Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Släng upp Seafile!

Skickades från m.sweclockers.com

Men är denna bara att ladda upp på serven och köra eller måste man installera den i något OS för att det ska rulla? Verkar även kosta vilket jag inte riktigt hade tänkt mig. Ska inte vara en ersättare till smugmug utan mer ett komplement.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Men är denna bara att ladda upp på serven och köra eller måste man installera den i något OS för att det ska rulla? Verkar även kosta vilket jag inte riktigt hade tänkt mig. Ska inte vara en ersättare till smugmug utan mer ett komplement.

Seafile är gratis.

Du får installera de i tex Ubuntu och köra de i en VM..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Seafile är gratis.

Du får installera de i tex Ubuntu och köra de i en VM..

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Ja isf ska jag försöka. Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Aha. Ja isf ska jag försöka. Tack

Har en komplett guide på NohaTech.se

Bara att söka på seafile

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte letat uppdateringar på min Gen8 på ett tag, och nu när jag väl ska kolla ha jag helt glömt bort hur man enklast kollar efter uppdateringar? Jag har tagit ner SUM 8 (Smart update manager), och startar .bat-filen på servern men när jag väljer Interactive mode så under localhost guided update så får jag Inventory of baseline, failed to add baseline C:\Users\Administrator\Downloads\sum800\Sum - is an invalid loacation. The selected location must have one or more components

Någon som kan förklara hur man enklast uppdaterar ev. mjukvara i servern?

Permalänk
Medlem

Har fått möjlighet att köpa en Intel 600p M.2 SSD 1TB billigt, skulle det funka att använda den i min Gen 8 med ett sånt här kort? https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

Permalänk
Medlem

@Zormac: Ja det skulle jag tro, jag har en samsung nvme i en liknande adapter i en av mina servrar och esxi plockar upp kortet utan problem.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@56KV90: Om du har en FTP eller dylikt som jag kan ladda upp en iso på så är det absolut det enklaste sättet att uppdatera en HP-server

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Nu har jag inte letat uppdateringar på min Gen8 på ett tag, och nu när jag väl ska kolla ha jag helt glömt bort hur man enklast kollar efter uppdateringar? Jag har tagit ner SUM 8 (Smart update manager), och startar .bat-filen på servern men när jag väljer Interactive mode så under localhost guided update så får jag Inventory of baseline, failed to add baseline C:\Users\Administrator\Downloads\sum800\Sum - is an invalid loacation. The selected location must have one or more components

Någon som kan förklara hur man enklast uppdaterar ev. mjukvara i servern?

Du måste köra det som administrator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ny iLO, version 2.55(a) - 5:e Februari 2018

https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX-6325ea9b58fd4191abac45a154

This version adds support for the following features and enhancements:

* The Self-signed SSL certificate can now be regenerated.
* New iLO RESTful API command to allow an auxiliary power cycle of the server on the next host power down.
* Added THERM_TRIP events, OS_STOP_SHUTDOWN, OS_NMI, ACPI, PCI-E Bus Error and CPU error logs to the SEL.
* Added OEM type SEL event with IML info on critical events.
* Improved reliability of Embedded Media attach and diagnostics.

Permalänk

Önskar stöd med val av OS...
I somras köpte jag en begagnad HP Microserver (2x4TB diskar, g1610, 8gb RAM) men har inte börjat använda den skarpt än.
Jag planerar främst använda den som:NAS, PLEX, Nextcloud och backup av datorer.

Efter installationen önskar jag ha så lite underhåll som möjligt. Vad rekommenderas att köra för operativsystem om man vill ha så stabil drift som möjligt och så lite strul efter installation.
(Har en licens över för Windows server 2016 så pris för licens är inte avgörande)

Funderar mellan:
Ubuntu server
Ubuntu desktop
Windows server 2016
Freenas
(Alternativt ESXI)

Vad finns det för för/nackdelar?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lång sff 8087 kabeln inne i microservern är? Når den så att man kan koppla in den i en sånhär för att använda hårddiskburen med en kontroller i en annan dator?

Jag har en själv och skulle kunna mäta men den står på ett dumt ställe

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Någon som vet hur lång sff 8087 kabeln inne i microservern är? Når den så att man kan koppla in den i en sånhär för att använda hårddiskburen med en kontroller i en annan dator?
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/413Ps297xsL._SY463_.jpg

Jag har en själv och skulle kunna mäta men den står på ett dumt ställe

Svår fråga vart ska du ha den där? haha Klart den når beroende på vart du placerar det där kortet men jag vill påstå att kablaget är väldigt kort iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: tanken är ju i så fall att bracketen ska sitta vid expansionsplatsen såklart. Är medveten om att kablage är kort, men hur kort är jag osäker på

Jag såg någon som gjorde liknande på den äldre N40L
https://youtu.be/wQU8hsfCAz0

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Calby: tanken är ju i så fall att bracketen ska sitta vid expansionsplatsen såklart. Är medveten om att kablage är kort, men hur kort är jag osäker på

Jag såg någon som gjorde liknande på den äldre N40L
https://youtu.be/wQU8hsfCAz0

Den borde räcka isf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: okej hoppas det gör de tack

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag har en Gen8 med en SSD-disk i slot1 och en 3TB WD Red i slot 2.

Nu har jag en 3e 3TB hårddisk som jag tänkte sätta i slot 3.

Jag vill inte köra någon form av raid, utan jag har dessa enbart som storage, alltså ingen redundans eller säkerhet.

Hur installerar jag den smidigast? Går det att sköta direkt från Windows eller måste jag in i BIOSet? Jag installerade ju hårddisken i slot 2 tidigare och det funkar bra, men jag kan då inte minnas hur jag gick tillväga.. kan nån förklara? Bifogar hur det ser ut nu från iLO

När jag ändå är i farten tänkte jag passa på att fråga om mina temps verkar normala. Allting i denna burk är standard förutom utökat minne (8gb)

Burken står i ett rum öppet där det är mellan 23-25 grader.

Permalänk
Skrivet av 56KV90:

Jag har en Gen8 med en SSD-disk i slot1 och en 3TB WD Red i slot 2.

Nu har jag en 3e 3TB hårddisk som jag tänkte sätta i slot 3.

Jag vill inte köra någon form av raid, utan jag har dessa enbart som storage, alltså ingen redundans eller säkerhet.

Hur installerar jag den smidigast? Går det att sköta direkt från Windows eller måste jag in i BIOSet? Jag installerade ju hårddisken i slot 2 tidigare och det funkar bra, men jag kan då inte minnas hur jag gick tillväga.. kan nån förklara? Bifogar hur det ser ut nu från iLO

https://i.imgur.com/pzbWJUv.jpg

När jag ändå är i farten tänkte jag passa på att fråga om mina temps verkar normala. Allting i denna burk är standard förutom utökat minne (8gb)

https://i.imgur.com/t7bVMgE.jpg
Burken står i ett rum öppet där det är mellan 23-25 grader.

Har för mig att man bara smäller i en ny disk, bootar om och använder HPs smart array verktyg för att sätta upp den nya disken.

Mvh

stavfel
Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det finns någon svensk sida som säljer adapter för att kunna nyttja den 4-pin som finns i chassit för att kunna sätta dit en ytterligare hårddisk? 4-pin sitter längst upp på chassit

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:
Du kan ju sätta en Y kabel på den vanliga 4 pin mulex som sitter där, och sedan en adapter på den till sata, finns på de flesta datorbutikerna. jag köpte från Kjell och Company

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

@Ledstripes:
Du kan ju sätta en Y kabel på den vanliga 4 pin mulex som sitter där, och sedan en adapter på den till sata, finns på de flesta datorbutikerna. jag köpte från Kjell och Company

För att förtydliga så finns det alltså en vanlig 4 pol molex skarv i G8:an. Oftast dold under cd bayen men går att fiska fram utan problem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Någon som vet om man kan stoppa in ett Gen8 moderkort i en N54L låda och nätagg och allt annat passar ? (Har googlat men inte hittat något bra svar)

Permalänk
Medlem

@miniGranis: SAS är det ju ingen skillnad på dvs SAS kablaget så ev. slots för HDD's skall fungera direkt ur.
Du bör kunna ta den PSU som du har idag med (nätagg).

Måtten är jag osäker på då jag inte vet hur stor den lådan är som du nämner.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nytt BIOS med mitigeringar för Spectre variant 2

Äntligen har HP fixat ett BIOS med ny Intel microcode mot Spectre variant 2 för GEN 8. Det tog sin runda tid, men nu är den här.

support.hpe.com

OBS! Har inte provat den själv ännu.

Ursprungligt dokument:

Bulletin: (Revision) HPE ProLiant, Moonshot and Synergy Servers - Side Channel Analysis Method Allows Improper Information Disclosure in Microprocessors (CVE-2017-5715, CVE-2017-5753, CVE-2017-5754)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwawa:

Äntligen har HP fixat ett BIOS med ny Intel microcode mot Spectre variant 2 för GEN 8. Det tog sin runda tid, men nu är den här.

support.hpe.com

OBS! Har inte provat den själv ännu.

Ursprungligt dokument:

Bulletin: (Revision) HPE ProLiant, Moonshot and Synergy Servers - Side Channel Analysis Method Allows Improper Information Disclosure in Microprocessors (CVE-2017-5715, CVE-2017-5753, CVE-2017-5754)

Undrar om detta har negativ verkan på prestandan? För om det blir signifikant sämre prestanda efter nya BIOSen vet jag inte hur förtjust jag är att uppdatera...

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem

Kan man få se Power Readings från ILO på en Gen8?

Under System Information / Power information står bara N/A under alla fälten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Kan man få se Power Readings från ILO på en Gen8?

Under System Information / Power information står bara N/A under alla fälten där.

Samma på mina system. Tror inte hårdvaran stöder det.

Det är likadant under "Power Management / Power Meter" -> "The Power Manager is unavailable for this configuration."

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkonyx:

Undrar om detta har negativ verkan på prestandan? För om det blir signifikant sämre prestanda efter nya BIOSen vet jag inte hur förtjust jag är att uppdatera...

Nu har jag uppdaterat mina tre system; en CentOS 7, ett FreeNas 11 och en Windows Server 2016. Samtliga har original processorn, Intel Celeron G1610T @ 2.30GHz.

Ingen synbar eller mätbar prestandaförlust på någon server. Tvärtom ökade prestandan på Windows-servern med 5%, men det var nog för att jag var slarvig och mätte med en lätt lastad server innan uppdateringen.

<rant>
Extremt meckigt att patcha icke-Windows servers dock. Binären kan bara köras i (modern) Windows och enbart på en server med ILO4-drivrutiner. Så det var bara att acceptera nertid och omstart på servrarna och boota från alternativ disk där jag tidigare installerat och konfigurerat upp Windows 10 + rätt drivrutiner för servrarna. Tack gode Gud för att jag inte använder den inbyggda SATA-RAIDen, då hade det inte fungerat. Kunde dom inte fixat en "BIOS upgrade"-funktion i BIOS eller ILO4 som på andra servers!? Eller iallafall tillåtit att EXE-filen kunde köras från DOS!? Mycket irriterande!
</rant>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwawa:

Nu har jag uppdaterat mina tre system; en CentOS 7, ett FreeNas 11 och en Windows Server 2016. Samtliga har original processorn, Intel Celeron G1610T @ 2.30GHz.

Ingen synbar eller mätbar prestandaförlust på någon server. Tvärtom ökade prestandan på Windows-servern med 5%, men det var nog för att jag var slarvig och mätte med en lätt lastad server innan uppdateringen.

<rant>
Extremt meckigt att patcha icke-Windows servers dock. Binären kan bara köras i (modern) Windows och enbart på en server med ILO4-drivrutiner. Så det var bara att acceptera nertid och omstart på servrarna och boota från alternativ disk där jag tidigare installerat och konfigurerat upp Windows 10 + rätt drivrutiner för servrarna. Tack gode Gud för att jag inte använder den inbyggda SATA-RAIDen, då hade det inte fungerat. Kunde dom inte fixat en "BIOS upgrade"-funktion i BIOS eller ILO4 som på andra servers!? Eller iallafall tillåtit att EXE-filen kunde köras från DOS!? Mycket irriterande!
</rant>

Får tacka för att du delat dina erfarenheter med den nya uppdaterade mikrokoden. Eftersom jag heller inte kör med den inbyggda RAID-kontrollern samt kör med Windows Server 2016 så låter det inte helt så hemskt som i andra situationer.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem

Så det fungerar inte som det gjort tidigare att ladda hem uppdateringsfilen, extrahera den och ladda upp bios-komponenten genom ILO?