Qarnot QC-1 värmer bostaden genom brytning av kryptovalutor

Permalänk
Avstängd

För 29000kr kändes det som en av dom mest onödiga lösnigar jag sett och enda plus i kanten är väll tyst kylning för oavsett hur man har komponenterna så kommer dom alstra värme som kommer ut ur datorn och värmer på samma sätt ...soptunnan ..klonk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Vilken skitprodukt och totalt överprisad.

Men fin design på den i alla fall.

Vid 500w och det priset så borde den ha motsvarande 4stk vega 56.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

För 29000kr kändes det som en av dom mest onödiga lösnigar jag sett och enda plus i kanten är väll tyst kylning för oavsett hur man har komponenterna så kommer dom alstra värme som kommer ut ur datorn och värmer på samma sätt ...soptunnan ..klonk

Jag värme min lägenhet (2 sovrum o vardagsrum) med 6stk gpu'er förra vintern. Hade något fönster öppet nästan hela vintern. Ganska tyst gick dem också tack vare kraftig undervolting och väl designat luftflöde där blowerkylarna stod riktade upp mot fönstret.

Permalänk
Medlem

@anon56869: Värmer rummet där jag har datorn så elförbrukningen hamnar på plus minus noll. Kör bara mitt enda grafikkort + CPU när jag inte spelar eller surfar. Ger väll runt 20 kr/dygn med dagens kurs och den ökade svårighetsgraden men kostar ju inget att ha den på. Mitt 2 år gamla Grafikkortet kör på 70 grader och CPU 56 grader så ingen fara med förslitningar.

Denna produkt tycker jag är rätt vansinnig att beställa och man vet ju inte hur det ligger till med framtida svårighetsgrader och kurser så att betala 30 000 kr för något man får juni 2018 tycker jag är ett vansinnigt köp. Och grafikkorten ligger på runt 8 000 kr för två

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Om det är i den närmaste ljudlöst hade det varit mycket bättre än i min lägenhet där elementen "låter" av varmvattnet som spolar genom dem.

OffT:
Om det låter om elementen bör du kolla om de är luftade.

Permalänk
Medlem

Gör det så bristen och tokpriserna på gpu slutar så varför inte :/
Men det lär nog inte ske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Innovativt får man ju iallafall säga att det är...

Lika innovativt som att sätta en vindsnurra på biltaket för att generera el ungefär...

El från grafikkort är ca 3-4 gånger mindre effektiva än andra uppvärmningskällor per kWh och snitt elementen går på full effekt kanske 10% av sin tid utslaget på ett helt år.

Verkningsgraden blir med andra ord ungefär 2-3%, och du har 97-98% nedtid/waste.

Dessutom får du ingen speldator på köpet vilket du får om du betalar mindre och sätter grafikkorten i den istället, och speldatorn kan du ju också använda som krypto-miner + upvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Skillnaden är att sådana vägar i alla fall är en bra ide i teorin.

"Kan" är nyckelordet här. Som ny minare tycker jag inte man ska räkna med att tjäna några pengar på det här, speciellt om man inte är beredd att spendera mycket tid på skvaller och spekulationer. Personligen skulle jag gå så långt att kalla det dumt att köpa riggar med förhoppningen om att gå på plus. Bättre att se det som en hobby och en förtjänst som en eventuell bonus. Känns som att de flesta "experter" menar samma sak numera och att man istället bara ska köpa valutor som spekulation istället, men det kanske bara är en falsk uppfattning jag fått.

Sen är det inte så enkelt som att bara byta ut sina element och slänga in ett par riggar i garderober och dyl. Var värmekällan är placerad har en stor inverkan på dess effekt. Det finns t.ex. en anledning till att nästan all element sitter under fönster.

Då har jag inte ens nämnt att element i regel är snyggare, mindre, hållbarare och skonsammare att producera.

Samhällsnytta? Jo tjena...

De som faktiskt vill använda kryptovalutor till vad de ursprungligen var till för svär över alla miningidioter som gör det lika stabilt som ett enbent fyllo. Självklart ser nya kryptovalutor det som något positivt att de får stor uppslutning men vari ligger samhällsnyttan av att ha 25 olika valutor?

Sen har vi förstås alla gamers som svär över att ni köper alla grafikkort.

Och det viktigaste av allt, ni förstör för miljön.

(I teorin hjälper ni också till att driva upp elpriserna.)

Så du får gärna ha hela lägenheten full med miningriggar (helst inte) men kom fan inte och säg att du gör samhället någon nytta.

Samhället efterfrågar kryptovalutor så visst gör man samhällsnytta. Om våra fiatpengar så småningom ersätts med kryptovalutor så sparar samhället massa kostnader för våra banksystem. Samhället kommer spara pengar även om elpriser går upp. Miljömöässigt spelar det ingen roll, vi har miljövänlig vatten- och kärnkraft och det är ju meningen att energin ska användas till vettiga saker. Bättre mina än slösa bort den på gaming anser jag.

Ett hus har isolerade väggar. Spelar ingen roll var i huset man genererar värmen den sprids ut så småningom. I värsta fall får man väl ställa sina miners utomhus och köpa energi för pengarna de genererar men som miner är man också ekonom så miners slösar verkligen inte med energi i onödan så detta vill man helst undvika. Kan man dra nytta av värmen till rimlig kostnad så gör man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Samhället efterfrågar kryptovalutor så visst gör man samhällsnytta. Om våra fiatpengar så småningom ersätts med kryptovalutor så sparar samhället massa kostnader för våra banksystem. Samhället kommer spara pengar även om elpriser går upp. Miljömöässigt spelar det ingen roll, vi har miljövänlig vatten- och kärnkraft och det är ju meningen att energin ska användas till vettiga saker. Bättre mina än slösa bort den på gaming anser jag.

Ett hus har isolerade väggar. Spelar ingen roll var i huset man genererar värmen den sprids ut så småningom. I värsta fall får man väl ställa sina miners utomhus och köpa energi för pengarna de genererar men som miner är man också ekonom så miners slösar verkligen inte med energi i onödan så detta vill man helst undvika. Kan man dra nytta av värmen till rimlig kostnad så gör man det.

Samhället efterfrågar knappast kryptovalutor. Andelen av världens befolkning som bryr sig om detta är en försvinnande lite del. Sedan har jag mycket svårt att tro att världens stater någonsin kommer tillåta att kryptovalutorna tar över.
Banksystemet skulle fortleva även utan dom traditionella valutorna. Behovet av att låna pengar skulle inte försvinna med en kryptovaluta.

All el vi förbrukar ger en negativ miljöpåverkan. Att bygga nya och underhålla anläggningar som annars inte hade behövts kräver resurser. Även om vi har mindre dåliga förhållanden i Sverige så alstras 50 % av världens el av kolkraftverk.
Ja hus har isolerade väggar men att det inte skulle spela någon roll var värmen alstras är inte riktigt sant. Det finns en anledningen till att element uteslutande är placerade vid fönster och det är för att undvika kallras.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Jag värme min lägenhet (2 sovrum o vardagsrum) med 6stk gpu'er förra vintern. Hade något fönster öppet nästan hela vintern. Ganska tyst gick dem också tack vare kraftig undervolting och väl designat luftflöde där blowerkylarna stod riktade upp mot fönstret.

Argumenterar inte mot det är möjligt för bara 500/1000w ökar värme ganska rejält så det är absolut möjligt men hela iden är rakt igenom kass för att den är dåligt utformad och din mining rigg med fläktar skulle sprida värmen bättre i ett rum än den gör för man får bättre spridning av värmen och riggen är bättre som värmare

Det som jag stör mig på är att man försöker hoppa på mining trenden med en skitprodukt och ett par aluminium klossar på en radiator är knappast någon dyr historia att tillverka och att den är passiv gör den dålig till uppvärmning och man har mage att försöka få 29000kr för en dålig produkt ingen med mer än 60 i iq kommer köpa

Hade man haft tex 2 tunna radiatorer med en peltier driven 200mm 400rpm fläkt i mellan dom och lite koppar i blocken och fått dom att kännas lite highend till ett rimligt pris tex så hade jag inte gnällt men känns mer som ett skolarbete än en genomtänkt produkt som faktiskt skulle sälja och en sån här produkt lär vara ekonomiskt försvarbar att köpa men är pengar man kan få en luftvärmepump eller 2 för och är helt korkad rakt igenom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ska de försöka lansera blött vatten också? eller mat som gör dig mätt?

Permalänk
Medlem

Edit: felpost

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Har ett "varmgarage" till min lägenhet (BRF) men det är typ 8C-12C på vintern (elementet verkar vara igensatt, det några och tittade på men det blev inte bättre). Ett par sådana QC-1 hade kunnat det blivit ett varmgarage på riktigt samt några Bitcoins att stoppa i madrassen.

Många menar att det inte ska vara varmare i ett varmgarage. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Men om du vill ha varmare så är det ju bara att köpa ett till element. Pengarna du sparar kan gå till t.ex. en ny bil.

(Jag skulle slå mig i pannan om jag bodde i en brf där styrelsen tyckte det var ansvarsfullt att köpa in sådana här för at värma upp lägenheterna.)

Skrivet av -X-hellfire:

Om det är i den närmaste ljudlöst hade det varit mycket bättre än i min lägenhet där elementen "låter" av varmvattnet som spolar genom dem.

Som någon annan sa, har du luftat dom? Har man inte gjort det på ett tag så blir de både högljudda och ineffektiva. Ofta kan man t.ex. känna att de inte är varma över hela ytan.

Skrivet av ronnylov:

Samhället efterfrågar kryptovalutor så visst gör man samhällsnytta.

Undrar lite vad du har definition på "samhälle" för det är då inte samma som jag har.

Till att börja med är det extremt få som bryr sig om att kryptovalutor ens existerar och de som "efterfrågar" kryptovalutor är i sin tur ännu mer svåra att finna. Det är lätt att bli blind när man hänger på forum inriktade på vissa intressen. Hänger man på sweclockers tror man att alla i samhället har 1080 Ti SLI, hänger man på flashback tror man att alla antingen är sverigevänner, rasförrädare eller invandrare och hänger man på forum för kryptovalutor tror man i sin tur att det är det bästa som hänt sedan rostat bröd.

Dessutom, och det här tycker jag är en viktig poäng som ofta missas, så är 99,9 % av alla involverade i kryptovalutor enbart intresserade av att tjäna pengar. De skiter högaktningsfullt i allt vad samhällsnytta, fiatvalutor och penningtvätt har att göra med. "99,9 %" är förstås taget helt från luften men det känns inte som en helt orimlig siffra.

Så det blir lite komiskt när någon som bara bryr sig om egen vinning kommer med argument om att skapa ett bättre samhälle utan bankväsen. Det är ungefär som när cannabisförespråkare (i rekreationssyfte) kommer med argument om hur bra det är att lindra symtom vid olika sjukdomar. Ja, det stämmer men det är inte relevant i sammanhanget.

(Vill man göra samhället en tjänst rekommenderar jag istället att ge sin beräkningskraft till olika forskningsprojekt istället.
)

Skrivet av ronnylov:

Om våra fiatpengar så småningom ersätts med kryptovalutor så sparar samhället massa kostnader för våra banksystem.

Det kommer aldrig hända inom en överskådlig framtid.

Om/när det händer kan du ge dig fan på att stora resurser kommer läggas på att kontrollera och manipulera valutorna. Tror man att kryptovalutor fortsatt kommer finnas i en skyddad bubbla så är man naiv. Jag blir dock gärna motbevisad.

Plus, även det här tycker jag är viktigt att förstå, om ens mål är att verkligen använda de som en riktig valuta är det kontraproduktivt att mina 28 olika valutor i hopp om att tjäna pengar. Håll er då till en valuta och låt bli att behandla den som en aktie.

Skrivet av ronnylov:

Miljömöässigt spelar det ingen roll, vi har miljövänlig vatten- och kärnkraft och det är ju meningen att energin ska användas till vettiga saker. Bättre mina än slösa bort den på gaming anser jag.

Personligen ser jag fler fördelar med gaming än med mining, men det grundar sig som sagt på att vi har olika uppfattning om huruvida samhället gynnas av mining eller inte.

Med det sagt har tidigare skribent helt rätt när han säger att all elförbrukning har en negativ inverkan på miljön. Visst är det mångfalt bättre att använda sig av solkraft än kol men det bästa är fortfarande att vara återhållsam med förbrukningen.

Tänk också på att både vattenkraft och kärnkraft har stora brister i olika områden. Vill ni debattera det tar vi det gärna i en annan tråd men kort kan man säga att vattenkraft t.ex. kräver stora ingrepp i naturen medan kärnkraft förstås kan få förödande konsekvenser (även om riskerna idag är försummande små) samt att man än idag inte klarar av att på ett säkert sätt ta hand om avfallet.

Skrivet av ronnylov:

Ett hus har isolerade väggar. Spelar ingen roll var i huset man genererar värmen den sprids ut så småningom.

brb, ska flytta alla mina fula element till garderoben.

Visst, det är inte lika viktigt idag som det var förr (nyfunnen kunskap efter googlande) men för väldigt många hushåll är det viktigt var värmekällan är placerad. Tänker främst på kallras.

Observea att jag inte har något agg mot vare sig minare eller kryptovalutor i sig, däremot ska man vara ärlig och säga att man gör det i syfte att tjäna pengar, allting annat låter som dåliga ursäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

hur går det med matten?
68$/månad=561,25kr/månad
29400/561=52 månader
52/12=4.3år och då får han ju 500w "gratis" el under tiden. om man räknar på att el kostar 1kr/kWh så får han ju 18000kr i elvärme också.
Värdet på eth kommer ju ändras mycket och ny hårdvara kommer komma ut så den lär bli utkonkurrerad på svårighetsgraden också.
Mycket billigare att bygga eget med vattenkylning bara.

haha blev nog en och annan öl för mycket igår.
Menade så klart månader

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Ett hus har isolerade väggar. Spelar ingen roll var i huset man genererar värmen den sprids ut så småningom. I värsta fall får man väl ställa sina miners utomhus och köpa energi för pengarna de genererar men som miner är man också ekonom så miners slösar verkligen inte med energi i onödan så detta vill man helst undvika. Kan man dra nytta av värmen till rimlig kostnad så gör man det.

Intressant, om det inte spelar någon roll, varför envisas man med att placera radiatorer under fönster i hus och varför dog 70-talstrenden med att gömma radiatorerna i innertaket ut tämligen omgående? Du kan också fundera lite på varför det inte byggs med direktverkande el i Sverige sen typ 80-talet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Med tanke på vilket slöseri av energi kryptobrytning är så kan man ju bara gilla detta.

Skrivet av anon267242:

Nice! Hade jag haft lite mer pengar än vad jag har nu och kanske ett jobb så hade jag nog köpt det

Skrivet av VadSaDu:

För de med kallhyra och gratis energi vore det bra ju.

Nej fy fan vilken kass produkt, det många redan gör med sina mining riggar är just att värma upp huset, garaget eller vad det nu må vara medans de minar. Mycket billigare att bygga själv och där fläktarna på gpu direkt vispar runt värmeutvecklingen. 30 tusen för två gpuer av äldre modell, vilket jävla skämt.

Intressant att man aldrig räknar bort den ström från mining som går till att värma upp olika utrymmen och endast alltid pratar om hur mycket ström som går till onödig mining enligt många. Å andra sidan är det lätt att generalisera över något man ogillar medans det är svårt att räkna på hur mycket material samt ström som går åt till tillverkning av lyx hårdvara som mobiler, smart watch, trippel setup av skärmar, 4k tv, mekaniskt t-bord, trådlös mus o.s.v. Ah tjena jag måste ha den nyaste produkten för min ett år gamla mobil är för seg, eller jag måste köpa den senaste gpu för att spela spel på. Helt plötsligt är det helt irrelevant hur miljö utvecklas så länge man själv får lyxa till det.

Är man själv inte med och förbättrar miljön skall man inte heller klaga på andras konsumtion. Lyxkonsumenter är vi allihopa!
Vill du värma upp utrymme och mina se till att bygga själv, det blir både mer effektivt och billigare än den här skitprodukten.

Permalänk

Haha 2 st rx 580 och 500 watt. Dom har inte ens brytt sig om att optimera gpuerna för mining.
Produkten riktar sig till idioter. Undrar om den är hårdkodad för att mina en viss procent till tillverkaren också.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att värmen inte kommer till godo om man tex placrrar elementet i en garderob (vilket är dumt för brandrisken i och för sig), ni kan ju fundeda på var värmen tar vägen om man tillför energi till garderoben. Så småningom uppstår en värmebalans så att all tillförd energi kyls bort och då tar sig vidare ut i huset och så smånigom även ut genom husets ytterväggar. På vägen ut så får människorna i huset varmt och skönt (jöttevarmt om huset börjar brinna dock).

Har man en miningrigg så ser man till att drn kyls tillräckligt för att inte överhettas så mrd flöktar ooch liknande transporterar man bort värmen hyfsat snabbt från värmekällan så av sakens natur kommer den spridas vidare på ett bra sätt.

Med moderna fönster är kallras inget problem. Men skulle det vara så fåd man väl placera riggen på något bra ställe, tex under ett fönster. Gör det inte krpngligard än det är med ogenomtönkta teorier som intr har ned verkligheten att göra.

Kryptovalutans värde beståms av tillgång ocb efterfrågan. Utan efterfrågan skulle värdet vara noll vilket inte stämmer med verkligheten. Så ni som påstår att det saknas efterfrågan har uppenbarligen fel.

Men nj skulle kunna ha viljen asjib som helst hemma som producerar något som kan säljas ocg som förbrukar energi så att def blir värme. Antag att nj tilkvrrkar hockeypuckar. Trots att det är väldigt få människor som anvönder dessa så finns ändp en efterfrågan. Är det då slöseri på energi och helt onödigt att tillverka hockeypuckar? Till skillnad mot hocjeypuckar ttor jag dock att eftefråvan på kryptovalutor kommer att öka. Samhället vill väl ha tiilverkningsindustri trots att det förbrukar el?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Ni som säger att värmen inte kommer till godo om man tex placrrar elementet i en garderob (vilket är dumt för brandrisken i och för sig), ni kan ju fundeda på var värmen tar vägen om man tillför energi till garderoben. Så småningom uppstår en värmebalans så att all tillförd energi kyls bort och då tar sig vidare ut i huset och så smånigom även ut genom husets ytterväggar. På vägen ut så får människorna i huset varmt och skönt (jöttevarmt om huset börjar brinna dock).

Har man en miningrigg så ser man till att drn kyls tillräckligt för att inte överhettas så mrd flöktar ooch liknande transporterar man bort värmen hyfsat snabbt från värmekällan så av sakens natur kommer den spridas vidare på ett bra sätt.

Med moderna fönster är kallras inget problem. Men skulle det vara så fåd man väl placera riggen på något bra ställe, tex under ett fönster. Gör det inte krpngligard än det är med ogenomtönkta teorier som intr har ned verkligheten att göra.

Ja du får en jämvikt men du får också temperaturgradienter. Att centralisera all uppvärmning till ett rum är urbota korkat för värmetransporten är allt annat än uniform genom hela huset. Du glömmer också att värme sprider sig i tre dimensioner så att en hel del drar ut genom taket där den inte gör mycket till nytta. Det finns alltså en anledning till att man slutade montera radiatorer i taket och det är för att det är extremt ineffektivt.

Sen finns det en del mer intressanta fenomen när det gäller just uppvärmning av hus där människor befinner sig. Vi är hyfsat känsliga mot temperaturgradienter så det är rätt viktigt att ha en uniform temperatur i rummet. Det är därför man planerar uppvärmning tillsammans med ventilation för att sprida värme så jämt som möjligt. Vi är också rätt känsliga mot kalla golv vilket är varför golvvärme faktiskt är en rätt bra idé. Om vi värmer upp golvet kan vi sänka temperaturen i luften en del utan att frysa.

Just det, ventilation är en annan bra anledning till att inte ha all uppvärmning i ett rum. Du har inte bara fri konvektion att ta hänsyn till utan även luftdraget som ventilationen ger. Hade jag ersatt alla radiatorer med motsvarande effekt värme i min klädkammare hade jag fått värme i köket för det är åt de hållet självdraget går. Jag hade också värmt upp kallvinden på huset och trappuppgången. Känns som en mindre bra lösning.

Var bor du som har ett 100 % uppvärmningsbehov året om?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ni som säger att värmen inte kommer till godo om man tex placrrar elementet i en garderob (vilket är dumt för brandrisken i och för sig), ni kan ju fundeda på var värmen tar vägen om man tillför energi till garderoben.

