Permalänk

Fråga gällande AIO-vattenkylare

Beställde nyss en dator från komplett Denna Och den är vattenkyld? Är det något jag bör tänka på ang det när jag ska rengöra datorn/fläktar osv?
Första vattenkylda jag har. Bör jag byta vattnet eller något också med jämna mellanrum?

EDIT: Blir det alger och sånt jag lär göra rent i rören?

Permalänk
Medlem

Det där är en processor

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Okunnig1233311:

Beställde nyss en dator från komplett Denna Och den är vattenkyld? Är det något jag bör tänka på ang det när jag ska rengöra datorn/fläktar osv?
Första vattenkylda jag har. Bör jag byta vattnet eller något också med jämna mellanrum?

EDIT: Blir det alger och sånt jag lär göra rent i rören?

Du länkar till en Processor och inte en dator.
Köper du en dator av Komplett som är vattenkyld så är den utrustad med en AIO-kylare som är "underhållsfri". Den slänger du när den är kass efter 3-5 år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ändrade om länken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Okunnig1233311:

Ändrade om länken

Corsair H60 är en underhållsfri sluten vattenkylare. 5 års garanti. Om du har problem med den efter det så är det i princip dags att langa den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Okej. Bör jag bara byta ut kylaren mot en ny, eller bara köpa en vanlig fläkt kylare till den ist?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Okunnig1233311:

@DavidtheDoom: Okej. Bör jag bara byta ut kylaren mot en ny, eller bara köpa en vanlig fläkt kylare till den ist?

Du kan väl byta till lite vad som när det väl behövs. Om det är en luftkylare eller en luftkylare spelar inte så stor roll. Ingen vits att byta nu när du precis beställt datorn utan gör det när kylaren är paj eller slut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Jajamen, men vart bara lite fundersam om det var något speciellt jag lära tänka på med vattenkylningen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Okunnig1233311: Det är som sagt en sluten kylare utan möjlighet att fylla på. Dock skall du se den som förbrukad precis som fläktar efter garantitiden.

Normalt sett är det pumpen som pajar på enheterna men kylvätskan kan även evaporera över tid och då slutar kylaren fungera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Frågade du om det blir alger i en AiO-kylare? Edit: Har du din dator i ett akvarium?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dreijer:

Frågade du om det blir alger i en AiO-kylare? Edit: Har du din dator i ett akvarium?

Frågan är inte speciellt dum om man inte har varit i kontakt med vattenkylning tidigare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Okej, ja men det märker man ju på temperaturena i datorn på msi afterburner eller speedfan

Vattenkylare är rätt tyst utav sig också va?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Okunnig1233311:

@DavidtheDoom: Okej, ja men det märker man ju på temperaturena i datorn på msi afterburner eller speedfan

Vattenkylare är rätt tyst utav sig också va?

Ja, du märker om kylaren pajar. Oftast upptäcker användern kraftigt varierande prestanda. Det då processor når så pass höga temperaturer att processorn sänker arbetsfrekvenserna.

AIO-kylare är inte nödvändigtvis tystare än en motsvarande luftkylare. Vattenkylaren har både fläkt och vattenpump som låter. Med rätt fläktkurva är dock nästan alla kylare tysta.

Pumpen skall dock alltid köras på 12 V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Är det något jag lär ställa in? på komplett så sa dom att allt ska vara fixat redan så jag bara behöver koppla in den och installera det jag vill

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Okunnig1233311: Jag har väldigt svårt att tänka mig att Komplett har satt upp en fläktkurva åt dig, men det borde finnas en vettig grundinställning i moderkortet som är använd.

Egentligen är det bara att tuta och köra, upplever du att fläktarna är högljudda så tacklar du det problemet då. Ingen vits att hetsa över ett problem som kanske inte ens existerar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Frågar alla hightech gurus här isf :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okunnig1233311:

@DavidtheDoom: Okej, ja men det märker man ju på temperaturena i datorn på msi afterburner eller speedfan

Vattenkylare är rätt tyst utav sig också va?

Vattenkylning har potential att vara väldigt tyst men då krävs i regel en/flera rejäla radiatorer och lågvarviga fläktar.

Du har köpt en processor som går att överklocka och gör du det så kommer en liten H60 inte vara tyst om den ska kunna hålla tempraturerna under kontroll.

Mycket radiatoryta är nyckeln till en tyst kylare, har man något rejält behövs inte ens fläktarna större delen av tiden.

Betalade du ordinarie pris för H60n så hade den här luftkylaren kostat 50kr mer. Men vettiga luftkylare monterar inte butiker in i datorer som ska skickas till följd av den höga vikten och postens hantering av paket.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Jag kommer inte överklocka något, har inte ens någon aning om hur man gör det och varför

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Rubrik editerad för att klargöra syftet med tråden*
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tackar för hjälpen!