Bygga nytt - följande frågor har dykt upp

Permalänk
Medlem

Bygga nytt - följande frågor har dykt upp

Tjenare alla Sweclockers!

Sitter just nu på ett gammalt i7 2600k system som knallar på fint @4,3Ghz med 16gb ram.

Då jag nyligen blivit ägare till ett Asus Gtx1080 tittar jag på lite nya delar för resten av systemet då det inte blivit något nytt köp sedan 2012 ungefär.

Då har följande frågor dykt upp:

- Är det dumt att köra med med min gamla trotjänare från Noctua som Cpu kylare? (Nhd14)

- Vilket moderkort ska man sikta in sig på? Med tanke på överklockningsmöjligheter osv. Kommer köra med enkelt grafikkort och klockad cpu/minnen. (Ute efter ett vitt och svart/grått pga glassidor på chassit jag vill bygga i)

-Borde jag vänta på Ryzen 2 release och tester innan jag bestämmer mig för en Intel CPU igen?

Plockat ihop följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/11396001/ (Kommer köpa minnena i Vitt)

Köpte nyligen ett Corsair Rm750x White här på Sweclockers som kommer stå för krämen

All hjälp och synpunkter mottages tacksamt!

Mvh Alve

Permalänk
Medlem

@Swecon: Kundvagen du har plockat ihop kommer ge dig en sjukt bra spelburk med ditt 1080. Du behöver inte vänta på Ryzen 2.
Moderkort vet jag inte vilket du bör satsa på. Din luftkylare kommer nog funka ok. Men jag skulle faktiskt satsa på en 240mm radiator för att kyla den bra.

Permalänk
Medlem

de där kommer bli en bra uppgradering, moderkort spelar mindre roll så länge det är ett z370 och din kylare är riktigt bra så den kan du behålla också, att vänta på ryzen 2 är inte värt det om du inte specifikt måste ha amd.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Axel95 och @Kethsi Tack så mycket för era synpunkter! Det uppskattas

Ska kolla lite på vattenkylning för cpun. Annars lutar det åt att detta inhandlas och byggs vecka 13

Permalänk
Medlem

@Swecon: En 8700K har max TDP på 95W. Vråltrimmad kanske du kan tvångsmata den med 150W. Det kyler du lätt med din Noctua!
Med det sagt, kan det ändå vara värt att titta på en AIO kylare. Av den enkla anledningen att man inte vill dumpa 150W inne i lådan. Monterar du en AIO kylare så den suger ut värmen genom radiatorn och ut ur chassit, så har du gjort två flugor på smällen. Kylt din CPU och kylt ditt chassi! (Monterar du AIO som insug, blir det inte stor skillnad mot din Noctua, om någon?)
Det kan man göra med luft också, men då är det mera noga med luft flödet genom chassit.
Nackdelen med en AIO är att du tillför en vattenpump till systemet. (En kritisk del, om den slutar fungera...)

En 1080 plus CPU, båda klockade, ger dej ca 400W som du måste ha ur lådan, ju kallare du har inne i lådan, destu mera trim mån, och desto bättre mår dina komponenter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Skulle absolut väntat på Ryzen 2, Intel är ett skojarföretag som tvingar folk att köpa nya moderkort helt i onödan vid senaste processorserien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Turbonisse Tack för input!

Min tanke från början har ju varit att köra med min Noctua plus 2 Corsair 120mm fläktar toppmonterade samt en bak som utsugsfläktar. Tips på bra men inte vansinnigt dyr AIO kylare? Som isåfall kommer toppmonteras så det blir cpu kylning och utsug i ett

Permalänk
Medlem

@Swecon: Vad skall du ha för chassi? Nått från 1800 talets mitt? ... Skämt åsido.
Troligtvis har du ett chassi som klarar 140mm fläktar, jag tycker du skall ta tillvara på möjligheten.

Du behöver inte alls köpa värsta AIO kylaren för att kyla en CPU. Skall du trimma till max, kan en med två fläktar (bredvid varandra) vara bra, men inte nödvändigt. Hoppa över alla med PnP (Push and Pull) då det uppfanns under en tid när det inte fanns fläktar som presterade luft tryck. Corsairs senaste AIO (H115i) tex, kommer med fläktar som har 3.99mmH2O, vilket är imponerande. Att montera en fläkt på var sida om kylaren i ett sådant läge är bara dumt. Annars räcker en 1x140mm gott för en CPU.
Mistänker du att fläkten kommer väsnas, kan du gå på en dubbel (H115i).

Avskräcker priset? Jag har bara kollat på Corsair för att hitta likvärdiga att jämföra med. Det finns andra märken, någon är troligtvis billigare än just Corsair, som ju etablerat sig på AIO. Smurfa runt och köp märke efter tycke och smak.

Oavsett situation, snurrar/låter en 140mm fläkt alltid trevligare/mindre än en 120mm i samma situation.
ÄNDA två anledningarna idag, att andvända 120mm fläktar är:
*Om chassit bara tar 120mm. (Ovanligt idag, men tex platsen vid IO-plåten, har smalare chassin bara en 120 plats.)
*Man har redan (120mm) fläktar.

Skall man köpa fläkt idag, är 140mm med PWM, dagens standard.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse återigen uppskattar jag dina kommentarer! Alltid bra med någon annans synpunkter på det hela.

Chassit jag tänkt bygga i är ett Corsair Crystal 570x, det kommer med 3x120mm förmonterade i fronten. Det finns plats för 2x140mm i topp och en 120mm på baksidan. Jag tänkte nog mest att "då kan jag lika gärna köra 120mm runt om" eller så tänkte jag inte alls :} AIO kylare är ju något jag absolut inte funderat över förut, men jag blir ju givetvis sugen nu hehe

(Fick ont i hjärnan nu när jag började tänka på hur fan jag ska göra haha)

Permalänk
Medlem

@Swecon: hehe... för många val?
Om medföljande fläktar är bra? Kör på dem. Om inte och chassit tar 140mm, så är det att föredra.
140 levererar mera, snurrar långsammare och låter mindre och med lägre ton.
Försök få till luft ström och tryck med inte allt för många fläktar. Det blir svårare att få det rätt med jättemånga och fläktar är trots allt inte gratis.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse haha ja det börjar bli mycket i skallen nu. Chassit fick bra betyg när Sweclockers testade det så mest det jag gått på. (Förutom att jag gillar hur det ser ut och tycker det ska bli kul att bygga ett nytt högpresterande system men även fokusera lite på utseendet.) Mitt gamla/nuvarande chassi är ett Coolermaster Haf922 med 3x200mm fläktar och en liten 120 i bakkant. Varit väldigt nöjd med det hittills faktiskt men Som sagt sugen på något nytt och mer stilrent

Kopplat till AIO cpu kylning; hur brukar man göra med radiatorerna? Är det smartast att sätta dem i framkant och bör man använda fläktarna som kommer med eller spelar det ingen roll?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11398904/ om jag skulle köpa det där, då chassit kan ta en sån radiator i front, menar dom då att det bara är att skruva dit den utan att nyttja de fläktar som följer med AIO kylaren?

Jag får be om ursäkt om jag drar iväg med frågorna

Permalänk
Medlem

@Swecon: Hade själv ett HAF chassi för några år sedan, med 3x230mm fläktar. Lite bulrigt chassi, då det var helt perforerat, höll det inte tillbaka några ljud. Även om fläktarna var trevligt tysta, vart det annat som knattrade i lådan.

Glas chassi ser kul ut. Blir ett He"#¤%te att gömma kablar bara var skall man gömma dem?
Sedan undrar jag hur bra luft cirkulation man får? Glas släpper inte igenom mycket luft, men springorna ser ju rejält tilltagna ut.
AIO kylaren är nog ett bra val, med 2x140mm, gillar jag personligen.

Det är inte jätte kritiskt, hur du monterar kylaren. Men jag kan ta mitt förra bygge som exempel. (Står och går 2m bort.)
Jag har iofs en 60mm tjock 280 radiator i fronten. Men vid normal "tyst drift" med fläktarna på lågvarv, värms luften upp fem grader (Jag har temp sensorer på båda sidor eftersom den sitter vid inkommande luft.)
Det innebär att alla passivt kylda komponenter inne i chassit får det fem grader varmare från början. Och eftersom det sitter ett vattenblock på CPU, istället för en luft kylare med propeller som cirkulerar luften runt CPU, där VRM sitter, får dessa komponenter avsevärt hårdare liv.
Jag har två 280 radiatorer, så jag har inte mycket att välja på. Hade jag haft bara en radiator, hade den åkt upp i taket, utan tvekan.

Nu är det inte riktigt så illa. Jag behöver inte ha +5 grader i lådan hela tiden. Det ställer jag in på fläkt kurvan...
När belastningen ökar, så rampar fläktarna upp lite snabbare än temp ökningen. Vilket i praktiken betyder att när VRM modulerna (Runt CPU sockeln) börjar jobba och bli varma, så blåser det också orkan inne i lådan och när fläktarna blåser på halv fart (Max de någonsin behöver gå) så hinner tempen över första radiatorn inte ens stiga en hel grad.

Kylning av komponenterna är en hel vetenskap och allt är en kompromiss!
Med mitt nya halvfärdiga projekt, har jag försökt av-kompromissa placeringen av radiatorerna och byggt ett kyltorn, som skall stå bakom skärmen, så jag flyttar ut värmen utanför lådan, direkt. Kompromissen blir givetvis att datorn inte blir specielt mobil, med vattenslangar som skall ur chassit till kyltorn.

Men åter till ditt bygge!
Front eller tak, ingen stor skillnad, men om det inte påverkar bygget negativt, skulle jag rekommendera taket. Med fläktarna blåsande ut givetvis.
Och i så fall ett het tips ur underhålls synpunkt. Radiatorn är lättare att göra rent från damm, om fläktarna suger luften igenom den.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse återigen tack för din input!

Ja jag har funderat på hur fasen man ska dra alla kablar så det blir snyggt hehe men som med det mesta så får man väl bara lägga ner lite extra tid på det hela!

Tror att man får ett skapligt luftflöde med de insugsöppningar som finns i fronten genom dammfiltret där. Dock så blir ju det enda vägen in där 3x120mm står får införseln av luft. Sweclockers test av Chassit klämde ju ur sig "Utmärkt" så jag vill ju gärna tro att det är bra grejer

Jag ska kolla närmare på hur stor radiator man kunde få plats med i taket på lådan då jag tror det skulle ge mest flöde igenom hela burken så att säga. Då detta chassi till skillnad från mitt gamla Haf922 inte har en stor snurra i sida som pytsar in luft över hela moderkortet mm.

Lutar mer och mer åt att det blir någon form av AIO cpu kylare iaf då det är något jag aldrig prövat förut och kan nog bli riktigt snyggt också i ett glaschassi Annars går det ju att börja med den lite mindre estetiska Noctuan också för att komma igång

Såg nu att det finns plats för en 240mm radiator i taket, Corsair Hydro H100i v2 är den något att ha? Då kommer det visserligen bli 2x120mm som får suga ut luft genom radiatorn och en ensam 120mm i bakkant.
Hmm, mycket funderingar som dyker upp som sagt

Max Storlek på radiator i taket