Permalänk

koppla in 10-20 hårddiskar

tjenare. funderar på att göra en helt onödig grej bara för att man kan. men hur gör man för att kunna koppla typ 10-20 hårddiskar på ett moderkort? så billigt som möjligt. jag har redan moderkort och allting, men finns det nåt kontrollerkort eller liknande? alla svar uppskattas. jag är total nybörjare på detta så alla tips och länkar uppskattas.

jag tänkte bygga en nas. jag har ca 15st värdelösa datorer och dubbelt så många hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du vill uppnå med diskarna ex. RAID, ZFS mm. kan man behöva gå olika tillväga.

Men i grund och botten är det något i denna stilen som du behöver ha för att göra det så billigt som möjligt:

2x Raidkort med SAS-anslutningar: (finns med olika många SAS kontakter)

2x Kablar SAS to SATA (per Raidkort):

Det lär resultera i att du får in minst 16st. diskar på två kontroller kort, resterande 4 borde du kunna koppla in via moderkortet, med tanke på att du vill hålla nere priset.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@EatenMoth72: Är det bara en bunt vanliga SATA-diskar du vill koppla in utan krusiduller borde ett enkelt kontrollerkort duga.

På moderkortet finns säkerligen ett gäng portar, om du köper t ex detta får du 10 portar till: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3243269.

Vill du ha det så billigt och enkelt som möjligt, kolla prisjakt, sortera efter pris och titta i listan vilket som erbjuder flest portar till bäst peng. Finns säkert ännu billigare och bättre på ebay eller liknande om du orkar med det.

Men måste du ha alla inkopplade samtidigt, är alla så stora att det är värt besväret? Kan ju bli kämpigt med chassi och ventilation och sånt om du inte redan har en monsterlåda eller annan lösning att ha dom monterade i.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

@MadMantiz: det är vanliga sata 320 gb diskar. jag tänkte bygga en egen konstruktion och lösa kylningen allt eftersom. det är absolut expermientellt, det är absolut helt onödigt, men jag vill prova. går dom sönder så går dom sönder. inget mer med det, men det skulle vara roligt ha ha byggt lådan själv även om den inte kommer vara fin

Permalänk

@krigelkorren: jag är helt ny på det här, men jag funderar på RAID 1+0 efter att ha läst på wikipedia

Permalänk
Medlem

@EatenMoth72: Då är det bara köra så det ryker, släng upp ett galleri när det börjar ta sig vetja! Alltid kul när folk hittar på saker som inte behöver vara så märkvärdiga. Go go go!!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Hedersmedlem

Största problemet är strömförsörjningen. Utan staggered spin-up kommer det det bli väldigt jobbigt för nätagget med upp till 600W i starteffekt som behövs på 12V. Det beror på vilka diskar det gäller och kan vara så "lite" som hälften om man har tur.

Tänk på att inte koppla mer än 3, absolut max 4 diskar per 12V-kabel in i nätagget. Går alltså inte att köra 8 diskar med olika adaptrar till samma kabel, då kommer spänningsfallet ställa till det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Beroende på vad du vill uppnå med diskarna ex. RAID, ZFS mm. kan man behöva gå olika tillväga.

Men i grund och botten är det något i denna stilen som du behöver ha för att göra det så billigt som möjligt:

2x Raidkort med SAS-anslutningar: (finns med olika många SAS kontakter)
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.legitreviews.com%2Fimages%2Freviews%2F508%2Fadaptec_raid_3805_0.jpg&f=1

2x Kablar SAS to SATA (per Raidkort):
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNTAwWDUwMA%3D%3D%2Fz%2FrxMAAOSw~gRVrg-L%2F%24_35.JPG%3Fset_id%3D8800005007&f=1

Det lär resultera i att du får in minst 16st. diskar på två kontroller kort, resterande 4 borde du kunna koppla in via moderkortet, med tanke på att du vill hålla nere priset.

Behöver ju inte vara RAID. Någon vanlig SAS HBA kan ju vara mer passande om man inte är ute efter RAID-funktionalitet.

Vad gäller kablaget så är det förmodligen mer specifikt "SFF-8087 to SATA" det handlar om (jämför spec för SAS-kortet). Finns många typer av kontakter för SAS.

Är ju även möjligt att använda SAS-expanders men förmodligen mest intressant om man ska ha ännu fler enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@EatenMoth72: Är det bara en bunt vanliga SATA-diskar du vill koppla in utan krusiduller borde ett enkelt kontrollerkort duga.

På moderkortet finns säkerligen ett gäng portar, om du köper t ex detta får du 10 portar till: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3243269.

Vill du ha det så billigt och enkelt som möjligt, kolla prisjakt, sortera efter pris och titta i listan vilket som erbjuder flest portar till bäst peng. Finns säkert ännu billigare och bättre på ebay eller liknande om du orkar med det.

Men måste du ha alla inkopplade samtidigt, är alla så stora att det är värt besväret? Kan ju bli kämpigt med chassi och ventilation och sånt om du inte redan har en monsterlåda eller annan lösning att ha dom monterade i.

Något sånt där är ju såklart en möjlighet om budget är viktigast.

Det som talar emot rent tekniskt är ju att det är 10x SATA 3 (600 MB/s * 10 = 6000 MB/s) som delar på PCIE 2.0 x1 (500 MB/s) anslutning till moderkortet. (Se http://www.delock.de/produkt/89384/pdf.html?sprache=en)
Bara så man är medveten från början om hur pass "överbokad" kapaciteten är om man tänker ha för vana att använda flera enheter samtidigt. (Ett inte lika extremt problem för hårddiskar, de nyttjar ju inte SATA3-kapaciteten ändå.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

LSI SAS kort, du behöver inte två... dom tar över 200 diskar. Du behöver en expander efter kortet dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Behöver ju inte vara RAID. Någon vanlig SAS HBA kan ju vara mer passande om man inte är ute efter RAID-funktionalitet.

Vad gäller kablaget så är det förmodligen mer specifikt "SFF-8087 to SATA" det handlar om (jämför spec för SAS-kortet). Finns många typer av kontakter för SAS.

Är ju även möjligt att använda SAS-expanders men förmodligen mest intressant om man ska ha ännu fler enheter.

Du har helt rätt, jag tog bara ett exempel baserat på lågt pris och god tillgänglighet, dock ville jag inte ösa ur mig en drös varianter likt SFF-8087 (även i folkmun kallat miniSAS) eftersom TS själv säger att han är helt ny på området.
HBA-kort kan ofta vara dyrare än RAID-kort p.g.a. FreeNAS hysterin även om många RAID kort har JBOD som lämpar sig väl för just icke ZFS/BtrFS sammanhang. Dock verkar det inte vara något direkt krav på vare sig RAID eller icke RAID.

Om det, som TS skriver, enbart handlar om att koppla in diskar går det naturligtvis bra med vad som helst som passar portarna på moderkortet, man kan köra med ett gäng vanliga 2-4portars SATA150 eller SATA300-kontrollerkort också om man så önskar, då jag tvivlar på att 320GB SATA-diskar presterar över SATA150/300.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har ett antal portar på moderkortet i min server (ca 8) sedan har jag ett Areca PCI-E SATA kontroller kort med 13 sata portar. Men sas kort hade jg anog rekommenderat då kablarna blir mer lätthanterliga. 13 satakablar tar upp lite plats

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om du hittar ett chassi som kan ta detta så hör gärna av dig. Söker själv efter ett vettigt towerchassi som kan ta 14 diskar, gärna fler. (inte H440NE)

I Define R5 verkar man kunna trycka in en del. Kanske ännu fler om man bara kör matx?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

@LudvigLindell: Alltså, det finns ju möjlighet att bygga själv med ICY Dock eller motsvarande tillverkares "cages".

Till exempel så ger:
https://prisjakt.nu/produkt.php?e=1151297 (Cougar Evolution)
+ 2st https://www.amazon.com/gp/product/B06X9P4BYL/ (ICY DOCK - FlexCage MB975SP-B R1)

10st externt åtkomliga 3.5" platser utöver de 4 interna...

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa att du går för https://www.45drives.com/products/ riktigt fett finns upp till 60 diskar AV15 är den lägsta med 15 diskar.

Utöver detta att man sedan går på
https://www.inet.se/produkt/4300571/seagate-ironwolf-pro-12tb...

Så får man dessutom gratis recovery på sin data under garantitiden.

Denna kan hitta vad som saknas också så kan de ersättas och återskapas om diskar felar på vilket är en fördel, och RAID lösningar så klart.

Själv sitter man på en AV15 deras support är riktigt nice också från Storinator

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Skulle tipsa att du går för https://www.45drives.com/products/ riktigt fett finns upp till 60 diskar AV15 är den lägsta med 15 diskar.

Utöver detta att man sedan går på
https://www.inet.se/produkt/4300571/seagate-ironwolf-pro-12tb...

Så får man dessutom gratis recovery på sin data under garantitiden.

Denna kan hitta vad som saknas också så kan de ersättas och återskapas om diskar felar på vilket är en fördel, och RAID lösningar så klart.

Själv sitter man på en AV15 deras support är riktigt nice också från Storinator
https://www.youtube.com/watch?v=AS0BS88uA9E

Det är inte alla som har råd med server för 25000kr och hårddiskar för 80000kr haha

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@EatenMoth72: Det billigaste, och även det enklaste, är att köpa en ny hårddisk på 6TB. Det kostar under 2000kr.
Ska du köpa kontrollerkort, större nätagg, chassi och what not till 20st 320GB diskar springer det iväg rätt fort i pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det är inte alla som har råd med server för 25000kr och hårddiskar för 80000kr haha

Du behöver ju inte fylla alla portar i servern med diskar, beror ju helt och hållet på hur mycket utrymme man har.
Servern är helt klart värdig 25.000, och man klarar sig rätt långt man kan så klart sätta in mindre diskar än 12TB också om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du behöver ju inte fylla alla portar i servern med diskar, beror ju helt och hållet på hur mycket utrymme man har.
Servern är helt klart värdig 25.000, och man klarar sig rätt långt man kan så klart sätta in mindre diskar än 12TB också om man känner för det.

personligen hade jag velat kunna köpa liknande chassi som storinator, men utan någon hårdvara (förutom backplane såklart..)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag får väl vara den supertråkiga då. Försök sälj alla diskar till någon bättre behövande. Kanske ett par tior per styck. Spara i någon månad och lägg upp en bevakning på en 6-8TB disk på Prisjakt. Köp en disk där och stoppa in den i din primäradator när priset känns rätt. Ju mer kräsen du är ju längre får du vänta. Du kompromissar inte med elräkningen, prestandan eller trassel om du kör så här.

Vill du i framtiden ta klivet upp till nästa steg så köper du som mig. 9x8TB diskar när det är en fin rea nästa gång. Jag köpte Seagate Ironwolf 8TB på rea för 2100kr per styck av Webbhallen (Och fick ett fjantigt achievement i deras butik). Sedan installerar du alla dessa diskar i en ordentlig NAS och glömmer bort allt med kontrollerkort och bygga eget. Här kommer det inte bli problem med nätdelen överbelastas eller krångel med saker. Det enda problemet är att det är tråkigt och inte lika nördigt. Men tänk på att din egna tid är värd pengar också. Du kan ju alltid sitta och skriva hemsidor eller nåt och få betalt istället.

Gud vad jag känner mig tråkig nu. Sorry

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatenMoth72:

tjenare. funderar på att göra en helt onödig grej bara för att man kan. men hur gör man för att kunna koppla typ 10-20 hårddiskar på ett moderkort? så billigt som möjligt. jag har redan moderkort och allting, men finns det nåt kontrollerkort eller liknande? alla svar uppskattas. jag är total nybörjare på detta så alla tips och länkar uppskattas.

jag tänkte bygga en nas. jag har ca 15st värdelösa datorer och dubbelt så många hårddiskar.

Jag älskar "onödig grej bara för att man kan"

Här är svaret på din fråga

På den tiden när hårdiskarna inte vart så stora

Lycka till!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]