När jag nollställer min dator helt formateras hårddiskarna (SSD och HDD) då?

Permalänk
Medlem

När jag nollställer min dator helt formateras hårddiskarna (SSD och HDD) då?

När jag gör en nollställning alltså väljer alternativen som tar bort allt. Formateras hårddiskarna då? Måste få ssd och hdd formaterade för att jag ska sälja datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldude:

När jag gör en nollställning alltså väljer alternativen som tar bort allt. Formateras hårddiskarna då? Måste få ssd och hdd formaterade för att jag ska sälja datorn.

Vad är det för operativsystem du har installerat? Windows/linux?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med nollställning? Det finns ingen standard "nollställning" av datorer, så jag antar att du syftar på något specifikt i Windows eller dylikt?

Om du ska sälja datorn så bör du radera all data på hårddiskarna, och sen installera om OS om det ska ingå i köpet. Om du bara formaterar diskarna i t.ex. Windows så raderas normalt bara filtabellen medan all data fortfarande ligger kvar så att den går att återställa. Du kan använda program som t.ex. DBAN för att se till att datan på diskarna faktiskt tas bort så att den inte går att återställa. Det räcker dock att skriva över diskarna en gång, man behöver inte använda alternativen där diskarna skrivs över 35 ggr och liknande.

Edit: Jag såg nu att DBANs hemsida inte är alltför pedagogisk när det gäller hur man faktiskt använder programmet, så här är en guide som visar hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Vad är det för operativsystem du har installerat? Windows/linux?

Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Misstänker att TS vill ominstallera windows och inte vill rensa sin personliga data?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: Tvärtom, han vill sälja datorn, därmed ta bort all personlig information.

Permalänk
Skrivet av Overwatch:

@Jonathan0101: Tvärtom, han vill sälja datorn, därmed ta bort all personlig information.

Shit sorry, läste lite väl snabbt!

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cooldude:

När jag gör en nollställning alltså väljer alternativen som tar bort allt. Formateras hårddiskarna då? Måste få ssd och hdd formaterade för att jag ska sälja datorn.

Formatering har inte så mycket med att radera data att göra då det bara raderar listan om var filerna ligger och inte filen i sig, filerna går alltså att återskapa.
För att helt rensa en ssd så brukar det finnas ett program "secure erase" hos ssdtillverkaren för det men det räcker för det mesta att bara installera om och köra trim då det är liten chans att det går att återskapa nått efter det.
För att radera en hdd så får man skriva över hela ytan via nått program, det är lättare att återskapa data från en hdd men är det något verkligt problem ?
Jag tror det räcker med att installera om på ssdn om det är den du haft os på, det är mycket liten chans att något alls går att återskapa på den efter det och det är väl den som innehållit känsliga saker typ sparade inloggningar.
Om du absolut vill radera allt så ladda hem programmen från enhetstillverkaren men de behövs i praktiken troligen inte.
Vill du rensa hddn så gör det med nått passande program men fundera på om det är värt tiden om du inte haft nån känslig data på den för det räcker ofta att bara tömma den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör TS windows 10 så finns det ju total återställning inbyggt och tar bort ALL Personlig data osv. funkar perfekt om man ska sälja datorn.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: Nja, ska man "ta bort all" information får man nog förstöra disken fysiskt, smälta, krossa eller käka upp den till frukost.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kör TS windows 10 så finns det ju total återställning inbyggt och tar bort ALL Personlig data osv. funkar perfekt om man ska sälja datorn.

Det garanterar inte att all gammal data raderas på lagringsenheten utan bara den info som finns i win, det är inte samma sak som att förvissa sig om att datan inte längre går att återskapa oavsett vilken metod man använder för att återskapa den.
Troligen är det iofs fullt tillräcklig för alla har ju inte NSA efter sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det garanterar inte att all gammal data raderas på lagringsenheten utan bara den info som finns i win, det är inte samma sak som att förvissa sig om att datan inte längre går att återskapa oavsett vilken metod man använder för att återskapa den.
Troligen är det iofs fullt tillräcklig för alla har ju inte NSA efter sig.

Ja det beror ju på hur HÅRT man vill att datan ska försvinna.. allt försvann synligt när jag gjorde en sån återställning iaf. Sen om man vill va döds säker på allt är borta får man väll slå sönder disken med en hammare.. Sen skrivs ju all gammal data över till slut över när den nya användaren tar över datorn.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2