Permalänk
Medlem

Nvidia håller företagen gisslan ("fördelarna" i GPP finns redan och har funnits länge mellan de stora tillverkarna och Nvidia, och är nödvändiga för att kunna släppa kort på lanseringsdagen) och lösensumman är att företagen ger sina gaming brands till Nvidia. I princip stöld.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet alls?

nVidia gör väl precis vad fan de vill med sitt företag inom lagliga gränser? Om de nu skapat detta och ger fördelar till de som vill vara med i klubben så är det så.

Om det hade varit så illa så är det enkelt nog att då är det bara för alla att lämna detta. Om ingen är med i klubben så finns det ingen klubb.

AMD har likadant system, men gråter för att de inte varit lika framgångsrika... Med andra ord, de har inte lika många kopplade till sitt program. De har dock ett par stycken som Sapphire och XFX som bara gör grafikkort för AMD. Ska vi gråta för att vi inte kan köpa ett Sapphire Geforce-kort?

AMD har inte varit framgångsrika på grafikkortsmarknaden på länge så inte så konstigt då att flera tillverkare väljer att knyta sig an till nVidia. Skulle tro att Sapphire och XFX har fått fina pengar för att stanna kvar hos dem under en lång tid...

Tycker det är ett jäkla gnällande från alla håll nu för tiden, alla är så lättkränkta hela tiden. Alla i branschen gör likadant och så länge tillverkarna säger okej så kommer de att fortsätta. Tillverkarna bestämmer, om de inte tycker att det är fördelaktigt att ha ett nära samarbete med nVidia eller AMD så kommer de inte ha det.

Jag tillhör varken grönt eller rött lag, jag skiter i vad det står på mitt kort så länge det presterar bra i förhållande till pris, värmeutveckling, ljudnivå och powerdraw. Och där har nVidia haft övertaget en bra stund nu så därför har jag ett nVidia 980 just nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PsyCor:

nVidia gör väl precis vad fan de vill med sitt företag inom lagliga gränser? Om de nu skapat detta och ger fördelar till de som vill vara med i klubben så är det så.

Absolut, men är väl just "inom lagliga gränser" skon klämmer lite.

Många verkar missa att inte ens USA har lagar mot de-facto monopol. Vad både USA och EU har rätt strikta lagar mot är företag som utnyttjar en monopolliknande ställning på vad de anser vara ett felaktigt sätt.

Det Intel blev dömda för av EU var i grunden att EU hävdade att Intels rabatter till OEMer var villkorade till att man inte skulle sälja AMDs produkter. Att ge rabatter är inte det minsta olagligt, det är tvärtom en självklarhet i många fall.

Man får även ställa en rad olika villkor kring sina rabatter, vilket är vad Nvidia i grunden gör.

Men vad man INTE får göra är att ställa villkor på hur mottagaren får göra affärer med andra leverantörer.

Var alltså här EU klippte till Intel. Problemet för EU är att man gjorde det utan ett enda konkret bevis... Allt var ren spekulation, främst från Dell-chefer som gissade att rabatterna skulle påverkas. När Dell, HP m.fl. i slutändan började sälja AMD hände absolut inget med Intels rabatter, vilket ihop med total avsaknad av konkreta bevis (i.e. kontrakt) verkar gjort att Intel kunde överklaga.

Vad jag läst om Nvidia fallet så ska ju kontrakten innehålla kravet på exklusivitet för att man ska få ta del av detta. Om det stämmer (har inte själv läst kontraktet så vet inte hur det ligger till) borde rimligen Nvidia vara rätt körda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IcedEarth:

För att Nvidia mer eller mindre tvingar dom att skriva på?

Det var en så kallad retorisk fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Själv ser jag fram emot nästa serie av GeForce kort, gärna ifrån evga!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut, men är väl just "inom lagliga gränser" skon klämmer lite.

Många verkar missa att inte ens USA har lagar mot de-facto monopol. Vad både USA och EU har rätt strikta lagar mot är företag som utnyttjar en monopolliknande ställning på vad de anser vara ett felaktigt sätt.

Det Intel blev dömda för av EU var i grunden att EU hävdade att Intels rabatter till OEMer var villkorade till att man inte skulle sälja AMDs produkter. Att ge rabatter är inte det minsta olagligt, det är tvärtom en självklarhet i många fall.

Man får även ställa en rad olika villkor kring sina rabatter, vilket är vad Nvidia i grunden gör.

Men vad man INTE får göra är att ställa villkor på hur mottagaren får göra affärer med andra leverantörer.

Var alltså här EU klippte till Intel. Problemet för EU är att man gjorde det utan ett enda konkret bevis... Allt var ren spekulation, främst från Dell-chefer som gissade att rabatterna skulle påverkas. När Dell, HP m.fl. i slutändan började sälja AMD hände absolut inget med Intels rabatter, vilket ihop med total avsaknad av konkreta bevis (i.e. kontrakt) verkar gjort att Intel kunde överklaga.

Vad jag läst om Nvidia fallet så ska ju kontrakten innehålla kravet på exklusivitet för att man ska få ta del av detta. Om det stämmer (har inte själv läst kontraktet så vet inte hur det ligger till) borde rimligen Nvidia vara rätt körda.

Jayztwocents gjorde en bra video där han gick igenom detta.

GPP medlemmar får sälja AMD-kort bäst de vill, men GPP säger att de inte ska använda samma namingscheme för AMD som för nVidia. Ex. Asus får sälja AMD-kort hur mycket de vill, vilket de också gör, men nVidia vill skilja paketeringen och stämplarna på de olika korten och få Asus att mer exklusivt använda ex Republic of Gamers, Strix Gaming brandingen på nVidia-kort men inte på AMD.

Han hade ett Asus 1080 Ti och ett RX Vega 64 kort bredvid där paketeringen såg exakt likadan ut minus modellen på kortet. Han sa också, vilket ju självfallet stämmer, att för gemene man som går in och köper ett kort så kommer de generellt välja ett kort där det står "gaming" på lådan om de ska köpa kortet att spela med. Om då nVidia får exklusivitet till vardera AIBs gamingbranding så kommer de sälja mer. Om det är lagligt eller olagligt kommer säkert att tas upp i en domstol men etiskt är det klart att det kan tyckas lite skevt.

Min personliga åsikt är att detta inte är något konstigt, om ett företag har en branding som är väletablerad och man får möjlighet att säga att du får bara sälja min produkt under den brandingen mot att du får fördelar hos mig så är det självklart att man gör det. Nu kan jag inte något om konkurrenslagarna i USA eller EU, men detta låter som något som försiggått i evigheter i reklamvärlden och är nog säkert i en gråzon av laglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jayztwocents gjorde en bra video där han gick igenom detta.

GPP medlemmar får sälja AMD-kort bäst de vill, men GPP säger att de inte ska använda samma namingscheme för AMD som för nVidia. Ex. Asus får sälja AMD-kort hur mycket de vill, vilket de också gör, men nVidia vill skilja paketeringen och stämplarna på de olika korten och få Asus att mer exklusivt använda ex Republic of Gamers, Strix Gaming brandingen på nVidia-kort men inte på AMD.

Detta tycker du är okej? Varför ska AMD inte få använda Strix lika väl som nVidia? Tycker du att de rätt att nVidia bestämmer vad en OEM kallar sina nVidia kort och dessutom säger vad de inte får och får dessutom fryser ut en annan tillverkare?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

@IcedEarth: Jag säger inte att det är okej, jag säger inte att det inte är okej. nVidia erbjuder fördelar mot att de hypar upp deras produkter mer och ser till att deras förpackningar är "snyggare".

Kalla det vad man viłl men tvivlar på att det är olagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IcedEarth:

Detta tycker du är okej? Varför ska AMD inte få använda Strix lika väl som nVidia? Tycker du att de rätt att nVidia bestämmer vad en OEM kallar sina nVidia kort och dessutom säger vad de inte får och får dessutom fryser ut en annan tillverkare?

Det var bättre för i tiden då såg alla grafikkort olika ut men nu ser nästan alla lika dån ut.

Om man slänger ut 10k på ett grafikkort och den ser lika dån ut som en AMD kort för 3k så är det klart att man vill att den ser olika ut annans så spelar det ingen roll om man har ett fönster på chassi då ser ingen om det är ett AMD eller Nvidia kort om dom är så lika.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det var bättre för i tiden då såg alla grafikkort olika ut men nu ser nästan alla lika dån ut.

Om man slänger ut 10k på ett grafikkort och den ser lika dån ut som en AMD kort för 3k så är det klart att man vill att den ser olika ut annans så spelar det ingen roll om man har ett fönster på chassi då ser ingen om det är ett AMD eller Nvidia kort om dom är så lika.

Det du säger är ju i stort sett att man i så fall betalar 7000:- för utseendet/märket på ett grafikkort och inte prestandan i sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det du säger är ju i stort sett att man i så fall betalar 7000:- för utseendet/märket på ett grafikkort och inte prestandan i sig.

Prestandan kommer först sen så kommer utseendet då man inte ska kunna ta fel på ett annat kort så är det bra med olika utseende.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Prestandan kommer först sen så kommer utseendet då man inte ska kunna ta fel på ett annat kort så är det bra med olika utseende.

Bara så att vi är på samma planhalva: Tycker du det var fel av Nvidia att sätta en referenskylare som ser i stort sett identisk ut på både 1060 och 1080Ti eller vill du att folk ska kunna avgöra om du har ett Nvidia eller ett AMD genom att kolla på det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Bara så att vi är på samma planhalva: Tycker du det var fel av Nvidia att sätta en referenskylare som ser i stort sett identisk ut på både 1060 och 1080Ti eller vill du att folk ska kunna avgöra om du har ett Nvidia eller ett AMD genom att kolla på det?

På deras referenskylare så står det modellen på dom så att man vet om det är ett GTX 980 eller GTX 1080.

Jag tycker man ska kunna se om det är AMD eller Nvidia kort bara att se på kortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

På deras referenskylare så står det modellen på dom så att man vet om det är ett GTX 980 eller GTX 1080.

Jag tycker man ska kunna se om det är AMD eller Nvidia kort bara att se på kortet.

Om ASUS släpper en rog-version av både Nvidia 1080Ti och AMD 580 men det står tydligt vilken modell då?

Edit. Nu läste jag din andra rad, missade den först. Du vill alltså att man ska se om det är Nvidia eller AMD och inte om kortet kostade 10k eller 3k som du skrev i din första post som jag svarade på. I och för sig nämnde du både Nvidia och AMD i det inlägget och det var det som gjorde mig förvirrad vad du egentligen ville visa med ditt grafikkort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Om ASUS släpper en rog-version av både Nvidia 1080Ti och AMD 580 men det står tydligt vilken modell då?

Edit. Nu läste jag din andra rad, missade den först. Du vill alltså att man ska se om det är Nvidia eller AMD och inte om kortet kostade 10k eller 3k som du skrev i din första post som jag svarade på. I och för sig nämnde du både Nvidia och AMD i det inlägget och det var det som gjorde mig förvirrad vad du egentligen ville visa med ditt grafikkort.

Vi pratar väl om grafikkortet inte om bärbar dator.

Då man inte ser några komponenter på en bärbar dator då är det skit samma.

Edit: Summan tog jag som ett tex. Det stämmer jag syfta på att man ska kunna se om det är ett AMD eller Nvidia kort därefter vilken modell om det går.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vi pratar väl om grafikkortet inte om bärbar dator.

Då man inte ser några komponenter på en bärbar dator då är det skit samma.

https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080-O8G-...

Det är ju modellen som Nvidia vill ha exklusiv tillgång till. Om inte, är det jag som fattat allt fel och är den som är lost. Just ASUS rog var ett exempel.

Svar på din edit: Då är jag med på hur du tänker.

Tog bort lite onödigt som kunde uppfattas som otrevligt.
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Det är verkligen helt sjukt hur hjärntvättade vissa konsumenter är som försvarar detta beteende. Oroväckande, då det som tidigare skrivits lutar åt att konsumenter tror att de är del av Nvidias PR-avdelning och blint måste försvara allt de gör, oavsett konsekvenser.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag tycker man ska kunna se om det är AMD eller Nvidia kort bara att se på kortet.

Och med detta anser du då även att den ena leverantören ska kunna tvinga sina partners att designa deras kort olikt den andra leverantörens? Det är inte en frisk marknad i mina ögon. Vill ett företag som köper kretsar av två olika leverantörer skapa likadana produkter med de två olika leverantörernas alternativ ska de ha all rätt att göra det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Förstår inte de som säger att de inte ser detta som ett problem att Nvidia praktiskt tvinga tillverkare att gå med på detta.
som när nvidia bara släppte referenskylare först 2 månader efter kom partnertilverkarnas allt detta är ju till slut bara dåligt för oss som köper produkten som vi får betala och Nvidia kommer undan

tycker folk acceptera för mycket av Nvidia de är förstora helt enkelt + fanbois. den grejen som jag aldrig har förstått mig på när det kommer till hårdvara.

tyvärr dock kommer jag sitta där om 2080 betalat massa pengar och va en i mängden

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Och med detta anser du då även att den ena leverantören ska kunna tvinga sina partners att designa deras kort olikt den andra leverantörens? Det är inte en frisk marknad i mina ögon. Vill ett företag som köper kretsar av två olika leverantörer skapa likadana produkter med de två olika leverantörernas alternativ ska de ha all rätt att göra det.

För mig så låter det som ett avtal om dom inte vill så kan dom bara tillverka AMD kort men då Nvidia ställer höga krav så måste dom uppfylla det.

Samma sak med Apple man får inte sälja deras produkter om man inte uppfyller deras krav man måste ha deras produkter på ett eget bord och den måste vara vit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

För mig så låter det som ett avtal om dom inte vill så kan dom bara tillverka AMD kort men då Nvidia ställer höga krav så måste dom uppfylla det.

Samma sak med Apple man får inte sälja deras produkter om man inte uppfyller deras krav man måste ha deras produkter på ett eget bord och den måste vara vit.

Fast problemet här är av en långt värre grad än att Apple vill att deras produkter skall ha en egen yta i försäljning. Detta är som att säga att Elgiganten endast får sälja Apple-datorer och Apple-telefoner, eller inte sälja dem alls.
Förstår du lite av problemet? Särskilt när Nvidia har en sådan stor del av marknaden som de har.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Fast problemet här är av en långt värre grad än att Apple vill att deras produkter skall ha en egen yta i försäljning. Detta är som att säga att Elgiganten endast får sälja Apple-datorer och Apple-telefoner, eller inte sälja dem alls.
Förstår du lite av problemet? Särskilt när Nvidia har en sådan stor del av marknaden som de har.

Men vad snackar du om??? nVidia har inte tvingat någon att inte göra kort för AMD... De säger att de vill att designen på deras förpackningar och den branding som de använder till den samt reklamen för den ska särskiljas.

Innan du skriver ut rena lögner kanske du ska ta och läsa på lite.

Ingen har påstått att nVidia inte tillåter ASUS tex att tillverka AMD-kort. Men vill de vara med i GPP och få de fördelar detta innebär så behöver de ge en motprestation med att följa de regler de satt, vilket INTE innebär att de inte får tillverkar kort för AMD...

Att företag skapar premisser där man hjälper varandra mot betalning eller ej för att båda ska få fördelar är inget nytt. Sånt här försiggår överallt. Inget ovanligt att t.ex. butiker ger företag rabatter mot att de enbart handlar hos dem. Det är ännu hårdare än vad nVidia kräver. Tycker du detta är olagligt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Mr[M]: Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Vem bryr sig? Jag gör det inte...

Om nVidia säger till företagen som köper hårdvara från dem att om ni vill ha förtur så vill vi att ni ändrar eran namngivning på våra och våra konkurrenters produkter så att de enkelt kan särskiljas så är det inget olagligt eller ens ovanligt. Att företag ger varandra fördelar gentemot varandra mot lite motprestationer är något som görs hela tiden inom alla branscher.

Om Asus, Gigabyte, MSI, EVGA m fl hade alla sagt. Nej tack vi är inte intresserade i grupp så hade nVidia kunnat ta sitt partnerprogram och skrota det. Nu verkade alla hoppa på tåget för de vill ha fördelarna av att vara med i det mot att behöva göra ändringar. Inget olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Mr[M]: Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Vem bryr sig? