Vilken bil hade ni köpt för denna summan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Konstigt, BMW är ju kända för att dricka olja de med. Just E60 som din kompis har har en normal förbrukning upp till 1L/100mil, samma som första generationens TFSI. Kör man utan long-life så drar de vänligare mängder, gäller både BMW & VAG. Alla moderna turbobilar drar olja, punkt. Sedan drar olika motorer olika beroende på skick osv, så bara för att en BMW inte drar så mkt så betyder det inte att alla BMW är fria från problemet.

Vet du varför de drar olja? Min förra bil, BMW 330i -03 drack också 1l/100mil, värt att nämna är att vevhusventilationen var igentäppt men det byttes utan skillnad på oljeförbrukning.

Min nuvarande Subaru Impreza, turbo 300hk drar ingen olja alls...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem

Fördelen med att köpa en SAAB idag är ju att du får väldigt mycket bil för väldigt lite pengar. Du kan få en relativt ny, typ 08/09/10, för pengarna du pratar om. Rent subjektivt inte världens snyggaste bil men relativt driftsäker, finns fortfarande delar att hitta väldigt billigt, (och det görs nya av ORIO), och är fortfarande några av de säkraste bilarna på vägarna.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Seat Leon TSI/FR/LineaR, Golf TSI, Civic Type R.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Vad letar du efter? Kombi, sedan, coupe, diesel/bensin, automat/manuell? En rolig bil eller något att ta dig från punkt A till B?

Jag köpte nyligen min A4 2.0TS 2008 för 55000 med massa utrustning och S-line. Hade absolut köpt samma bil igen. Rolig & skön att köra, hyfsat snabb, tillräckligt lyxig för mig. Rekommenderar dock att du försöker hitta en välbehandlad TFSI om du nu skulle titta på en sådan.

Jag tittade även på S60 och SAAB när jag letade bil. SAAB är nog det vettigaste man kan köpa idag om man ska ha begagnat - billiga, lättmekade, säkra, bekväma, snabba. Mycket handlar ju om åsikt dock.

Vilka bilar har du tittat på?

hah, lättmekade. En av dom värsta bilarna jag har skruvat i, allt är så komplicerat gjort när det inte behöver vara det. (bytte motor och låda i en saab 9-5 2000)
Lättmekat, då pratar vi om en gammal volvo från 1995 och ner.

on topic, jag har själv en volvo v70 D5 awd från 2006 och är supernöjd med den går som en dröm efter vägen och har massor av kraft.
Skulle tipsa om att titta på lite nyare volvo, audi, vw är väl mest prisvärd för nyare årsmodeller, men dom har nackdelen att åka på rost, rekomenderar inte bmw för dom är så dyr även på dom äldre årsmodellerna.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

hah, lättmekade. En av dom värsta bilarna jag har skruvat i, allt är så komplicerat gjort när det inte behöver vara det. (bytte motor och låda i en saab 9-5 2000)
Lättmekat, då pratar vi om en gammal volvo från 1995 och ner.

on topic, jag har själv en volvo v70 D5 awd från 2006 och är supernöjd med den går som en dröm efter vägen och har massor av kraft.
Skulle tipsa om att titta på lite nyare volvo, audi, vw är väl mest prisvärd för nyare årsmodeller, men dom har nackdelen att åka på rost, rekomenderar inte bmw för dom är så dyr även på dom äldre årsmodellerna.

Motorn och lådan ligger som dem gör för att eliminera torque steer, är inte det en bra anledning?

Skrivet av leolulz:

Vet du varför de drar olja? Min förra bil, BMW 330i -03 drack också 1l/100mil, värt att nämna är att vevhusventilationen var igentäppt men det byttes utan skillnad på oljeförbrukning.

Min nuvarande Subaru Impreza, turbo 300hk drar ingen olja alls...

Det länkades en bra video om det på sida 2

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Motorn och lådan ligger som dem gör för att eliminera torque steer, är inte det en bra anledning?

Det länkades en bra video om det på sida 2

sa inget om hur motorn låg, sitter likadant i min V70. sa bara att den är komplicerad att skruva i, och det gäller inte bara motorn utan ALLT.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Oj vart ska man börja? Jag gissar att E500/S500 är det fräckaste du kört? Ja man kan få en för strax under 70k. Men det slutar ju inte där. Den kostar multum att serva, skatta och försäkra. Sen är den inte ens särskilt kul eller snabb. Automatlådan är seg som kola och den för mest oväsen utan att det händer något.

Jag håller kvar vid att Mazda 3 MPS är den mest kompletta bilen för den pengen.

Hahaha först och främst så är det väl ändå inköpspris som gäller i denna tråden vad jag vet.

Visst, håll kvar vid att en Mazda är kul att köra men jag hade fan hellre kört en 740 för att slippa framhjulsdriften

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

https://www.motormannen.se/aega-bil/reparation-och-service/vo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Hyundai i20/i10 skulle jag säga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

vill man ha driftsäkra fordon som pålitligt startar varje morron i ur och skur när man stressar till jobbet, så skulle jag satsa på en japanare - kanske inte så roliga bilar alltid men du kommer dit du skall - varje gång, inte bara 'oftast'

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

vill man ha driftsäkra fordon som pålitligt startar varje morron i ur och skur när man stressar till jobbet, så skulle jag satsa på en japanare - kanske inte så roliga bilar alltid men du kommer dit du skall - varje gång, inte bara 'oftast'

Mhm, min chef har en splitt ny toyota som blir stående på uppfarten med alla varningslampor tända varje dag det är mer än -5 grader. Vissa veckor tror jag fasen att hon spenderar mer tid på verkstaden än på jobbet. Förnekar inte att många japanska bilar har något högre driftssäkerhet än snittet, men vi behöver inte överdriva;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Mhm, min chef har en splitt ny toyota som blir stående på uppfarten med alla varningslampor tända varje dag det är mer än -5 grader. Vissa veckor tror jag fasen att hon spenderar mer tid på verkstaden än på jobbet. Förnekar inte att många japanska bilar har något högre driftssäkerhet än snittet, men vi behöver inte överdriva;)

Skickades från m.sweclockers.com

Toyota är driftsäkra bilar överlag. Det är ingen överdrift. Och rostskyddet har väl också blivit bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Toyota är driftsäkra bilar överlag. Det är ingen överdrift. Och rostskyddet har väl också blivit bättre?

Ja.. som du kan läsa så skrev jag att många japanska bilar har högre driftsäkerhet än snittet. Men det är väl en överdrift att de ALDRIG krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Vad skall vi sätta gränsen för att 'aldrig krångla'

Är det inom 1 år eller 10 år.

För min del har jag haft totalt 4 'incidenter' lätt åtgärdade på plats på 13 år på samma bil (Toyota Corolla 2005), 1 gång bränsletorsk (hade medhavd bränsledunk, så det löstes på några minuter) och 3 gånger batteri torsk - två gånger pga. manuell styrd kupélampan som glömts stängas av på 4 dygns parkering och en gång nyligen för att bilbatteriet helt enkelt var för gammal (>10 år) och ingen kapacitet kvar alls och jag hade lyse och värmefläkt med motorn avstängd i väntan på någon, och det räckte med några få minuter för att batteriet skulle vara så tomt att inte ens dragmagneten på startmotorn orkade dra... - alla dessa gånger löstes också på några minuter av vänliga bilister och startkablar för att få igång bilen igen.

Annars har jag aldrig blivit stående på sådant sätt att bilen behöver överges och använda annan transport istället, behöver bogseras eller behöver mer avancerad reparation på verkstad.

Efter att ha haft gamla begbilar som krånglar på olika sätt som att är temperaturen under +3.5 grader så går det inte att få liv i den (dvs aldrig mer än att den tänder på två cylindrar och nästan startar, men man står snart med utkört batteri ändå...) och med alternativa transportsätt sent kommer till jobbet och får ursäkta sig, medans det starta glatt vid +4 grader och varmare...- ett vinterhalvår med sådan bil så tycker man att en bil som startar _varje_ morron oavsett temperatur är närmast en gudagåva!!!

Corollan har fyllt den rollen mer än väl i avseende pålitlighet!!!

---

Frågan är vad för bil man skall köpa idag om man vill ha lika driftsäker bil som Corollan - nyare modeller är inte garanterat bättre och modellskifte ger alltid risk för barnsjukdomar som inte finns på redan etablerade modellserier som funnits i ett antal år...

Permalänk
Medlem

@dalbjer: Om du bara ska ha en pålitlig, billig men ändå rätt sköj och relativt modern begagnad bil har jag läst mycket gott om Suzuki Swift. Den lämpar sig nog inte så väl på längre motorvägssträckor då ljudisoleringen är dålig. Du får nog inte in mycket last heller. Men det är som sagt rätt moderna bilar som är billiga i drift utan att va en tråkig Toyota eller nåt. Kolla modeller efter 2011, dyker ofta upp lågmilare för runt 60-90k. Kolla noga också så man får med Bluetooth till stereon! Det är något man knappt kan leva utan i min mening, speciellt nu med mobilförbudet. Går väl att köpa eftermarknads också iofs.

https://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Swift_1_2_VVT_5_DR_AC...

https://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Swift_1_2_94hk_Exclus...

Har också kollat på Subaru Legacy som vissa andra skrivit om här. Subaru gör stabila byggen, men kolla efter rost på underredet och köp någon som blivit rostskyddsbehandlad om du hittar. Det är annars en bil som är värdig den svenska vintern, med bra 4WD och lagom stora motorer. De flesta bilarna på blocket är rätt höga mil på dock, men runt 15k mil tror jag inte är så mycket för en Subaru. Jag grundar detta på hörsägen dock, så det är vad det är.

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Legacy_2_0_R_STATION_...

Du har inte funderat på att leasa bil annars?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Hahahaha säg det efter du kört en Mercedes E500/S500.

För under 70 000 hade jag valt en äldre (tidigt 2000-tal) E500/S500. Vill man inte ha en rolig bil är det nog ett jävligt dåligt köp däremot.

Facepalm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av andree_larsson:

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att du inte skall köpa tyskt. Jag kör själv en Lexus IS250 -06 idag med 24000mil på mätaren och tro det eller ej! Allt fungerar på den

Väldigt bekväma och välutrustade. Finns rwd eller awd, manuella eller automat. Titta gärna på en med navigator och Mark Levinson stereon, den är riktigt vass.

Btw, är det bara skitsnack eller ska dieslarna straffbeskattas om något år? Isåfall köp ingen diesel

Lycka till!

Men det är för att du sitter med världens bästa bil, världens mest underskattade om inte annat.

Hade en i IS250 5-6 år och några tårar föll när jag sålde den.