Permalänk

@sleepyoh: Tack för att du orkar ta dig tid att skriva om de bra sakerna med kyrkan. Ser samma kommentarer jämt och ständigt såfort det är dags för deklaration där kyrkoavgift ses som en börda och pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag förstår hur du menar, på sätt och vis, och min text är inte enbart riktad till ditt inlägg.

En sak många glömmer är att, svenska kyrkan är Mer och/eller fyller andra funktioner bortsett från Religion. Många skol-avslutningar hålls i kyrkor, alla barn får besöka kyrkor under sin uppväxt och ta del av historia. Dom sköter dop, begravning och giftermål många gånger, finns väl ibland alternativ, men även om folk inte ber/kallar sig religiösa så använder trots allt en stor del kyrkans funktioner. Bortsett från det, så har dom diakonister och annat som kan hjälpa fattiga utslagna familjer med mat, kläder och liknande. Även om man totalt motsätter sig religion så fyller trots det kyrkan i Sverige andra funktioner för en stor del. Finns fler exempel, men där är vissa.

Dessutom är dom en av våra största fastighetsägare om jag inte har fel, gällande allt bestånd dom har. Jag vet några få hyreshus i Stockholms innerstad som ägs av kyrkan, ofta väldigt förmånliga priser på deras hyreslägenheter till mindre bemedlade, men det är ju bara en pyttedel i allt dom innehar.

Värt att nämna, åtminstone. Jag är själv inte döpt eller aktiv, även om jag betalar varje år utan att veta om det. Tänkt många gånger att gå ur, men så har det inte blivit.

Har ansökt att gå ur så man slipper att betala den framöver skulle jag utnyttja något av kyrkan så skulle jag betala men det gör jag inte för tillfället och när den dagen kommer så skriver jag in mig igen. Samt så är kyrkan i dagens läge ett utav politikernas spelpjäser och det gör mig bara mer irriterad.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1463247-att-ga-ur-sven... kan ju vara värd att återväcka för mer diskussion kring kyrkan förstås. Även om diskussionen är rimlig här också då många upptäcker att de är med i kyrkan först när deklarationen kommer.

Skrivet av Bakgrund:

Finns en inofficiell sida som ska göra det väldigt enkelt att går ur kyrkan för den som vill det: http://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Inte provat själv dock så vet inte hur bra det fungerar.

Skrivet av Wifi:

Det verkar vara lite sisådär med den hemsidan. Det kan fungera, ibland, men enligt Svenska kyrkan ska man "alltid" underteckna sitt brev för hand och skicka in det.

"Du behöver alltid egenhändigt underteckna ditt brev. Det räcker inte att skriva under digitalt för att gå ur Svenska kyrkan. Här berättar vi varför. Det kostar ingenting att lämna oss."

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Precis som @Wifi skriver så har jag också hört varierade resultat. Kan vara värt ett försök förstås.

Skrivet av Chrisism8:

För många som går ur ifall det är smidigt tänker jag, självklart att de inte ville ha det så.

Precis är det så. Inget kyrkan själva kommer arbeta för utan något som måste beslutas politiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Såg den där, men fattar den inte, vi får ju skattebeskedet nu i mars ?

Ja men fakturan har du ej fått ännu.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag får tillbaka 18000 kr (exklusive ränta) som jag brukar få varje år. Fick mitt besked idag. Snål smålänning som jag är så lär jag väl hålla hårt i pengarna som vanligt. Har en semestervecka som jag inte tagit ut också som jag kommer att få pengar för

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

får ca:20k ihop med frugan, blir att uppdatera servern till en epyc 7401p med supermicro mobo

Frugans förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Frugans förslag?

absolut (säger hon ja när hon pratar i sömnen är det fortfarande ett ja)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tja har en fråga om någon kan svara, står att man t.ex ska få till baka 9000 (exklusive ränta).

Betyder det att man ska skatta på skatteåterbäringen då?
tack.

Permalänk

@Gx rade: Är måttligt säker på att det står exklusive ränta, inte skatt .___.

Permalänk
Medlem

2500 åter. Men är lite pendling och så, inte många kronor dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@Benjamin96: aa menar exklusive ränt haha

Permalänk
Skäggig legend

Tillbaka 6k på skatten och sen utdelning runt 8k ungefär samtidigt. Blir smarrigt med en liten Bpeng.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Verkar stämma med 0-9-sorteringen i sista siffran på personnumret när jag pratat runt.

Permalänk
Medlem

Fick min till kivra i Onsdags och får tillbaka 27361kr. Synd bara att dom kommer efter påsken och inte strax före.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@aragon: Lättare att be om förlåtelse än att be om tillåtelse är mitt motto

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd

6 sista siffra, fick 15 minuter sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

6 sista siffra, fick 15 minuter sen.

Nära nu! Har 7.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Nära nu! Har 7.

En annan har 8 så det blir väl att få den i eftermiddag om man har tur.
Vet inte riktigt varför man väntar så ivrigt på beskedet, jag är tämligen säker på att behöva betala en mindre summa :/

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

2500kr, brukar får 10000 men då drog dem 30% skatt.
Nu när jobbet fixat så det är rätt (24-25%) så blir det väl lite mindre tebax.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Restskatt eftersom jag fick en massa semester utbetalt i stålars... Det var en otrevlig "överraskning".

Permalänk

DÄR kom beskedet på Kivra. Slutsiffra 8. Yay pengar tillbaka

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

9100 tillbaka Första året jag inte haft restskatt, så känns bra

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

2200 tillbaka. knappast i akut behov av pengar men hellre det än att bli betalningskyldig

Permalänk
Medlem

2700 tillbaka här. Förra året fick jag betala ungefär det. Fair enough

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Blev 262kr i restskatt i år!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

3 300 kronor ut tycker Skatteverket än så länge, men ska dra av resekostnader så borde få tillbaka i runda slängar 7 000 spänn.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Har Kivra men har inte fått besked idag heller.
Kommer det i nästa vecka kanske? Registrerade Kivra i januari!

Permalänk
Medlem

13 600 kr tillbaka (sista siffra 9). Så blir det när jag inte jämkar för sommarjobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Har Kivra men har inte fått besked idag heller.
Kommer det i nästa vecka kanske? Registrerade Kivra i januari!

har du myndighetspost aktiverat ?

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

har du myndighetspost aktiverat ?

Yes definitivt har precis kollat!