Permalänk
Medlem

Två nätverk problem med uppkoppling

Hej läste nyss tråden om två nätverk och en kabel. Jag har själv ett liknande problem.

Sitter på en 100/100 från banhof som har 5 publika ip och av olika anledningar kör jag idag två nätverk hemma. Dock så strular det och jag tappar uppkoppling ibland och är allmänt segt ibland.
Jag har idag kopplat på detta sätt.

Fiber in. Nätverkskabel till switch(dlink 5*1000) från switch till två routrar som hanterar varsitt nätverk.

Har nu under lång tid ringt banhof och pratat med dom om mina problem och dom hittar inget, men sist föreslog dom att jag skulle köra pingplotter.
Sagt och gjort laddat hem och kör på mitt huvudnät, det verkar okej förutom att jag har väldigt hög package loss på 1an routern. Då tänker jag att det beror på kabel eller liknande så jag koppla min laptop direkt med sladd till routern och samma fenomen uppkommer efter ett par minuter.

Då tänker jag givetvis är det min Asus som strular men testar att koppla mig mot nästa router och exakt samma sak händer då.

Då kopplar jag mig direkt till switchen som sitter allra först. Och då fungerar det bra. Vad jag kan se.

Så nu till frågorna. Har jag tänkt rätt med min uppkoppling? Kan det vara båda två routrar som strular? Är det switchen som är problemet? Och är det switchen har ni tips på en switch att sätta först?

Tack på förhand och hoppas att mitt problem går att förstå! 😊

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser adresseringen ut på dina 2 lan, har du verkligen unika adresser eller har du samm bakom respektive routers NAT ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser adresseringen ut på dina 2 lan, har du verkligen unika adresser eller har du samm bakom respektive routers NAT ?

Jo dom har olika adresser. Laptopen fick även den en unik adress när jag körde den mot switchen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du måste väl ha en managed switch för att detta skall fungera?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du måste väl ha en managed switch för att detta skall fungera?

// LZ

Okej så kanske det är. Jag har för dålig kunskap uppenbarligen eftersom det strular. Men tips på sån som inte kostar skjortan och är det bara det som är problemet då? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rymmarn:

Jo dom har olika adresser. Laptopen fick även den en unik adress när jag körde den mot switchen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftar på allt på routrarnas lansida och inte att routerana har olika ip på wansidan.
Har du mycket trafik mellan dina lan så kan kanske din koppling göra att det påverkas eftersom allt måste gå genom routrarnas routerdel och inte bara deras switch, du kommer helt klart att öka belastningen på routrarna som du kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftar på allt på routrarnas lansida och inte att routerana har olika ip på wansidan.
Har du mycket trafik mellan dina lan så kan kanske din koppling göra att det påverkas eftersom allt måste gå genom routrarnas routerdel och inte bara deras switch, du kommer helt klart att öka belastningen på routrarna som du kopplat.

Okej sry. Men nej kör samma subnät 192.168.1.1 men har nästan aldrig någonsin någon trafik mellan dom olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rymmarn:

Okej sry. Men nej kör samma subnät 192.168.1.1 men har nästan aldrig någonsin någon trafik mellan dom olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med olika subnät i respektive lan eller se åtminstone till att inget har samma ip om du kör på samma nät, det lär i alla fall inte kunna göra något sämre att eliminera riskerna för feladressering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det jag inte förstår är varför det skulle ha med varandra att göra eftersom båda routrarna är anslutna via wan till switchen men får testa om jag inte får till det...

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: sprang ner på stan och köpte en TP link tl-sg105e innan dom stängde .vad ska jag confa upp om jag vill att det ska fungera perfekt enligt dig? Eller någon annan som kan hjälpa? VLAN? jag har alltså tl-sg105e till en linksys router med ddwrt och till en asus ac87. Banhof ger ut 5 ip så det ska väl inte vara ett problem bara jag förstår vad jag ska confa upp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rymmarn:

@Tea42BBS: sprang ner på stan och köpte en TP link tl-sg105e innan dom stängde .vad ska jag confa upp om jag vill att det ska fungera perfekt enligt dig? Eller någon annan som kan hjälpa? VLAN? jag har alltså tl-sg105e till en linksys router med ddwrt och till en asus ac87. Banhof ger ut 5 ip så det ska väl inte vara ett problem bara jag förstår vad jag ska confa upp

Du kan inte köra vlan i en switch före routrarna då du kan inte ändra på operatörens konf.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I pingplotter, testa att sänka så att det endast skickas en ping var 5e sekund - då borde din packetloss mot första hoppet (din gateway) försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du måste väl ha en managed switch för att detta skall fungera?

// LZ

Varför skulle krävas en managed switch för att hantera tre enheter ("WAN" och två routers på "LAN"-sidan)?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymmarn:

... Dock så strular det och jag tappar uppkoppling ibland och är allmänt segt ibland.
... Sagt och gjort laddat hem och kör på mitt huvudnät, det verkar okej förutom att jag har väldigt hög package loss på 1an routern....

Jag har lite svårt att få grep på vad vi försöker lösa.
Du säger att du tappar uppkopplingen. Men samtidigt säger du att det ser bra ut på pingplotter.

Enligt mig så tappar du inte någon uppkoppling eftersom allt funkar när du mäter med pingplotter.

Permalänk
Medlem

Inte så att du råkat koppla ihop dina routrars lan?

Du behöver ingen managerbar switch innan dina routrar. Det ska fungera så som du kopplat

Skickades från m.sweclockers.com