12.000kr guldlänk svartnar vid anvädning. Ett år har nu gått. Kan vi göra någonting?

Permalänk
Medlem

@Yorgo_: Det finns massor av butiker som köper guld. Jag har själv sålt lite till stureguld ganska nyligen. Om du tar med kedjan så skrapar dem lite och kan berätta om det är guld eller inte. Sen behöver du ju givetvis inte sälja kedjan till dme men det ger dig ett snabbt svar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

enligt konsumentköplagen så har butiken rätt att rätta till sitt misstag 2 gånger..

Det står ingenting om det i konsumentköpslagen eller någon annan lag. Det är däremot ARNs praxis. De begår inget brott om de försöker mer än 2 gånger och man har tekniskt sett ingen rätt att häva det efter 2 gånger men om man tar in ARN så kommer du få det hävt efter andra gången direkt. Ingen butik vill dra in ARN så i praktiken följer butiker oftast "2 gånger" regeln.

Tag vad jag skriver med en nypa salt då jag verkligen inte är jurist, inte ens hobby jurist.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_ är det så att kedjan faktiskt har en defekt och ni haft utlägg för att styrka detta gentemot butiken blir de skyldiga att ersätta denna kostnad. Detta i enlighet med KKöpL 30 § - 32 §.
Det är dock ert ansvar att hålla nere sådana kostnader, så kan en fullgod analys av kedjan rimligt göras för ett lägre belopp är det inte säkert ni får ersättning för 1200:-.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon131444:

Varför?

Du har ju ingen formell klagan (?).

Du har etablerat kontakt och hittills:

1a
-> Har dem förklarat att det med stor sannolik beror på yttre faktorer bl a svett.

1b
-> Bollen är på din planhalva att motbevisa att produkten du fått inte är riktig.

Det gör man ju inte genom att tjöta hål i skallen på butiksägaren.
Stämpel som många efterfrågat lyser med sin frånvaro fyi!

Ingen klagan?
Ett "guld"halsband som blir svart på någon vecka är nog tillräckligt?
Varför skall han bevisa att det ej är guld om det tydligen inte betér sig som guld?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Väntar med spänning på svaret från analys om du ska göra detta...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Ingen klagan?
Ett "guld"halsband som blir svart på någon vecka är nog tillräckligt?
Varför skall han bevisa att det ej är guld om det tydligen inte betér sig som guld?

Nä det är inte tillräckligt eftersom yttre faktorerna kan svara för dess karaktärsförändringar. TS har inte lyckats svara på många frågor i denna tråd så det är egentligen varför jag skriver att det inte finns en formell klagan. Han äger även ansvaret att bevisa felet då det passerat mer ön 6mnd. Hade jag haft en så svår kund som detta verkar vara sä hade jag haft k beaktning när han upptäckte felet och stängt ärendet.
Om smeden av någon anledning läser ärendet så har han ju en stark punkt i KKL. Kunden upptäckte felet tidigt men anmäler först ett år senare.

Det är märkligt på två sätt då det kanske fanns ett fel men man brydde sig inte. Eller att man själv orsakat ett fel men hävdar att det var ursprungligt. Hur man orsakar skada på en guldlänk själv vet jag ej. Men i lagens tolkning har kunden bommat med 9mnd att återkoppla.

P.s du skriver ’guld’, är analysen ute eller fick du den före alla andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Om smeden av någon anledning läser ärendet så har han ju en stark punkt i KKL. Kunden upptäckte felet tidigt men anmäler först ett år senare.

Det är märkligt på två sätt då det kanske fanns ett fel men man brydde sig inte. Eller att man själv orsakat ett fel men hävdar att det var ursprungligt. Hur man orsakar skada på en guldlänk själv vet jag ej. Men i lagens tolkning har kunden bommat med 9mnd att återkoppla.

Det här är tämligen otydligt från TS sida, men enligt första inlägget verkat det som att en reklamation skett en vecka efter köpet och säljaren har då bytt ut kedjan mot en som uppvisar samma problem. Bilderna i första inlägget skall enligt TS vara tagna en månad efter köpet och det är därmed högst osannolikt att köparen dröjt särskilt länge med en reklamation.

"Butiken ville absolut inte ge tillbaka några pengar. Däremot var de villiga att byta ut kedjan.
Uppenbarligen så har vi fått tillbaka exakt samma kedja då problemet återigen uppstod.
...
Både jag och mina föräldrar har tröttnat rejält på detta och undrar varför inte butiken kunde
ge oss pengarna tillbaka redan efter en vecka. "

Sedan är ju frågan huruvida säljarens skadeståndsansvar om denne visar sig ha sålt en annan vara än vad som utfästs faktiskt förfaller om köparen inte reklamerar i skälig tid. Har ett vagt hum att jag läst om ett sådant ärende, men är absolut inte säker.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Nä det är inte tillräckligt eftersom yttre faktorerna kan svara för dess karaktärsförändringar. TS har inte lyckats svara på många frågor i denna tråd så det är egentligen varför jag skriver att det inte finns en formell klagan. Han äger även ansvaret att bevisa felet då det passerat mer ön 6mnd. Hade jag haft en så svår kund som detta verkar vara sä hade jag haft k beaktning när han upptäckte felet och stängt ärendet.
Om smeden av någon anledning läser ärendet så har han ju en stark punkt i KKL. Kunden upptäckte felet tidigt men anmäler först ett år senare.

Det är märkligt på två sätt då det kanske fanns ett fel men man brydde sig inte. Eller att man själv orsakat ett fel men hävdar att det var ursprungligt. Hur man orsakar skada på en guldlänk själv vet jag ej. Men i lagens tolkning har kunden bommat med 9mnd att återkoppla.

P.s du skriver ’guld’, är analysen ute eller fick du den före alla andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag fattade det så påpekade de felet tidigare och fick även kedjan utbytt. Detta avjälpte dock inte problemet och sedan dess har de velat få pengarna tillbaka. Att felet är ursprungligt är ju inget som behöver bevisas då länkens fysikaliska beskaffenhet knappast ändrats med tiden. Att en guldlänk blir svart på detta vis är ju inget man kan förvänta sig av en liknande vara. Nu väljer jag att helt bortse från spekulationer om varans äkthet då det då inte längre är en fråga om konsumenträtt, utan snarare brottsrätt. (TS)Ta kontakt med en konsumentvägledare, men så tänker jag iaf.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:
Skrivet av Heinel:

Jag beklagar, ni har rätt. Det nämndes att han fått länken utbytt.

Alla spekulerar dock varför länken blivit utbytt. Det vet bara butiksinnehavaren samt kunden själv. Nu har vi bara konsumentens del och den filen av information är bra fattig.

Jag väntar ivrigt på analysen så man vet vad man har att göra med.
För att klassa det som bedrägeri så måste det finnas ett uppsåt för detta. Om han sålt mot sitt bättre vetande (fullt möjligt om han agerar ÅF och det inte är från eget gjuteri) så kan jag inte se hur någon ska döma detta som bedrägeri. Tror snarare att även i ett civilrättsligt mål, om det visade sig vara falskt eller mindre än 18k, så döms man troligtvis att bara åtgärda eller återbetala.
Dock är detta spekulationer till tusen och jag tror knappast vare sig konsumenten eller butiken vill dra detta så långt.

Och då är vi där igen ---- Det är därför det är bra att veta vad fan man har framför sig istället för att bara spruta ur sig saker. Alla verkar vara guldexperter här men det är inte en sakfråga om huruvida guld beter sig så eller inte, för uppenbarligen gör det ju det enligt flera hemsidor folk länkat till, inkluderat mig.

Återkom med analys så kan vi vägleda dig i nästa steg.

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Vi har bestämt oss för att skicka iväg kedjan på analys.
Hinner dock inte skriva svar på några inlägg just nu, så återkommer lite senare under dagen om möjlighet finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Hej alla.

Vi har bestämt oss för att skicka iväg kedjan på analys.
Hinner dock inte skriva svar på några inlägg just nu, så återkommer lite senare under dagen om möjlighet finns.

Synd bara att analysen tar tid vill gärna veta svarat.

Men jag gissar på kattguld.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hej alla.

Vi har bestämt oss för att skicka iväg kedjan på analys.
Hinner dock inte skriva svar på några inlägg just nu, så återkommer lite senare under dagen om möjlighet finns.

Låter som rätt beslut i det här läget

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hej alla.

Vi har bestämt oss för att skicka iväg kedjan på analys.
Hinner dock inte skriva svar på några inlägg just nu, så återkommer lite senare under dagen om möjlighet finns.

När förväntas du få resultatet? Jätteintressant tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det står ingenting om det i konsumentköpslagen eller någon annan lag. Det är däremot ARNs praxis. De begår inget brott om de försöker mer än 2 gånger och man har tekniskt sett ingen rätt att häva det efter 2 gånger men om man tar in ARN så kommer du få det hävt efter andra gången direkt. Ingen butik vill dra in ARN så i praktiken följer butiker oftast "2 gånger" regeln.

Tag vad jag skriver med en nypa salt då jag verkligen inte är jurist, inte ens hobby jurist.

Om jag inte missminner mig så tas antalet åtgärdandeförsök upp i lagens förarbeten. Dessa förarbeten (utredningar, betänkanden etc. som ingår i processen från förslag till lag) ger information om varför lagen ser ut som den gör, och fungerar således som vägledning för hur lagen bör tolkas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@xxargs Allt utom fluor oxiderar. Så Jo, silver oxiderar också. Men du har rätt i sak att det inte är det som gör färgen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

@andreas_dock, @Sneaky_rhino *inlägg raderade*

Vill man följa ett inlägg så finns det en knapp för det längst ner på sidan. Att bara skriva något för att följa tråden är inte tillåtet enligt SweClockers regler. Jag har därför tagit bort era inlägg. Prova gärna "Följ tråd" knappen nästa gång.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ni fått svar angående analysen? Mest intressanta tråden här hittils jämfört med allt annat

Permalänk
Medlem

@Yorgo_

Fått svar? Verkar intressant detta! Har själv varit inne på att köpa en guldkedja så följer med intresse!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Hade själv problem med en silverkedja som svartnade efter bara någon dag. Det var dock ganska enkelt att diagnostisera. Metallen reagerade nämligen på ett särskilt schampo jag använde. Efter rengöring i hett vatten och bakpulver behövdes det bara en dusch för att metallen skulle mörkna igen. Jag tog helt enkelt av mig kedjan innan jag duschade, eller använde annat schampo.

Nu vet jag inte om någon liknande ligger bakom problematiken som det talas om i denna tråd. Men det kan vara något att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Tbh hade inte handlat I Skärholmen. Känns som man blir lurad på ICA också.
(kan finnas inslag av sarkasm)

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Tbh hade inte handlat I Skärholmen. Känns som man blir lurad på ICA också.
(kan finnas inslag av sarkasm)

Skärholmen har sin charm, det finns ju Specialbutikerna med Asiatisk/arabisk mat, att däremot handla nån form av guld/teknik eller nånting där det kan vara bra med garantier nej tack! definitivt om det inte är från nån större butikskedja..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Oooh, detta var en väldigt intressant tråd.
Har själv bara varit med om att detta skett när guldet av lägre karat.
Var någon ring för många år sen min far hade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Hade själv problem med en silverkedja som svartnade efter bara någon dag. Det var dock ganska enkelt att diagnostisera. Metallen reagerade nämligen på ett särskilt schampo jag använde. Efter rengöring i hett vatten och bakpulver behövdes det bara en dusch för att metallen skulle mörkna igen. Jag tog helt enkelt av mig kedjan innan jag duschade, eller använde annat schampo.

Nu vet jag inte om någon liknande ligger bakom problematiken som det talas om i denna tråd. Men det kan vara något att ha i åtanke.

Silver är väldigt lättoxiderat så det är inte så underligt men tråden handlar om en kedja som ska vara gjord i guld som ska vara ett av de mest oxidationsresistenta ämnen som finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja alla, en liten update.

Vi har haft fullt upp med lillens ettårskalas, så det har i princip tagit all fokus.
Kommer dock med största sannolikhet skicka iväg kedjan på analys denna, eller nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tja alla, en liten update.

Vi har haft fullt upp med lillens ettårskalas, så det har i princip tagit all fokus.
Kommer dock med största sannolikhet skicka iväg kedjan på analys denna, eller nästa vecka.

Hur länge firar ni en ettåring om ni inte hunnit sen den 22feb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Min guldkedja blänker exakt som dagen jag satte den runt halsen (26 år sedan) så ditt guld är knappast 18 karat, sorry :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Silver är väldigt lättoxiderat så det är inte så underligt men tråden handlar om en kedja som ska vara gjord i guld som ska vara ett av de mest oxidationsresistenta ämnen som finns.

Nej, däremot blir det lätt en beläggning på silvret av svavel tillsammans med syre som kallas "silversulfid".

Sulfidering, inte oxidering.

Guld påverkas väl i stort sett inte av något som vi kommer i kontakt med i vardagen? Så länge man inte är någon slags hobbykemist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Min guldkedja blänker exakt som dagen jag satte den runt halsen (26 år sedan) så ditt guld är knappast 18 karat, sorry :/

Suck, att du upplevt något betyder inte att det är en absolut sanning och at detta en slutsats från det är dumheter.

Guld blandas ofta med andra metaller/ämnen(ofta koppar och silver varianter), vilka varierar men de kan ge upphov till missfärgningar och visa kombinationer kan reagera extra kraftigt med vissa andra ämnen, pH etc detta gäller även 18 karat om det är ovanligare pga mindre mängder "föroreningar".

Det betyder att två 18k kedjor behöver inte ha samma kemiska blandning och därav kan en kedja reagera med något som den andra inte reagerar med, 24 karat (24/24) är rent guld, 18k är 75% guld (18/24) dvs 25% av kedjorna kan vara helt olika sammansättningar och båda är fortfarande 18k guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat:
Möjligtvis för guld från mellanöstern som innehåller mycket koppar och silver, vi ser sällan de varianterna här och jag tycker man kan förvänta sig en oxidfri variant för 12000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

@Ferrat:
Möjligtvis för guld från mellanöstern som innehåller mycket koppar och silver, vi ser sällan de varianterna här och jag tycker man kan förvänta sig en oxidfri variant för 12000.

Källa på det? För det är färgen som avgör och de vanligaste är mixarna med koppar och silver, framförallt koppar.

Skrivet av http://www.guldalliansen.se/om-guld:

Koppar är den vanligaste metallen att blanda med. Runtom i världen brukar guld se lite olika ut, från gulare till rödare färgskiftningar. Detta är beroende på de preferenser som finns i landet, vårt guld i Sverige har till exempel en rödare ton än i Asien, där gulare guld är mer populärt

Skrivet av https://www.guldfynd.se/info/hjalp/kundservice/produktfakta/adla_metaller/:

Rödguld
Rödguld är den mest kända färgen. Det är en blandning av finguld, koppar och silver.

Skrivet av https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Färgat_guld:

Denna typ som är vanligast i Sverige, "svenskt rödguld", är 75 % guld, cirka 8 % silver och cirka 17 % koppar.

Men det är klart du kanske vet något som jag inte vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood