Xbox One får officiellt stöd för Freesync

Permalänk
Melding Plague

Xbox One får officiellt stöd för Freesync

Adaptiva synkroniseringstekniker har under flera år varit exklusiva för datorer. Nu förändras det i och med att samtliga Xbox One-konsoler får stöd för AMD Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Gött !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror de tvn vi känner igen idag kommer bli irrelevanta för nästa generations konsoler. Lär ju komma 'gamingtvn' som har free/g-sync

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas att detta leder till a g-sync skrotas och att free-sync blir standard.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Xbox är mer en fullfjädrad dator nu än någonsin tidigare. Bara en tidsfråga innan dom börjar säljas med Windows och blir modulära med utbytbara komponenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Bra, hoppas att detta leder till a g-sync skrotas och att free-sync blir standard.

Det vore fantastiskt.

Lägg sedan till Vulkan också istället för Direct X... och många andra standarder.

Permalänk
Medlem

Ja men det här är perfekt! Blir att skaffa en FreeSync skärm till min Xbox One S

EDIT: Kanske denna? Var ju ett riktigt fint pris!

https://new.webhallen.com/se/product/280203-AOC-Q3279VWF-32-1...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ok bra men jag utgår ifrån att Xbox One S samt X även blir kompatibla med freesync och inte bara freesync 2? Annars har jag ingen nytta av min nuvarande freesync skärm parad med min Xbox One S.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hoppas microsoft/sony försöker stoppa nvidia kort i sina konsoler och kräver att freesync stödjs!!

Permalänk
Medlem

Trevligt men hur många TVs stödjer variabel uppdaterings frekvens idag ?

Skrivet av Kossamu:

Hoppas microsoft/sony försöker stoppa nvidia kort i sina konsoler och kräver att freesync stödjs!!

Att utveckla Gsync kostade troligen en förmögenhet så det lär inte hända

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Kossamu:

Tror inte ens Nvidia vill gå in på den marknaden. Jag har för mig att de sa när Sony lanserade PS4 att "marknaden för konsoler är inte lönsamt för oss".

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

@Kossamu:

Tror inte ens Nvidia vill gå in på den marknaden. Jag har för mig att de sa när Sony lanserade PS4 att "marknaden för konsoler är inte lönsamt för oss".

Klart de vill in där. Men de kan ju inte officielt gå ut och säga att de inte hade någon produkt som passade, AMD kunde erbjuda en mer prisvärd lösning och Sony och Microsoft slapp köpa processor och grafikdel från olika leverantörer. Det sitter ju Nvidia teknik i Nintendo switch just pga att de hade en produkt som passar i det formatet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Trevligt men hur många TVs stödjer variabel uppdaterings frekvens idag ?

Att utveckla Gsync kostade troligen en förmögenhet så det lär inte hända

Rätt många kör faktiskt konsolerna inkopplade till annat än TV apparater. Jag har ex ett Xbox one s vid skrivbordet kopplad till en freesync skärm men osäker på om freesync funkar över HDMI på min har bara provat med displayport. Sen är ju en nackdel att många skärmar inte har freesync under 30FPS och konsolerna jobbar ju ofta i 20-30FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Ja men det här är perfekt! Blir att skaffa en FreeSync skärm till min Xbox One S

EDIT: Kanske denna? Var ju ett riktigt fint pris!

https://new.webhallen.com/se/product/280203-AOC-Q3279VWF-32-1...

Om det är freesync du vill ha tror jag inte den skärmen är ett allt för bra val. AOC är inte ett av de bättre märkena, och när det inte står om den klarar freesync över HDMI så ska man anta att det bara är displayport som gäller. Sedan kan freesync ha ett så högt golv som 35fps (beroende på hur det är implementerat), så kolla upp skärmen innan du köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TexN:

Tror de tvn vi känner igen idag kommer bli irrelevanta för nästa generations konsoler. Lär ju komma 'gamingtvn' som har free/g-sync

Behövs ju inte när konsollerna har gpu från AMD. Sen kommer troligen inte adaptive-sync fungera ihop med g-sync just för g-sync modulen tar över funktionen från scalern som sitter i skärmen. Sen vad jag vet har inte nvidia planerat sätta g-sync modull i en TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av addman:

Ok bra men jag utgår ifrån att Xbox One S samt X även blir kompatibla med freesync och inte bara freesync 2? Annars har jag ingen nytta av min nuvarande freesync skärm parad med min Xbox One S.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är mest att freesync 2 har hårdare krav (ska funka med vanliga freesync också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Om det är freesync du vill ha tror jag inte den skärmen är ett allt för bra val. AOC är inte ett av de bättre märkena, och när det inte står om den klarar freesync över HDMI så ska man anta att det bara är displayport som gäller. Sedan kan freesync ha ett så högt golv som 35fps (beroende på hur det är implementerat), så kolla upp skärmen innan du köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt Detta testet Har den Freesync över HDMI 1,4a men tyvärr bara mellan 48 och 75hz Bättre än inget men konsolerna körs ju i bästa fall i 60 FPS (känner inte till något spel som ligger högre) så blir ju egentligen mellan 48 och 60 hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är härligt och bra. Freesync är ju till skillnad från G-sync en öppen standard så det är bra att det får mer spridning. G-sync borde läggas ner och Nvidia borde omfamna Freesync istället för det proprietära möget de har, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Hoppas microsoft/sony försöker stoppa nvidia kort i sina konsoler och kräver att freesync stödjs!!

Konsolerna hade förmodligen inte kunnat vara lika billiga om det var Nvidia i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klart de vill in där. Men de kan ju inte officielt gå ut och säga att de inte hade någon produkt som passade, AMD kunde erbjuda en med prisvärd lösning och Sony och Microsoft slapp köpa processor och grafikdel från olika leverantörer. Det sitter ju Nvidia teknik i Nintendo switch just pga att de hade en produkt som passar i det formatet.

Sen har ju faktiskt Nvidia arbetat med både Microsoft (GPU:n i Original-Xboxen) och Sony (GPU:n i PS3) tidigare. Att Sony och MS inte valde Nvidia igen säger ju en del. Minns även att det var en del konflikter mellan företagen när det begav sig (se t.ex. https://www.geek.com/games/microsoft-and-nvidia-end-xbox-disp... ).

Microsoft verkar komma bättre överens med AMD då de valde deras teknik för GPU:n i Xbox 360, och igen för både CPU/GPU (det är ju ett kombinerat chip, en SoC) i Xbox One.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte riktigt skillnaden v-sync/freesync. Det är alltså monitorns hårdvara som "tar hand" om V-sync? Vilket minskar arbetsbördan på att rendera grafiken (jämfört med om v-sync är påslaget)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Förstår inte riktigt skillnaden v-sync/freesync. Det är alltså monitorns hårdvara som "tar hand" om V-sync? Vilket minskar arbetsbördan på att rendera grafiken (jämfört med om v-sync är påslaget)?

VSync introducerar fördröjning eftersom bildrutan buffras tills skärmen är redo (vilket behövs när grafiken inte renderas i jämn takt, så skärmen och datorn faller ur synk).
Med FreeSync/GSync så kan skärmen ändra sin refresh rate i realtid för att passa ihop med datorns bildfrekvens.

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dåligt av nvidia att splittra marknaden på det här viset och inte stödja Freesync med deras kort. Det suger verkligen för oss konsumenter. Får hoppas att miningcrazen lägger sig så att det faktiskt går att köpa ett bra AMD kort. Och att nästa generation AMD kort är mer konkurenskraftiga.

Tror dock det blir svårt för nvidia att inte stödja freesync när var och varannan TV har det som standard. Ska du koppla in datorn till TVn? Köp AMD. Får hoppas att det blir så.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Att skriva att det är en "standard" med adaptiva uppdateringsfrekvensteknologier är väl att ta i? Poll på hur många som har något av alternativen skulle sitta fint. Om jag ska dra en siffra ur röfven på det så är det långt låååångt under 50%.

OT: Bra att det nyttjas på fler fronter!

Permalänk
Medlem

Vet inte i hur många trådar och på hur många videos jag skrivit att VESA Adaptive sync (av många kallat FreeSync) är något som jag kan se konsoler börja stödja då det är en VESA Standard. Men folk var övertygade om att den stängda GSync istället skulle vara vad alla valde, vilket jag hade väldigt svårt att se logiken i. Nu verkar det som att det kanske visar sig att tillverkare tänkte likadant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Freesync har ryckt upp sedan min senaste AOC G2460PF. Funkade inte riktigt stabilt kan jag säga. G-sync på min nuvarande skärm har funkat stabilt från dag 1.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Att skriva att det är en "standard" med adaptiva uppdateringsfrekvensteknologier är väl att ta i? Poll på hur många som har något av alternativen skulle sitta fint. Om jag ska dra en siffra ur röfven på det så är det långt låååångt under 50%.

OT: Bra att det nyttjas på fler fronter!

Jodå, visst är det en standard, till och med en öppen sådan i VESA Adaptive Sync's fall.
Att alla inte stödje alla standarder som finns är inte konstigt. SPeciellt när en ny standard kommer så kan det ta lite tid. Titta på HDTV, kolla nu på HDR (som just lidit av lite standardiserings issues också). Men en standard som är öppen som VESA Adaptive Sync är ljusår bättre för konsumenter en en stängd lösning som ägs och kontrolleras av en enda aktör.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Man får hoppas att Freesync har ryckt upp sedan min senaste AOC G2460PF. Funkade inte riktigt stabilt kan jag säga. G-sync på min nuvarande skärm har funkat stabilt från dag 1.

Finns en del skärmar som är riktigt bra. Att det är en öppen standard gör ju att det möjliggör ett bredare spann av skärmar med olika prestanda etc. Det finns både för och nackdelar med detta. I och med FreeSync 2 så har ju iaf AMD ökat kraven på de skärmar som stödjer VESA Adaptive sync som även vill kunna använda FreeSync 2 loggan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vet inte hur träffsäker AMD:s sida är men det finns tydligen skärmar med HDMI 1.4 som klarar 30 FPS golvet. (Sortera efter range så finns två stycken vad jag kan se. Sedan finns två vid 35, resten är 40 eller 48 FPS).

Jag är dock lite kluven på den här frågan. Å ena sidan verkar det som de flesta spel till konsolen kör ett tak på 30FPS, varvid freesync inte gör någon skillnad eftersom golvet på den lägsta freesync skärmen är 30 FPS. Å andra sidan så ser jag adaptiv synk som något som kommer vara mycket viktigt för att få en lika bra, eller kanske till och med bättre upplevelse på konsol jämfört med PC (sett till kostnaden på komponenterna, dvs). Kanske leder det till att fler utvecklare siktar in sig mot 40 FPS som tak istället? Svårt att veta nu, men antingen så sjunker golvet för freesync skärmarna, eller så ökar taket för spelen till konsolerna.

Kom bara ihåg alla ni som funderar på detta att lågt golv är mycket viktigare än högt tak. Det var ett tag sedan jag kollade upp LFC dock och den krävde att max>=2,5 min. Så min 30 --> max 75 ; min 35---->~90 osv. Så det kan nog vara det som faktiskt möjliggör att det går att använda på konsoler om jag inte har helt fel. Då den är aktiv även under det givna freesync intervallet.

Permalänk
Medlem

Nvidia lär inte stödja Freesync under överskådlig framtid. Varför skulle de göra det? De har väl typ 70% av marknaden för grafikkort, då är det väl bättre att satsa på tekniken de tjänar pengar på. Dessutom är ju de nya BFGD-skärmarna på gång någon gång.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU