Svart skärm efter windowslogo (GTX1060)

Permalänk
Medlem

Svart skärm efter windowslogo (GTX1060)

Hej!
Jag håller på att slita mitt hår!

Jag uppdaterade mitt gtx760 till ett gtx1060. (https://www.inet.se/produkt/5402819/asus-geforce-gtx-1060-6gb...)

Avinstallerade alla gafikdrivrutiner innan jag satte i nya kortet. Och installerade nya drivrutiner via Nvidia Geforce Experience.
När jag startar datorn så kommer jag till loggan för win10 (blåa windows-flaggan). När datorn sedan ska in på skrivbordet så får jag bara en svart skärm. Jag försöker ansluta via DVI-D. Kopplar jag direkt till den integrerade DVI porten så får jag bild.
HDMI-kontakterna fungerar fint. Bar ner datorn till TV en trappa ner och kopplade in dessa.

Om jag avinstallerar drivrutinerna på nytt och kopplar in via DVI till grafikkortet, då får jag en lågupplöst 800x600 bild som jag kan använda, men så fort jag uppdaterar drivrutinerna så får jag svart skärm igen.
Hade jag haft en skärm som körde via HDMI så hade jag inte tänkt så mycket mer på det, men det har jag tyvärr inte.
När skärmen är svart så verkar den ändå få signal. Det är inte "No signal, check cable" meddelande och enligt skärmen tar den emot något på en upplösning av 1024*768 (får uppen liten inforad när jag öppnar skärmens meny)
Skärmen är visserligen "äldre" och egentligen en "kontorsskärm" och är nästa inköp, när jag får ihop pengar.

Övriga specc:
ASUS Prime z370-P
Intel i5 8600K (Coffee Lake)
Corsair 16gb RAM 3000Mhz
Bequiet 600w PSU
Skärm DELL E1123

Saker jag provat:
Uppdaterat BIOS på moderkortet
Provat senaste drivrutinen
Provat drivrutinen som följde med på CD

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Medlem

Så det fungerar när du har skärmen kopplad till den integrerade DVI porten ,

Kan det vara så att din dator tror att du har 2 skärmar inkopplade , med den integrerade porten som huvudskärm och att din skärm är svart för att du inte har loggat in än?

Du kan ju alltid prova att koppla in en TV och skärmen samtidigt , den ena i integrerade och den andra i GPU'n.

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Så det fungerar när du har skärmen kopplad till den integrerade DVI porten ,

Kan det vara så att din dator tror att du har 2 skärmar inkopplade , med den integrerade porten som huvudskärm och att din skärm är svart för att du inte har loggat in än?

Du kan ju alltid prova att koppla in en TV och skärmen samtidigt , den ena i integrerade och den andra i GPU'n.

/H

God tanke, men jag har inställt så jag loggar in automatiskt in till skrivbordet utan att behöva klicka "logga in". Skulle iofs kunna prova koppla in tv+skärm så fort jag kommer hem!

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Medlem

@Marklar: Ah ok , jag har nämligen lösenord för login, min sekundära skärm startar fortare än min primära , så varje gång jag startar datorn är den "svart" medans min primära startar upp.

Men prova, vem vet, kanske är ett enkelt problem , annars får vi komma på någonting annat.

EDIT: Har du testat att föra muspekaren fram och tillbaka för att se om den dyker upp på den "svarta" bilden?

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

@Marklar: Ah ok , jag har nämligen lösenord för login, min sekundära skärm startar fortare än min primära , så varje gång jag startar datorn är den "svart" medans min primära startar upp.

Men prova, vem vet, kanske är ett enkelt problem , annars får vi komma på någonting annat.

EDIT: Har du testat att föra muspekaren fram och tillbaka för att se om den dyker upp på den "svarta" bilden?

/H

Japp, testat att röra på musen också. Datorn ger ifrån sig samma ljud som vanligt när jag loggar in bara det att skärmen är svart.

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Medlem

@Marklar: Ja du , du får nog testa att koppla in 2 skärmar samtidigt , eller så kanske någon annan här har ett klockrent svar.

Det känns ju ändå mjukvarurelaterat då du får upp Windows loggan vid start , som sen försvinner och ger en svart skärm...

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

prova kör Windowsknapp+p sen pil höger tryck enter.
Tror det är pil upp/ner på win10 istället för vänster/höger som det är på win7. Kan inte kolla det nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

prova kör Windowsknapp+p sen pil höger tryck enter.
Tror det är pil upp/ner på win10 istället för vänster/höger som det är på win7. Kan inte kolla det nu.

Helt rätt, upp / ner på W10

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Helt rätt, upp / ner på W10

/H

Hej!
Ursäkta att jag blev lite inaktiv igår. Det dök upp lite annat
Det fungerar tyvärr inte för att lösa mitt problem med svart skärm i detta fall, men en bra ny funktion som jag inte visste om sedan tidigare!

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Medlem

Provat mig fram lite till,

Om jag ansluter HDMI-skärm (tv:n) till grafikkortet och DVI till integrerade så får jag två skärmar. Kopplar jag in DVI även den i grafikkortet så hittas inte skärmen. Jag ser inte heller någon bild på DVI-skärmen under uppstart (BIOS + winload). Dessa två, BIOS och WINLOAD ser jag dock på DVI-skärmen om BARA den är inkopplad på grafikkortet.

Kan det vara fel på DVI-kontakten på kortet? Fast då borde jag väl inte ha bild när jag avinstallerar grafikdrivrutinen, vilket jag har.

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"