Han ovanför mig beskrev det ganska bra men om du tvivlar så kan du fråga dig själv om du någonsin sett eller hört talas om en bostad som bara har en värmekälla (bortsett från förr då man bara hade en eldstad eller dyl.). Jag hade gärna sett att man kunde ha en enda värmekälla till hela huset. De hade blivit både snyggare och mer lättmöblerat utan alla element.

Edit: Med "värmekälla" syftar jag på det som strålar ut värmeenergin i bostaden (element, luftpump etc) och inte det som i vissa fall "skapar" värmen (bergvärme m.m.). Sen är jag förstås medveten om att det kan räcka med endast en luft/luft-pump om man har en liten bostad men jag tänker mig mer ett hus/lägenhet av normal storlek.

Skrivet av ronnylov:

Har man en miningrigg så ser man till att drn kyls tillräckligt för att inte överhettas så mrd flöktar ooch liknande transporterar man bort värmen hyfsat snabbt från värmekällan så av sakens natur kommer den spridas vidare på ett bra sätt.

Om jag inte missat något så är det ingen som sagt att en miningrigg inte värmer upp ett rum. Det vi säger är att det finns bättre lösningar om det är syftet. Så återigen, du får gärna ha ett helt hus fullt med riggar men försök inte "försvara" (i brist på bättre ord) det genom påståenden om hur bra de är som värmekällor.

Skrivet av ronnylov:

Med moderna fönster är kallras inget problem. Men skulle det vara så fåd man väl placera riggen på något bra ställe, tex under ett fönster. Gör det inte krpngligard än det är med ogenomtönkta teorier som intr har ned verkligheten att göra.

mm, som jag skrev lärde jag mig att just kallras inte är lika viktigt i moderna hus. (Eftersom det känns som att du syftar på mitt inlägg en del så svarar jag igen)

Skrivet av ronnylov:

Kryptovalutans värde beståms av tillgång ocb efterfrågan. Utan efterfrågan skulle värdet vara noll vilket inte stämmer med verkligheten. Så ni som påstår att det saknas efterfrågan har uppenbarligen fel.

Kanske skriver jag otydligt eller kanske så läser du lite snabbt. Jag, och ingen annan heller för den delen, säger att det inte finns någon efterfrågan. Däremot säger jag att de som efterfrågar valutorna inte bryr sig ett skit om huruvida de är decentraliserade eller om det gynnar samhället. De är ute efter att tjäna pengar. Självklart gäller det inte alla men om man på fullaste allvar tror att en stor del av alla miners gör det av ideologiska skäl så bör man kanske fundera lite till.

Skrivet av ronnylov:

Men nj skulle kunna ha viljen asjib som helst hemma som producerar något som kan säljas ocg som förbrukar energi så att def blir värme. Antag att nj tilkvrrkar hockeypuckar. Trots att det är väldigt få människor som anvönder dessa så finns ändp en efterfrågan. Är det då slöseri på energi och helt onödigt att tillverka hockeypuckar? Till skillnad mot hocjeypuckar ttor jag dock att eftefråvan på kryptovalutor kommer att öka. Samhället vill väl ha tiilverkningsindustri trots att det förbrukar el?

Det är visserligen lördag men har du redan gått på starkspriten?

Jag har lite svårt att förstå vad du menar man jag tror du frågar ifall vi tycker det är fel att tillverka hockeypuckar eftersom det är energikrävande?

Återigen så har jag inget emot folk som minar och jag kan inte läsa att någon annan sagt det heller. Däremot har jag svarat på (vad jag tycker) är felaktiga påståenden om hur mining ger samhällsnytta, hur det inte är skadligt för miljön osv.

Jag tycker jag varit tydlig med det här men jag skriver det igen: Du får gärna ha ett helt hus fullt med miningriggar (helst inte) men var då ärlig med dina intentioner och kom inte med en massa skitsnack om att du gör det för samhället och att det inte finns negativa aspekter med det hela. Nu känner jag inte dig så kanske att just du gör det av ideologiska skäl men att döma från dina inlägg tvivlar jag.

Permalänk
Medlem

Det är surfplattans tangentbord och feta fingrar som krånglar

Som spiken i kistan på de som säger att mining inte tillför samhällsnytta så glömmer ni bort alla skatteintäkter som genereras. Miners betalar skatt på intäkter från mining samt på vinst vid försäljning av kryptovalutor. Dessa skatteintäkter kommer samhället tillgodo. Visst kan de finnas de som fuskar med skatten precis som det finns folk som arbetar svart men detta är varken något man ska tro att någon gör eller uppmuntra till. Själv betalar jag skatt enligt skatteverkets regler.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...

Permalänk
Medlem

Sämsta jag sett.
Jag använder alla mina datorer som element under vintern på ett liknande vis men att betala 30 000kr för ett system när jag kan få 4x mer för pengarna när jag köper grejerna själv är en dum idé. Sen att den är passivt kyld suger ju eftersom du vill ju att den ska ha fläktar så värmen snabbt kommer ut i rummet och ger jämnare värme runt om i rummet. Vanliga element har ju inte det eftersom de är gjorda för att hålla i tiotals år. Men denna grej funkar ju bara i 2 år sen suger ju den för att mina kryptovalutor med. Det stod inget om hur man byter grafikkorten så antar att man inte ens kan det.

Permalänk
Medlem

Man får väl en bra luftvärmepump installerad för samma pengar ?

Den ger flera gånger så mycket värme och utan problem COP 5 stora delar av året.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

För de med kallhyra och gratis energi vore det bra ju.

Fast kallhyra betyder att du själv betalar för uppvärmning, alltså energi, så då kan du ju inte ha det gratis, eller kanske tjyva från en gatlampa och sladd genom fönstret:)

Permalänk

@sharadkingboy:
Datorn producerar kryptopengar samtidigt som den gör värme.
Om man använder en del av kryptopengarna till att köpa el till datorn så blir värmen "gratis".

Den gör om el-energi till rena skatteintäkter också, och bidrar därigenom till bl.a. upprustningen av järnvägsnätet och upprätthållandet av allmän ordning.
Allt samtidigt som den gör mysvärmen i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Sämsta jag sett.
Jag använder alla mina datorer som element under vintern på ett liknande vis men att betala 30 000kr för ett system när jag kan få 4x mer för pengarna när jag köper grejerna själv är en dum idé. Sen att den är passivt kyld suger ju eftersom du vill ju att den ska ha fläktar så värmen snabbt kommer ut i rummet och ger jämnare värme runt om i rummet. Vanliga element har ju inte det eftersom de är gjorda för att hålla i tiotals år. Men denna grej funkar ju bara i 2 år sen suger ju den för att mina kryptovalutor med. Det stod inget om hur man byter grafikkorten så antar att man inte ens kan det.

Jag håller med om detta. Bättre själv bygga en miningrigg och få mer valuta för pengarna. Varmt blir det oavsett.

Permalänk
Inaktiv

jesus vad dyrt. Återbetalningstiden för en enhet är fatalt lång. Utöver det så förbrukas el för att köra hårdvaran som sedan värms upp för att värma upp rummet.

Kan inte få ihop matematiken.

Edit: Jag pratar inte i synvinkel för en miner utan bara för ren och skär värmekälla. Ett vanligt billigt skitelement på 500w värmer även det ca 12-15 kvm (+5kvm) för 29500:- extra känns inte alls intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@sharadkingboy:
Datorn producerar kryptopengar samtidigt som den gör värme.
Om man använder en del av kryptopengarna till att köpa el till datorn så blir värmen "gratis".

Den gör om el-energi till rena skatteintäkter också, och bidrar därigenom till bl.a. upprustningen av järnvägsnätet och upprätthållandet av allmän ordning.
Allt samtidigt som den gör mysvärmen i lägenheten.

Förutsätter ju att den bryter för mer än vad det kostar i elkostnad. Bryter den färre coins per tidsenhet än elen den förbrukat så blir det ju skitsamma. För skillnaden i kostnad mot ett vanligt element så blir det väldigt stort krav på att den ska bryta mer än vad det faktiskt förbrukar, och då inte bara lite mer.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Var bor du som har ett 100 % uppvärmningsbehov året om?

Om man har ett hus med en källare så är det faktiskt inte helt ovanligt att man även behöver lite värme på sommaren.

Permalänk
Medlem

Haha, när jag mineade med 2 kort blev min etta 3 grader varmare, inga 30 lax betalda för ett glorifierat element

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730