Vilken Optisk kabel ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken Optisk kabel ska jag välja?

tjena

Jag äger en Steelseries siberia 840 headset. Jag har lyckats slarva bort min optiska kabel som medföljer. Om jag har förstått det rätt så behövs den för att uppnå surround. Så nu skulle jag vilja beställa en ny. Men jag vet inte vilken jag kan köpa som passar.
jag har kollat på denna.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/optisk-kabel...

Skulle vilja ha bekräftelse på att jag inte beställer fel.

Permalänk
Medlem

Vilken TOSLINK som helst i rätt längd.
Spendera inte en krona extra på "bling"

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Verkar vara bättre pris på netonet som du länka. ta första bästa

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

”Kabeln är den lilla kostnaden som gör den stora skillnaden” sen vet jag inte hur stor skillnad den gör till dessa hörlurar men denna kabel är mycket fin!

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-zac-optisk-kabel.h...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

”Kabeln är den lilla kostnaden som gör den stora skillnaden” sen vet jag inte hur stor skillnad den gör till dessa hörlurar men denna kabel är mycket fin!

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-zac-optisk-kabel.h...

Skickades från m.sweclockers.com

Gör noll och intet skillnad på en digital signal dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

”Kabeln är den lilla kostnaden som gör den stora skillnaden” sen vet jag inte hur stor skillnad den gör till dessa hörlurar men denna kabel är mycket fin!

Kanske till dina stora högtalare, men till en ren digital signal märker du definitivt ingen skillnad mellan en billig och en dyr kabel så länge signalen når fram.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Är på jakt efter en 3m lång optiskt kabel som ska gå från förstärkaren in till Tv:n.
Är en hel djungel vilken kabel man skall ha, finns en för 150.. sen den andra för 500.

Hur mycket skillnad kan det vara? Någon med erfarenhet av dessa kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För guds skull, kabeln kan antingen leverera bandbredden som krävs eller inte.
Om du är orolig kolla upp spec för längd och om du närmar dig max längden kanske en premium kabel kan göra en skillnad, gäller typiskt CAT.

Permalänk
Medlem

Hört att guldpläterade optiska kablar ska ge en ren och fin signal.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Sinery:

För guds skull, kabeln kan antingen leverera bandbredden som krävs eller inte.
Om du är orolig kolla upp spec för längd och om du närmar dig max längden kanske en premium kabel kan göra en skillnad, gäller typiskt CAT.

Vad jobbig man kände sig som, typiskt Technics1210 :')
Skämt åsido..

Ville bara se om någon hade erfarenhet av dessa olika kablarna och kunde ge lite tips eller råd.
Syftade på t.ex Hifi klubbens egna optiska kabel. Sen har du Kjell, Supra m.m

Vet tyvärr inte vad jag ska leta efter på dessa kablar. Men vad menar du med CAT?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Hört att guldpläterade optiska kablar ska ge en ren och fin signal.

Någon du själv använder och kan tipsa om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technics1210:

Lånar tråden lite.

Är på jakt efter en 3m lång optiskt kabel som ska gå från förstärkaren in till Tv:n.
Är en hel djungel vilken kabel man skall ha, finns en för 150.. sen den andra för 500.

Hur mycket skillnad kan det vara? Någon med erfarenhet av dessa kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll, eftersom en digitalkabel enbart är 0 eller 1. Finns inget "brus" / kvalitét i en digitalkabel så den kan bara fungera eller vara trasig. Det enda som kan ändra kvalitet är slutresultatet, dvs dina högtalare och förstärkare. Blir samma sak som att jag säger till dig att skriva Carl den XVI Gustaf. Kvaliteten kommer att bero om du använder en vanlig penna eller skriver ut det på ett tryckeri på 300g/m2 papper.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hört att guldpläterade optiska kablar ska ge en ren och fin signal.

Snacka inte skit om corrosion resistance nu.

Skrivet av Technics1210:

Men vad menar du med CAT?

Skickades från m.sweclockers.com

CAT som i ethernet.
Ökända att klara av varierande bandbredd, tex vissa CAT6 som inte klarar av 10 Gbit.
Samma koncept gäller för alla digitala kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hört att guldpläterade optiska kablar ska ge en ren och fin signal.

Hur skulle det gå till? Finns bara två lägen så på vilket sätt skulle det bli bättre?

Enda sättet det skulle bli bättre på är för tillverkaren som får fler slantar i sina fickor.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Technics1210: Jag brukar tänka att "Har inte Svalander den här typen av kabel för över 20 000 kronor per meter så är det nog ingen egentlig skillnad på budget och premium". Sen är ju optisk kabel ett digitalt medium vilket betyder att antingen får du signal eller inte, inget däremellan. Således går det bra med den billigaste du hittar i rätt längd.

Skrivet av OldComputer:

Hur skulle det gå till? Finns bara två lägen så på vilket sätt skulle det bli bättre?

Enda sättet det skulle bli bättre på är för tillverkaren som får fler slantar i sina fickor.

Jag tror inte han var seriös.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Snacka inte skit om corrosion resistance nu.

CAT som i ethernet.
Ökända att klara av varierande bandbredd, tex vissa CAT6 som inte klarar av 10 Gbit.
Samma koncept gäller för alla digitala kablar.

Cat kabeln är dock inte digital i den bemärkelsen då det är en elektrisk signal. Den digitala kabeln skickar ljus, inte el.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Cat kabeln är dock inte digital i den bemärkelsen då det är en elektrisk signal. Den digitala kabeln skickar ljus, inte el.

Hur tänkte du nu? Tror du att en HDMI-kabel (typiskt elektrisk) inte är digital? Är inte en DVI-D-kabel digital? Är en vanlig PC inte digital?
Är S/PDIF inte digitalt?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Cat kabeln är dock inte digital i den bemärkelsen då det är en elektrisk signal. Den digitala kabeln skickar ljus, inte el.

Dude, vad tror du signaler är för något?
Digital finns inte, endast fysiska medium som representerar bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@Technics1210: Hur tänkte du nu? Tror du att en HDMI-kabel (typiskt elektrisk) inte är digital? Är inte en DVI-D-kabel digital? Är en vanlig PC inte digital?

Jag vet, visst är det krångligt? Anledningen till att datorn ändå är digital är det filter som används för hur hög eller låg volt det är på signalen. en signal är en analog våg dvs. ~~~ medan något som är digitalt är antingen på eller av. vilket kan efterliknas detta: | | |.

Därför finns det ingen digital signal då det inte är en våg (en signal är alltid en våg). Anledningen till att fel kan uppstå i datorn är att signalen kan gå exakt i mitten och då är det omöjligt att avgöra om en signal är 1 eller 0 då vågen alltid ger valet 0-?-1. Om det var omöjligt att återge frågetecknet så skulle en dator aldrig kunna göra fel / gå sönder. Vilket den kan.

Ljus är inte heller digitalt men skillnaden mellan svart och vitt är så stor att det är svårt att hamna för nära mitten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Köp billigaste kabeln bara. Jag kör med en 10m optisk kabel mellan dator och stereo. Kört med den i många år nu och det har funkat alldeles utmärkt. Betalade lite och ingenting för den för typ 10 år sedan. Mellan tv och stereo har jag en 1m kabel som jag betalade typ 20kr för, funkar alldeles utmärkt också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare