Permalänk

Köp av ratt

Hej! Jag lirar Xbox och vill uppgradera mig från vanlig Handkontroll till ratt! Står och velar mellan att behålla den Logitech G920 som jag beställde för 1990kr under black friday. Alternativt köra Thrustmaster TMX men med tre pedaler istället. Har även eventuellt kollat på Thrustmaster TX, någon som har provat något av dessa? Vad är er åsikt?

Permalänk

Rekommenderar den väldigt bra kvalitê

Permalänk
Medlem

Sälj ratten du har och köp ingen ny, det blir en väldigt dyr hobby annars

Logitech har brister i sin ratt det finns ingen tvekan om den saken, bara ljudnivån och den stora dead zonen är skäl nog för många att byta. Men man kommer inte undan att det är en väldigt bra ratt, speciellt för det priset.

Thrustmaster TMX är också helt ok om du har tre pedaler (smaksak) men skillnaden är inte stor och enligt mig helt onödigt att slösa pengar på en sådan liten uppdatering.

TX har jag inte testat men har läst en hel del och det ska vara märkbart bättre än G920. Återigen känns det däremot som att det är lite slöseri med pengar för en sådan uppgradering, även om den helt klart är kännbar.

Själv köpte jag en Fanatec CSL Elite med Load cell kit (speciell bromspedal) under black friday förra året (https://www.fanatec.com/eu-en/bundle/product/csl-elite-wheel-...).

Jävlar vilken skillnad det blev från G29:an (samma som G920 men till PS istället för xbox) jag hade innan. Kan inte komma på en enda sak som var bättre med G29:an, bortsett från priset då. Nu kostar samma paket lite drygt 6.000 kr från deras hemsida. Ett bra pris sett till det man får men då gäller det förstås att man verkligen gillar att köra bil och inte att man bara gör det någon gång i månaden.

Märkte en sak med uppgraderingen som kanske är självklar för andra men jag hade då aldrigt tänkt på det:
Det som förhöjde känslan mest var den bättre ratten. Det som gjorde att jag körde snabbare på banan var de bättre pedalerna, främst då bromspedalen.

Men men, med det sagt spelar det ju också roll vilka spel man spelar och hur mycket man spelar dom. Sitter man med mer arkadliknande spel som pCars och Forza kanske det inte är riktigt lika viktigt med val av ratt och pedal som om man kör mer simuleringsspel där man verkligen vill känna när bilen är på gränsen. Men jag vet inte, kanske är det värt det ändå

Skrivet av splukas01:

Rekommenderar den väldigt bra kvalitê

TS skrev om tre rattar så om du vill rekommendera en får du ju också säga vilken du skriver om.

Permalänk
Medlem

Logitech G290 är en ganska ok ratt att börja med. Tyvärr är det som @Trunk skriver att den är väldigt högljud från kugghjulen inuti och att deadzone är stor men det vänjer man sig vid. Thrustmaster rattarna är lite trevligare eftersom att de har remdrift istället för kugghjul, dels blir den tystare och problemet med dead zone försvinner.
Har själv gått igenom en Logitech Momo, en G25 och en G27. Därefter blev det en Fanatec ClubSport V2 som tyvärr gav upp efter 11 månader för det var en riktigt bra ratt. Nu för tiden använder jag en OSW Simucube men där snackar vi en helt annan prislapp.

Men mitt tips är att behåll din Logitech ratt och kör med den, tycker du sen att det är roligt och fortsätter att köra så kan du börja fundera på att byta ut den mot något bättre.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

Logitech G290 är en ganska ok ratt att börja med. Tyvärr är det som @Tdoll skriver att den är väldigt högljud från kugghjulen inuti och att deadzone är stor men det vänjer man sig vid. Thrustmaster rattarna är lite trevligare eftersom att de har remdrift istället för kugghjul, dels blir den tystare och problemet med dead zone försvinner.
Har själv gått igenom en Logitech Momo, en G25 och en G27. Därefter blev det en Fanatec ClubSport V2 som tyvärr gav upp efter 11 månader för det var en riktigt bra ratt. Nu för tiden använder jag en OSW Simucube men där snackar vi en helt annan prislapp.

Men mitt tips är att behåll din Logitech ratt och kör med den, tycker du sen att det är roligt och fortsätter att köra så kan du börja fundera på att byta ut den mot något bättre.

Logitechs Momo Racing Wheel var nog en av de första ordentliga rattarna jag använde. En schyst ratt, men jag gick igenom två stycken, för att force feedbacken gav upp och ratten slutade att räta upp sig. Helt OT, men ett kul minne av den gamla klassikern.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Har kört en hel del nu och är ändå nöjd med mitt val av G920! Spelar främst Dirt 4, pCars 2 och ibland när jag bara vill glida blir det lite forza horizon 3. Däremot @Trunk kan jag inte förstå hur du kallar pCars arcade hehe, tycker det är väldigt bra faktiskt! Kör ju dock på xbox som kanske inte har det bästa utbudet gällande simulatorer.. funderar dock på att köpa Assetto Corsa också! Är det bättre simulatormässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lill3skutt:

Har kört en hel del nu och är ändå nöjd med mitt val av G920! Spelar främst Dirt 4, pCars 2 och ibland när jag bara vill glida blir det lite forza horizon 3. Däremot @Tdoll kan jag inte förstå hur du kallar pCars arcade hehe, tycker det är väldigt bra faktiskt! Kör ju dock på xbox som kanske inte har det bästa utbudet gällande simulatorer.. funderar dock på att köpa Assetto Corsa också! Är det bättre simulatormässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre och bättre, det är lite olika känsla på dom det är det. Jag föredrar Assetto corsa och tycker det är ett av dom trevligare spelen faktiskt. Pcars känns "lätt" att gå in och ha kul, Assetto corsa känns "serious business" när man ska köra, mer på tårna på något vis.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lill3skutt:

Har kört en hel del nu och är ändå nöjd med mitt val av G920! Spelar främst Dirt 4, pCars 2 och ibland när jag bara vill glida blir det lite forza horizon 3. Däremot @Tdoll kan jag inte förstå hur du kallar pCars arcade hehe, tycker det är väldigt bra faktiskt! Kör ju dock på xbox som kanske inte har det bästa utbudet gällande simulatorer.. funderar dock på att köpa Assetto Corsa också! Är det bättre simulatormässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man jämför med t.ex. Gran Turismo och Forza så är pCars absolut mer likt en simulation men när man börjar testa andra spel märker man snart skillnaden. AC anses av nästan alla vara mer likt verkligheten än pCars men det är fortfarande ett steg till t.ex. iRacing. Men när det kommer till konsol så finns det som du säger inte så mycket att välja mellan, är det "riktiga" simuleringar man vill spela så är det PC som gäller. Men man kommer väldigt långt och man har väldigt roligt med AC om du frågar mig

Det som pCars gör riktigt bra är balansen mellan realism och att enkelt kunna sätta sig ner någon gång då och då och köra ett par varv. Dessutom är det riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Har kört sönder två g920 på lika många dagar, och fått gå tillbaka till g25. I mina ögon finns inget idag som är värt priset.

jag är seriös när jag säger att jag har två nya g920 rattar med pedaler som inte går att använda och är tvingad att fortsätta köra med gamla g25.

Permalänk
Medlem

Samma batch? Har du testat öppna pedalhusen för att se vad som är fel. De är lättmekade. Låter generellt som du haft maximal otur.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om man får vara så ful...
Om den samlade hjärntrusten här skulle rekommendera en ratt för bruk till både PC och PS3, vilken ratt skulle ni rekommendera då?

Med pedalställ, självklart.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

G29 är riktigt fint annars med växelspak.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte är en sådan polaren har. Har i så fall provspelat den lite med PS3, och Grand Turismo, och var inte helt såld. Jag tror att det största problemet var att paddlarna satt på ratten, i stället för att, som de ska, sitta på basen, så att upp alltid är på högre, ner är på vänster, sida.

Trhustmaster T500 RS, har tydligen paddlarna på basen, så som (jag tycker) att det ska vara. Men för 5K är det inte intressant. Jag får fundera vidare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Undrar om det inte är en sådan polaren har. Har i så fall provspelat den lite med PS3, och Grand Turismo, och var inte helt såld. Jag tror att det största problemet var att paddlarna satt på ratten, i stället för att, som de ska, sitta på basen, så att upp alltid är på högre, ner är på vänster, sida.

Trhustmaster T500 RS, har tydligen paddlarna på basen, så som (jag tycker) att det ska vara. Men för 5K är det inte intressant. Jag får fundera vidare.

Jag har aldrig sett det som ett problem, men jag har i och för sig inget att jämföra med. De enda tillfällena jag kan komma på när man vrider ratten så pass mycket att växelpadden kommer på "fel" sida är i hårnålskurvor men oftast så växlar du ju ner innan kurvan blir så skarp samt att du inte växlar upp förrän kurvan börja flacka ut.

Permalänk
Medlem

Min enda kontakt med ratt i spel, i modern tid är den som nämndes tidigare, hos polaren, och jag tycker att G29'an ser ut som hans ratt / pedal ställ. I Gran Turismo fann jag mig konstant klicka på fel padel för att växla, antagligen mycket för att i bilen har jag fasta paddlar, inte på ratten. Och det var i nästan var kurva, när man passerat apex, och börjar accelerera med bibehållet rattutslag, så man hamnar snyggt vid ytterkanten på andra sidan.
Det är säkert åtminstone delvis en ren vanesak, men det känns fel, och hela vitsen med ratt är ju att göra det mer "rätt". Att behöva slita blicken från vad man håller på med för att titta på ratten och orientera sig var... skit.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samma batch? Har du testat öppna pedalhusen för att se vad som är fel. De är lättmekade. Låter generellt som du haft maximal otur.

Jag har extremt lite intresse av at öppna och skruva i en ny produkt, speciellt när det andra exemplaret gick samma väg lika fort. Jag har psvr till pc, det var tillräckligt med jobb. Det finns gränser för hur många custom made grejer man orkar med liksom, speciellt när min g25 bara fungerar.

G920 har vad jag lärt mer än ett par problem, dels kuggarna på motorerna blir slappa och racklar, detta gick fort.
Och det berömda optical wheel-problemet som hängt med sedan g27, detta resulterar i en off center ratt som skramlar och skakar och racklar helt otroligt mycket, men först efter ett par timmars användning.

Då förstår du att jag inte öppnar och reparerar en ny produkt, som kostade mer än vad jag gav för motsvarande produkt, från samma tillverkare, för tio år sedan. Det är helt enkelt bortkastad tid.

EVENTUELLT kan jag tänka mig att öppna ett nytt, tredje exemplar, och modifiera det från början, men vad fan??? Logitech har skitit ner sig och det är därför det också tar en månad att få svar på mina warranty claims.

Permalänk
Inaktiv

Tre pedaler är ju inget alternativ, det är ett måste, såklart.

Muskelminnet kan du inte "lära om" bara sådär, och det blir bara svårare att lära om desto mer du lär "fel". Men visst kör du automat till vardags och tänker säga nej när du blir erbjuden att köra en manuell bil om du skulle bli påkörd av en shejk nära nurburgring.

Kom ihåg att denna kunskap kan i princip översättas till riktig körning med lite justeringar och adrenalinkontroll.

3 pedaler, växelspak och så lite hjälpsystem igång som fordon och kunskaper tillåter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Tre pedaler är ju inget alternativ, det är ett måste, såklart.

Två pedaler är ett måste, tre är en bonus pedal.

Skrivet av ghostshades:

Muskelminnet kan du inte "lära om" bara sådär, och det blir bara svårare att lära om desto mer du lär "fel". Men visst kör du automat till vardags och tänker säga nej när du blir erbjuden att köra en manuell bil om du skulle bli påkörd av en shejk nära nurburgring.

Det är nog där jag hamnar. Min vardagsbil är en Lancer Ralliart, med dubbelkopplingslåda, (SST) och paddlar. Så jag har fasta paddlar (inte på ratten) och bara två pedaler i mitt "sport åk", och att försöka köra med paddlar som snurrade med ratten blev bara tokigt, hela tiden.
Thrustmaster 500 RS, kommer inte bli aktuell, men det ser ut som om det är den "enda" ratten för mig. Så jag får fortsätta spela med handkontroll. Jaja.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Två pedaler är ett måste, tre är en bonus pedal.

Det är nog där jag hamnar. Min vardagsbil är en Lancer Ralliart, med dubbelkopplingslåda, (SST) och paddlar. Så jag har fasta paddlar (inte på ratten) och bara två pedaler i mitt "sport åk", och att försöka köra med paddlar som snurrade med ratten blev bara tokigt, hela tiden.
Thrustmaster 500 RS, kommer inte bli aktuell, men det ser ut som om det är den "enda" ratten för mig. Så jag får fortsätta spela med handkontroll. Jaja.

Dåså. Själv kör jag helst bilar tillverkade mellan 1960-1999, nästan allt efter har typ ingen "själ" samt en del rally (DIRT), och visst går det att tvinga simulatorn att låta dig köra exempelvis bilen nedan (länken) med paddlar, men det är helgerån, och ganska svårt eftersom det går inte att hoppa över växlar vid nerväxling (gud förbjude men ibland bara måste man - eller röja sly...)

Klart du ska ha en spak! Och gillar du att köra - köp fanatec direkt och bespara dig 2-3 år med halvbra gummibandsratt....det borde jag ha gjort. Har kört slut på min g29 snart efter 2.5 år D:

Jo det är undertecknad. Kanske! Eftersom det är i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Själv kör jag helst bilar tillverkade mellan 1960-1999, nästan allt efter har typ ingen "själ" samt en del rally (DIRT),

Jag är rätt glad för min ralliart. Den är kul. Ralliart 2009+ har "samma" drivlina som EvoX, lite mindre turbo, lite annorlunda växlar i lådan, och ingen "super sport" med launch control. Det senare går att flasha in, men det äter kopplingsbelägg, så jag har avstått.

Skrivet av ghostshades:

Klart du ska ha en spak! Och gillar du att köra - köp fanatec direkt och bespara dig 2-3 år med halvbra gummibandsratt....det borde jag ha gjort. Har kört slut på min g29 snart efter 2.5 år D:

De är ju inte heller direkt billiga... Men visst, man kan få paddlarna på konsollen, snarare än på ratten. Så DET hade ju funkat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.