Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Blev inte glad nu när man skulle betala tillbaka, dessutom så har jag betalat till Svenska Kyrkan vilket jag inte skall göra då jag inte är och aldrig har varit medlem (var ej döpt). Att man skall behöva försöka få kontakt och strula osv. Men det är ju ändå några tusenlappar man gärna tagit hand om själv istället.

Beror på om du är född före eller efter 1996.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Skatten ligger väl på runt 32% så snarare 1/4-del. & det går till rätt mycket bättre grejer än kyrkan såsom skola, vård och annat trevligt!

Med arbetsgivareavgift, löneskatt, stalig skatt, nödvärnsskatt och moms får du vara glad om du får behålla 1/4 del av det du tjänar ihop, resten tar staten och ger dig allt det trevliga för. Jag är skeptisk till om jag tycker det är sååå pass trevligt att det är värt 3 av 4 intjänade kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wranzzon:

shit, hur är det möjligt ens en gång?

Aktievinst var så dum att jag sålde allt på ett bräde, skulle ha delat upp det över 2-3år men då ökningen hade varit så stor vågade jag inte ligga kvar längre. Så det är skatt som ska in på en vinst så det är inte ett dugg synd om mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheManSwe:

Tjejen drar 200kr extra varje månad, hon får ändå betala.
Jag brukar normal få tillbaka lite då man har huslån/billån etc, men i år måste jag betala.

Någonting måste ha förändrats.

Ja de är en annan regering nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

20k tillbaka, helt okej att sätta in på sparandet. Visserligen har jag lånat ut dem en stund, men det blir så när jag betalar fast 30% skatt på jobbet.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

20k tillbaka, helt okej att sätta in på sparandet. Visserligen har jag lånat ut dem en stund, men det blir så när jag betalar fast 30% skatt på jobbet.

Hade du inte istället velat ha 1600kr mer i fickan varje månad?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hade du inte istället velat ha 1600kr mer i fickan varje månad?

Nu har jag inte valmöjligheten, men även om jag hade så, nej.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Själv ska jag få tillbaka 13.000. Ca 4.000 av dom är ränteavdrag annars är inga avdrag gjorda. Första året på nytt jobb så tydligen drar de alldeles för mycket skatt...

Blev också påmind om att ordna så ränteavdraget dras direkt.

Skrivet av anon76929:

Alla ni som får pengar till Påsk, är ni arbetslösa, långtidssjukskrivna eller går ni till jobbet? Har ni inga reseavdrag? Fördelar ni inte ränteavdrag om någon i hushållet tjänar mer än 38 000?

Menar du att det är konstigt att så många inte korrigeringar i sin deklaration? Tänk då på att över 90 % (ja, det stämmer) av Sveriges befolkning bor i städer. Lägg därtill att du måste spara två timmar per dag på att ta bilen istället för kollektivt samt att du bara får ersättning för kostnaden över 11.000(?) kr.
Angående ränteavdrag så är det väl många som väljer att betala mindre ränta på en gång istället för att låna ut pengarna till staten. Fördelning av ränteavdraget är väl inte heller så viktigt för de flesta. Antingen lägger man dom i sitt gemensamma konto eller så för man bara över summan som behövs när pengarna trillar in. Enklare och snabbare än att ändra i deklarationen.

Skrivet av Fraggle1988:

Jag betalar 500kr frivilligskatt varje månad just för att få tillbaka. Ser det som ett "årligt sparande"

Man kan också se det som en månatligt utlånande till staten för en löjligt låg ränta. Dessutom utan möjlighet att ta ut pengarna om någon oförutsedd händelse inträffar.

Jag gjorde likadant de första åren jag jobbade men nu inser jag att det är bättre att låta bli. Kräver förstås lite disciplin i sitt sparande.

Skrivet av Nätälskare:

Blev inte glad nu när man skulle betala tillbaka, dessutom så har jag betalat till Svenska Kyrkan vilket jag inte skall göra då jag inte är och aldrig har varit medlem (var ej döpt). Att man skall behöva försöka få kontakt och strula osv. Men det är ju ändå några tusenlappar man gärna tagit hand om själv istället.

Förr fanns det en hemsida som gjorde utgången åt dig. Det var inte helt garanterat att just din kyrka accepterar det tillvägagångssättet men nästintill alla gjorde/gör.

Du får se dina "bortkastade" pengar som välgörenhet. För även om man kan säga det ena och det andra om religion och kyrkan så gör Svenska kyrkan mycket gott i samhället. De tar hand om de fattigaste och sjukaste samt ger en känsla av tillhörighet för andra utsatta grupper. (Och om man bryr sig om sånt så sköter de även om kulturarv

Jag är starkt ateist men det betyder inte att jag är blind för allt det goda svenska kyrkan gör för väldigt många.

Skrivet av trollhattan:

Ja de är en annan regering nu

Hur påverkar det menar du? (Jag inser att jag låter lite dryg men det är inte mening, jag frågar helt enkelt för att jag inte vet).

Om du menar att nuvarande regeringen har tokhöjt skatterna så känner jag mig tveksam. Den genomsnittliga kommunalskatten har på tio år höjts med 0,68 % enligt ekonomifakta.se. Det blir inte många tusenlappar extra för medelsvensson.

Skrivet av frekish:

20k tillbaka, helt okej att sätta in på sparandet. Visserligen har jag lånat ut dem en stund, men det blir så när jag betalar fast 30% skatt på jobbet.

Har du flera miljoner i årslön och bor i någon av de ≈5 kommuner med lägst skatt? Precis som ovan menar jag inte att vara dryg utan jag tycker det bara verkar konstigt att du får så mycket tillbaka på skatten när du betalar 30 % med tanke på att lägsta skatten i Sverige ligger runt 29,2% (för år 2018 men jag antar att det inte är jättestor skillnad från tidigare år).

Skrivet av frekish:

Nu har jag inte valmöjligheten, men även om jag hade så, nej.

Man ska kunna prata med ansvariga på jobbet om hur mycket skatt som ska betalas varje månad.

Skrivet av Mindfighter:

Med arbetsgivareavgift, löneskatt, stalig skatt, nödvärnsskatt och moms får du vara glad om du får behålla 1/4 del av det du tjänar ihop, resten tar staten och ger dig allt det trevliga för. Jag är skeptisk till om jag tycker det är sååå pass trevligt att det är värt 3 av 4 intjänade kronor.

Vad din arbetsgivare betalar är väl egentligen irrelevant? Visst, möjligheten finns att du skulle fått högre lön annars men det är ju långt ifrån garanterat. Då återstår väl bara den "vanliga" skatten samt momsen på 25 % (eller mindre). Så lite drygt hälften av din lön går till välfärd och annat gott. Visst fan är det mycket men jag kan personligen tycka det är smått löjligt att gnälla över den skatt vi har. Jag kan förstå pensionärer och ensamstående föräldrar med lågavlönat jobb, men ni andra?
Det beror kanske iofs på att jag nästan dagligen möter personer som kostar samhället *minst* tiotusentals kronor per dygn, inte helt ovanligt är det över hundra tusen per dygn. Jag betalar gärna för att din mormor ska få ett drägligt liv sista åren eller att din syrra ska få fortsätta leva trots att hon kostar skattebetalarna miljoner varje år. Sen vill jag förstås att du ska ha möjligheten att utbilda dig och att jag själv ska ha fina (nåja...) vägar att köra på till jobbet.

Det är väldigt enkelt att haka upp sig på "onödiga" kostnader som skattepengarna går till (invandringen är ett klassiskt exempel) men om man är så enkelspårig och/eller självisk står det förstås fritt att flytta :).

Permalänk
Medlem

Får betala extra.
Iofs bara 500kr men alltid tråkigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Trunk:

Nej, jag tjänar långt under de pengarna (155 000kr/år), är fulltids student. Det där stämmer dock inte. De flesta betalar tabellskatt, vilket har ett ganska stort spann gällande procentuell beskattning. Ta som exempel:

Lön Skatt %
10001 1465 14,6%
10001 1465 14,6%
20001 4303 21,5%
20001 4303 21,5%
10001 1465 14,6%
10001 1465 14,6%
20001 4303 21,5%
15001 2839 18,9%
10001 1465 14,6%
10001 1465 14,6%
10001 1465 14,6%
10001 1465 14,6%

155012 27468

Lön Skatt %
10001 3000,3 30%
10001 3000,3 30%
20001 6000,3 30%
20001 6000,3 30%
10001 3000,3 30%
10001 3000,3 30%
20001 6000,3 30%
15001 4500,3 30%
10001 3000,3 30%
10001 3000,3 30%
10001 3000,3 30%
10001 3000,3 30%

155012 46503,6

27468 - 46503,6 = 19035,6

(Väldigt dåligt formaterat, men du förstår.) Här har du två olika exempel på samma intjänad peng/år men beskattning antingen genom tabellskatt, eller som jag fast 30%. Vilket resulterar i att jag skulle få tillbaka ca 19k, som exempel.

Sen till din andra kommentar: att prata med ansvariga om skatten är inte samma sak som att det går att påverka. De har som policy att alla "extra" arbetare betalar fast %-sats. Vilket jag personligen inte har något emot.

Felstavning
Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Har inte fått något besked, har digital brevlåda och fick beskedet där förra året :/

Edit, det hade jag visst fått nu. Dock helt utan avisering via mail eller sms som alltid sker. Ska tydligen betala dryga femhundringen...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Må vara dagens dumma fråga:

Jag tjänar en bra bit över gränsen för statlig, medans min fru ligger väl under. Då vi har gemensamt bolån står vi som default nu på 50% var av ränteavdraget. Varför är det fördelaktigt för oss att göra ränteavdrag på min deklaration istället för hennes? Hur stor skillnad gör det i praktiken?

Permalänk
Medlem

@Hymnjaevel:

Om ni bara gör på din deklaration, kommer du under statlig inkomstskatt då? Då kan det helt klart vara värt det. Inte räknat på det, men det borde göra en skillnad iaf.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

@frekish: Nej, jag kommer fortsatt ligger över gränsen. Spelar det då ingen roll vem som gör avdraget, och en fördel kommer först om jag kommer under ~438k ?

Permalänk
Medlem

Tillsammans med frugan blir det 42tkr tillbaka. Gött med en så rejäl slant, men tänker man på hur mycket man betalat i ränta är det inte lika roligt längre.

Permalänk
Medlem

@Hymnjaevel:

Testa att fylla i här, både din och frugans, men olika ränteavdrag för att se skillnaden direkt.

Det kan spela roll ändå, är lite för dåligt insatt, samt svårt att räkna utan mer exakta siffror. Återkom gärna om du räknar via ovan givna länk.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Nu har jag inte valmöjligheten, men även om jag hade så, nej.

Okey! Varför?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Okey! Varför?

För att statistiskt sett över tid, så är det mer lönsamt att investera en större klumpsumma än en mindre summa på månadsbasis. Framförallt ju längre löptiden är.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Själv hade jag lånat ut 83kr till banken över året. Och då man kör arbetsbil hemstationerad så har jag ingenting att snylta på

Permalänk
Medlem

Ouch, betalar tillbaka 11 papp..

Permalänk

@frekish: Grymt, tack!

Permalänk
Medlem

Skulle få tillbaka runt 6000kr

När det står (exklusive ränteavdrag) vad innebär det då exakt?

Är ränteavdragen inräknade eller inte i den summan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

För att statistiskt sett över tid, så är det mer lönsamt att investera en större klumpsumma än en mindre summa på månadsbasis. Framförallt ju längre löptiden är.

Du har nog förstått fel. Det är bättre att sätta in en stor summa idag istället för dela upp den per månad under ett år. Detta betyder inte att det är bättre att sätta in summan om ett år istället för varje månad fram till dess. Ju tidigare ju bättre är det statistiken säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

För att statistiskt sett över tid, så är det mer lönsamt att investera en större klumpsumma än en mindre summa på månadsbasis. Framförallt ju längre löptiden är.

Det där förstod jag inte. Makes no sense? Det är alltid mer lönsamt att investera så snabbt som möjligt, summa är inte relevant.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymnjaevel:

Må vara dagens dumma fråga:

Jag tjänar en bra bit över gränsen för statlig, medans min fru ligger väl under. Då vi har gemensamt bolån står vi som default nu på 50% var av ränteavdraget. Varför är det fördelaktigt för oss att göra ränteavdrag på min deklaration istället för hennes? Hur stor skillnad gör det i praktiken?

Ränteavdraget tittar väl bara på lånets storlek.

Så länge din fru betalar mer skatt än vad hon får dra av på bolåneräntan så borde det inte spela någon roll hur ni delar upp lånet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

För att statistiskt sett över tid, så är det mer lönsamt att investera en större klumpsumma än en mindre summa på månadsbasis. Framförallt ju längre löptiden är.

Låter snarare som som bra strategi vid kortare löptid där du vill pricka en förväntad uppgång med investeringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du har nog förstått fel. Det är bättre att sätta in en stor summa idag istället för dela upp den per månad under ett år. Detta betyder inte att det är bättre att sätta in summan om ett år istället för varje månad fram till dess. Ju tidigare ju bättre är det statistiken säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt, jag som uttryckte mig dåligt. Det stämmer att det är idag som gäller istället för att dela upp det under ett år och precis som du säger att ju förr dess bättre, my bad. Nu har jag inte något val i detta, som det ser ut nu, så jag kommer göra likadant nästa år igen, men min anledning till varför jag gör som jag gör, ändras helt klart. Du som kan då, om min förståelse är rätt om ISK, om vi ponerar att jag kvartal nr 3 lägger in 20k och de andra kvartalen 0kr, istället för att varje kvartal lägga in 5k varje kvartal (här poneras även att innehavet enbart ökar med den summan som sätts in, dvs 0 avkastning för exemplifiering) skulle ge samma slut-innehav, men ett högre kapitalunderlag som resulterar i en högre beskattning?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

@simonw:

Jag tänkte inte hela vägen fram, du har helt korrekt. Skulle vilja säga att jag massuppfitta statistiken, men det är egentligen bara jag som är efterbliven

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

Sommarjobbade förra året och är nu 16 (01a), kommer jag få nån slags skatteåterbäring eller hur fungerar det för mig som icke myndig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Lego Master

Ska få tillbaka runt 3000kr före avdrag för resa till/från arbetet. Lär hamna nånstans runt 10'000 efter det, om jag minns beräkningen från förra året.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield