Samsung SSD 840 PRO - livscykel

Permalänk
Medlem

Samsung SSD 840 PRO - livscykel

Kanske inte så mycket till diskussion, nog mer ett konstaterande
Efter att i stort sett ha gått 24/7 i drygt 5 år så börjar den ge upp. Precis lagom för att garantin ska ha gått ut. Vet inte om felet är jätte-akut. Men har beställt en ny Samsung 860/500GB och nu har dom ju ökat garantin till 10 år så man lär väl klara sig ett tag då.

Kanske finns nån duktig på HDD och SSD här i forumet som kan ge ett expertutlåtande. Man kanske kan ha den som "icke viktig lagringsmedia" -disk framöver.

Permalänk
Medlem

Kolla via samsungs program istället.
Men det ser ut som den fortfarande är i bra skick.
28TB skrivet är ju ingenting i sammanhanget.

Har själv en 850PRO som nu har 32k timmar och 26TB skrivet.
Knappt inkörd !

Permalänk
Medlem

CRC-count som är markerat har inget med flash-minnesslitage att göra, utan indikerar istället någon hickup med dataöverföringen någon gång (läs SATA-kabeln - glapp eller inte intryckt ordentligt)

Det enda som kanske indikerar smula slitage är att du börjat förbruka resevblock, 13 st hittills och knappt börja knapra på B3 med 99% kvar (av 100%) och det först när du är nere på 10% som det börja flagga varning.

Du har förbrukat knappt 400 varv i wearlevling och bör nå uppemot 1000 innan man kan se minnet som slutkörd - mao. du har knappt förbrukat 40% hittills och bör ha minst 60 % kvar eller motsvarande 42 TB kvar att skriva (totalbelopp ca 70 TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kolla via samsungs program istället.
Men det ser ut som den fortfarande är i bra skick.
28TB skrivet är ju ingenting i sammanhanget.

Har själv en 850PRO som nu har 32k timmar och 26TB skrivet.
Knappt inkörd !

Samsung säger samma sak, men det låter ju bra det du säger, har ju bara kört OS:et och diverse systemprogram på den här. Har resten installerat på andra diskar. Men ska klona in den nya 860:n sen som ju även är lite större, och använda den här till lite annat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

CRC-count som är markerat har inget med flash-minnesslitage att göra, utan indikerar istället någon hickup med dataöverföringen någon gång (läs SATA-kabeln - glapp eller inte intryckt ordentligt)

Det enda som kanske indikerar smula slitage är att du börjat förbruka resevblock, 13 st hittills och knappt börja knapra på B3 med 99% kvar (av 100%) och det först när du är nere på 10% som det börja flagga varning.

Du har förbrukat knappt 400 varv i wearlevling och bör nå uppemot 1000 innan man kan se minnet som slutkörd - mao. du har knappt förbrukat 40% hittills och bör ha minst 60 % kvar eller motsvarande 42 TB kvar att skriva (totalbelopp ca 70 TB)

Tackar för info, låter som sagt bra det ni säger, då kan jag fortsätta att använda den ett tag till.

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Efter att i stort sett ha gått 24/7 i drygt 5 år så börjar den ge upp. Precis lagom för att garantin ska ha gått ut. Vet inte om felet är jätte-akut. Men har beställt en ny Samsung 860/500GB och nu har dom ju ökat garantin till 10 år så man lär väl klara sig ett tag då.

850 Pro hade garanti på 10 år - 860 Pro på 5 år (men med högre TBW).

Skrivet av xxargs:

Du har förbrukat knappt 400 varv i wearlevling och bör nå uppemot 1000 innan man kan se minnet som slutkörd - mao. du har knappt förbrukat 40% hittills och bör ha minst 60 % kvar eller motsvarande 42 TB kvar att skriva (totalbelopp ca 70 TB)

Ser ut som att den är specificerad för närmare 3500 P/E faktiskt så lite över 10 procent är förbrukade.

Permalänk
Medlem

Kikade nu lite extra på just 840 Pro

hmm... - det verkar vara riktigt stryktåligt djur när det gäller skrivtålighet och folk som har gjort endurance-test på sagda 840 Pro 256 GB SSD har skrivit upp till 2.4 PB (2400 TB) innan den dör - dvs 5 gånger förbi när wearlevlingsmätaren gått ned till 0 (vid ca 400 TB) och antalet reallokerade sektorer gått över 7000.

se en bit ned på https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

med andra ord dina 13 reallokerade sektorer är inget att vara orolig över.

