Permalänk
Medlem

Väggfäste 55tum tv

Hej,

Beställde nyss en
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1522023
Sådan för att kunna få upp tvn på väggen här hemma.

Saken är den att jag aldrig satt upp en tv på väggen förut och har ett gäng frågor.
Kommer fästa den i en träregel bakom gipsvägg. Borra - plugga - skruva som gäller då eller?
Duger de medföljande pluggarna/skruvarna eller borde jag köpa nytt?
Recensionerna på fästet verkade vara övervägande bra, åtminstone på prisjakt, någon här som skulle rekommenderat eTT annat väggfäste? Vridbart är ett måste.

Tack på förhand
Nisse

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kommer fästa den i en träregel bakom gipsvägg. Borra - plugga - skruva som gäller då eller?

Ska du fästa i regel, så bör du borra först ja, annnars finns det risk att regeln spricker.
Pluggar behövs inte vid skruvning i en regel, då man gör hålet 1-2mm mindre än skruven så att den får bra fäste.

Skrivet av NisseG91:

Duger de medföljande pluggarna/skruvarna eller borde jag köpa nytt?

Det är beroende på vilket material de är avsedda för ska du fäste det i en regel behöver du skruvar avsedda för trä (det är lätt att se om de är det, då de har ganska grova gängor), de bör även kunna gå par centimeter i regeln, annars finns det risk att TV'n brakar ner en dag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ska du fästa i regel, så bör du borra först ja, annnars finns det risk att regeln spricker.
Pluggar behövs inte vid skruvning i en regel, då man gör hålet 1-2mm mindre än skruven så att den får bra fäste.
Det är beroende på vilket material de är avsedda för ska du fäste det i en regel behöver du skruvar avsedda för trä (det är lätt att se om de är det, då de har ganska grova gängor), de bör även kunna gå par centimeter i regeln, annars finns det risk att TV'n brakar ner en dag.

Tack för bra svar!

Flyttar till hus för ett par år sedan och kan verkligen ingenting om sånt här.
Hade varit lättare om allt var digitalt istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Om du förborrar (bra att göra vid grova skruvar) så skall borret vara ungefär lika stort som centrum på skruven.
När du förborrar så kan du ju även försöka känna efter om det är enkel eller dubbelgips i väggen, borrar du ca 12 mm innan du träffar på trä så är det enkelgips och ca 24 mm för dubbelgips. Bra att veta så du tar en tillräckligt lång skruv för att få bra fäste i väggen, räkna med att ha en som är lika tjock som gipset + 40-50 mm längre så kommer TVn att sitta som berget skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Förborra i träregel!?? Det låter som overkill. Det är bara ett dra en rejäl träskruv rakt igenom gipsen och in i träregeln. Om du däremot inte träffar en regel så ska du satsa på en plugg av bra kvalité, alt. en mollyplugg. Kolla YouTube för att se hur en Molly fungerar.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

det var inte mycket till yta på den där, du lär ha en perfekt regel.
Plugg går bort, gigantisk gipsexpander möjligtvis om du inte har barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hej,

Beställde nyss en
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1522023
Sådan för att kunna få upp tvn på väggen här hemma.

Saken är den att jag aldrig satt upp en tv på väggen förut och har ett gäng frågor.
Kommer fästa den i en träregel bakom gipsvägg. Borra - plugga - skruva som gäller då eller?
Duger de medföljande pluggarna/skruvarna eller borde jag köpa nytt?
Recensionerna på fästet verkade vara övervägande bra, åtminstone på prisjakt, någon här som skulle rekommenderat eTT annat väggfäste? Vridbart är ett måste.

Tack på förhand
Nisse

Fästet är okej men som dom säger hitta en regel och sätt fast det i men för borra som någon säger behöver du inte göra om du har rätt typ av skruv.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som några sagt, det behövs absolut inte förborras i regeln.

Jag skulle även avråda till att sätta med molly I enbart gips, det fungerar säkert, men det blir 100 gånger bättre om du kan hitta en regel att fästa i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Regel är redan hittat då föregående ägare till huset hade tv på väggen och satt i en regel. Dock är det för få hål för detta fäste.

Tack för alla bra tips, blir en tur till järnhandeln och införskaffa ordentliga skruvar. Tänker inte chansa så att tv ramlar ner och blir ännu plattare.

Känns som att jag har hyfsad koll på läget nu iallafall, är mycket pengar som ska hängas upp, och med tummen mitt i handen så känns det bra att veta, åtminstone på ett ungefär, hur man gör.

Så:
I regeln
Behövs inte förborras
Rejäla träskruv som går in 40-50mm innanför gipset för säkerhets skull

Tack igen för alla snabba och bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!