@Swecon: Hade själv ett HAF chassi för några år sedan, med 3x230mm fläktar. Lite bulrigt chassi, då det var helt perforerat, höll det inte tillbaka några ljud. Även om fläktarna var trevligt tysta, vart det annat som knattrade i lådan.
Glas chassi ser kul ut. Blir ett He"#¤%te att gömma kablar bara var skall man gömma dem?
Sedan undrar jag hur bra luft cirkulation man får? Glas släpper inte igenom mycket luft, men springorna ser ju rejält tilltagna ut.
AIO kylaren är nog ett bra val, med 2x140mm, gillar jag personligen.
Det är inte jätte kritiskt, hur du monterar kylaren. Men jag kan ta mitt förra bygge som exempel. (Står och går 2m bort.)
Jag har iofs en 60mm tjock 280 radiator i fronten. Men vid normal "tyst drift" med fläktarna på lågvarv, värms luften upp fem grader (Jag har temp sensorer på båda sidor eftersom den sitter vid inkommande luft.)
Det innebär att alla passivt kylda komponenter inne i chassit får det fem grader varmare från början. Och eftersom det sitter ett vattenblock på CPU, istället för en luft kylare med propeller som cirkulerar luften runt CPU, där VRM sitter, får dessa komponenter avsevärt hårdare liv.
Jag har två 280 radiatorer, så jag har inte mycket att välja på. Hade jag haft bara en radiator, hade den åkt upp i taket, utan tvekan.
Nu är det inte riktigt så illa. Jag behöver inte ha +5 grader i lådan hela tiden. Det ställer jag in på fläkt kurvan...
När belastningen ökar, så rampar fläktarna upp lite snabbare än temp ökningen. Vilket i praktiken betyder att när VRM modulerna (Runt CPU sockeln) börjar jobba och bli varma, så blåser det också orkan inne i lådan och när fläktarna blåser på halv fart (Max de någonsin behöver gå) så hinner tempen över första radiatorn inte ens stiga en hel grad.
Kylning av komponenterna är en hel vetenskap och allt är en kompromiss!
Med mitt nya halvfärdiga projekt, har jag försökt av-kompromissa placeringen av radiatorerna och byggt ett kyltorn, som skall stå bakom skärmen, så jag flyttar ut värmen utanför lådan, direkt. Kompromissen blir givetvis att datorn inte blir specielt mobil, med vattenslangar som skall ur chassit till kyltorn.
Men åter till ditt bygge!
Front eller tak, ingen stor skillnad, men om det inte påverkar bygget negativt, skulle jag rekommendera taket. Med fläktarna blåsande ut givetvis.
Och i så fall ett het tips ur underhålls synpunkt. Radiatorn är lättare att göra rent från damm, om fläktarna suger luften igenom den.