Permalänk
Medlem

Får tillbaka 2300Kr

Men så betalade jag in 250Kr extra varje månad, för att slippa betala in i November.

Allt enligt plan.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

En fråga till er som ber arbetsgivaren betala in extra mycket skatt för att slippa få restskatt? Har ni övervägt att helt enkelt spara samma summa på ett sparkonto istället? Om ja, hur kommer det sig att ni inte väljer att göra så?

Man kan inte bränna pengar man inte har på kontot

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Två exempel kan vara att man gör avdrag för resor till och från jobbet med exempelvis tåg eller skippar att jämka och får ränteavdrag årligen för sitt bolån.

Skickades från m.sweclockers.com

Då jag pendlade 18 mil per dag kunde jag göra lite avdrag, men det blev inte många tusenlappar tillbaks vad jag kan minnas. Man kan bara göra avdrag på det som överstiger 11 000:- vad jag vet, och de flesta periodkort o.s.v. kostar mindre än det.

Skrivet av Fraggle1988:

Jag betalar 500kr frivilligskatt varje månad just för att få tillbaka. Ser det som ett "årligt sparande"

Är räntan så hög att detta verkligen är det bästa sättet att spara? Jag sätter in pengarna på räntekonto och får då ca. 11% över 3 år. Köpte även lite aktiefonder med låg risk och det blir en 10 - 11% per år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Är räntan så hög att detta verkligen är det bästa sättet att spara? Jag sätter in pengarna på räntekonto och får då ca. 11% över 3 år. Köpte även lite aktiefonder med låg risk och det blir en 10 - 11% per år.

Räntan på skattekontot är 0% så nej, den räntan är ej hög.

Vilka aktiefonder med låg risk hittar du som konsekvent ger 10-11% avkastning per år? Även intresserad av vilket räntekonto som ger 3-4% ränta per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man kan inte bränna pengar man inte har på kontot

Ja, det är lite den anledningen jag misstänker att de flesta har. Men finns det fler goda anledningar än bristande ekonomisk disciplin? Jag är dock imponerad av de som har insikten att inse att det bästa är att lägga pengarna på ett sätt som gör att det är "säkra".

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

En fråga till er som ber arbetsgivaren betala in extra mycket skatt för att slippa få restskatt? Har ni övervägt att helt enkelt spara samma summa på ett sparkonto istället? Om ja, hur kommer det sig att ni inte väljer att göra så?

Jag betalar 300kr extra skatt varje månad. Vissa år har jag varit skyldig pengar. Andra får man tillbaka.
Men det är skönt att de år jag fått betala så är jag nästan plus minus noll.

Jag sparar ändå undan 30% av lönen i annat sparande så som bufferkonto och ISK.

Med andra ord är de 300kr ingenting som märks mer än att det är en bra lugnande känsla i kroppen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@MH25: Jag lägger undan 500kr varje månad till ett e-sparkonto som jag kallar "Årsräkningar". Kontot ska gå till utgifter som dras varje år. Typ fordonskatt och skatt till skatteverket. Jag har gjort detta sen ca 10 år tillbaka. Bara för att slippa tänka på "Finns det nu pengar för....".

Dubbletter på ett par rader
Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

@MH25: Jag lägger undan 500kr varje månad till ett e-sparkonto som jag kallar "Årsräkningar". Kontot ska gå till utgifter som dras varje år. Typ fordonskatt och skatt till skatteverket. Jag har gjort detta sen ca 10 år tillbaka. Bara för att slippa tänka på "Finns det nu pengar för....".

Ja, i min värld låter det som en bättre lösning än att låta arbetsgivaren dra mer skatt, förutsatt förstås att man har disciplinen att låta pengarna vara där.

Jag gör varken eller, jag låter mitt sparande eller lönekonto ta hand om sådana utgifter (jag har låga fasta utgifter så lönekontot skulle vara tillräckligt om det inte handlar om mycket höga summor). Men skulle jag välja ett sätt skulle jag välja ditt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Då jag pendlade 18 mil per dag kunde jag göra lite avdrag, men det blev inte många tusenlappar tillbaks vad jag kan minnas. Man kan bara göra avdrag på det som överstiger 11 000:- vad jag vet, och de flesta periodkort o.s.v. kostar mindre än det.

Är räntan så hög att detta verkligen är det bästa sättet att spara? Jag sätter in pengarna på räntekonto och får då ca. 11% över 3 år. Köpte även lite aktiefonder med låg risk och det blir en 10 - 11% per år.

Egentligen är det ju också en säkerhet för mig att om det blir fel med skatterna så är risken mindre att få betala tillbaka. Men då jag får tillbaka så ser jag det som ett sparande

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Nämen tackar tackar för man såg denna tråd... , loggar in på skatteverket.se och ser jag har några tusenlappar från skatteåren 2016-2017 som jag missat ta ut (har ingen automatisk överföring) så nu blir det tårta!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det låter väldigt konstigt. Nu vet jag inte hur hård processen är för att gå med i kyrkan, kanske är det inte svårare än att fylla i sitt personnummer och skicka iväg det. I så fall kanske någon skrivit fel. Låter som att du får ta kontakt med din församling.

Ingen aning heller, väntar på svar för tillfället.

Skrivet av joakim99:

Du blandar inte ihop det med begravningsavgiften?

Nepp, den står separat klart och tydligt. Ligger väl på 0,2% har jag för mig medan skatten till Svenska Kyrkan är 1,1%

Permalänk
Medlem

Står schablonintäkt "1250kr", är det pengar som dras enbart för att jag sparar på ISK?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Står schablonintäkt "1250kr", är det pengar som dras enbart för att jag sparar på ISK?

Står i deklarationen vilket konto det gäller så det bör du kunna lista ut själv, men ja det kan mycket väl vara ditt isk. Summan 1250 betalar du 30% skatt på. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av MH25:

Ja, det är lite den anledningen jag misstänker att de flesta har. Men finns det fler goda anledningar än bristande ekonomisk disciplin? Jag är dock imponerad av de som har insikten att inse att det bästa är att lägga pengarna på ett sätt som gör att det är "säkra".

Betalar hellre extra skatt, än tar en skattesmäll på 2/3kkr. Ja jag sparar egna pengar, men staten vill jag inte vara skyldig pengar, bara jobbigt, dom ska ha in pengarna samma dag som man får fakturan typ (helst mitt i månaden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Betalar hellre extra skatt, än tar en skattesmäll på 2/3kkr. Ja jag sparar egna pengar, men staten vill jag inte vara skyldig pengar, bara jobbigt, dom ska ha in pengarna samma dag som man får fakturan typ (helst mitt i månaden).

Fast det där låter ju mer som Klarna.

Du har väldigt lång tid på dig att betala eventuell kvarskatt, betalade själv in i november förra året. Drog lite extra i ett par månader förra året för att jämna ut. Föredrar att det står + än - i deklarationen och på vad som ska in/ut. Det blir ändå inga pengar att bry sig om ifall man skulle starta ett sparkonto med dagens räntor.

Ganska skitsamma i slutändan, pengarna ska ändå in. Annat om man som vissa får ett femsiffriga belopp som ska in eller ut förstås, men för de flesta av oss blir det nog ändå ganska små summor.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Fast det där låter ju mer som Klarna.

Du har väldigt lång tid på dig att betala eventuell kvarskatt, betalade själv in i november förra året. Drog lite extra i ett par månader förra året för att jämna ut. Föredrar att det står + än - i deklarationen och på vad som ska in/ut. Det blir ändå inga pengar att bry sig om ifall man skulle starta ett sparkonto med dagens räntor.

Ganska skitsamma i slutändan, pengarna ska ändå in. Annat om man som vissa får ett femsiffriga belopp som ska in eller ut förstås, men för de flesta av oss blir det nog ändå ganska små summor.

När jag fått restskatt, så har skatteverket krävt pengar mitt i månaden (inte när man normalt betalar sina räkningar). Frågade skatteverket och det var som tur är inget problem att vänta två veckor innan man betalade (är ju osmidigt att behöva betala fyrsiffrigt belopp mitt i månaden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

När jag fått restskatt, så har skatteverket krävt pengar mitt i månaden (inte när man normalt betalar sina räkningar). Frågade skatteverket och det var som tur är inget problem att vänta två veckor innan man betalade (är ju osmidigt att behöva betala fyrsiffrigt belopp mitt i månaden).

Iofs, var väl typ 14 november eller något sådant som var sista dagen att betala in för mig. Men då hade jag vetat i ett halvår att det skulle göras samtidigt.

Klarna är lömska som fan dock, lägger i regel alltid förfallodatumet innan lön så man ska dela upp betalningen. På sätt och vis inte orimligt men ser inte superbra ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Iofs, var väl typ 14 november eller något sådant som var sista dagen att betala in för mig. Men då hade jag vetat i ett halvår att det skulle göras samtidigt.

Klarna är lömska som fan dock, lägger i regel alltid förfallodatumet innan lön så man ska dela upp betalningen. På sätt och vis inte orimligt men ser inte superbra ut.

Nja, klarna lägger väl helt enkelt 14 dagar efter ditt köp om du tänker på fakturorna. Det är ju du som bestämmer datumet när du lägger beställningen med andra ord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Nja, klarna lägger väl helt enkelt 14 dagar efter ditt köp om du tänker på fakturorna. Det är ju du som bestämmer datumet när du lägger beställningen med andra ord

Det beror på, i vissa fall styr de detta själv. Och då lägger de alltid upp det så.

Kör man bara 14 dagar faktura och betalar på direkten är det inga problem. Tar du en "betala i april"-faktura så lägger de garanterat upp så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Det beror på, i vissa fall styr de detta själv. Och då lägger de alltid upp det så.

Kör man bara 14 dagar faktura och betalar på direkten är det inga problem. Tar du en "betala i april"-faktura så lägger de garanterat upp så.

Inte varit så dom gångerna jag valt att betala i xxx månad, men visst, det var sist för ca ett år sedan. Kanske har dom blivit sämre? Låter ju lustigt dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Står i deklarationen vilket konto det gäller så det bör du kunna lista ut själv, men ja det kan mycket väl vara ditt isk. Summan 1250 betalar du 30% skatt på. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

Jo men varför står det inte skatten dragen då någonstans, eller har jag missat det kanske...
För vid första anblick såg det ut som att 1250kr drogs nämligen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Jo men varför står det inte skatten dragen då någonstans, eller har jag missat det kanske...
För vid första anblick såg det ut som att 1250kr drogs nämligen!

Du får titta på sista sidan på din inkomstdeklaration, där finns din preliminära skatteuträkning, där kan du se summan du ska betala, antagligen står det i ditt fall 375 kronor (30% av 1250=375 kr).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Här var glaset halvtomt ja...

Haha ja!

Skrivet av Elektron:

Jag blir glad när jag får lön, pengar på skatten, utdelningar på aktier.
Jag pengar överlag, desto mer desto roligare

Sen kanske det är fördelaktigast ekonomiskt uträknat att gå plus minus noll eller varför inte låna gratis och få betala tillbaka. Även med den vetskapen så tycker jag ändock att det är roligt att få tillbaka pengar på skatten.

Men nu vet ju alla som har läst om hur det fungerar så varför inte låta alla som vill glädjas göra det ändå. För vi alla kan ju inte tycka lika.

Ja, alltså var kanske inte 100% seriös. Men samtidigt får du ju tillbaka pengar som du från första början inte borde blivit av med. Det är inte jämförbart med aktieutdelningar då du får avkastning (ränta) på investerat kapital. Däremot är det väl bra att man får tillbaka pengarna på sätt och vis, men de var ju redan dina förut.

Skrivet av Lacusmons:

@alex5555: Det kunde vara värre. Staten kunde ha behållit överskjutande skatten.

Själv är man glad att man får tillbaka. Denna gång blev det 848kr. Blir att lägga det på nå fond, aktie eller liknande.

Jag kommer få tillbaka en liknande summa (tyvärr ).

Skrivet av pellen:

Känner mig nästan som en filantrop som lånar ut pengar gratis till staten

Generös filantrop med 0% ränta på utgivna lån

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Sådär, deklaration inskickad. Kanske först i Sverige 😂

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Sådär, deklaration inskickad. Kanske först i Sverige 😂

Jasså redan? Jag trodde att den öppnade imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jasså redan? Jag trodde att den öppnade imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är väl då det var sagt men funkade genom appen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ja det är väl då det var sagt men funkade genom appen.

Kan bekräfta att det även funkar på Skatteverkets hemsida!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Kan bekräfta att det även funkar på Skatteverkets hemsida!

Bara att börja hamra på f5 på bankkontot istället för Skatteverket i väntan på sina pengar 😁

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Sådär! Deklarerat via skatteverkets hemsida.

Visst får man pengarna i April även där (E-tjänsten) om man har digital brevlåda?

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Sådär! Deklarerat via skatteverkets hemsida.

Visst får man pengarna i April även där (E-tjänsten) om man har digital brevlåda?

Samma här!

Förra året fick jag tillbaka den 1 april.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/