Firefox och Chrome visar färgvärden tydligt annorlunda?

Permalänk
Medlem

Firefox och Chrome visar färgvärden tydligt annorlunda?

Jag experimenterar lite med Webbläsare, och har noterat att Firefox släpper igenom mycket mer färgvärden än Chrome gör.
Jag undrar om det här bara händer hos mig eller om det är universellt?

Jag använder en skärm med utökat färgomfång. Skärmen kan visa nästan fullt Adobe RGB omfång, men jag själv har skärmen inställd på sRGB läge, eftersom det läget är kompatibelt med så många fler tillämpningar och applikationer.

När jag använder Firefox så ser färgerna på hemsidor närmast opåverkade ut, men om jag besöker samma sida i Chrome så ser färger och kontraster betydligt mer matt och platt ut.

Jag tror inte 'Firefox är bättre än Chrome' i något märkes-främjande avseende. Om min observation är korrekt, så tror jag det är ett avsiktligt val hos Chrome. Om det här stämmer för andra och inte bara mig, så är jag även nyfiken på vad avsikten kan vara.

Stämmer det här jag ser för er med?
I så fall, vad är avsikten? Att Chrome ska följa det mer strikta o kompatibla sRGB mer strikt för enkelhetens skull?

(Har testat med Firefox Quantum v58.0.2 x64, och SRWare Iron v64.0.3350.0 x86)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Jag experimenterar lite med Webbläsare, och har noterat att Firefox släpper igenom mycket mer färgvärden än Chrome gör.
Jag undrar om det här bara händer hos mig eller om det är universellt?

Jag använder en skärm med utökat färgomfång. Skärmen kan visa nästan fullt Adobe RGB omfång, men jag själv har skärmen inställd på sRGB läge, eftersom det läget är kompatibelt med så många fler tillämpningar och applikationer.

När jag använder Firefox så ser färgerna på hemsidor närmast opåverkade ut, men om jag besöker samma sida i Chrome så ser färger och kontraster betydligt mer matt och platt ut.

Jag tror inte 'Firefox är bättre än Chrome' i något märkes-främjande avseende. Om min observation är korrekt, så tror jag det är ett avsiktligt val hos Chrome. Om det här stämmer för andra och inte bara mig, så är jag även nyfiken på vad avsikten kan vara.

Stämmer det här jag ser för er med?
I så fall, vad är avsikten? Att Chrome ska följa det mer strikta o kompatibla sRGB mer strikt för enkelhetens skull?

(Har testat med Firefox Quantum v58.0.2 x64, och SRWare Iron v64.0.3350.0 x86)

Jag förmodar att det är olika nivåer av stöd för färghantering (profiler m.m.) alternativt olika inställningar kring vad som ska hända för omärkta bilder, eller liknande.

Om du har ett särskilt tydligt exempel så kanske det hjälper folk att svara på om de upplever samma sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förmodar att det är olika nivåer av stöd för färghantering (profiler m.m.) alternativt olika inställningar kring vad som ska hända för omärkta bilder, eller liknande.

Skulle det kunna vara, ja. Inte för jag vet hur man hittar såna inställningar i vare sig FF eller Chrome, men ...

Skrivet av evil penguin:

Om du har ett särskilt tydligt exempel så kanske det hjälper folk att svara på om de upplever samma sak.

Det gäller egentligen det mesta man ser via webbläsarna. Här är dagens AF framsida, via FF:

... och via Chrome:

Tittar man på färgrika högkvalitativa videos på youtube är skillnaden ännu tydligare. Eller, den skillnad JAG upplever just nu, ska sägas.

Permalänk
Medlem

Firefox Quantum, Chrome och Edge:

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Firefox Quantum, Chrome och Edge:
https://i.imgur.com/wszBN9A.png

Tycker det syns att Chrome är blekare. Syns främst på dom mörkare färgerna/nyanserna, snubben med trollspöet till höger t.ex. Eller så ser jag med färgade ägon.

Eller om det bara är för mig, vad kan då vara orsaken?
Skumt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dooley: Jag har gått igenom en del av den här problematiken i tester av Macar och deras DCI-P3-kapabla skärmar åt 99.se.

Kort och gott (eller kanske ont): Olika program kommer att tolka bildinformationen och presentera olika versioner av bilden. Lägg upp en tredje webbläsare, diverse olika bildbehandlingsprogram med mera och du får ytterligare varianter på hur en och samma bild kommer att återges.

Utan att ha testat Firefox i just Windows så är effekten att den antagligen inte tar hänsyn till vare sig bilders färg/icc-profiler eller din skärms färgåtergivning. Det vill säga att den tar bildens rådata och disponerar ut den oförändrad. Eftersom din skärm har en större AdobeRGB-färgrymd kommer det som följd expandera alla färger. Tydligt på rött och grönt, Röd primär är tillexempel mycket ljusstarkare i AdobeRGB jämfört med Rec.709/sRGB.

Andra program kan ta hänsyn till icc-profiler, både de som finns i bilder och de som är angivna i Windows som aktivt färgåtergivning. Vet programvaran att din skärm följer en viss färgprofil kan den beräkna/simulera rätt färger. Till exempel genom att bilderna har en sRGB-profil och förutsätta att alla bilder utan profil ska återges enligt sRGB. Då simuleras en sRGB-bild inuti AdobeRGB-färgrymden genom att RGB-värdena i bilden räknas om.

Olika program kan fungera på detta sätt. Fast de använder till i slutändan olika färgomvandlingslösningar och algoritmer vilket i sin tur ger olika resultat på samma skärm. Samma bild återges då med olika RGB-värden baserat på just detta. Och i fallet med Firefox är det antagligen så att den struntar helt i färgomvandling och kör ut bildens RGB-data som det är.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att i Firefox gå till about:config och ändra värdet på gfx.color_management.mode från 2 till 1. Det slår på färghantering för alla bilder, istället för att bara göra det för bilder med en färgprofil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dooley: Jag har gått igenom en del av den här problematiken i tester av Macar och deras DCI-P3-kapabla skärmar åt 99.se.

Kort och gott (eller kanske ont): Olika program kommer att tolka bildinformationen och presentera olika versioner av bilden. Lägg upp en tredje webbläsare, diverse olika bildbehandlingsprogram med mera och du får ytterligare varianter på hur en och samma bild kommer att återges.

Utan att ha testat Firefox i just Windows så är effekten att den antagligen inte tar hänsyn till vare sig bilders färg/icc-profiler eller din skärms färgåtergivning. Det vill säga att den tar bildens rådata och disponerar ut den oförändrad. Eftersom din skärm har en större AdobeRGB-färgrymd kommer det som följd expandera alla färger. Tydligt på rött och grönt, Röd primär är tillexempel mycket ljusstarkare i AdobeRGB jämfört med Rec.709/sRGB.

Andra program kan ta hänsyn till icc-profiler, både de som finns i bilder och de som är angivna i Windows som aktivt färgåtergivning. Vet programvaran att din skärm följer en viss färgprofil kan den beräkna/simulera rätt färger. Till exempel genom att bilderna har en sRGB-profil och förutsätta att alla bilder utan profil ska återges enligt sRGB. Då simuleras en sRGB-bild inuti AdobeRGB-färgrymden genom att RGB-värdena i bilden räknas om.

Olika program kan fungera på detta sätt. Fast de använder till i slutändan olika färgomvandlingslösningar och algoritmer vilket i sin tur ger olika resultat på samma skärm. Samma bild återges då med olika RGB-värden baserat på just detta. Och i fallet med Firefox är det antagligen så att den struntar helt i färgomvandling och kör ut bildens RGB-data som det är.

Tack för tips och förklaring, Thomas.
Jag känner till en del av det du beskriver om skillnaderna (och felen) mellan sRGB och bredare omfång i profiler och skärmar. Och jag får absolut den känslan du beskriver, med färgöverslag på just rött och en del på grönt. Det är samma 'färgförstärkning' jag upplever när man slår om skärmen från sRGB till AdobeRGB läge.
Det var den känslan, som orsakade den här tråden: Är det FF som är rätt och Chrome som är fel? eller är det FF som är "för rå" och Chrome som faktiskt ser till att följa sRGB? Eller har jag bara råkat få ett lokalt fuckup i min maskin?

Eftersom så många standards och olika funktionaliteter finns så känns det som man inte kan lita på nåt enda program ELLER skärm numera. Hatar det ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan testa att i Firefox gå till about:config och ändra värdet på gfx.color_management.mode från 2 till 1. Det slår på färghantering för alla bilder, istället för att bara göra det för bilder med en färgprofil.

Tackar för tips. Det var ny och spännande info för mig. Ska testas direkt. (EDIT: Se 2 inlägg ner för resultatet)
En fråga apropå: När jag sökte i about:config efter "gfx.color_management.mode", så hittade jag även parametern "gfx.color_management.enablev4" (står på "false"). Har den parametern nåt gemensamt att göra med färghanteringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

En fråga apropå: När jag sökte i about:config efter "gfx.color_management.mode", så hittade jag även parametern "gfx.color_management.enablev4" (står på "false"). Har den parametern nåt gemensamt att göra med färghanteringen?

Den slår på stöd för ICC v4 profiler, så om du använder just ICC v4 så bör du så klart sätta den till true. Men jag vet inte varför den är avslagen som standard, om det finns någon nackdel att ha det på om man inte använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den slår på stöd för ICC v4 profiler, så om du använder just ICC v4 så bör du så klart sätta den till true. Men jag vet inte varför den är avslagen som standard, om det finns någon nackdel att ha det på om man inte använder det.

Aha. Nja just nu använder jag ingen ICC profil,. Eller ja, jag kör med vad än Win10 lägger in som standard. Men det kan ju vara bra att veta, för framtida experimentering.

När jag ändrade gfx.color_management.mode från 2 till 1 så ser det ut som Firefox beskär färgerna enligt sRGB standard. Nu ser det likadant ut (i princip) i Chrome som i Firefox. Firefox är aaaaaaningen mörkare, men det måste man titta jäkla noga för att se, så det är skitsamma för mig.

Skillnaden nu, är att Chrome verkar se till att video visas enligt sRGB också, medan Firefox ser ut att bara tillämpa det för bilder. Video verkar Firefox släppa igenom obalanserad(?)

Det är i alla fall en tydlig skillnad i mängd färg/kontrast på videos, mellan Firefox ...

... och Chrome:

(kom ihåg att bilderna, och skillnaden mellan dom, ser kanske annorlunda för dig, beroende på webbläsare)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dooley:

(kom ihåg att bilderna, och skillnaden mellan dom, ser kanske annorlunda för dig, beroende på webbläsare)

Och inte minst, det faktiska färgomfånget hos skärmen det sedan betraktas på.

Dilemmat med att försöka fotografera färgerna från en skärm med en stor färgrymd, förpacka det som RGB-data och sedan försöka reproducera detta på en skärm med en mindre och ofta godtycklig färgrymd.

Blir lite "Hör du på den här mp3:n hur maffigt mina nya högtalare låter?" Jag försöker, men lägger alltid till brasklappar som "simulerad skillnad etc".

Får väldigt ofta förklara det här när det kommer kommentarer, såväl i forum som i AFK, i stil med "Jag såg klipp på Youtube att TV:n XYZ789 hade bättre färger än TV:n ABC123".

(Och ingen kritik mot dig på något sätt, bara skönt att kunna diskutera ämnet)

Permalänk
Medlem

På min dator visar Chrome och Firefox färgerna likadant (alltså dina bilder ser olika ut men på min egen dator ser det lika ut när jag jämnför sida vid sida de olika webläsarna). Använder inga custom färgprofiler eller drivrutins saturation boost eller sånt dock. Kunde anta att de hanterar sånt på lite olika sätt att den ena kanske tar hänsyn till det, den andra inte eller vad det nu är. För övrigt blev Firefox mycket mera najs efter den stora uppdateringen, känner mig hemma i båda webläsarna nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Det ska bli den effekten - minimal skillnad - om din skärm följer sRGB/Rec.709-standard. Detta är ett dilemma som drabbar främst skärmar med stor färgrymd. Ett och samma RGB-värde i en bildfil kommer att portioneras ut olika i fråga om det synbara ljuset.

Om det då inte finns ett system som beräknar fram nya RGB-värden baserat på hur skärmens fysiska ljus faktiskt ser ut. Vilket det finns. Men inte alla program använder det. Och de som gör det räknar lite olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och inte minst, det faktiska färgomfånget hos skärmen det sedan betraktas på.

Dilemmat med att försöka fotografera färgerna från en skärm med en stor färgrymd, förpacka det som RGB-data och sedan försöka reproducera detta på en skärm med en mindre och ofta godtycklig färgrymd.

Blir lite "Hör du på den här mp3:n hur maffigt mina nya högtalare låter?" Jag försöker, men lägger alltid till brasklappar som "simulerad skillnad etc".

Får väldigt ofta förklara det här när det kommer kommentarer, såväl i forum som i AFK, i stil med "Jag såg klipp på Youtube att TV:n XYZ789 hade bättre färger än TV:n ABC123".

Ja, men ... gah, det är ju inte utan anledning att användarna blir så pucko. Det finns ju ingen ordning att förhålla sig till, och då blir det bara hemkörda teorier och metoder på alla möjliga håll!

Finns det inte moderna skärmar som är låsta till sRGB, vafasen? Låst till AdobeRGB eller ProPhoto etc. Eller åtminstone låst till det läge man ställer in dom till? Vem behöver något annat, om det bara är bruksanvändning som gäller? Vem har behov av färgjusteringsreglage på skärmen då, liksom?

Ska man köra grafik i bredare omfång, AdobeRGB t.ex. då måste ju ursprungsgrafiken vara genererad med det omfånget från första början i vilket fall. Ett foto måste vara taget med det omfånget t.ex. och datorgrafik måste vara genererad med den referensskalan. Annars ser det ju helt off ut. Och det är sjukt lite grafik som är anpassad på det sättet.

Min skärm har både sRGB-läge och AdobeRGB-läge. Men sRGB-läget överensstämmer bara 'ungefärligt' med sRGB, och skärmen når inte riktigt hela vägen upp till AdobeRGB specifikation, men ändå finns här ett AdobeRGB läge! Wtf liksom.

Och när man kör sRGB-läge så är det - som nämnts ovan - inte alls nån garanti för att färgerna håller sig inom sRGB gamut i vilket fall. Rätt vad det är så är det nån jäkla applikation eller nåt som är udda (se Firefox ovan) och då sticker färgschemat iväg utanför sRGB, fastän skärmjäkeln är inställd i sRGB läge. Hur fasen ska man få nån ordning på det här. Det ser faktiskt inte ens ut som Windows desktop visas i sRGB läge när skärmen är inställd på i det läget.

Permalänk
Medlem

Du beskriver vardagshuvudvärken för oss som jobbar med foto och film. Få program är Color Managed idag. Till och med Windows är inte det och det är en jävla huvudvärk om man vill lägga ut en bakgrundsbild med en stor färgrymd. Den blir helt förvrängd, precis som föregående talare nämnt.

https://photographylife.com/is-your-browser-color-managed

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Du beskriver vardagshuvudvärken för oss som jobbar med foto och film. Få program är Color Managed idag. Till och med Windows är inte det och det är en jävla huvudvärk om man vill lägga ut en bakgrundsbild med en stor färgrymd. Den blir helt förvrängd, precis som föregående talare nämnt.

https://photographylife.com/is-your-browser-color-managed

Och datorer som ska göra allt så mycket bättre och effektivare.

Det är riktigt ironiskt. I artikeln du länkar står det: "Surprisingly, many of the most popular browsers such as Internet Explorer, Google Chrome and Opera simply ignore color profiles embedded into pictures. Therefore, for ultimate photo-viewing experience, you should always try to use a color-managed browser. The best and the most popular color-managed browser is Mozilla Firefox."

Det är ju raka motsatsen till vad jag upptäckt och visar här i tråden!
Ingenting stämmer. Haha. Kaos på Laos!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dooley: Välkommen!

För ett par år sedan körde Chrome över alla former av profiler. Safari använde profilen. Men inte ens Apples egna Förhandsvisningsprogram använde exakt samma färgmotor och gav ett annat resultat. Så ett tredje resultat i Photoshop.

Permalänk
Medlem

Har samma 'problem' på en HP LP3065 från 2008. Hur kan detta vara? Egentligen klagar jag inte, föredrar Firefox men efter ett par timmar är det riktigt skönt att byta till Chrome och nästan vila ögonen lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MsSmith:

Har samma 'problem' på en HP LP3065 från 2008. Hur kan detta vara?

LP3065 verkar vara en modell byggd för att återge en större färgrymd än standard (sRGB/Rec.709) och då kommer alltså en och samma bildinnehåll (samma RGB-data) alstra ljus som ger starkare färger än det är tänkt.

Lösningen är att ge färghanteringssystemet i datorn information i form av en färgprofil som beskriver skärmens fysiska ljusegenskaper och då kan beräkna om RGB-data så att det inte länge för starkt ljus. Samt att programmen då använder den informationen vilket verkar vara si och så med Firefox.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag förstår, tack ☺