HTPC till 4k media samt steam in home streaming för spel i 4k

Permalänk
Medlem

HTPC till 4k media samt steam in home streaming för spel i 4k

Hej gott folk!
Ska köpa en oled tv vid månadsskiftet och passar samtidigt på att skaffa mig en htpc som jag ska koppla in i tvn.

Har tänkt spela upp media via Plex, kolla youTube videos, egen media och sist kunna streama spel från min kraftfulla Speldator trådat över nätverket.

Mitt moderkort har hdmi 1.4 den klarar av 4k I 24hz. Eftersom de flesta filmer spelas upp i just detta format är det lugnt.
Men om jag ska streama spel i 4k 60hz genom att använda steam-in-home-streaming och spela dessa på min tv behöver jag ett grafikkort som klarar 4k 60hz eller kan jag köra via moderkortets hdmi? Och om fallet är att jag måste skaffa mig ett grafikkort vilket är det billigaste till mitt ändamål?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du kanske inte vill höra detta men det där klarar en HDMI kabel och en chromecast för 750 spänn.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/mediaspelare/google...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du kanske inte vill höra detta men det där klarar en HDMI kabel och en chromecast för 750 spänn.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/mediaspelare/google...

Måste ha formulerat mig fel. Jag vill streama mina spel så ja kan spela dom i 4k 60hz utan lagg på tvn. Genom att installera steam på båda enheterna Går de oxo med chromecast?

Permalänk
Avstängd

@Sirresnake: Köp en Nvidia sheild tv, bra och kompetent.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|