Laddare till 12 volts bil/bly batterier?

Permalänk
Medlem

Laddare till 12 volts bil/bly batterier?

Hej!

Har haft en gammal ctek laddare i väldigt många år(vet inte när dom började säljas?)

Man kopplar in sitt batteri och kan glömma bort det så sköter laddaren resten.

MEN nu har åldern börjat ta ut sin rätt och jag har märkt att den "fastnar" i ladd läget ibland vilket inte är så bra, gör inte så mkt om man har koll på batteriet och vet ungefär hur länge det behöver laddas, men det ökar slitaget på batteriet och dessutom bör man ha viss koll på laddaren.
Har börjat ladda tjejens jeep wrangler allt oftare då hon bytt jobb och kör endast korta sträckor, det gamla batteriet laddades ur och sedan kom -15 grader på besök och det frös sönder. har nu köpt ett nytt batteri men vill inte behöva vakta laddaren hela tiden för att inte tala om att jag har noll koll på urladdningen efter körningarna.

Laddar även andra bly batterier, marin/fritid samt mindre backup batterier så laddaren bör klara ca 5 -100AH batterier.

Så är ctek fortfarande "the shit" eller finns det bättre alternativ därute?

MVH: Adam Karlsson

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Farsan har bilverkstad och använder ett par äldre modell av MXS 7.0 från CTEK. Vi har kört med de i alla miljöer, om det regnar eller snöar så täcker vi dem men annars så har det arbetat på länge och utan några problem vad jag vet om.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Endast hört gott om Ctek, de är fortfarande populära och ofta rekomenderade.

Själv har jag en asgammal (typ tidigt 90-tal) Tudor laddare till bilbatterier, den har fungerat helt fantastiskt bra genom åren, dock är väl Tudors laddare ännu dyrare än c-tek.

Vill du ha ett budgetalternativ så titta på mekonomens carwise, jag köpte denna lilla 2A laddare för ca 4år sen för att ladda MC-batteri med och den har fungerat långt över förväntan med tanke på priset https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/batteriladdare/batteri...
Finns även större modeller av den som kostar lite mer, men fortfarande billigare än ctek

Permalänk
Medlem

Ska kika på mekonomens men det verkar som ctek fortfarande är herre på täppan.

Tack för svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är laddaren som börjar balla ur, och inte batteriet som du försöker ladda? Även om du laddar med Ctek-laddare så blir ju batterierna kassa med tiden. Tex, har du kontrollmätt spänningen på batteriet efter det att ctek-laddaren har "hängt" sig?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Är du säker på att det är laddaren som börjar balla ur, och inte batteriet som du försöker ladda? Även om du laddar med Ctek-laddare så blir ju batterierna kassa med tiden. Tex, har du kontrollmätt spänningen på batteriet efter det att ctek-laddaren har "hängt" sig?

ska testa det. men när jag laddar och den är i laddläge så ändrar jag mode (MC/bil, samt laddning av batteri i kyla) och då visar den grönt som att batteriet är laddat.

har testat olika batterier, det nya 70AH, 2 st äldre 45 samt 62AH, samt 2 st backup/fritid, djupcykel batterier på 7 och 17AH.

ska mäta med multimeter vad laddaren säger. märkte det först när jag laddade ett batteri över natte och på morgonen så lös ladd lampan fortfarande. vet att den skjuter till ström när laddningen sjunker för lågt.

har haft ett par sjuka batterier som laddat ur sig själva snabbt och då blinkade den mellan klart och laddning hela tiden, det gör den aldrig nu längre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

ctek är toppen har flera stycken. Farsan köpte en jäkligt smidig till sin c70 när han slulle ställa den för vintern och den är nog perfekt för dig den är rätt sä liten och sä har den snabb anslutning så man skruvar fast den på batteriet sen så sätter man ett uttag liknande motorvärmare i fronten så bara att plugga in laddarn där när man kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Är du säker på att det är laddaren som börjar balla ur, och inte batteriet som du försöker ladda? Även om du laddar med Ctek-laddare så blir ju batterierna kassa med tiden. Tex, har du kontrollmätt spänningen på batteriet efter det att ctek-laddaren har "hängt" sig?

http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm

enligt den sidan så är laddaren inte dum mot batteriet trots den verkar hängt sig då jag mätte upp 13.15 volt allt under 13.5 verkar safe, enligt den sidan. nollställde den så den lös grönt och då droppade volten till 12.95 och sjunkande, antar att det skulle stabiliseras vid ca 12.90 eftersom det är en gel acc jag testade med. nyss hoppade den från grönt och låste sig på laddning igen med en ladd volt på hela 13.9 volt, får se hur det utvecklar sig. förut skulle den hoppat tillbaka till grönt då den endast "toppar" upp lite men på laddning fastnar den.

Skrivet av Manaflask:

ctek är toppen har flera stycken. Farsan köpte en jäkligt smidig till sin c70 när han slulle ställa den för vintern och den är nog perfekt för dig den är rätt sä liten och sä har den snabb anslutning så man skruvar fast den på batteriet sen så sätter man ett uttag liknande motorvärmare i fronten så bara att plugga in laddarn där när man kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

varför har du flera? olika modeller eller använder olika samtidigt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har uppgraderat till MX5 Polar, annars så tycker jag lika bra om ctek som tidigare. Har fem olika nu, alla fungerar lika bra oavsett ålder och användningstid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Montera in en fast laddare kopplad till motorvärmaren så blir det enkelt om man ofta kör korta sträckor på vintern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hej!

Har haft en gammal ctek laddare i väldigt många år(vet inte när dom började säljas?)

Man kopplar in sitt batteri och kan glömma bort det så sköter laddaren resten.

MEN nu har åldern börjat ta ut sin rätt och jag har märkt att den "fastnar" i ladd läget ibland vilket inte är så bra, gör inte så mkt om man har koll på batteriet och vet ungefär hur länge det behöver laddas, men det ökar slitaget på batteriet och dessutom bör man ha viss koll på laddaren.
Har börjat ladda tjejens jeep wrangler allt oftare då hon bytt jobb och kör endast korta sträckor, det gamla batteriet laddades ur och sedan kom -15 grader på besök och det frös sönder. har nu köpt ett nytt batteri men vill inte behöva vakta laddaren hela tiden för att inte tala om att jag har noll koll på urladdningen efter körningarna.

Laddar även andra bly batterier, marin/fritid samt mindre backup batterier så laddaren bör klara ca 5 -100AH batterier.

Så är ctek fortfarande "the shit" eller finns det bättre alternativ därute?

MVH: Adam Karlsson

Den fastnar nog inte utan vill nog bara ladda, jag har en ctec 3600 och den laddar med 3.6A så det tar tid att ladda.
Ca ett dygn för 60A batteri.

Låt den ladda ett dygn och se om den lyser grönt, annars kan ju det nya batteriet vara trasigt med om det inte går att ladda fullt.
Provat på ett annat batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Montera in en fast laddare kopplad till motorvärmaren så blir det enkelt om man ofta kör korta sträckor på vintern.

har ingen motorvärmare men annars en väldigt bra ide.

Skrivet av anon200632:

Den fastnar nog inte utan vill nog bara ladda, jag har en ctec 3600 och den laddar med 3.6A så det tar tid att ladda.
Ca ett dygn för 60A batteri.

Låt den ladda ett dygn och se om den lyser grönt, annars kan ju det nya batteriet vara trasigt med om det inte går att ladda fullt.
Provat på ett annat batteri?

Den har strulat ganska länge. laddar nu ett 17AH batteri och när jag byter läge så lyser den grönt som att batteriet är färdigt. sen när batteriet faller lite så ska den toppa upp det, dvs ladda en kort stund men det händer inte, den fastnar i alla oändlighet på laddning. batteriet jag laddar nu är fulladdat när jag mäter det i viloläge men laddaren skiter i det, såvida den batteriet inte ligger över "toppa upp" gränsen. vill inte förstöra mitt trogna 17AH batteri så jag ska leka loss med ett gammalt 12 på ynka 7AH. det börjar bli slitet men vet att laddaren kunde ladda upp det på några få timmar. verkar som den fastnar på 13.8 volt i laddström.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Conrad.se har bra sortiment med laddare.

Jag har kört https://m.conrad.se/Bilbatteriladdare-VOLTCRAFT-VCW-12000-12-...

Den är lite klumpig men klarar ladda 12A vilket gör den snabb.
För priset är den helt OK.

Finns fina ctek men ska man upp i ampere blir de dyra.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi i alla år använt en gammal CTEK dosa som sköter allt åt dig, hur smidigt som helst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har ingen motorvärmare men annars en väldigt bra ide.

Den har strulat ganska länge. laddar nu ett 17AH batteri och när jag byter läge så lyser den grönt som att batteriet är färdigt. sen när batteriet faller lite så ska den toppa upp det, dvs ladda en kort stund men det händer inte, den fastnar i alla oändlighet på laddning. batteriet jag laddar nu är fulladdat när jag mäter det i viloläge men laddaren skiter i det, såvida den batteriet inte ligger över "toppa upp" gränsen. vill inte förstöra mitt trogna 17AH batteri så jag ska leka loss med ett gammalt 12 på ynka 7AH. det börjar bli slitet men vet att laddaren kunde ladda upp det på några få timmar. verkar som den fastnar på 13.8 volt i laddström.

Laddare går att montera utan motorvärmare men varför inte montera in båda och dessutom en kupevärmare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm

varför har du flera? olika modeller eller använder olika samtidigt?

Har flera bilar som står under vintern o bara körs på ibland på sommaren orkar inte rotera en laddade några gånger i veckan. Farsan har verkstad o använder ctek men mest dom grövre modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Conrad.se har bra sortiment med laddare.

Jag har kört https://m.conrad.se/Bilbatteriladdare-VOLTCRAFT-VCW-12000-12-...

Den är lite klumpig men klarar ladda 12A vilket gör den snabb.
För priset är den helt OK.

Finns fina ctek men ska man upp i ampere blir de dyra.

Den laddaren ser bra ut men inget man släpar med ut till bilen.

Skrivet av mrqaffe:

Laddare går att montera utan motorvärmare men varför inte montera in båda och dessutom en kupevärmare.

faktiskt kikat på det men inte riktigt prioriterat att hitta delar och ta mig tid, gör allt på mina bilar själv(har aldrig varit på en verkstad), dessutom har jag inte tillgång till garage just nu. lite kul är att sommar bilen har både motorvärmare och kupe värmare

Skrivet av Manaflask:

Har flera bilar som står under vintern o bara körs på ibland på sommaren orkar inte rotera en laddade några gånger i veckan. Farsan har verkstad o använder ctek men mest dom grövre modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

då fattar jag!

mitt lilla 7AH batteri är sjukt och då beter sig laddaren som tänkt, hoppar mellan att ladda och inte, fast då är den i ett annat läge eftersom den krämar på med MINST 14 volt per "stöt", den har väll 3-4 olika lägen den väljer beroende på hur batteriet mår? med de friska batterierna så "fastnar" den men skiftar till grönt så fort man tar bort laddaren och sätter dit den igen så den får mäta om, eller byter läge på den. ska ladda det gamla bilbatteriet under natten och se vad som händer. det är också sjukligt men den kanske bara "fastnar" på stora batterier?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.