Permalänk
Medlem

840 PRO är utan tvekan ett stryktåligt djur.

Håller med slutsatserna folk dragit ovan dock, förutom att @xxargs missat det är 13 (HEXadecimalt), dvs 19 st sektorer som Crystal disk info visar där. Men där är 1000-tals reserv, så ingen fara där.

@57josa kort sagt, det du har där är en väl använd disk, men inget katastrofalt illa. 44k timmar är bra drifttid också.
Skulle du få några BB - Uncorrectable Error Count, då är det dax att pensionera den. Detta indikerar data som inte gått att läsa och blivit skadad. Så länge den dock kan hantera sina fel, är det ingen direkt fara. NAND har alltid några sektorer som är svagare än andra, och några ha gett upp, men där är många reserv som sagt, och du märker inte skillnaden (ingen arm som ska hoppa spår som på en HDD).

Som sagt, de flesta värden på disken visar 99% och tom Wear Leveling visar 89%... mao, där är mycket liv kvar i den disken

Backup bör du ha oavsett, då ny som gammal, kan de krascha.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Kikade nu lite extra på just 840 Pro

hmm... - det verkar vara riktigt stryktåligt djur när det gäller skrivtålighet och folk som har gjort endurance-test på sagda 840 Pro 256 GB SSD har skrivit upp till 2.4 PB (2400 TB) innan den dör - dvs 5 gånger förbi när wearlevlingsmätaren gått ned till 0 (vid ca 400 TB) och antalet reallokerade sektorer gått över 7000.

se en bit ned på https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

med andra ord dina 13 reallokerade sektorer är inget att vara orolig över.

Att man kan använda mer än specificerade antalet P/E cykler är knappast någon överraskning men man får då räkna med att det ökar risken för fel och att retentionstid går ned så det medföljer en kostnad då.

Permalänk
Inaktiv

Påverkar on-time SSDns livstid? Trodde enbart det var skrivning som slet på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

850 Pro hade garanti på 10 år - 860 Pro på 5 år (men med högre TBW).

Ser ut som att den är specificerad för närmare 3500 P/E faktiskt så lite över 10 procent är förbrukade.

Yes, såg det nu. 5 års garanti var det, vet inte var jag fick uppgiften 10 år ifrån.

Hur som... tackar allihop här ovan för intressant information.
Känns som att man i alla fall ska kunna köra vidare på den ett tag till, men som sagt till andra ändamål,
kommer att använda den nya och större 860:an för OS:et och diverse program.

Känns skönt med lite större svängrum och slippa tänka så mycket på utrymmet, i alla fall en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

840 PRO är utan tvekan ett stryktåligt djur.

Håller med slutsatserna folk dragit ovan dock, förutom att @xxargs missat det är 13 (HEXadecimalt), dvs 19 st sektorer som Crystal disk info visar där. Men där är 1000-tals reserv, så ingen fara där.

@57josa kort sagt, det du har där är en väl använd disk, men inget katastrofalt illa. 44k timmar är bra drifttid också.
Skulle du få några BB - Uncorrectable Error Count, då är det dax att pensionera den. Detta indikerar data som inte gått att läsa och blivit skadad. Så länge den dock kan hantera sina fel, är det ingen direkt fara. NAND har alltid några sektorer som är svagare än andra, och några ha gett upp, men där är många reserv som sagt, och du märker inte skillnaden (ingen arm som ska hoppa spår som på en HDD).

Som sagt, de flesta värden på disken visar 99% och tom Wear Leveling visar 89%... mao, där är mycket liv kvar i den disken

Backup bör du ha oavsett, då ny som gammal, kan de krascha.

Jo backup ska man alltid ha, vet inte om du tänkte på det men alla blå pluppar som lyser högst upp i CrystalDiskInfo är en del av mina diskar på den här burken, alla syns inte på skärmdumpen (12 totalt)

Så, jo backup finns. Men jag håller med dig, man kan aldrig tjata för mycket om att ha backup.
Det räcker med att se i forumet här när folk skriker efter hjälp med att rädda sin data på nån kraschad disk, just för att man glömt ta backup (så gott folk, ta backup på era diskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

840 PRO är utan tvekan ett stryktåligt djur.

Håller med slutsatserna folk dragit ovan dock, förutom att @xxargs missat det är 13 (HEXadecimalt), dvs 19 st

tja - har för mig att jag tittade igenom lite snabbt i bilden och såg inga hex-siffror... - kan ha oturen alla värdepositioner råkade hålla sig inom 0-9 bara för det.

Det är inte alltid givet vilken presentation olika SMART-program har - en del är decimala och andra har hexadecimal presentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Påverkar on-time SSDns livstid? Trodde enbart det var skrivning som slet på den?

Njae, det kan påverka livslängden på kontrollern och andra komponenter, precis som med en HDD. NAND ska tom självläka med tiden, så skriver du 50TB på 1 år, eller 50TB på flera år, sliter du mindre om du gör det på längre tid. Testerna som görs är dock en uppskattning på hur bra du kan skriva till dem.

Vad som dock inte visas i dessa tester är deras förmåga att hålla data när de är så slitna. Så de kanske kan skriva 2,4PB, men redan kanske på 1PB så får den enorma problem med cellurladdning... det ser man inte. NANDet isolering skadas ju lite varje gång du raderar en cell, så efter tillräckligt många raderingar, så kan isoleringen ta skada. Men denna läker sakta också med tiden verkar det som.

Så visst kan on-time påverka en SSD också, dock är offline-tiden nog mer påverkande på NANDets data-integritet än något annat. Är den inkopplad och igång, kan de många gånger rätta till dessa problem idag. Är de liggande på hylla, kan de inte göra det.

Därför bör du också (om du inte testar så klart), tömma din SSD helt innan du lägger undan den för långtidslagring. Både för att cellerna då kan läka i fred och du får mindre risk för data-korruption eller en disk som inte kan starta upp korrekt pga läsproblem.

Skrivet av xxargs:

tja - har för mig att jag tittade igenom lite snabbt i bilden och såg inga hex-siffror... - kan ha oturen alla värdepositioner råkade hålla sig inom 0-9 bara för det.

Det är inte alltid givet vilken presentation olika SMART-program har - en del är decimala och andra har hexadecimal presentation

Just därför länkade jag Crystal Disk Infos detaljer, så du vet det i framtiden

Och vet att det är olika i olika program.
I mina ögon dock är det hex i disken, och ska man visa ett "RAW-värde", borde det också visas som just rå-data.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Just därför länkade jag Crystal Disk Infos detaljer, så du vet det i framtiden

Och vet att det är olika i olika program.
I mina ögon dock är det hex i disken, och ska man visa ett "RAW-värde", borde det också visas som just rå-data.

Som standard använder sig CDI sig av hex men är du säker på att det är fallet även här?
För mellan att 840 Pro är specificerat för runt 3500 P/E cykler (dec) eller 9000 (hex) skulle det lägre talet nog verka mer troligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Som standard använder sig CDI sig av hex men är du säker på att det är fallet även här?
För mellan att 840 Pro är specificerat för runt 3500 P/E cykler (dec) eller 9000 (hex) skulle det lägre talet nog verka mer troligt för mig.

Om så är fallet så bör ju CDI också uppdatera sin egen info om det.
Enda jag följt är ju deras egen info.

Kan ju varit så att de ändrat detta i nyare versioner kanske? (för att folk missade den biten)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om så är fallet så bör ju CDI också uppdatera sin egen info om det.
Enda jag följt är ju deras egen info.

Kan ju varit så att de ändrat detta i nyare versioner kanske? (för att folk missade den biten)

Därför jag sade att det var standard att CDI visar råvärdena i hex.
För de kan också visas i dec om man ställer in det (under avancerade funktioner) även om de flesta aldrig gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Därför jag sade att det var standard att CDI visar råvärdena i hex.
För de kan också visas i dec om man ställer in det (under avancerade funktioner) även om de flesta aldrig gör det.

Minns inte att denna funktionen fanns där förr dock.
Räknar man dock på TBW med 28TB den skriver där, så bör du ha rätt och jag fel dock. Den är omslagen till decimalt.
Kommer mao blir extra lurigt på CDI bilder i fortsättningen där man måste lista ut om det är hex eller inte. (suck)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Minns inte att denna funktionen fanns där förr dock.
Räknar man dock på TBW med 28TB den skriver där, så bör du ha rätt och jag fel dock. Den är omslagen till decimalt.
Kommer mao blir extra lurigt på CDI bilder i fortsättningen där man måste lista ut om det är hex eller inte. (suck)

Är väl inte särskilt ny funktion, tror då jag har sett att den funnits där i något år åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

tja - har för mig att jag tittade igenom lite snabbt i bilden och såg inga hex-siffror... - kan ha oturen alla värdepositioner råkade hålla sig inom 0-9 bara för det.

Det är inte alltid givet vilken presentation olika SMART-program har - en del är decimala och andra har hexadecimal presentation

Bara för att klargöra, jag har visning i programmet inställt på dec

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Bara för att klargöra, jag har visning i programmet inställt på dec

Då förklarar det saken och jag hade fel.