Permalänk

Fråga om Nätverkskabel

Hej alla
Jo det är så att jag har ju 100/100 via Telia fiber men jag får sällan över 75mbit/s på bredbandskollen
det jag har gjort är att jag har de senaste drivarna för nätverkskortet inbyggt Atheros samt att speed/Duplex 1Gbit full
vi har fått ny Gateway från Telia men ändå bara 75Mbit iof drar ju våra Tv apparater och telefoner och plattor lite grann men 25mbit låter mycket.
Kopplar jag datorn direkt till väggen får jag 97mbit alltså försvinner det 20mbit på någe sätt då kär jag med nätverkskabel så min fråga är då är det min nätverkskabel som spökar?
För jag har funderat på att köpa ny kabel utan kontakter då den måste dras genom en vägg var förbi, kjelle här i Sundsvall och killen ajg pratade med kan nog kanske inte kunnat mycket om nätverkskabel han påstod att det var Telia Gateway som stryper vår bandbredd för att den inte kan leverera 100/100 vilket är konstigt då jag på bredbandskollen får 75-81Mbit/s ner medan upp ligger den på 95-97Mbit/s då kan det ju inte vara Gateway:en som inte klarar 100/100 så den killen kunde nog inte riktigt vad han pratade om.
min nätverkskabel har ett gäng år på nacken tror dessutom den är suuper lång vilket innebär att en del av den går in i Gateway:en en del in i min dator.
Resten är hoprullad i en påse jag tror det kan vara ett problem annat är att den är lite gammal så där 5-10 år nånting.

vad tror ni är det Telias grejer eller min kabel som strular?
Min sambos dator är också i sovrummet kopplar jag in sladden i den samma resultat jag får alltså sällan över 80Mbit/s i mätning vet ej om det är nån inställning i nätverkskortet eller inte

behöver lite hjälp och tips

tack på förhand
/
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Har du TV via internet? (digitalbox)?

Permalänk
Medlem

tror inte det är kabelns fel, antingen gateway eller iptv som tar bw iofs kan de va båda tillsammans

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

tror inte det är kabelns fel, antingen gateway eller iptv som tar bw iofs kan de va båda tillsammans

Håller med... är det kabeln som strular får man inte ut 70-80 Mbit/s, snarare 0 till 10.

Permalänk

vi har TV och Bredband via väggen men saken är att Gateway:en är ju ny utbytt för knappa månaden sedan, har jag hört fel om kabel att om den är för lång och hopvirad så ska det kunna dra ner prestanda?
Men får Kontakta Telia igen då nåt måste ju göras betalar jag för 100/100 måste jag ju få ut mer ner än 75mbit/s även om ingen ser på tv eller?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Är tvn kopplad på samma gateway så testa dra ur den ur gateway och mät igen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Är tvn kopplad på samma gateway så testa dra ur den ur gateway och mät igen.

Ok ska testa det senare nu är den upptagen av nåt musik tävlar program

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Ok ska testa det senare nu är den upptagen av nåt musik tävlar program

En ypperlig anledning att testa med en gång.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

hehehe jepp men då lär resten av familjen inte bli glad

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

En SD-kanal drar cirka 5 Mbit och en HD-kanal drar cirka 15 Mbit. Hur många boxar har du? Finns inget att göra åt saken sålänge du inte länkar i gig mot access-switchen

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Hej alla
Jo det är så att jag har ju 100/100 via Telia fiber men jag får sällan över 75mbit/s på bredbandskollen
det jag har gjort är att jag har de senaste drivarna för nätverkskortet inbyggt Atheros samt att speed/Duplex 1Gbit full
vi har fått ny Gateway från Telia men ändå bara 75Mbit iof drar ju våra Tv apparater och telefoner och plattor lite grann men 25mbit låter mycket.
Kopplar jag datorn direkt till väggen får jag 97mbit alltså försvinner det 20mbit på någe sätt då kär jag med nätverkskabel så min fråga är då är det min nätverkskabel som spökar?
För jag har funderat på att köpa ny kabel utan kontakter då den måste dras genom en vägg var förbi, kjelle här i Sundsvall och killen ajg pratade med kan nog kanske inte kunnat mycket om nätverkskabel han påstod att det var Telia Gateway som stryper vår bandbredd för att den inte kan leverera 100/100 vilket är konstigt då jag på bredbandskollen får 75-81Mbit/s ner medan upp ligger den på 95-97Mbit/s då kan det ju inte vara Gateway:en som inte klarar 100/100 så den killen kunde nog inte riktigt vad han pratade om.
min nätverkskabel har ett gäng år på nacken tror dessutom den är suuper lång vilket innebär att en del av den går in i Gateway:en en del in i min dator.
Resten är hoprullad i en påse jag tror det kan vara ett problem annat är att den är lite gammal så där 5-10 år nånting.

vad tror ni är det Telias grejer eller min kabel som strular?
Min sambos dator är också i sovrummet kopplar jag in sladden i den samma resultat jag får alltså sällan över 80Mbit/s i mätning vet ej om det är nån inställning i nätverkskortet eller inte

behöver lite hjälp och tips

tack på förhand
/
Petri

Vilken Smart (gateway) har du ?
Telia brukar sköta sig och se till att kunderna har modellerna med 1000 Mbit portar när de har fiber men har du gått frän dsl uppkoppling kan det kanske ha missats så du har en 100 Mbit version.
Kablarna kan vara 100m långa mellan aktiva enheter men att rulla ihop dem/böja dem kan skap problem tex om du ändrar avståndet mellan ledarna så att partvinningen påverkas, isoleringen kan också skadas både av böjar och ålder.
Ska du dra kabel genom an vägg så gör det seriöst med installationskabel och vägguttag och inte bara patchkabel.
Så här mäter det normalt sett för mig, Telia ligger alltid ca + 20 %

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En tv box Från telia ska inte dra mer än 8Mbit/s (4Mbit/s SD), och detta är något som Gatewayen från telia reservera om den känner av att boxen är på, enklast för att få reservationen att släppa är att stänga av boxen på dosan, drar du bara ur sladden ligger reservationen kvar i ca 10Min.

Sen som @mrqaffe skriver så är telias Fiber profil 125/125 om kunden köper 100/100, detta för att slippa kunder som ringer in om dålig hastighet när de har TV

Om du bara får ut 75Mbit/s på BBK låter det väldigt konstigt. Om du haft telias äldre Gateway så kan du råka fått en kabel som bara har 4a ledare, den gamla helgula kabeln va så.

Enklas som anda säkert sagt koppla in datorn direkt i konverteraren eller uttaget, se vad du får då.
Annars kan du hålla in kanppen som lyser grönt på Telias gateway tills den blir blå(Wifi stängs av) och även stänga av TV-boxen, mät då och se vad du får.
Du återställer enkelt genom att hålla in knappen igen tills den blir grön, brukar ta 10sec.

Har haft väldigt bra insyn.

Permalänk
Medlem

Du pratar om duplex, du har nätverkskortet inställt på auto i inställningarna?

Permalänk

Hej ja jag har en lååång nätverkskabel den är ihoprullead i en plastpåsden är över 5 år gammal alla gånger, som jag har dragit genom väggen sen kom Telia eller tekniker installerade 2 "jack" ett i Vardagsrummet det är där allt är kopplat så om jag ska byta kabel måste jag ha en kabel som inte har kontakter för att få igenom den.

jag har mitt Speed/Duplex inställt på 1.0 Gbit/s spelar ingen roll on den är inställd på 100mbit/s samma sketna resultat

Gateway:en vi fick senast för nån månad sen är ny den vi hade tidigare var en äldre modell det var en "stående" modell denna nya kan ej ställas den ligger plant
hoppas detta hjälper några 125mbit/s har jag aldrig fått i nån mätning

jag drog ur strömmen till bägge tv-boxarna
mätte detta får jag idag helt ofattbart att det ska vara sån skillnad men jag får prova mäta avståndet från dator till hålet i väggen, sen avståndet i Vardagsrummet till gateway:en sen köpa en kabel utan kontakter och köpa en med lite extra så det inte blir för tight.
Sedan kanske jag ska dra den i kabel kanal?
Huvud uttaget för Bredbandet sitter på väggen ovanför hålet vi använder inte sovrummets uttag det finns inget i Gatewayens inställningar som kan orsaka detta för där har jag inte rört nåt alls

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Har du Telia fiber och kan inte välja högre hastighet än 100mbit? Isåfall stryps hastigheten till 75mbit när man kopplar in digitalboxar. Hade så själv när jag bodde i lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Har du Telia fiber och kan inte välja högre hastighet än 100mbit? Isåfall stryps hastigheten till 75mbit när man kopplar in digitalboxar. Hade så själv när jag bodde i lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, undrar vart flaskhalsen sitter. Vill dom inte uppgradera utrustningen i huset av kostnadsskäl kanske.
Även konstigt att det reserveras bandbredd tycker jag. Vi har 3st iptv-boxar och ligger fortfarande på 110mbit när vi har dom igång..
Fast har iof BBB..

Permalänk

saken är att Telia verkar bara erbjuda som högst 100/100 andra städer kan ha 250mbit/s konstigt
att de skulle strypa för oss mycket konstigt inte ens direkt från väggen har jag över 100 ner eller upp

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Intressant, undrar vart flaskhalsen sitter. Vill dom inte uppgradera utrustningen i huset av kostnadsskäl kanske.
Även konstigt att det reserveras bandbredd tycker jag. Vi har 3st iptv-boxar och ligger fortfarande på 110mbit när vi har dom igång..
Fast har iof BBB..

Tror de kan bero lite på hur mycket krut de la ner när de drog fibern.

Troligen om du max kan välja 100Mbit hos telia är troligen fibern för snålt tilltagen för att gå över 100 där av att de låst till 75 för att garantera marginal åt tv boxarna för annars som tidigare skrivet brukar de gå över lite istället för att försöka ändå tillgodoge 100MBit till övrigt.

Telias abbonneman är ju trots allt helgarderade 50-100Mbit för att ingen ska kunna gnälla sålänge de håller sig innom ramarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missar något men vad jag kan utläsa från tråden så:

1. Datorn verkar inte vara problemet då du får ut 100 från väggen
2. Kabeln verkar inte vara problemet då du får ut 100 från väggen med vad jag antar är samma kabel?

Då lär det ju vara någonstans i Telias apparat det skiter sig. En ny kabel kan du ju annars testa genom att ställa datorn tillfälligt bredvid och använda en kortare sladd, eller en annan dator.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

Hej ja jag har en lååång nätverkskabel den är ihoprullead i en plastpåsden är över 5 år gammal alla gånger, som jag har dragit genom väggen sen kom Telia eller tekniker installerade 2 "jack" ett i Vardagsrummet det är där allt är kopplat så om jag ska byta kabel måste jag ha en kabel som inte har kontakter för att få igenom den.

jag har mitt Speed/Duplex inställt på 1.0 Gbit/s spelar ingen roll on den är inställd på 100mbit/s samma sketna resultat

Gateway:en vi fick senast för nån månad sen är ny den vi hade tidigare var en äldre modell det var en "stående" modell denna nya kan ej ställas den ligger plant
hoppas detta hjälper några 125mbit/s har jag aldrig fått i nån mätning

jag drog ur strömmen till bägge tv-boxarna
mätte detta får jag idag helt ofattbart att det ska vara sån skillnad men jag får prova mäta avståndet från dator till hålet i väggen, sen avståndet i Vardagsrummet till gateway:en sen köpa en kabel utan kontakter och köpa en med lite extra så det inte blir för tight.
Sedan kanske jag ska dra den i kabel kanal?
Huvud uttaget för Bredbandet sitter på väggen ovanför hålet vi använder inte sovrummets uttag det finns inget i Gatewayens inställningar som kan orsaka detta för där har jag inte rört nåt alls

https://i.imgur.com/wQ6CKex.jpg

Märkligt, Vem äger nätet ? Nätet måste vara gammalt om det är byggt med 100 Mbit delar för idag använder man 1000 Gbithårdvara.
Du borde kanske kontakta nätägaren och höra om det inte är på tiden att de uppdaterar, det kan ju ev vara så att du är ansluten via nån gammal hårdvara som "blivit kvar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Flytta Telia Gateway till uttaget, koppla med CAT6 kablar mellan uttag - gateway - dator, mät.
Ta bort gateway, mät.
Du måste stegvis eliminera alla felkällor en efter en, genom att lägga till eller ta bort.
Låna en lång CAT6 kabel av någon dra den löst i lägenheten till gatewayen (om du inte vill flytta den) koppla endast in dator, mät. Fortsätt med övriga nätverksprylar såsom TV, telefon osv, mät varje ny uppkoppling.
Nu borde du få koll på vad som behöver bytas ut, eller klagas på...

Permalänk

Ok men kan man koppla in en annan nätverkskabel i Telias uttag annat än den som är WLAN kabeln?
ska prova jag tror jag kan ha nån lån oanvänd nätverks kabel i källarn men vet ej om det är en Cat6
ska prova koppla bort strömmen från tv boxarna koppla ur WI-Fi i mobil plattor
sen mäta

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

även med tv boxarna av 2 plattor avstängda inget annat borde ta bandbredd än min dator
ändå samma skit resultat

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

även med tv boxarna av 2 plattor avstängda inget annat borde ta bandbredd än min dator
ändå samma skit resultat

När du nu har datorn direktkopplad mot uttaget med inkommande internet så borde du kontrollera länkhastigheten på nätverkskortet. Den står tex i aktivitetshanteraren och det borde vara 1 Gbit om nätet är byggt med moderna delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle till 99% säkerhet precis som nämnt ovan att det är en begränsning utifrån. Brukar vara vanligt att när man har 1 Gbit till fastigheten så får man ut 100-125ish. Fast när man är fast på 100 Mbit så blir det kring 96. Exakt samma historia för mig faktiskt. Har en 100 Mbit switch i källaren i lägenhetshuset och får max 100 ur min fiberkonverter som egentligen klarar 1000.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Medlem

Har du senaste firmwaret i kabeln?

Vad säger telia om saken då?

Permalänk
Medlem

Du kan ha vilken nätverkskabel som helst mellan routern och uttag. Så länge den är av högre standard än cat 5e, vilket allt är idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

var i kontakt med Telia igår och de sade att de lovar 50mbit/s ner så de tycker 75-82mbit/s är bra men vad fan betalar jag för 100/100 om det inte ens är möjligt?
känns bra dumt tycker jag

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

eftersom du får 97mbit uppströms så är det troligtvis inte fel någonstans. Utan det är som så att sålänge du har tv abonnemang så kommer din nerhastighet att vara lite strypt för att vara reserverad för "TV" trafik

Permalänk
Medlem

Du betalar för tjänsten 100/100 Mbit eftersom den kallas för det. Dock om man kolla upp vilken "hastighetsgaranti" som finns på tjänsten så är det 50-100 Mbit.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.