Ny WD Red 4TB ej längre användbar. "GPT Protective Partition".

Permalänk
Medlem

Ny WD Red 4TB ej längre användbar. "GPT Protective Partition".

Halloj, gott folk!

Köpte för ett par dagar sedan en ny HDD för att byta ut min gamla skröpliga 2TB HDD. Det var inga större problem att föra över alla filer mellan dem. Men när jag sedan plockade bort 2TB disken och flyttade 4TB disken till dess plats så kunde jag inte längre nå den nya disken via explorer (se bild 1, har sedan dess kopplat in gamla 2TB). Jag har provat att stoppa tillbaka den till den ursprungliga SATA-porten, utan resultat. Jag kan dock se den i Device Manager och Disk Management när jag kopplar in den via USB.

  • Disken dyker upp i Device Manager (se bild 2-4). Inga fel enligt den. Disken har dock växt från 4TB till 16TB, och är numera MBR (var GPT).

  • Disken dyker upp i Disk Management (se bild 5-7). Även där har den växt från 4TB till 16TB, och är helt tom. Man kan inte heller göra något med den, och den dyker upp som "Healthy (GPT Protective Partition)".

Detta är inte ingenting som jag har upplevt tidigare med någon av de diskar som har använts med datorn, så jag vet inte riktigt vad som kan ha orsakat det. Jag tycker dock att den ger ifrån sig ett konstigt ljud när man startar datorn och hårddisken spinner upp.

Så frågan är, ska man lita på Disk Management och tro att den är tom. Eller ska man optimistiskt tro att min 1.5TB data finns kvar på disken, och att det på något magiskt sätt går att rädda datan? Om det inte går, ska man bara ta disken till ÅF, eller försöka återställa disken via diskpart? Jag lyckades hitta GPT fdisk, någon som använt det eller kan säga om det kan vara ett alternativ i denna situation?

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bilder
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink:
Om en disk visar sig som fel storlek, har det i regel blivit fel på "Partition Table" och datan som fanns på den går i regel inte att rädda (iaf. inte utan att skicka den till ett företag som sysslar med dataräddning).
Det ända som jag har märkt fungerar för att få disken att visa rätt storlek igen, är att lågnivå formatera den antingen genom tillverkarens programvara eller via något program som kan göra det.

Notera dock att en sådan formatering tar bort all data som finns på disken, och det går inte att få tillbaka den igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

åter igen - varför gör du inte backup om nu datat är så viktigt - möblerar man om diskar på en dator så skall man alltid räkna med att man blir av med alla data som finns på diskarna - är dom inte värd en extern USB-disk i investering för en backup, så skall du heller inte gråta om alltihopa försvinner plötsligt - hårddiskar är inte dyra idag, det som lagras på diskarna är värt betydligt mer, speciellt om man lyckas sabba bort dem... - då är värdet på dem plötsligt skyhögt...

---

Nu tro jag datat inte ännu har försvunnit, men ju mer du micklar runt desto större risk är det att du gör moment som är sista spiken i kistan för dina data och det finns ingen återvändo och du får börja om från början

Gillar man att springa i labbrått-labyrinter så försöker man med windows och letar i alla skrymslen efter dess regler - vill man se lite mer ovanifrån, skiter i MS-regler och bara hämta ut filerna och lägga dessa på en tex. den nu i hast inköpta extern USB-diskisken - så botar man på en valfri linux från en CD-skiva eller en USB-sticka...

Permalänk
Medlem

Låter som att partitionstabellen blivit skadad. Kanske går att rädda, men då är det lågnivå räddning som gäller, utan att du säkert får tillbaka alla namn mm i filsystemet.

Ev kan ena GPT tabellen blivit korrupt, medan reservtabellen är kvar. Om så kan du nog rädda det, men du bör oavsett ha en annan disk att rädda infon "till", så du inte får korrupta filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Jink:
Om en disk visar sig som fel storlek, har det i regel blivit fel på "Partition Table" och datan som fanns på den går i regel inte att rädda (iaf. inte utan att skicka den till ett företag som sysslar med dataräddning).
Det ända som jag har märkt fungerar för att få disken att visa rätt storlek igen, är att lågnivå formatera den antingen genom tillverkarens programvara eller via något program som kan göra det.

Notera dock att en sådan formatering tar bort all data som finns på disken, och det går inte att få tillbaka den igen.

Vad innebär "lågnivå formatera"? Du råkar inte veta om WD har någon sådan programvara?
Skulle du skicka tillbaka till ÅF?

Skrivet av xxargs:

åter igen - varför gör du inte backup om nu datat är så viktigt - möblerar man om diskar på en dator så skall man alltid räkna med att man blir av med alla data som finns på diskarna - är dom inte värd en extern USB-disk i investering för en backup, så skall du heller inte gråta om alltihopa försvinner plötsligt - hårddiskar är inte dyra idag, det som lagras på diskarna är värt betydligt mer, speciellt om man lyckas sabba bort dem... - då är värdet på dem plötsligt skyhögt...

---

Nu tro jag datat inte ännu har försvunnit, men ju mer du micklar runt desto större risk är det att du gör moment som är sista spiken i kistan för dina data och det finns ingen återvändo och du får börja om från början

Gillar man att springa i labbrått-labyrinter så försöker man med windows och letar i alla skrymslen efter dess regler - vill man se lite mer ovanifrån, skiter i MS-regler och bara hämta ut filerna och lägga dessa på en tex. den nu i hast inköpta extern USB-diskisken - så botar man på en valfri linux från en CD-skiva eller en USB-sticka...

Vart ser du mig säga att datan är viktig, ser inte att jag nämner några tårar i mitt inlägg? Det viktigaste ligger självklart säkert, men om jag kan undvika att återskaffa 1TB media, samt återskapa mapp-strukturen, så gör jag gärna det.

Skrivet av Paddanx:

Låter som att partitionstabellen blivit skadad. Kanske går att rädda, men då är det lågnivå räddning som gäller, utan att du säkert får tillbaka alla namn mm i filsystemet.

Ev kan ena GPT tabellen blivit korrupt, medan reservtabellen är kvar. Om så kan du nog rädda det, men du bör oavsett ha en annan disk att rädda infon "till", så du inte får korrupta filer.

Är detta något jag kan göra själv, eller är det att skicka iväg till företag för räddning som gäller?
Skulle du skicka tillbaka till ÅF?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Är detta något jag kan göra själv, eller är det att skicka iväg till företag för räddning som gäller?
Skulle du skicka tillbaka till ÅF?

Beror väl på hur viktig datan är för dig. Normalt hanterar man ju trasiga diskar, och jag tror inte detta är fallet här. Utan jag tror du har matat ut disken, precis när den höll på att skriva viktig info. (gissning dock). Är det kritiskt, så kontakta en firma. Är disken så frisk är det inte så dyrt då de inte behöver "clean-room".

Om du ska göra det själv, första du kommer behöva är dock en disk som kan rymma all data du har där.
Sen behöver du återställningsmjukvara, och där finns lite gratis, som recuva du kan testa. Men var noga med att inte ändra något eller återställa något på den bråkande disken. Allt måste återställas till en annan disk och du får verifiera att allt är intakt efter det.

Har du tur och den kan hitta en intakt GPT info, med partitions info, så bör det gå rätt bra. Sen när allt är korrekt räddat, kan du tömma bråkande disken helt (radera MBR/GPT sektorn) och du bör kunna få liv i den normalt igen.

ÅF kommer inte kunna hjälpa dig med datan dock, endast disken i sig. Mao, du kan ev få en ny disk, och mister all data på den här.

Permalänk
Medlem

Har du formaterat den gamla disken som du kopierade data från? Eller det antar jag att du har med tanke på att du frågar om data är borta från den ny disken... men om allt fanns på den gamla fungerande (men möjligen risiga) disken kan det ju vara en idé att återställa från den istället och bara reklamera den nya disken. Då borde ett program som tex recuva räcka...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag kan dock se den i Device Manager och Disk Management när jag kopplar in den via USB.

Är detta en disk ifrån ett externt USB hölje?

En del diskar har ett "skydd" från att plockas ur och sättas direkt i datorn då tillvekranra hellre säljer typ samma disk lite dyrare för den som vil göra det. Exakt vad som krävs för varje specifik disk kan man behöva Google på, men det brukar exempelvis handla om att en pin som inte får ström när den sitter i höljet. Men om du plockar ut den och sätter den i datorn så får den det och då vägrar disken att fungera.

En del diskar startar inte upp alls och en del beter sig skumt med dessa "skydd".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Cmd (med admin) -> diskpart -> list disk -> select disk X -> clean
Detta kan nog hjälpa att få tbx disken till det "normala". Dock så kmr dina data försvinna.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror väl på hur viktig datan är för dig. Normalt hanterar man ju trasiga diskar, och jag tror inte detta är fallet här. Utan jag tror du har matat ut disken, precis när den höll på att skriva viktig info. (gissning dock). Är det kritiskt, så kontakta en firma. Är disken så frisk är det inte så dyrt då de inte behöver "clean-room".

Om du ska göra det själv, första du kommer behöva är dock en disk som kan rymma all data du har där.
Sen behöver du återställningsmjukvara, och där finns lite gratis, som recuva du kan testa. Men var noga med att inte ändra något eller återställa något på den bråkande disken. Allt måste återställas till en annan disk och du får verifiera att allt är intakt efter det.

Har du tur och den kan hitta en intakt GPT info, med partitions info, så bör det gå rätt bra. Sen när allt är korrekt räddat, kan du tömma bråkande disken helt (radera MBR/GPT sektorn) och du bör kunna få liv i den normalt igen.

ÅF kommer inte kunna hjälpa dig med datan dock, endast disken i sig. Mao, du kan ev få en ny disk, och mister all data på den här.

Ah, den gamla disken är alldeles för instabil för att kasta över datan till, och jag har ingen annan disk som rymmer all data. Misstänker att jag får ta och bita i det sura äpplet och helt enkelt rensa disken. Datan är inte så pass viktig.

Skrivet av Napoleongl:

Har du formaterat den gamla disken som du kopierade data från? Eller det antar jag att du har med tanke på att du frågar om data är borta från den ny disken... men om allt fanns på den gamla fungerande (men möjligen risiga) disken kan det ju vara en idé att återställa från den istället och bara reklamera den nya disken. Då borde ett program som tex recuva räcka...

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så finns endast delar av datan kvar på den gamla disken, som är rätt instabil. Lyckligtvis så ligger det viktigaste kvar, just på grund av att jag vill vara säker på att nya disken är stabil först.

Skrivet av inquam:

Är detta en disk ifrån ett externt USB hölje?

En del diskar har ett "skydd" från att plockas ur och sättas direkt i datorn då tillvekranra hellre säljer typ samma disk lite dyrare för den som vil göra det. Exakt vad som krävs för varje specifik disk kan man behöva Google på, men det brukar exempelvis handla om att en pin som inte får ström när den sitter i höljet. Men om du plockar ut den och sätter den i datorn så får den det och då vägrar disken att fungera.

En del diskar startar inte upp alls och en del beter sig skumt med dessa "skydd".

Hårddisken är en enkel WD Red, har endast suttit i min dator. Den gillade dock inte att bli flyttad från en SATA port till en annan. Oklart varför

Skrivet av Tony32:

Cmd (med admin) -> diskpart -> list disk -> select disk X -> clean
Detta kan nog hjälpa att få tbx disken till det "normala". Dock så kmr dina data försvinna.

Ja, detta blir nog sista utvägen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ah, den gamla disken är alldeles för instabil för att kasta över datan till, och jag har ingen annan disk som rymmer all data. Misstänker att jag får ta och bita i det sura äpplet och helt enkelt rensa disken. Datan är inte så pass viktig.

Tyvärr så finns endast delar av datan kvar på den gamla disken, som är rätt instabil. Lyckligtvis så ligger det viktigaste kvar, just på grund av att jag vill vara säker på att nya disken är stabil först.

Hårddisken är en enkel WD Red, har endast suttit i min dator. Den gillade dock inte att bli flyttad från en SATA port till en annan. Oklart varför

Ja, detta blir nog sista utvägen.

Föreslår att du gör en total yt-test på den nya disken innan du godkänner den igen också. Se till att den är väl-kyld när den jobbar bara, då en del externa diskar blir för varma när de jobbar konstant (vilket inte är bra för dem). En bordsfläkt eller något liknande som blåser på chassit gör väldigt mycket. Så kan du testa om den visar/ger udda fel eller spottar SMART info så kontakta ÅF direkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Föreslår att du gör en total yt-test på den nya disken innan du godkänner den igen också. Se till att den är väl-kyld när den jobbar bara, då en del externa diskar blir för varma när de jobbar konstant (vilket inte är bra för dem). En bordsfläkt eller något liknande som blåser på chassit gör väldigt mycket. Så kan du testa om den visar/ger udda fel eller spottar SMART info så kontakta ÅF direkt istället.

Det är en intern disk, har bara kopplat den via USB under felsökningen. Tror du att det räcker med att jag rensar ut disken (clean), formaterar den och sedan kör ett S.M.A.R.T test?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hårddisken är en enkel WD Red, har endast suttit i min dator. Den gillade dock inte att bli flyttad från en SATA port till en annan. Oklart varför

Jag hoppas ju att du iaf stängde ner datorn och dror ur strömmen innan du flyttade kablar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Jag hoppas ju att du iaf stängde ner datorn och dror ur strömmen innan du flyttade kablar....

Självklart. Drar till och med ur strömkabeln ur datorn innan jag pillar med sådant, better safe than sorry.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vad innebär "lågnivå formatera"? Du råkar inte veta om WD har någon sådan programvara?
Skulle du skicka tillbaka till ÅF?

En lågnivå formatering (eller erase som WD kallar det) innebär att all data på disken tas bort fullständigt (inklusive all partitions information) datan skrivs även över ett antal gånger, detta innebär att disken blir som den var när man kopplade in den som ny, d.v.s den är helt tom och utan någon partition.

Här har du WD's program Data Lifeguard Diagnostics
För att komma åt erase högerklicka på den disk du vill köra det på och välj test, då får du upp ett fönster med olika alternativ bl.a erase.

Angående skicka tillbaka disken, nej det hade jag inte gjort utan att först ha provat lågnivå formatering på den.
Mest för att jag har varit i kontakt med bl.a WD om just detta problem och har alltid blivit rekommenderat att prova göra en lågnivå formatering, för att se om det löser problemet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vart ser du mig säga att datan är viktig, ser inte att jag nämner några tårar i mitt inlägg? Det viktigaste ligger självklart säkert, men om jag kan undvika att återskaffa 1TB media, samt återskapa mapp-strukturen, så gör jag gärna det.

Hela sista stycket i första inlägget andas att du inte var riktigt beredd att förlora data och fundera olika alternativ att rädda dessa på något sätt!!.

Hade det inte varit ett bekymmer så hade man (läs DU) starta upp datorn med disken i fråga - körd DBAN eller annan diskrensningspogram eller om man har bråttom och vill få disken synlig igen som ny tom disk i windows senare, med att i linux (uppstartad från DVD/USB-sticka) som root och den enda disken som du vill radera, ansluten, skrivit 'dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024K status=progress <enter>' och sedan vänta en kort stund eller att några GB är skrivet och stoppa med Ctrl-C. - Denna moment skrivs allt i början, från första sektorn på disken med '0' - väntar man några GB skrivs även LBA, GPT och partitioner tillhörande UEFI och andra startpartioner överskrivna.

(Windows senare när den ser en helt blank disk (dvs att den har bara nollor dom första GB data i början på disken - resten tittar den inte ens i) antar att disken är tom/ny och vid initeringen och senare partitioneringen så kommer LBA/GPT och nödvändiga partitioner för UEFI att återskapas på disken.)

'sda' kan vara något annan disk men om det är enda disken monterad (alla andra diskar borttagna) så är det 'sda' eller 'sdb' (och den andra är USB man startade linux ifrån om linux var från USB), man kan med 'lsblk' få en lista på vilka diskar den ser och dess storlek - OBS beskrivna moment med 'dd' och kör den till disken blir full och 'dd' avslutas, gör att all data är för alltid är borta från disken.

Att köra 'dd' tills disken blir full och det tar stopp (tar timmar till hela dygn vid stora diskar som 12 TB) så får man också en ganska bra test på om disken är frisk och alla ev. halvdåliga sektorer med lässvårigheter blir då överskriven med fräsch data som omedelbart verifieras och om det är för dåliga kvalitet vid verifiering - reallokeras automatisk av SATA-disken.

Reallokering av dåliga sektorer sker i SATA-diskar endast och bara i samband med skrivning av nya sektorer - aldrig annars oavsett hur svårläst en sektor är och hur många läsförsök som än görs och det repareras inte automagiskt!!. (det är bara SAS-diskar som håller på med sådant så fort det upptäcker det minsta lilla lässvårighet....) - tyvärr har många fått för sig att disken reparerar sig och skriver om tveksamma sektorer vid en läsning - men detta gäller _inte_ SATA-diskar, och aldrig någonsin gjort det - varför - fråga WD och CDC när de en gång definierade ATA-gränssnittet!!.

Ta en SMART-dump på disken före och sedan efter och se om den hade problem med skrivningen i form att räknare för reallokerade sektorer ökar. Ökning av reallokerade sektorer är ingen bra sak utan indikerar att disken troligen är på väg att haverera.

Vill man efter skrivningen se att disken går att läsa hela vägen så kan man använda 'dd if=/dev/sda of=/dev/null bs=1024K status=progress <enter> och när det är klart ett antal timmar senare, sedan dumpa SMART igen och se om positionerna för läsfel har ökat (pending error mm) - om det skett är det heller ingen bra indikation alls utan det är bara att dumpa disken som elektronikskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

En lågnivå formatering (eller erase som WD kallar det) innebär att all data på disken tas bort fullständigt (inklusive all partitions information) datan skrivs även över ett antal gånger, detta innebär att disken blir som den var när man kopplade in den som ny, d.v.s den är helt tom och utan någon partition.

Här har du WD's felsöknings program Data Lifeguard Diagnostics
För att komma åt erase högerklicka på den disk du vill felsöka och välj test, då får du upp ett fönster med olika alternativ bl.a erase.

Angående skicka tillbaka disken, nej det hade jag inte gjort utan att först ha provat lågnivå formatering på den.
Mest för att jag har varit i kontakt med bl.a WD om just detta problem och har alltid blivit rekommenderat att prova göra en lågnivå formatering, för att se om det löser problemet.

Ah, där ser man! Får ta och installera Lifeguard. Jag provade att köra en diskpart clean, och kunde efter det formatera disken. Den VERKAR vara ok nu. Skulle du rekommendera erase, for good measure, eller ska jag prova att använda disken och se vad som händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ah, där ser man! Får ta och installera Lifeguard. Jag provade att köra en diskpart clean, och kunde efter det formatera disken. Den VERKAR vara ok nu. Skulle du rekommendera erase, for good measure, eller ska jag prova att använda disken och se vad som händer?

Jag hade personligen kört erase på den, eftersom jag inte litar på att bara ta bort partitions informationen (vilket är vad clean kommandot gör) räcker.
Men det är upp till dig, var dock medveten om att köra en full erase på 4TB disk kommer att ta minst 2-3 dagar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det räcker med överskrivning de första GB på disken med tex '0' eller slumptal för att windows skall uppfatta disken som ny/oanvänd och det initieras från början.

Man behöver inte göra någon 'security erase', eller motsvarande heldiskradering, som kan ta dygn att genomföra... - sådan gör man bara om man mot förmodan säljer disken eller innan den går på skrot - om det är möjligt i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det räcker med överskrivning de första GB på disken med tex '0' eller slumptal för att windows skall uppfatta disken som ny/oanvänd och det initieras från början.

Man behöver inte göra någon 'security erase', eller motsvarande heldiskradering, som kan ta dygn att genomföra... - sådan gör man bara om man mot förmodan säljer disken eller innan den går på skrot - om det är möjligt i det läget.

Det alternativet finns också i WD's program, och heter "Quick Erase", det rensar bara de första och sista miljoner sektorer samt tar bort partitions informationen, och tar kanske runt 1h på en 4TB disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

- fast med 'dd' i linux räcker med 30 sekunder för att skriva så mycket nollor att att windows senare uppfattar disken som tom/ny och kan initieras och senare partitioneras valfritt.

det gäller att få GPT/LBA så förstörd att windows förstår att de inte betyder något och då går över att anta att disken skall behandlas som en ny disk.

Det är när OS/program som tolkar informationen på LBA/GPT och tror att värdena där betyder något och utan att inse att det är galet och försöker efterleva det - som det kan bli väldigt konstigt eller tex. spärrar för ändringar etc.

det är därför man måste säkra sådant med checksummor etc. så att programmet som läser det kan avgöra om innehållet betyder något vettigt eller är bara skräp - och i tidigare LBA så fanns inte detta och så länge det var rimliga värden på de olika posterna så trodde systemet att det var rätt och försökte efterleva det.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att sata kabeln är ok?
T.ex. stigande UltraDMA CRC Error Count i SMART

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

- fast med 'dd' i linux räcker med 30 sekunder för att skriva så mycket nollor att att windows senare uppfattar disken som tom/ny och kan initieras och senare partitioneras valfritt.

Jag körde precis en quick erase på en 2TB disk och det tog ~1 minut.

Det finns en annan anledning till att jag hellre kör en full erase på en disk än en quick, och det är efter att ha fått köra recovery program ett antal gånger på diskar som har "ballat ur" av olika anledningar, så vill jag ha så lite information som möjligt efter tidigare partitioner och filer.
Dessutom så är en full erase en typ av stresstest av disken eftersom alla sektorer läses och skrivs över.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skall man lämna ifrån sig disken så gör man givetvis en full erase, eller annan överskrivning av hela diskutrymmet, men för att få igång en disk på sin egna dator så att den hanteras igen av windows när tidigare GPT/LBA hindrar det av olika orsaker så räcker det att köra över den första GB av disken (faktiskt ännu mindre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det är en intern disk, har bara kopplat den via USB under felsökningen. Tror du att det räcker med att jag rensar ut disken (clean), formaterar den och sedan kör ett S.M.A.R.T test?

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, då bör du ha en fläkt i datorn som kyler den (sitter ofta i fronten på chassit).

ta Clean, men formatera med full format, inte snabb. Sen titta på SMART värdena efter detta och jämför med de innan. Jag hade helt klart tagit den tiden det tar att läsa och testa alla sektorer (även om det tar 2 dagar). Du har redan anledning att misstänka den har problem, och fullständigt test på hela ytan är då minsta jag hade gjort. vf är det för poäng om disken har problem om du lagrar info på den... Bättre att upptäcka dessa nu, och ta det till ÅF direkt.

Är upp till dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh, då bör du ha en fläkt i datorn som kyler den (sitter ofta i fronten på chassit).

ta Clean, men formatera med full format, inte snabb. Sen titta på SMART värdena efter detta och jämför med de innan. Jag hade helt klart tagit den tiden det tar att läsa och testa alla sektorer (även om det tar 2 dagar). Du har redan anledning att misstänka den har problem, och fullständigt test på hela ytan är då minsta jag hade gjort. vf är det för poäng om disken har problem om du lagrar info på den... Bättre att upptäcka dessa nu, och ta det till ÅF direkt.

Är upp till dig dock.

Låter förståndigt, jag kör det på.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Självklart. Drar till och med ur strömkabeln ur datorn innan jag pillar med sådant, better safe than sorry.

Med tanke på hur en del på detta forum behandlar elektronik var jag tvungen fråga

Då är det jättekonstigt att det ska bli detta fel. Jag har flyttat om diskar mellan olika datorer och disckchassin många gånger utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Med tanke på hur en del på detta forum behandlar elektronik var jag tvungen fråga

Då är det jättekonstigt att det ska bli detta fel. Jag har flyttat om diskar mellan olika datorer och disckchassin många gånger utan problem.

Ja, eller hur! Känns lite som att jag blivit träffad av blixten, väldigt osannolikt men smärtsamt när det sker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Fortfarande problem med att hårddisken endast upptäcks när man kopplar den via USB, två separata datorer misslyckas med att upptäcka enheten när den kopplas via intern SATA (syns inte ens i diskpart). Det måste ju vara något underligt med disken, med tanke på 2 * clean och formateringar? Dags att ta kontakt med ÅF?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Dags att ta kontakt med ÅF?

Ja, du har i princip gjort vad du har kunnat själva.
Skulle ÅF bråka, kan du reklamera den till WD, dock precis som med Corsair får man själva betala frakten till dem, disken behöver skickas till Tyskland, har jag för mig men de har en upphämtning plats här i Sverige som skickar den vidare, så det är bara fraktkostnad inom Sverige man behöver betala, iaf. var det så senast jag reklamerade en disk till dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.