KingSpec M.2 NE-XXX, någon som provat?

Permalänk
Medlem

KingSpec M.2 NE-XXX, någon som provat?

Tjena klockers!
Satt och surfade runt lite på ali för att fördriva tiden och jag hittade faktiskt något intressant.
Hittade nämligen en m.2 nvme disk från Kingspec som har specs liknande Samsungs m.2

Länk: aliexpress
Det som gör det intressant imo är ju priset. 1175 kr för 480gb låter ju inte illa.
Kollar man på feedback från köpare så verkar den hålla hastigheterna som lovas någorlunda.
480gb varianten skall ha 2000-2400 MB Seq read och 1400-1700 seq write.
Jag känner att den feedback och verkliga benchmarks köparna lägger ut är mera trovärdiga. Här är några exempel från ett par styckna.

Vad tror ni? Någon som testat? Är bra sugen att prova då jag saknar m.2 överhuvudtaget i min pc. Snål som man är så är man ju sugen på att ta risken En samsung 960 EVO kostar idag billigast 2249 kr enligt prisjakt.

Ändrade titel
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Tjena klockers!
Satt och surfade runt lite på ali för att fördriva tiden och jag hittade faktiskt något intressant.
Hittade nämligen en m.2 nvme disk från Kingspec som har specs liknande Samsungs m.2
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ebL0lgvD8KJjSsplq6yIEFXaB/KingSpec-M-2-PCI-e-60GB-120GB-240GB-480GB-SSD-Solid-State-Disk-NVMe-M-2.jpg
Länk: aliexpress
Det som gör det intressant imo är ju priset. 1175 kr för 480gb låter ju inte illa.
Kollar man på feedback från köpare så verkar den hålla hastigheterna som lovas någorlunda.
480gb varianten skall ha 2000-2400 MB Seq read och 1400-1700 seq write.
Jag känner att den feedback och verkliga benchmarks köparna lägger ut är mera trovärdiga. Här är några exempel från ett par styckna.
https://ae01.alicdn.com/kf/UTB8JvL_vXfFXKJk43Ot760IPFXaS.png
https://ae01.alicdn.com/kf/UTB8zkJjttoSdeJk43Ow761a4XXaa.png
Vad tror ni? Någon som testat? Är bra sugen att prova då jag saknar m.2 överhuvudtaget i min pc. Snål som man är så är man ju sugen på att ta risken En samsung 960 EVO kostar idag billigast 2249 kr enligt prisjakt.

Ofta är deras värden noterade för största disken. Och de skäms inte för att göra sämre. Så 480GB är kanske max prestanda, 240GB hälften, och 120GB en fjärdedel. (Tittar man lite längre ner ser man också detta, 120GB: 1500-1800 läs, 500-600 skriv)

Jag har lite äldre SATA baserade KingSpec.... och de är usla. Tänk USB minne. Men detta var troligen en USB kontroller de modifierat, med Synkront 50MB/s NAND också.

Denna säger ju vad den har för kontroller "SM2263XT", dvs silicon motion nya DRAM lösa kontroller.
http://www.tomshardware.co.uk/silicon-motion-sm2263xt-control...
Den använder ditt RAM som cache istället. Men med rätt NAND kan de faktiskt få rätt bra prestanda.

Notera dock, de har använt en 512GB fullt populerad disk i detta test, medan jag tvivlar att 60-120GB versionerna från ali-express har detta, så prestandan kommer bli sämre. Med det sagt så bör den med SLC cache och hyfsad prestanda fungera rätt bra.

PS. Glöm inte att du får lägga på 25% moms + expeditionsavgift + ev tom tull (1500kr gräns) på detta pris

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Härligt svar! Så du tror inte att det är något att ha då? Iaf med tanke på alla avgifter som BÖR tillkomma vid tullen.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@Paddanx: Härligt svar! Så du tror inte att det är något att ha då? Iaf med tanke på alla avgifter som BÖR tillkomma vid tullen.

Större disken är ju risk att den blir lika dyr som en enkel disk med liknande prestanda här i Sverige iaf.

Prestandamässigt är den nog helt okej, då den bygger på en riktig kontroller. Nackdelen är ju att de kommer äta ditt RAM som cache till den, vilket blir större desto större disk.

De mindre diskarna kan dock fungera och får ju lägre skatt mm iaf. Du får jämföra avgifterna för fraktbolagens hantering då också, då vissa har många olika gränser på vad kostnaden blir.