deras trailer va lite intetsägande så släppte de denna för ett tag sedan, den är ju rätt mycket bättre

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

En ny video från streaming event idag som visar lite från Terran Empire, som är fanatical purifiers. En nyhet som visas tidigt är att de har lagt in en slider i galaxgenereringen för tech/tradition kostnad. Det går att sänka till 0,25x vilket innebär att man techar och får traditions mycket snabbare än normalt. Bra ifall man vill köra en snabbare omgång.

Permalänk
Medlem

Stellaris 2.0 patch notes. Släpps torsdag nästa vecka 22/2.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

En videogenomgång av de största nyheterna för Apocalypse DLC och patch 2.0

Permalänk
Medlem

Så där, nu är Stellaris stora uppdatering 2.0 (gratis) och expansionen Apocalypse (€20) släppt.
http://store.steampowered.com/app/716670/Stellaris_Apocalypse...
https://www.paradoxplaza.com/stellaris-apocalypse/STST01ESK00...

Permalänk
Medlem

Rabatt på grundspelet och en del DLC med, bl a Utopia som tydligen är väldigt bra. Perfekt för såna som mig som bara haft grundspelet innan

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om förändringarna, det verkar blivit en del negativa kommentarer om spelet.

Själv så tycker jag att nya gränssystemet är rätt trevligt, men det skapar ett visst ekonomiproblem då det drar mer el än tidigare. Går förvisso att mitigera med trading hub men bara vid populerade system.

Fleet Managern förstod jag verkligen inte först, den byggde för många skepp per flotta så den gick över fleet capacityn. Sen när jag väl slog av Auto-build så va det lättare att se hur många av varje skepp man faktiskt hade i flottan.

Men jag vet inte om det är löst med doomstacks, kan ju ha 160 skepp i en flotta och med naval cap på 1000 så kan man ju bundla ens flottor så de anländer samtidigt. Lite omständligare visst men inte omöjligt.

Titans, tyckte jag va rätt smutt, iofs så har ju mods sett till att vi redan haft monsterstora skepp med stora kanoner men med stödet inbyggt nu så kan det nog bara bli bättre på den fronten.

Colossus, lite meh, men det kan va jag som missförstått, körde som spiritualist och hade "spiritualist-beem" glömt bort namnet, men den som gör att populationen på planeten blir spirituella, trodde jag skulle få de att gå över till min sida och automatiskt ta över planeten men det fungerade inte riktigt så. Ens Titans borde kunna ha bording/armies så man slapp konka runt på massa landarméer. Skulle göra det lättare att ta över planeter.

Men personligen så gillade jag förändringarna, lär bli några timmar till i spelet

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

De har släppt en 2.0.2 beta som de kommer uppdatera flera gånger innan release. Det är en balanspatch, för t.ex. war exhaution och marauders. Man kan aktivera den i Steam genom att högerklicka och ta egenskaper på spelet och sen välja 2.0.2 i beta-fliken.

Patch notes of info
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

Permalänk
Medlem

Äntligen börjat testlira Stellaris. Köpt på mig alla dlcs som släppts men inte lirat på grund av "anledningar".

Några snabbtips vad jag bör satsa på i början? Började bygga en till Science Ship och en Construct ship. Upptäckte och byggde baser och mining. Tyckte det gick bra tills det kom skepp och massakrerade mig helt.

Så, vad bör man börja med för att få lite bättre start än jag åstadkom för mig själv?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Stellaris Post-Apocalypse dev diary som tar upp nådda och framtida mål.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/stella...

New Goals

  • Empire trade mechanics and trade agreements.

  • A galactic market where resources and strategic resources can be imported and exported.

  • Espionage and sabotage mechanics.

  • Improved galaxy/hyperlane generation with better placed systems and dangers.

  • More anomalies and unique systems to explore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Äntligen börjat testlira Stellaris. Köpt på mig alla dlcs som släppts men inte lirat på grund av "anledningar".

Några snabbtips vad jag bör satsa på i början? Började bygga en till Science Ship och en Construct ship. Upptäckte och byggde baser och mining. Tyckte det gick bra tills det kom skepp och massakrerade mig helt.

Så, vad bör man börja med för att få lite bättre start än jag åstadkom för mig själv?

På inget sätt bra på spelet(lagomt hyfsad) men har ett par hundra timmar i spelet. med nya patchen så måste man utforska med scienceship, jag brukar alltid köpa ett skepp till och se till att jag har två som söker runt din startposition. Ju mer man expanderar ju fler skepp upp till kanske runt 4-5, autoexplore är en fiffig förmåga du låser upp när du tar, tror det är discovery-tradition, eller om det va explore.

Constructionskepp(svengelska ftw) , se till att bygga på resurser runt stjärnor, ju fler siffror per resurs ju mer värt är det att bygga miningstations på. säg att det står 4 mineraler så kostar det 90 från början att bygga station runt. Så den betalar av sig snabbare än om det skulle vara en resurs med "bara" 1 mineral på. Men det är kanske några steg senare, med vad man ska min/maxa.

Håll dig inom din naval capacity, går man över så börjar det kosta mer resurser, för att få mer naval capacity så får du uppgradera dina star bases med ancorage. Min stavning kan vara helt knas, tar det ur huvudet så... men det är kanske en hjälp på vägen.

Sen är det lite som andra strategispel, håll resurserna i rullning, börjar du få förmycket resurser i "banken" expandera och ta mer mark, kolonisera en ny planet, använd terraform för att få obeboeliga planeter till att passa din ras. Det finns alltid något att bygga/förstöra/erövra.

Har du Syntetic Dawn(DLC) så kan du starta som maskinimperium, slipper man oroa sig för mat resursen.

Det va väl några tips, of the top of my head, hoppas det hjälper dig lite i alla fall

/Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

autoexplore är en fiffig förmåga du låser upp när du tar, tror det är discovery-tradition, eller om det va explore.

Om de inte ändrat något i senaste patchen så är det en tech, Automated Exploration Protocols, som man måste forska fram för att få auto explore. Enligt denna lista så är det enda kravet för att få den tech:en att 10 år gått i spelet.

Permalänk
Medlem

@perost: I stand corrected Brukar köra med modden så man hade den direkt förut. Tack för uppdateringen

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Jag var inte alls så imponerad av Stelaris. Tycker det va kul i början men sen när man komme rin så är det inte mycke att göra. Va lite annat som inte tycktes om men minns inte, inte spelat sens det släpptes.
Tydligen ska nya dlc/expantionen gör om en del och det ska vara riktigt bra nu.
Köpte precis ES2 så det blir ett vänta iaf men en dag kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Va lite annat som inte tycktes om men minns inte, inte spelat sens det släpptes.

Stellaris är ett helt annat spel i dag, senaste 2.0-patchen skulle lika gärna kunnat släppts som ett nytt spel med tanke på hur mycket de ändrade i bara den patchen. Så jag rekommenderar absolut att testa det igen, men att vänta ett tag är nog inte helt fel med tanke på att den nuvarande versionen är traditionsenligt buggig.