Hörlurar - "Trött" i öronen vid längre använding

Permalänk
Medlem

Hörlurar - "Trött" i öronen vid längre använding

Har i dagsläget ett par Fidelio X2 och är på det stora hela rätt nöjd med tanke på priset jag fick betala. Tycker dock det kan vara lite väl "basiga"

Problemet är att jag blir väldigt trött i öronen efter lite längre använding. Sitter ofta längre perioder o jobbar (med musik)/spelar osv. Framförallt de högre frekvenserna upplever jag bli "skärande" i öronen vilket knappt kan åtgärdas med kraftigt minskad volym. Har generellt ganska låg volym när jag kör hörlurar för att skona hörseln.

Börjat snegla på att införskaffa ett par HD650 istället, men är lite rädd att det kan bli samma sak där. (Ljudbilden verkar överlag passa mig bättre).

Känns som ett individberoende fenomen men:
Undrar om SweClockers medlemmar skulle kunna bidra med sina erfarenheter.

EDIT: Bara för att få det ur vägen: Har AMP för att kunna driva hörlurar som kräver det.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Kan bero på källan också. Viss musik och framförallt spelljud kan bli väldigt jobbigt efter ett tag, oavsett hur bra den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Har i dagsläget ett par Fidelio X2 och är på det stora hela rätt nöjd med tanke på priset jag fick betala. Tycker dock det kan vara lite väl "basiga"

Problemet är att jag blir väldigt trött i öronen efter lite längre använding. Sitter ofta längre perioder o jobbar (med musik)/spelar osv. Framförallt de högre frekvenserna upplever jag bli "skärande" i öronen vilket knappt kan åtgärdas med kraftigt minskad volym. Har generellt ganska låg volym när jag kör hörlurar för att skona hörseln.

Börjat snegla på att införskaffa ett par HD650 istället, men är lite rädd att det kan bli samma sak där. (Ljudbilden verkar överlag passa mig bättre).

Känns som ett individberoende fenomen men:
Undrar om SweClockers medlemmar skulle kunna bidra med sina erfarenheter.

EDIT: Bara för att få det ur vägen: Har AMP för att kunna driva hörlurar som kräver det.

https://www.innerfidelity.com/images/PhilipsFidelioX2.pdf
https://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD650.pdf

Vad har du för dac/amp? det kan göra stor skillnad på ljudet.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Har en o2/odac samt en dragonfly red som jag provat med, upplever problemet med båda.

Kanske helt enkelt är att bara gilla läget?

En tanke jag har är att basen, då den är ganska närvarande minst sagt, bidrar till att trötta ut öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är "längre tid"?
Oavsett vad och hur man gör något så blir ju det jobbigt efter längre tid. Om du även sitter stilla under tiden kanske det är bra med lite jumpa varje timme? Samtidigt får öronen lite vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Har en o2/odac samt en dragonfly red som jag provat med, upplever problemet med båda.

Kanske helt enkelt är att bara gilla läget?

En tanke jag har är att basen, då den är ganska närvarande minst sagt, bidrar till att trötta ut öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är X2 Väldigt bas fattiga kontra t.ex HD650 som är erkänt som en "Varmare" hörlur

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Skumt, jag har ett par Fidelio X2 och jag tycker ljudet är mjukare i dem än många andra lurar jag har hört från Sennheiser och Bose bl.a.

Man kan bli lyssningstrött av dynamikkomprimerad musik också, mycket är mixat för att varje låt ska vara "in your face" och sticka ut från mängden, inte för att vara njutbar längre stunder.

Permalänk
Medlem

Jag själv blir trött oavsett lur om jag använder dem i 5+ timmar, öppna som slutna.

Brukar ta en paus ibland, låta öronen vila lite. Även om musik är najs så blir det ansträngande för öronen att alltid ha ljud/buller runtomkring.

Du kan ju testa att eq:a bort några hertz på de höga banden. Brukar bli lite trevligare.

Permalänk
Medlem

Ta en volym du anser är de lägsta du kan tänka dig, halvera ljudet från det och lyssna "en längre tid" och se om det blir samma sak.

Frågar man en öronläkare så säger de i princip att alla lyssnar tok för högt i hörlurarna (inkl. mig )

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för en EQ-mjukvara, använder det på jobbet där jag ofta kör headset, det skonar mina öron ganska mycket i alla fall. Och ja, fysisk aktivitet kan absolut hjälpa.

Edit: Kör Equalizer APO, väldigt konfigurerbart.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Ta en volym du anser är de lägsta du kan tänka dig, halvera ljudet från det och lyssna "en längre tid" och se om det blir samma sak.

Frågar man en öronläkare så säger de i princip att alla lyssnar tok för högt i hörlurarna (inkl. mig )

Japp, det har jag också hört. Märker det när kompisar t ex vill att man lyssnar på något i deras lurar. Behöver alltid be dem sänka flera steg innan det slutar göra ont i mina öron, så har fått bilden av att jag inte har lika mycket för högt.. men kanske inte stämmer.

Har provat detta till viss del, sitter ofta och sänker till en lägre volym när jag spelar för att skona öronen ännu mer från ex explosionsljud

Sitter ibland kanske 4-5 h men då blir det pauser i form av att upp o röra sig/stänga av ljud helt eller sänka ordentligt. Kanske kan vara så att jag behöver ta fler o längre. Får helt enkelt testa mig fram.

Gällande att HD650 är varmare, tror det är därför jag tror den skulle passa mig bättre (tänkte provlyssna ett par för att se om det stämmer). Läste lite på head-fi att vissa tycker den inte är lika "spikig/skarp" i de högre frekvenserna än t ex X2. Men kan man skona plånboken är ju det alltid ett plus

Tack för alla tips! Får testa att ställa om EQ och prova ännu lägre volym.

Skrivet av HaBBarN:

Dock är X2 Väldigt bas fattiga kontra t.ex HD650 som är erkänt som en "Varmare" hörlur

Ser inte ut som det enligt dokumenten som länkades högre upp. X2 ser ut att gå upp ännu mer vid 10 000 Hz samt runt 60-80 Hz gentemot HD650 som ser ut att ha en jämnare kurva. Men jag kanske läser av grafen fel, rätta mig gärna om jag är ute o cyklar. Var ett tag sedan jag pluggade ljud...

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Japp, det har jag också hört. Märker det när kompisar t ex vill att man lyssnar på något i deras lurar. Behöver alltid be dem sänka flera steg innan det slutar göra ont i mina öron, så har fått bilden av att jag inte har lika mycket för högt.. men kanske inte stämmer.

Har provat detta till viss del, sitter ofta och sänker till en lägre volym när jag spelar för att skona öronen ännu mer från ex explosionsljud

Sitter ibland kanske 4-5 h men då blir det pauser i form av att upp o röra sig/stänga av ljud helt eller sänka ordentligt. Kanske kan vara så att jag behöver ta fler o längre. Får helt enkelt testa mig fram.

Gällande att HD650 är varmare, tror det är därför jag tror den skulle passa mig bättre (tänkte provlyssna ett par för att se om det stämmer). Läste lite på head-fi att vissa tycker den inte är lika "spikig/skarp" i de högre frekvenserna än t ex X2. Men kan man skona plånboken är ju det alltid ett plus

Tack för alla tips! Får testa att ställa om EQ och prova ännu lägre volym.

Ser inte ut som det enligt dokumenten som länkades högre upp. X2 ser ut att gå upp ännu mer vid 10 000 Hz samt runt 60-80 Hz gentemot HD650 som ser ut att ha en jämnare kurva. Men jag kanske läser av grafen fel, rätta mig gärna om jag är ute o cyklar. Var ett tag sedan jag pluggade ljud...

Stämmer, bara jag som är blind. Dock peaken vid 10khz kan nog göra att öronen blir tröttare.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Har också ett par Fidelio X2 som jag använder ibland. Köpte det sista paret på den lokala Elgiganten-affären för 1100 kr i januari.

Lyssnar på musik med foobar2000 och använder denna plugin för hörlurar. Crossfeed strength 20 brukar jag använda. Det bästa crossfeed filtret som jag testat, de andra brukar göra så att det låter så konstigt.

Crossfeed filter är skönt, det tar bort ljudet "inne i huvudet" och motverkar trötthet, så att det blir mer som att lyssna genom ett par högtalare.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par x2:or och dom är ganska mörka och murriga jämfört med till exempel AKG K7XX. Jag har inte testat HD650 så kan inte uttala mig, har en beställning på ett par hos massdrop.

Man ang trötthet i öronen så ja det kan ligga något i det, använder mest K7XX:orna därför att de är mer bekväma under längre sessioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

X2s är bland dom mildaste hörlurarna på marknaden så vida du inte är bass phobic.
Och du är nog den första personen som har klagat att dom har för mycket highs, skulle säga att du antigen lyssnar på skräp eller så har du skadad dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Har i dagsläget ett par Fidelio X2 och är på det stora hela rätt nöjd med tanke på priset jag fick betala. Tycker dock det kan vara lite väl "basiga"

Problemet är att jag blir väldigt trött i öronen efter lite längre använding. Sitter ofta längre perioder o jobbar (med musik)/spelar osv. Framförallt de högre frekvenserna upplever jag bli "skärande" i öronen vilket knappt kan åtgärdas med kraftigt minskad volym. Har generellt ganska låg volym när jag kör hörlurar för att skona hörseln.

Börjat snegla på att införskaffa ett par HD650 istället, men är lite rädd att det kan bli samma sak där. (Ljudbilden verkar överlag passa mig bättre).

Känns som ett individberoende fenomen men:
Undrar om SweClockers medlemmar skulle kunna bidra med sina erfarenheter.

EDIT: Bara för att få det ur vägen: Har AMP för att kunna driva hörlurar som kräver det.

Sänk ljudet ännu mer.
Över 85 dB i snitt över en arbetsdag så krävs hörselskydd.
Och 85dB är betydligt lägre än man tror, framförallt genom ett par hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

X2s är bland dom mildaste hörlurarna på marknaden så vida du inte är bass phobic.
Och du är nog den första personen som har klagat att dom har för mycket highs, skulle säga att du antigen lyssnar på skräp eller så har du skadad dom.

Frekvenskurvan säger emot dig. Såg några andra på head-fi som upplevde samma sak. Men är nog högst individuellt. Har du ett par själv eller erfarenheter av dem? Annars känns din kommentar rätt onödig.

EDIT: Ibland låter text mer passivt aggressiv än tal, detta är nog ett sådant fall. Ej avsikten!

Lyssnar på 256 kbit mp3 o uppåt (till FLAC) så skulle inte kalla det skräp precis. Kanske inte top notch alltid men inte direkt skräp...

Skrivet av Svensktiger:

Sänk ljudet ännu mer.
Över 85 dB i snitt över en arbetsdag så krävs hörselskydd.
Och 85dB är betydligt lägre än man tror, framförallt genom ett par hörlurar.

Mjo ska prova att sänka ännu mer kombinerat med EQ för att sänka runt 10k Hz... Skulle nästan vilja mäta hur mycket jag brukar ligga på. Var inne på Arbetsmiljöverket o kollade och det verkar finnas en app så man kan mäta, undrar hur precis den är men kanske ger en fingervisning iaf.

Explosionsljud i spel ger även en spike i dB vilket inte direkt är något vidare för öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Frekvenskurvan säger emot dig. Såg några andra på head-fi som upplevde samma sak. Men är nog högst individuellt. Har du ett par själv eller erfarenheter av dem? Annars känns din kommentar rätt onödig.

EDIT: Ibland låter text mer passivt aggressiv än tal, detta är nog ett sådant fall. Ej avsikten!

Lyssnar på 256 kbit mp3 o uppåt (till FLAC) så skulle inte kalla det skräp precis. Kanske inte top notch alltid men inte direkt skräp...

Mjo ska prova att sänka ännu mer kombinerat med EQ för att sänka runt 10k Hz... Skulle nästan vilja mäta hur mycket jag brukar ligga på. Var inne på Arbetsmiljöverket o kollade och det verkar finnas en app så man kan mäta, undrar hur precis den är men kanske ger en fingervisning iaf.

Explosionsljud i spel ger även en spike i dB vilket inte direkt är något vidare för öronen.

Tillägger att det är otroligt svårt att mäta ljudstyrka från hörlurar.
Volymen av luft mellan trumhinnan och membranet spelar otroligt stor roll för den faktiska ljudstyrkan och påverkas av många faktorer.

Det är även därför in-ear lurar är så extremt riskabla att använda.
Trycker du in dom 2 mm längre och får en bra förslutning kan ljudstyrkan öka mångfaldigt utan att styrkan från luren har ändrats.

Permalänk
Medlem

@Nth: Frekvenskurvan säger lite hur en hörlur uppleves och head-fi snackar mycket skit.
Och jag sitter på 2st, en med ZMF pads och ett Woox par, kunde inte låta bli när dom blev så billiga.

All bitrate i världen hjälper inte mot dagens mastering där dom bara försöker få det så högljudd som möjligt och förväntar folket lyssnar på det genom skräp hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tillägger att det är otroligt svårt att mäta ljudstyrka från hörlurar.
Volymen av luft mellan trumhinnan och membranet spelar otroligt stor roll för den faktiska ljudstyrkan och påverkas av många faktorer.

Det är även därför in-ear lurar är så extremt riskabla att använda.
Trycker du in dom 2 mm längre och får en bra förslutning kan ljudstyrkan öka mångfaldigt utan att styrkan från luren har ändrats.

Jo visst blir det svårt, men syftet var mer att få en fingervisning. Men kommer absolut sänka volymen framöver.

Känns som att det blir extra riskabelt vid dåligt isolerade in-ear. Sitter någon på ett tåg/tunnelbana så kan det blir mycket ljud utifrån vilket leder till att folk höjer volymen ännu mer för att höra och vips har man hamnat på för hög volym.

Ser själv alltid till att alltid ligga under hälften på telefonens ljud (har bra isolering med "foam" toppar till mina).

Skrivet av Sinery:

@Nth: Frekvenskurvan säger lite hur en hörlur uppleves och head-fi snackar mycket skit.
Och jag sitter på 2st, en med ZMF pads och ett Woox par, kunde inte låta bli när dom blev så billiga.

All bitrate i världen hjälper inte mot dagens mastering där dom bara försöker få det så högljudd som möjligt och förväntar folket lyssnar på det genom skräp hårdvara.

Nej det var svårt att låta bli när de fanns tillgängliga för vrakpris.

"Allt på internet är sant" Jo visst kan det vara mycket skit på head-fi men det gäller väl egentligen alla forum. Brukar alltid leta svar från flera källor (därför jag är här).

Gällande bitrate så visst är det så, men tycker allt att det är skillnad mellan olika genrer. T ex mer "mainstream" i form av pop, o topplistan på spotify så är det mer påtagligt. Inte lika mycket vid ex klassiskt.

Toppenbra input i tråden förövrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Har en o2/odac samt en dragonfly red som jag provat med, upplever problemet med båda.

Kanske helt enkelt är att bara gilla läget?

En tanke jag har är att basen, då den är ganska närvarande minst sagt, bidrar till att trötta ut öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Basen kan man absolut bli trött i öronen av! Det luriga är att den inte märks på samma sätt som de högre frekvenserna 2,5k och upp eftersom den inte skär i öronen. Sänker du diskanten är risken att du höjer volymen lika många dB, och tillslut när du grävt ur hela EQ-kurvan är du tillbaks på noll igen (been there)

HD650 har mer basåtergivning än HD600, om det nu skulle vara det som tröttar ut dina öron...

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Jo visst blir det svårt, men syftet var mer att få en fingervisning. Men kommer absolut sänka volymen framöver.

Känns som att det blir extra riskabelt vid dåligt isolerade in-ear. Sitter någon på ett tåg/tunnelbana så kan det blir mycket ljud utifrån vilket leder till att folk höjer volymen ännu mer för att höra och vips har man hamnat på för hög volym.

Ser själv alltid till att alltid ligga under hälften på telefonens ljud (har bra isolering med "foam" toppar till mina).

Nej det var svårt att låta bli när de fanns tillgängliga för vrakpris.

"Allt på internet är sant" Jo visst kan det vara mycket skit på head-fi men det gäller väl egentligen alla forum. Brukar alltid leta svar från flera källor (därför jag är här).

Gällande bitrate så visst är det så, men tycker allt att det är skillnad mellan olika genrer. T ex mer "mainstream" i form av pop, o topplistan på spotify så är det mer påtagligt. Inte lika mycket vid ex klassiskt.

Toppenbra input i tråden förövrigt!

Nth nått du kan prova är att dra hem equalizerAPO

och kopierar in detta i config.txt :

Copy: RLOW=R
Copy: RHIGH=R
Channel: RLOW
Delay: 0.32 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain -30 dB
Channel: RHIGH
Delay: 0.16 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain 2 dB
Copy: LLOW=L
Copy: LHIGH=L
Channel: LLOW
Delay: 0.32 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain -30 dB
Channel: LHIGH
Delay: 0.16 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain 2 dB
Copy: L=L+RLOW+RHIGH
Copy: R=R+LLOW+LHIGH

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nth:

Har i dagsläget ett par Fidelio X2 och är på det stora hela rätt nöjd med tanke på priset jag fick betala. Tycker dock det kan vara lite väl "basiga"

Problemet är att jag blir väldigt trött i öronen efter lite längre använding. Sitter ofta längre perioder o jobbar (med musik)/spelar osv. Framförallt de högre frekvenserna upplever jag bli "skärande" i öronen vilket knappt kan åtgärdas med kraftigt minskad volym. Har generellt ganska låg volym när jag kör hörlurar för att skona hörseln.

Börjat snegla på att införskaffa ett par HD650 istället, men är lite rädd att det kan bli samma sak där. (Ljudbilden verkar överlag passa mig bättre).

Känns som ett individberoende fenomen men:
Undrar om SweClockers medlemmar skulle kunna bidra med sina erfarenheter.

EDIT: Bara för att få det ur vägen: Har AMP för att kunna driva hörlurar som kräver det.

Jag använder HD650. Jag tycker dom fungerar bra och att man blir mindre trött av dom jämfört med många andra hörlurar, dock självklart, lyssnar man massvis av timmar kan man bli trött av dom också. Att ljudet är väldigt bra dessutom är ytterligare ett plus.

Det som jag tror är de stora fördelarna jämfört med någon "random" hörlur är att högtalaren sitter lite längre från örat, men framför allt att det är en så kallad "öppen hörlur". Denna typ av hörlurar skulla jag hävda är helt överlägsna sina sk "slutna" släktingar, men har dock nackdel att de inte fungerar så bra i gym och på tunnelbana. Det handlar alltså om en hörlurstyp för hemmabruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Basen kan man absolut bli trött i öronen av! Det luriga är att den inte märks på samma sätt som de högre frekvenserna 2,5k och upp eftersom den inte skär i öronen. Sänker du diskanten är risken att du höjer volymen lika många dB, och tillslut när du grävt ur hela EQ-kurvan är du tillbaks på noll igen (been there)

HD650 har mer basåtergivning än HD600, om det nu skulle vara det som tröttar ut dina öron...

Haha ja, inte så optimalt kanske.
Kan nog vara så att det är både och som orsakar det... Får provlyssna om det blir till att byta.

Skrivet av HaBBarN:

Nth nått du kan prova är att dra hem equalizerAPO

och kopierar in detta i config.txt :

Copy: RLOW=R
Copy: RHIGH=R
Channel: RLOW
Delay: 0.32 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain -30 dB
Channel: RHIGH
Delay: 0.16 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain 2 dB
Copy: LLOW=L
Copy: LHIGH=L
Channel: LLOW
Delay: 0.32 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain -30 dB
Channel: LHIGH
Delay: 0.16 ms
Preamp: -9.5 dB
Filter 1: ON HS Fc 650 Hz Gain 2 dB
Copy: L=L+RLOW+RHIGH
Copy: R=R+LLOW+LHIGH

Tack! Precis dragit ner det så får prova den configen tillsammans med ännu lägre volym.

EDIT: Initiala känslan efter lite användande: Känns bra, lite ovant men kan nog vara the way to go.

Skrivet av dannesthlm:

Jag använder HD650. Jag tycker dom fungerar bra och att man blir mindre trött av dom jämfört med många andra hörlurar, dock självklart, lyssnar man massvis av timmar kan man bli trött av dom också. Att ljudet är väldigt bra dessutom är ytterligare ett plus.

Det som jag tror är de stora fördelarna jämfört med någon "random" hörlur är att högtalaren sitter lite längre från örat, men framför allt att det är en så kallad "öppen hörlur". Denna typ av hörlurar skulla jag hävda är helt överlägsna sina sk "slutna" släktingar, men har dock nackdel att de inte fungerar så bra i gym och på tunnelbana. Det handlar alltså om en hörlurstyp för hemmabruk.

Föredrar öppna just av den anledningen, det är det jag kört de senaste åren. Betydligt mer avslappnande för öronen.

Blir ju lite sugen på att köpa nya lurar, bara för att.. kanske blir svårt att öppna prylgalningen i mig.