Försöker skapa en Minecraft server

Permalänk

Försöker skapa en Minecraft server

Tja.

Det är så att jag håller på att göra en Minecraft server som jag och mina syskon samt vänner ska spela på.

Jag laddade ner Minecrafts egna vanilla server och startade upp den, hittills allting bra. Servern är igång och jag kan joina den, både via "localhost" och min interna statiska ip.

Sedan skulle jag göra portforwarding på portarna 25565, detta gjorde jag och det lyckades jag med. Men när mina kompisar sedan ska joina servern så går det inte? Varken via den interna ipn eller den externa. ´

Min syster försöker joina servern från samma nätverk jag är på, men lyckas inte.

Jag har kollat igenom allt minst fem gånger och jag tror att det är korrekt gjort.

Lite screenshots på hur saker ser ut:

https://gyazo.com/634ad7b7acea11519e26c1121b0113b9 portforwarding
https://gyazo.com/46f9dec5e229bd3c67b13a8b29e983d6 servern
https://gyazo.com/631325a89a4ebd657db132a1d1388b81 server properties

Så snälla, den som lyckas hjälpa mig med att mina kompisar och syskon kan joina min servern är bäst. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du någon mjukvarubrandvägg påslagen?
Windows Defender t.ex. har en tendens att blockera

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

@FakeNinja:

Nej, har ingen mjukvarubrandvägg som ligger och stör (vad jag vet). Kollade precis windows defender och det ser ut så här. Minecraft grejerna ligger i mitten och som jag tolkar det betyder detta att den tillåter trafik in och ut. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Vad connectar din syster och dina vänner med för IP-adress? Såvitt jag vet skall du till Kommandotolken och skriva ipconfig, sedan hitta din iPV4-adress och de ska connecta med <ipadress>:25565

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Vännerna som inte är på samma lokala nätverk ska använda den externa IP:n, den får du fram t.ex med http://minip.se
dinip:25565

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

@FakeNinja:

Nej, har ingen mjukvarubrandvägg som ligger och stör (vad jag vet). Kollade precis windows defender och det ser ut så här. Minecraft grejerna ligger i mitten och som jag tolkar det betyder detta att den tillåter trafik in och ut. Stämmer detta?

Ok,
Kolla om det står rätt portar under "Minecraft TCP" det kan vara din klient också?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

@Seziuo:

Min syster har provat med både ipv4 adressen och den externa som man hittar på hemsidor såsom whatsmyip.org osv.

Inget har funkat.

Permalänk

@m4gnify: Jo det vet jag men tack ändå!

Fast det hade antagligen inte funkat.

Permalänk

@FakeNinja:

Ja det är rätt portar, 25565.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva stäng av brandväggen (INTE Defender eftersom det är ditt AV) Fungerar?

Permalänk

@tcntad:

Nu är jag lycklig, det funkar!

Problemet var mitt virusprogram, det låg och störde

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av junkysailor:

@tcntad:

Nu är jag lycklig, det funkar!

Problemet var mitt virusprogram, det låg och störde

Fungerade alltså mitt tips med att stänga av brandvägg eller var det ditt AV? Vilket faktiskt inte borde påvisa problem..

Permalänk

@tcntad: jag behövde aldrig stänga av brandväggen utan endast avinstallera AV. Av blockerade inkommande trafik om jag uppfattade det rätt

Men det var ändå ditt tips som ledde till att jag raderade AV och därmed lyckades, så tack så mycket

Permalänk
Skrivet av junkysailor:

@tcntad: jag behövde aldrig stänga av brandväggen utan endast avinstallera AV. Av blockerade inkommande trafik om jag uppfattade det rätt

Men det var ändå ditt tips som ledde till att jag raderade AV och därmed lyckades, så tack så mycket

låter mer som en brandvägg? antivirus vet jag aldrig försökt blockera inkommande trafik

säker på att det inte var så att du körde någon form av antivirus med inbyggd brandvägg?

för isf kan jag förstå att det kan ha blockerat trafiken om inte ett undantag lagts till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter mer som en brandvägg? antivirus vet jag aldrig försökt blockera inkommande trafik

säker på att det inte var så att du körde någon form av antivirus med inbyggd brandvägg?

för isf kan jag förstå att det kan ha blockerat trafiken om inte ett undantag lagts till.

Då han inte talar om vilket AV kan vi endast gissa..