Vilsen mamma behöver köpråd speldator 13tkr

Permalänk
Medlem

Vilsen mamma behöver köpråd speldator 13tkr

Hej!
Jag har nu läst trådar i 2 dgr och en del har jag lärt mig, men jag tappar det i kommentarerna som följer. Jag ska köpa en dator till min 11-åring, han spelar fortnight, minecraft, need for speed osv. Så är det någon som vill ge mig tydliga tips och råd är jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monis33:

Hej!
Jag har nu läst trådar i 2 dgr och en del har jag lärt mig, men jag tappar det i kommentarerna som följer. Jag ska köpa en dator till min 11-åring, han spelar fortnight, minecraft, need for speed osv. Så är det någon som vill ge mig tydliga tips och råd är jag väldigt tacksam!

Behövs komplett med skärm/tangentbord/mus/headset mm?
Eller är det bara burken som skall köpas?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Nej, allt ska köpas.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Helst inte över 13 000 kr

Permalänk
Medlem

Enklast är att köpa en färdig dator, ta denna tex:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/b9c588ea-16d5-42ab-b0...

Eller gå ner i prestanda/pris och köpa med skärm och tangentbord och mus.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Ja, färdig dator från någon som erbjuder support är nog att rekommendera (antar att TS inte är så kunnig på datorer själv). Om det inte är allt för brådis skulle jag nog rekommendera att vänta in påsken då det säkert lär bli en del reor då.

En gaminglaptop kan också vara ett bra alternativ, prislappen brukar öka iväg lite men flexibiliteten ökar rejält. Nu när det snart lär komma uppdaterade laptops med nya processorer lär det gå att göra rätt bra klipp på förra generationens. Det gäller för övrigt stationärt också rimligtvis, iaf om det är färdigbyggda modeller (dvs som inte byggs av återförsäljaren).

Genrellt kan man säga att de sista 10-20% i prestanda brukar vara orimligt dyra för den som köper på budget. Så länge det sitter ett Nvidia kort av senaste generation (GTX10) så är man rätt hemma.

(Och ja, jag vet att det numera finns bra grafikkort även från AMD men jag rekommenderar ändå Nvidia, den diskussionen tas med fördel på annat håll. Däremot CPU kan lika väl vara från AMD som Intel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Enklast är att köpa en färdig dator, ta denna tex:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/b9c588ea-16d5-42ab-b0...

Eller gå ner i prestanda/pris och köpa med skärm och tangentbord och mus.

Verkar vara mycket dyrare via din länk istället för att gå in direkt till datorn: https://www.komplett.se/product/11324/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar vara mycket dyrare via din länk istället för att gå in direkt till datorn: https://www.komplett.se/product/11324/datorer/komplett-pc/kom...

Priset beror på konfigurationen, klickar du på datorn i första länken kommer du till samma sida (iaf samma pris).

Permalänk
Moderator
Moderator

@Monis33: Vi löser det med några frågor först så kan du få förslag efteråt, finns gott om snälla SweCare.

Finns det några krav på att den ska vara liten och portabel? Eller är det ok med normal storlek? Ingen större skillnad i pris men urvalet på komponenter minskar om datorn ska göras liten.

Antar att den ska vara enkel att underhålla? Då tittar vi efter chassin med lättåtkomliga dammfilter.

Vill han ha ett fönster på sidan av chassit så man ser in på hårdvaran och lite bling-bling LED/RGB ljus också? Eller tror du han är ointresserad av sådant?

Håller ett öga på tråden och återkommer om det behövs.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tänker skärm och burk för max 13 000 resterande får han önska sig av övriga. Påsk och rea är svårt att invänta då han fyller år 24 mars. Han vill inte ha bärbar, utan en stationär. Var inne på media markt och kände han säljaren lurade skjortan av mig. Tänkte det var dags att läsa på lite, men det är en ny värld och rätt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monis33:

Tänker skärm och burk för max 13 000 resterande får han önska sig av övriga. Påsk och rea är svårt att invänta då han fyller år 24 mars. Han vill inte ha bärbar, utan en stationär. Var inne på media markt och kände han säljaren lurade skjortan av mig. Tänkte det var dags att läsa på lite, men det är en ny värld och rätt svårt.

Blir glad och höra att du vände på mediamarkt
Dom har ofta gamla komponenter i sina burkar som dom säljer till ockerpriser.

Permalänk
Medlem

@Lan:
Tack
Nej inga krav på liten och portabel. Underhållsfritt om jag får beställa :-), bling gillar han, tangentbord som lyser är ju jättehäftigt, jag ser bara mer som går sönder...

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker:

Mmm han plockade ihop ett basic paket för 25 000 och kunde gå ned 500 kr om jag bestämde mig direkt. Kände mig irriterande korkad som inte kunde ifrågasätta något!

Permalänk
Medlem

@zeleni:

Tack, ska gå in och kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monis33:

Tänker skärm och burk för max 13 000 resterande får han önska sig av övriga. Påsk och rea är svårt att invänta då han fyller år 24 mars. Han vill inte ha bärbar, utan en stationär. Var inne på media markt och kände han säljaren lurade skjortan av mig. Tänkte det var dags att läsa på lite, men det är en ny värld och rätt svårt.

Ja, det var nog ett klokt val, tyvärr är elladorna rätt bra på att sälja på folk gamla grejer. Skulle nog rekommendera köp från Inet eller Komplett i detta fall, båda mer erkänt bra kundservice (som jag själv upplevt många gånger). Dom brukar även svara ärligt på frågor som den första du ställer i denna tråd, dvs "vad är bäst för mig utifrån dessa förutsättningar". Komplett har även en chat som brukar vara bemannad av folk med förvånansvärt hög kompetens (för att vara en chat).

Både Komplett och Inet finns för övrigt här på forumet och har egna trådar under butiksdelen.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Ok, noterat Nivdia GTX10.

Tack!

Permalänk
Medlem

@improwise:

Aha, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monis33:

@improwise:

Ok, noterat Nivdia GTX10.

Tack!

GTX10XX för att vara mer exakt, dvs i praktiken GTX1060, GTX1070 eller GTX1080 (även om den senare lär blir svår och kanske onödig med din budget).

Permalänk
Medlem

@Monis33: Inte fel att ta en titt på demovaror också, vilket normalt brukar vara sånt som är returnerat under öppet köp/ångerrätt. Om din 11-åring är som 11-åringar i genomsnitt så lär nog någon eventuell repa eller liknande snabbt få samsas med nya skavanker så det gör kanske mindre om det kommer med en bra rabatt. Mycket returnerat är dessutom i sånt skick att ytterst få skulle se någon skillnad på det och helt nya produkter (hos seriösa återförsäljare som dessa).

Permalänk
Medlem

@improwise:

Så mycket ar jag läst mig till att under 1060 ska jag inte gå, helst i alla fall 1070 om jag får in det i budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monis33:

@improwise:

Så mycket ar jag läst mig till att under 1060 ska jag inte gå, helst i alla fall 1070 om jag får in det i budgeten.

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Det lär nog bli fler, så jättebra tips, tack, ska kolla upp vad som finns under demo!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju också att käpa begagnat. Visst, kan vara svårare att hitta "rätt", men rådfråga här på forumet kan nog hjälpa dig. Med "nya" Ryzen runt hörnet komemr nog folk sälja för att uppgradera och äver någon generation gammla Intel i7 system kan man spara en hel del på. Det har inte hänt supermycket hos Intel och mina barn har fått ta över min gammla Intel 2600K och Intel 4790K system och kan spela spelen du nämner utan minsta problem.

Ett 4790K system hade du nog kunnat få komplett (minus skärm) för runt 5000 om man letar lite. En bekant som var på jakt hittade flera stycken med GTX 1070 kort till som han kunde få för det priset.

Men, sedan är det ju alltid enkelheten med att köpa nytt, garantierna osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

En dator med Intel core i5 och gtx 1060 brukar många kedjor likt elgiganten och mediamarkt sälja, pris för en sådan dator brukar ligga på mellan 7000-9000 och är fullt tillräckligt prestandamässig att spela alla spel som finns på marknaden. Då får du också komplettera med en skärm.

(dock kom jag på att det finns stationära med laptop version av i5 så det var nog inte riktigt så enkelt som att bara rekommendera i5 rakt av). Kolla efter typ i5 7400, denna cpu är vanligt förekommande i lite billigare datorer.

Permalänk
Medlem

Det är ju en rätt dålig tid för att köpa dator just nu iom en del brister på hårdvara. Men jag hade nog sagt att det bästa är att köpa en färdigbyggd dator från antingen komplett, inet eller webhallen och slänga med skärm och nå billigt tangentbord och mus. PMa om du vill ha hjälp med en kundvagn!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@inquam:

Det är kanon att köpa begagnat men svårare när jag inte besitter kunskapen. Har varit inne på säljes här, men då googlar jag varje del och vad det betyder och sedan kommer följdfrågor kan jag uppgradera osv el måste jag köpa nytt om 2 år för spelen blir mer avancerade han spelar? På sätt känns det tryggare med nytt men det är förmodligen en illusion.

Permalänk
Medlem

@Elektron:

Ok, tack, ska kolla!

Permalänk
Medlem