Permalänk
Medlem

Skulle MSI Infinite X passa mig?

Hejsan. Mitt första inlägg detta, har varit in här flera gånger när man behövt hjälp. Men aldrig skapat konto förens idag.
Så tänkte bara ställe en fråga ang köpa dator...

Folk jag har länkat och visat datorn jag ska köpa skriker rakt ut typ. KÖP INTE!
Jag spelar inte aktivt på datorn. Det blir lite csgo ibland och det är det enda i spelväg jag kommer.
Men jag vill ha en kraftfull dator samtidigt som står pall lite.
För streama film och photoshop och andra bildprogram.

Datorn jag tittat på kostar 16000kr och heter MSI Infinite X
länkar med lite från elgiganten MSI Infinite X VR8RD-001EU stationär dator gaming

Nvidia GTX 1070 Armor, 8 GB
Intel® Core™ i5-8600K processor
16 GB DDR4 RAM, 1,2 TB lagring

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Det folk säger är att jag ska bygga ihop en från inet.se... Men jag kan inte det, har ingen som helst kunskap om vad man ska ha och vad som passar till det ena eller det andra. Och sen får man alltid höra att dom på inet bygger den åt dig.
och att det blir så mkt billigare i priset. Jag gjorde så här igår att jag tog MSI datorn och la alla delar som fanns i den i varukorgen på inet. och det slutade på ganska exakt 18000kr för rubbet. och då var det ett ganska simpelt chassi också. tycker msi infinitie chassit är brutalt snyggt.

15k för datorn ovan tycker jag är bra pris. Är inte ute efter att spara pengar, vill bara ha en ny maskin som håller ett tag framöver!

Vad tycker ni om datorn jag länkade? Ni som kanske har bättre koll. Är det en kraftig dator eller ska jag köra på nått annat?

Tanken är lite att jag kanske ska och kommer i framtiden spela nått spel. Skulle vilja pröva tex fallout osv.

Rubrik /mod
Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

@Data9000:

Ett alternativ kanske? (8700K (bättre om du ska streama) och GTX 1080):
https://www.komplett.se/product/11368/datorer/komplett-pc/kom...
Tog bort lagringsdisken och Win 10. Blev då 16248:- (färdigbyggd)
Du kan köpa en Win 10-nyckel på Ebay för en 50-lapp och sen installera själv, rätt enkelt.
https://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb...

Specs:

Svive Luna X750 W Midi Tower
akasa RGB LED splitter cable
akasa Vegas X7 RGB LED, 120mm Vifte
akasa Vegas X7 RGB LED, 120mm Vifte
akasa Vegas X7 RGB LED, 120mm Vifte
Corsair TX550M, 550W PSU
Intel Core i7-8700K Processor
Corsair Hydro Series H60 CPU Cooler
MSI Z370 Gaming Plus, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
MSI GeForce GTX 1080 Gaming
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe
Komplett Gaming Musmatta M
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti

Dold text

Chassit vet jag inget om.. Men det lyser upp rätt bra.
Bättre grafikkort, först är det 1080 som är starkare såklart men det är också MSI Gaming vilket har en mkt bättre kylare än Armor-kortet som sitter i Elgigantens dator.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp scrollade förbi den i all hast, jag gillar inte HP
Jag har typ 10 års erfarenhet av Acer men tänkte försöka gå ifrån det och kliva på MSI.
Folk i min närhet och vänner har alltid haft problem med sina HP datorer och jag vill inte gå med i den klubben även om det kanske blivit bättre

Dom gör bra skärmar iallafall.

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

Roligt det där med smak, tycker att chassit på MSI-burken ser helt defekt ut. Som om någon tappat det i golvet och råkat köra över det med en ångvält

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Data9000:

Ett alternativ från Inet med 8700K och 1070 för 16K, gratis montering just nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11391057/
(ej Win 10, med dagens GPU-priser så måste man nästan kapa den kostnaden)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbyggare

inet har en kampanj just nu där de sätter ihop datorn åt dig gratis, du kommer spara stora slantar om du går den vägen

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Är inte intresserad av spara pengar.. handlar bara om någon tusenlapp och vill ha chassit på MSI datorn.

känns lite som att frågan kvarstår fortfarande. Duger datorn?

Visa signatur

dator

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde inte ens nämna Intel i samband med prisvärd nyttodator utan tänka Ryzen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data9000:

Är inte intresserad av spara pengar.. handlar bara om någon tusenlapp och vill ha chassit på MSI datorn.

känns lite som att frågan kvarstår fortfarande. Duger datorn?

Tittar du på specen står att det är något typ av (ospecat?) vattenkylningssystem. Det bör du till att börja med undvika, du bör satsa på luftkylare. Sedan verkar nätedeln ganska pissig, du får med andra ord en bättre dator för samma pengar om du letar upp någon tråd med köpförslag i prisklassen. Annars är den ju rätt snygg, CPU och grafikkort känns spontant helt OK för prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data9000:

Är inte intresserad av spara pengar.. handlar bara om någon tusenlapp och vill ha chassit på MSI datorn.

känns lite som att frågan kvarstår fortfarande. Duger datorn?

Datorn duger absolut, men du kan få en bättre dator som dessutom är mer framtidssäker för uppgradering för samma/liknande pengar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Klart den duger och den fungerar säkert utmärkt. Det som alltid är med dessa burkar är att de aldrig spexar exakt vilka komponenter som sitter i. Räkna med att psu/brädan/ram/ssd är lite mer budgetprylar kontra om du skulle plocka ihop en burk själv(då har du ju full koll).
Sen har du ju bestämt dig flr det där chassit och det kanske inte går att köpa ”löst” någonstans, då är det ju inte så mycket att göra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11391389/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Räkna med att psu/brädan/ram/ssd är lite mer budgetprylar

Ram är kingston.
moderkortet är Intel Z370
SSD så står det bara 256 GB PCIe

Just nu har jag detta
GeForce GT 220
AMD Athlon II X2 240
DDR2 8GB
1Tb mekanisk
Allt är ifrån 2008
220w nätgrej

Hade utan problem klarat mig längre på detta, men jag känner att datorn börjar bli opålitlig och stänger av sig själv när som helst, och den går inte att starta genom knappen längre. Jag måste brygga 2 kontakter i min 24pins på moderkortet för att starta datorn.. och det fungerar bra men ibland kan det komma upp text att den inte hittar OS
Så då får man börja om igen.... tills den startar.. När den väl är igång så fungerar den jätte bra

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

@Data9000: Billigaste alternativet, kan vara byta BIOS batteriet i din nuvarande dator.
(Det sitter ett litet platt "klockbatteri" på det stora kretskortet, ett under att den hållit i 10 år. Helt klart den som ställer till det för dej. Då den inte klarar att hålla minnet, blir det sådana mysko effekter. Nytt batteri kostar 20kr.)

Sedan kanske du vill ha en ny dator i alla fall?

Välkommen till forumet!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag hade inte lagt de pengarna för om du inte spelar mycket å det verkar det inte som du gör.
Om du klarat dig med den pc du har fram till nu så spelar du inte mycket 😀.
Du kan få en begagnad dator som klarar allt det där för 4000+.
Har du någon du känner som har datakunskap?
Det tar en person 1t att sätta ihop en pc om man gjort det förr.

Du skriver inte vad du har för monitor? Aktuellt å byta den också om den håller standard med din gamla pc?

Men som alltid, ditt val dina pengar efter förutsättningar.

Men 18000 pc som någon föreslog för en casual gamer? Njae

Men en ny pc 💻 ÄR ku Nice 😎

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
99:e percentilen

Du behöver väl inte i närheten av en så stor dator? Tror dessutom att du kommer slå handflatan mot ansiktet åt valet av chassi inom en inte alltför avlägsen framtid, även om det kanske ser häftigt ut på bild.

Det går att bygga en kraftfull dator på så lite som 7 liter nu för tiden, även om små chassin sannerligen innebär en del kompromisser. Men man behöver inte gå upp överdrivet mycket i storlek därifrån om man inte har specifika behov, vilket du ej har. Du behöver ju ej ett särskilt kraftfullt grafikkort, till exempel. Jag tycker du ska satsa på litet och stilrent framför stort och blaffigt, eftersom du tänkt ha datorn länge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Data9000: Billigaste alternativet, kan vara byta BIOS batteriet i din nuvarande dator.

Sedan kanske du vill ha en ny dator i alla fall?

Välkommen till forumet!

Har bytt batteri 3 gånger genom alla åren. Och senast var 1årsen och jag tror inte det är det felet. men visst. man kan ju alltid pröva igen.

Japp. Jag vill kunna ha en dator med bra grundkapacitet för jag kanske eventuellt vill spela nått.
Sitter och kämpar med att behålla min MG2 på csgo, men rätt drygt när datorn dör och man blir bannad i flera dagar...

Skrivet av Gnarf:

Du skriver inte vad du har för monitor? Aktuellt å byta den också om den håller standard med din gamla pc?

Men som alltid, ditt val dina pengar efter förutsättningar.

Men 18000 pc som någon föreslog för en casual gamer? Njae

Men en ny pc 💻 ÄR ku Nice 😎

Lycka till

Min skärm är denna rackare. HP Pavilion 2009v
Aldrig haft problem med den. Köpte den i samma veva som datorn 2008-09
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422892

Som sagt tidigare, vill ha en bra dator i grunden som har vad som krävs ifall man skulle vilja spela.
För det är flera gånger under åren jag har blivit tvungen att låta bli alla fräna spel som kommit ut...
Och med den där datorn så skulle jag också vilja pimpa ihop en snygg "battle station" Har sett på youtube att folk gör det så snyggt vid sina datorer..

Visa signatur

dator

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Data9000:

Min skärm är denna rackare. HP Pavilion 2009v
Aldrig haft problem med den. Köpte den i samma veva som datorn 2008-09
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422892

Det vore parodi om du köpte en ny dator för 16 000:- för bildredigering och dylikt och behöll den skärmen. Köp en ny, hyfsat högupplöst (typ 1440p) med IPS- eller VA-panel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bara jag som trodde den här tråden skulle handla om något helt annat, baserat på rubriken?

Visa signatur
Permalänk

Köp en hyffsad speldator med typ Ryzen och ett GTX 1060 eller 1070. Sen lägger du 3-4k på en ny 1440p skärm.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Kanske blir dubbelpost nu. hoppas det går att skriva iallfall..
Men en sak till som är värd att nämna om min nuvarande dator är att jag upptäckt att den blir mycket bättre när den får rikligt med kylning.

Jag hittade en "data fläkt" 5tum.. som jag skruvat fast på innersidan av chassit som sen drivs separat med ström, och den blåser ut all värme. just nu blåser det riktigt varmt ur gallret.

Den får frisk luft från framsidan för det saknas en massa plast där från när jag blev förbannad. och slog på datorn. Så det mesta av fronten är borta. Hela DVD luckan och en till plastbit.

Och jag har även bytt kabeln som går från hårddisken till moderkortet, tog sladden som går från moderkortet till dvd spelare.. Använder den inte endå så att det var lika bra..
och i o med bytet så startade dator direkt.. (mysko)

Och den har inte stängts av på snart 5 veckor.... vid varje avstängning så brukar jag passa på att dammsuga ur den där stora fläkten på moderkortet. är som ett fågelbo där ibland..

Visa signatur

dator

Permalänk
Inaktiv

Grafikkortsmarknaden är knepig just nu, jag skulle då aldrig köpa ett svindyrt grafikkort idag om det inte är akut. Och gemene person använder knappt ens grafikkort-prestandan till annat än spel.
Det folk tipsar om ovanför anser jag främst vara en speldator där de drar ner på allt annat för maximal fps.

Nå om du ska jobba med film så bör du såklart ha en extra hdd, 1000kr för windows och få en laglig licens där t.ex inet har gjort installationen och testat datorn är billigt. De licenserna man köper billigt kan vara allt möjligt, inte ovanligt med msdn nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det vore parodi om du köpte en ny dator för 16 000:- för bildredigering och dylikt och behöll den skärmen. Köp en ny, hyfsat högupplöst (typ 1440p) med IPS- eller VA-panel.

Ja absolut, skulle vilja ha 2 skärmar igen som förut. Men har dragit ur den ena för datorn verkar inte gilla det längre.
Så det kommer bli att köpa nya skärmar lite senare.. Måste titta ut rätt skärm först
Har hittat en som heter Asus ROG PG258Q
Och den har allt jag kan tänka mig behöva, bara att den ligger på gränsen till att bli "för stor"
Vill inte ha den där känslan att man är på en tennis match när man sitter framför datorn.

Skrivet av Rama:

Bara jag som trodde den här tråden skulle handla om något helt annat, baserat på rubriken?

Vadå? vad menar du?

Jag har ju bara lite funderingar kring datorer..

Visa signatur

dator

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Grafikkortsmarknaden är knepig just nu, jag skulle då aldrig köpa ett svindyrt grafikkort idag om det inte är akut.

Nå om du ska jobba med film så bör du såklart ha en extra hdd, 1000kr för windows och få en laglig licens där t.ex inet har gjort installationen och testat datorn är billigt. De licenserna man köper billigt kan vara allt möjligt, inte ovanligt med msdn nycklar.

Bitcoin miners som förstör marknaden för vanligt folk. (?)
Ja exakt. Jag vill helst ha ett riktigt OS med licens och på skiva. Det handlar för mig inte om att jag måste spara 1000kr för att ladda ner ett gratis. Samma med virusskydd.

Den där tror jag att någon länkade igår, den verkar riktigt fin och har också det jag behöver.. (sagt det några gånger nu)
Men den saknar MSI looken, Den där datorn jag pratar om är så förbannat snygg!

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Som svar på TS: Ja, datorn duger åt dig. Du kan möjligen, som flera i tråden gett exempel på, spara en liten slant alternativt få aningen mer kraftfulla prylar om du sätter ihop något själv. Värt att tänka på vid "hembygge" är att du inte har support på burken, det kan vara värt en slant om du inte själv är intresserad av att spendera tid att felsöka eventuella kompatibilitetsproblem mm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Data9000:

Så det kommer bli att köpa nya skärmar lite senare.. Måste titta ut rätt skärm först
Har hittat en som heter Asus ROG PG258Q
Och den har allt jag kan tänka mig behöva,

Hur har du kommit fram till det? PG258Q är en ren gamingskärm för seriösa FPS-spelare (och där skiner den!). För bildbehandling är 1440p IPS totalt överlägset.

Om du tycker att du klarar dig med en gammal sketen 1 600 × 900 TN @ 60 Hz kan jag inte tänka mig att 240 Hz är rätt val för dig. 1440p IPS @ 165 Hz är betydligt bättre för allroundbruk, och i synnerhet för dig som har bildbehandling högt på listan, samtidigt som det fungerar alldeles utmärkt för gaming.

Citat:

bara att den ligger på gränsen till att bli "för stor"
Vill inte ha den där känslan att man är på en tennis match när man sitter framför datorn.

Det kanske har med vana att göra, men frågar du mig säger jag att 20 tum är väldigt litet. Har svårt att se att 24,5 tum skulle vara för stort i normalfallet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Data9000:

Den där tror jag att någon länkade igår, den verkar riktigt fin och har också det jag behöver.. (sagt det några gånger nu)
Men den saknar MSI looken, Den där datorn jag pratar om är så förbannat snygg!

Nej det är inte samma, den jag länkar är billigare men bör duga till ditt behov.

Här finns många att välja på:
https://www.komplett.se/category/10627/datorer/komplett-pc/ko...