Uppgradering av gamingdator - 8-10k

Permalänk
Medlem

Uppgradering av gamingdator - 8-10k

Hej Sweclockers!

Nu när skatteåterbäringen nalkas känner jag att en efterlängtad uppdatering av min gamingdator är på tiden! Jag har gjort flera trådar tidigare då jag tänkt uppgradera men annat har istället kommit upp, men nu känner jag mig säker!

Kundvagn
Jag har satt ihop en kundvagn med toppvalen av de delar jag tror att jag behöver för att göra en schysst uppdatering och göra min nyköpta ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC rättvisa! Budgeten är som i rubriken runt 8-10k inklusive operativsystem vilket för mig till en fråga: Jag har sett från flera trådar här personer som rekommenderar Kinguin.net att köpa Windows 10 ifrån. Visst är 250kr där jämfört med 1085kr från Inet en jävligt bra affär, dock bara om någon/flera med erfarenhet kan intyga att det är säkert? Och om man dessutom kan få det på svenska eller om jag i så fall får nöja mej med den engelska versionen?

Denna spec har jag för tillfället exklusive grafikkortet som är nytt då.
Nuvarande

Skärmen och chassit behåller jag (samt uppenbarligen mitt GTX 1080 grafikkort) så delarna måste passa till dom. Allt annat ska bytas ut tänkte jag. Sen undrar jag om min Corsair Hydro H60 (v2) fortfarande är något att ha eller om jag ska köpa något annat? Typ Pure Rock?

Det jag lirar just nu är följande:
League of Legends
PUBG
Wolcen: Lords of Mayhem

Kanske inga superkrävande spel men det kommer nog i framtiden

Edit: Uppdaterade kundvagnen.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa SSD, hårddisk, nätagg och windowslicens när du redan verkar ha detta?

Hydro H60 duger, speciellt utan överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en clean slate men har inte riktigt funderat över om det är slöseri med pengar. Samtidigt är mitt SSD bara på 120GB, är inte det i minsta laget för minst 4 års bruk?
Jag uppgraderade aldrig till W10 när det var gratis så rockar fortfarande W7. Hörde att det var väldigt buggigt i början och dessutom gillade jag inte hur W10 såg ut.

En kollega sa att jag borde köpa komponenter som jag lätt kan överklocka, borde jag det?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

@Pullarn:

Se min signatur, satt i exakt samma sits som dig med ett 1080Ti och en gammal i7-3XXX.... Ville få en clean-slate och körde på denna konfigen, kör samma spel också för den delen

Sjukt nöjd!

Köpte även mitt Windows på ebay för 50kr, kikade på en användare med ett par 10 000 positiva reviews och den funkar klockrent med en orginal ISO från Microsoft hemsida.

Jag köpte:
Fractal Design R5 med fönster
Fractals vattenkylning
Fractals 750W modulärt nätagg
i5-8600K
16GB 3200Mhz
Asus Z370-H

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Tänkte göra en clean slate men har inte riktigt funderat över om det är slöseri med pengar. Samtidigt är mitt SSD bara på 120GB, är inte det i minsta laget för minst 4 års bruk?
Jag uppgraderade aldrig till W10 när det var gratis så rockar fortfarande W7. Hörde att det var väldigt buggigt i början och dessutom gillade jag inte hur W10 såg ut.

En kollega sa att jag borde köpa komponenter som jag lätt kan överklocka, borde jag det?

Huruvida 120GB SSD är för lite är högst individuellt. Räcker för windows och ett par spel. Behöver du inte mer lagring kan du blåsa diskarna och därefter installera Win10 på SSDn du redan har. Din kollega syftar förmodligen på att välja en upplåst processor vilket är vettigt, ja.

Så här hade min korg sett ut.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11397126/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@Pullarn:

Se min signatur, satt i exakt samma sits som dig med ett 1080Ti och en gammal i7-3XXX.... Ville få en clean-slate och körde på denna konfigen, kör samma spel också för den delen

Sjukt nöjd!

Köpte även mitt Windows på ebay för 50kr, kikade på en användare med ett par 10 000 positiva reviews och den funkar klockrent med en orginal ISO från Microsoft hemsida.

Jag köpte:
Fractal Design R5 med fönster
Fractals vattenkylning
Fractals 750W modulärt nätagg
i5-8600K
16GB 3200Mhz
Asus Z370-H

Mvh

Okej! Kommer du möjligtvis ihåg vem på ebay du köpte den av eller rentav har en länk till rätt säljare?

Skrivet av n0rman:

Huruvida 120GB SSD är för lite är högst individuellt. Räcker för windows och ett par spel. Behöver du inte mer lagring kan du blåsa diskarna och därefter installera Win10 på SSDn du redan har. Din kollega syftar förmodligen på att välja en upplåst processor vilket är vettigt, ja.

Så här hade min korg sett ut.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11397126/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11397126/

Har hört att i7 är lite överdrivet för en gamingdator, är det inte bättre att ta en i5 8600K och uppgradera moderkortet till ASUS PRIME Z370-A istället?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Okej! Kommer du möjligtvis ihåg vem på ebay du köpte den av eller rentav har en länk till rätt säljare?

Har hört att i7 är lite överdrivet för en gamingdator, är det inte bättre att ta en i5 8600K och uppgradera moderkortet till ASUS PRIME Z370-A istället?

Om något är överdrivet är det det där moderkortet. Det är i stort sett ingen skillnad förutom att det dyra stödjer SLI (vilket ännu inte fungerar särskilt bra)

Och ja, 8700k är lite överdrivet för dina ändamål, en 8600k hade presterat i stort sett lika bra. Det var mest för att visa hur mycket pengar du kan tjäna in på de andra komponenterna.

Permalänk
Medlem

Jag fick också höra att jag borde ha minst 750W effekt från nätaggregatet. Denna tog jag för att den låg i topp och Sweclockers själva rekommenderade den, men skulle den här räcka för mig eller är det värt att lägga de extra pengarna?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Jag fick också höra att jag borde ha minst 750W effekt från nätaggregatet. Denna tog jag för att den låg i topp och Sweclockers själva rekommenderade den, men skulle den här räcka för mig eller är det värt att lägga de extra pengarna?

Du har redan ett helt ok nätagg på 750W. Du skulle säkert komma undan med 500W också..
Skillnaden mellan nätaggen du länkade är byggkvalitet och verkningsgrad, Seasonic har högre verkningsgrad vilket innebär lägre temperaturer och oftast mindre oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Du har redan ett helt ok nätagg på 750W. Du skulle säkert komma undan med 500W också..
Skillnaden mellan nätaggen du länkade är byggkvalitet och verkningsgrad, Seasonic har högre verkningsgrad vilket innebär lägre temperaturer och oftast mindre oväsen.

Hm okej ja ljudnivån i min burk nu är fruktansvärd. Jag vet inte exakt vad det kan vara, men jag tror att det kan bero på 200mm fläkten som sitter i taket av chassit. Kan det stämma?

En sak till, i flera år har USB-ingångarna på framsidan av chassit krånglat och jag tror att två av fyra är sönder. Nu när jag beställer nya delar; kommer det även sladdar till USB-ingångarna eller måste jag köpa dom själv? Kan någon i så fall länka mig passande kablar?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Jag har hört med en polare som säger att det är flera delar jag kan spara i min nuvarande dator. Så det enda han tycker att jag kan köpa nytt är dessa varor. Skulle det funka i minst 5 år till?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Hur prisvärt är det att köpa ett Intel i7 8700K istället för ett i5 8600K?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.