Permalänk
Medlem
Skrivet av Apan:

Jag körde tidigare med en separat kvarn, men insåg att det bara blir för finkaffet på helgen att man orkar dra fram den, pilla i rätt mängd bönor, hälla det malda kaffet i filter och rensa kvarnen. För många steg en stressig vardagsmorgon.
Skaffade en sån du länkar till för att man ju förtjänar nymalet kaffe varje gång, inte bara när man orkar/har tid. Så mycket smidigare, lite initialt intrimmningsjobb för att hitta rätt grovhet och mängd för kaffesorten man använder, sedan är det bara att sätta i ett nytt filter, fylla på vatten, välja antal koppar efter vattenmängden man hällde i och trycka igång den. Ett par minuter senare har man en färdig kanna med nymalet, nybryggt kaffe.
Men återigen så är det aldeles för mycket jobb en stressig vardagsmorgon...
Så då fyller man på vatten kvällen innan och programmerar den till att starta vid samma tid som man har ställt sin väckarklocka, då vaknar man till kvarnens brummande och kan hälla upp kaffet direkt när man dushat, klätt på sig eller vad nu folk gör när dom vaknat.

Så ja, jag rekommenderar den starkt

Nu har jag haft separat kvarn i 10 år och klockar in <2 min inkl tvätta kanna+filterhållare så länge det inte är slut på bönor i kvarnen. Sen tar det 2 min för kaffet att bli klart och då tänker jag inte stå i duschen.
Men jag fattar poängen. Skulle man bli avbruten mitt i processen så är dagen körd. Säkrast att ha förberett kvällen innan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apan:

Jag körde tidigare med en separat kvarn, men insåg att det bara blir för finkaffet på helgen att man orkar dra fram den, pilla i rätt mängd bönor, hälla det malda kaffet i filter och rensa kvarnen. För många steg en stressig vardagsmorgon.
Skaffade en sån du länkar till för att man ju förtjänar nymalet kaffe varje gång, inte bara när man orkar/har tid. Så mycket smidigare, lite initialt intrimmningsjobb för att hitta rätt grovhet och mängd för kaffesorten man använder, sedan är det bara att sätta i ett nytt filter, fylla på vatten, välja antal koppar efter vattenmängden man hällde i och trycka igång den. Ett par minuter senare har man en färdig kanna med nymalet, nybryggt kaffe.
Men återigen så är det aldeles för mycket jobb en stressig vardagsmorgon...
Så då fyller man på vatten kvällen innan och programmerar den till att starta vid samma tid som man har ställt sin väckarklocka, då vaknar man till kvarnens brummande och kan hälla upp kaffet direkt när man dushat, klätt på sig eller vad nu folk gör när dom vaknat.

Så ja, jag rekommenderar den starkt

Fan vad grymt. Det jag vill ha är en maskin mindre på diskbänken utan att tumma på kvaliteten på kaffet.
Kanske blir något åt det hållet i mellandagarna

Permalänk
Medlem

Småstadsliv - Shop

Inte testat, men värt att nämnas

Permalänk
Medlem

Skulle precis dra iväg en beställning bara för att testa, mindre roligt dock att frakten kostar mer än kaffet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RVX:

Nu bad ni om det, den bästa och i tråden mest relevanta videon:
https://m.youtube.com/watch?v=cJcu5EdgRmY

Skickades från m.sweclockers.com

Asså Jonas hår.. Wow @JonasT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag provade att rosta hemma, både i ugn och i rostare (Gene Café CBR-101) men fick aldrig fram gott kaffe.

Nja, Gene rostaren har potential.

Jag håller inte alls med om att kaffet skulle vara bättre i affären. Däremot är det inte helt lätt att rosta kaffe då man måste vara vaken själv och ha sina sinnen inblandade, ögon, näsa och öron. Går man inte in helhjärtat och gör det i blindo så är det lätt att misslyckas, alternativt om inte någon berättar exakt vilken rostningsprofil man skall köra för varje kaffesort. Det finns inget exakt sätt som håller för alla bönor, alla beter sig olika.

Skillnaden medan ugn och en rostare som t.ex. en rostare ger är konsistens och kontroll.

Först och främst bör man kika lite på bönans olika faser:

Kaffebönorna beter sig olika och kan givetvis rostas på olika sätt. Gäller ju att hitta en process för varje typ.

En generell utgångspunkt med just denna maskin för mörkrost arabica är typ:

Vid kallstart, förvärm maskinen genom att dra upp den till 150C och sedan låt det svalna mot 70-80C. Det skall helst vara där vid 65-70C innan du drar igång igen.

Sätt in bönorna, (max 200g eller till sträcket). Du vill rikta upp temperaturen mot 250C eller 240C.

Beroende på böntyp när det börjar närma sig 230C så var vaken, låt fortfarande temperaturen stiga tills bönorna krackerar (first crack), som du kan höra att de knaprar om du sitter nära. När den fasen är över ta ner temperaturen till 230-235C.

Nu vill du hålla koll på texturen på bönan, yttre skalet går från en gropig/torkad druva till en mer jämn "svullen" textur. Vid mörkrost kan du även lukta dig till att den bitande mellanrost lukten är borta.

Har du för hög värme så forceras oljan ut för snabbt, och det är det första som börjar brinna, och bönorna blir ojämna i färgen om detta sker tidigt. Givetvis påverkar det även smaken negativt, = släng och börja om.

När du tycker det både ytan ser bra ut och luktar bra, så är trycket att det skall svalna snabbt, dvs öppna även upp plastskyddet.
Rostar du fler gånger i ett svep är maskinen nu varm kan köras direkt. När den kommer ner i 65-70C.

Glöm inte heller att underhålla maskinen, rengöring är viktigt. Både att resterna från chaff behållaren är tom, och att luftfiltret är rent.
Man bör även diska bönbehållaren ibland, då den blir oljig och det påverkar även smaken. På sikt är det även bra att ta loss chaff-behållaren och kika i maskinens mun att det inte blivit kvarbildningar, då oljan tenderar att klumpa ihop sig och kan börja brinna.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man vågar nämna det i den här tråden men har på sistone fastnat lite för det här med kallbryggt kaffe som t.ex.

https://skitgott.se/recept/sa-gor-du-kallbryggt-kaffe/

Är det någon som provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Vet inte om man vågar nämna det i den här tråden men har på sistone fastnat lite för det här med kallbryggt kaffe som t.ex.

https://skitgott.se/recept/sa-gor-du-kallbryggt-kaffe/

Är det någon som provat?

Ja, det är ruggigt gott när det är varmt ute och kaffesuget sätter in. Det blir inte alls så beskt som när man använder varmt vatten och låter det stå för länge (tex i en pressokanna). Det blir inte heller vattnigt som när man häller varmt kaffe över is.

Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

"det är ändå påtåren man vill åt"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Kokkaffe över eld.

Den bästa sortens kaffe!

Hemma brukar det bli bönor från Arvid Nordquist som mals innan bryggning

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Som snabbkaffedrickare gillar jag Gevalia Colombia. När det kommer till kaffebutiker så tycker jag Espresso House är bäst.

Ingen mjölk, grädde eller socker, tack.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen kaffeälskare men ger mig in i debatten ändå.
Vilket kaffe som är bäst beror på vilket vatten det bryggs med, vilket är orsaken att vi ofta vill ha olika kaffe beroende på var vi bor.
Vattnet har en jättestor betydelse för slutresultatet och vilken rostning och malning beror på böna samt vatten.

Undrar varför denna tråden väcktes till liv på förstasidan?

Permalänk
Medlem

Sorterna som roterar hemma nu är (hela bönor + ekologiskt)

Zoegas Hazienda
Arvid Nordquist Amigas
Arvid Nordquist Eco
Arvid Nordquist Reco

Har alltid kylskåpskallt vatten som filtrerats i en Brita-kanna (kolfilter)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så då stämmer det inte att Zoegas smakar bäst med det skånska vattnet? Du bor ju norrut.

Vill poängtera att sedan Malmö trakten satta in avhärdare i sitt vatten, så har verkligen smaken på kaffet också ändrats. Som @Igelkott är inne på så kan liten ändring i vattnet förändra hela smaken.

En annan sak många inte tänker på också är, hur du dricker det. Om du har mjölk eller inte.. och om det är Arla eller Skånemejerier, eller ful-mjölk. Finns mao otroligt många saker som påverkar hur slutsmaken blir.

Skånerost verkar dock vara en väl balanserad blandning som verkligen fungerar för många, i många situationer. Precis som du själv sa, du märkte inte det förrän du skulle skifta tillbaka. Så det är väl egentligen små skillnader.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Mollbergs Blandning från Zoegas

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Arvid Nordqvists - Gran dia

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag drack Gevalia Mellanrost ganska länge men testade nyligen Zoegas Skånerost. Först tyckte jag att Gevalia smakade bättre men efter att ha avverkat ett paket och därefter köpt Gevalia igen så insåg jag vid första Gevalia koppen att Zoegas Skånerost var godare.

Vilket kaffe anser ni godast?

Zoegas Mollbergs blandning passar mina smaklökar perfekt. Skånerost är inte dum den heller fast aningen besk eftersmak och lite för tunn i mitt tycke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snubb1:

Undrar varför denna tråden väcktes till liv på förstasidan?

För att vi gillar nörderi i allmänhet och särskilt sådant nörderi som går att kombinera med datorn. Bredvid tangentbordet då. Inte inuti.

Permalänk
Medlem

Enkelt!
Finkaffe är godast.

Finkaffe är det man själv brygger där hemma till skillnad på fulkaffe man får på jobbet i automaten

Permalänk
Medlem

När jag drack kaffe (gör ej nu) så var Maxwell House favoriten.
Kokkaffe som mormor gjorde på spisen uppe i Boden var ju speciellt också

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
ASUS Nordic

Nespresso Rosabaya de Colombia är en favorit, inte direkt det mest kostnadseffektiva men smidigt och alltid gott

Permalänk
Medlem

Köpte en automatisk kaffemaskin för ett tag sedan, provar ut lite olika sorter hos Johan & Nyström.
Sämsta köp jag gjort efter en riktigt bra säng. Allt annat är skit numera

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att vi gillar nörderi i allmänhet och särskilt sådant nörderi som går att kombinera med datorn. Bredvid tangentbordet då. Inte inuti.

Lite som gamle emacs och om den kan brygga kaffe, vilket senare blev möjligt med coffee mode.
https://www.emacswiki.org/emacs/CoffeeMode

Permalänk
Inaktiv

Har någon sån där överjävlig reflux så att jag typ mår illa av kaffe. Har börjat dricka Gevalia Koffeinfritt som faktiskt hjälper och smakar lika gott som vanligt kaffe. Kanske är placebo, but it works.

Permalänk
Medlem

Irish. 'nuff said.

Permalänk
Medlem

Zoega Blue Java sedan många år.

Permalänk
Medlem

Löfbergs Lila Eko mellankrost är vad jag brukar köra på. Tycker det är prima.

Farsgubben min brukar köpa Zoegas hela bönor och mala själv. Det blir ännu godare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Gevalia Ebony. Enough said.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Lavazza qualita Oro. Gudomligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB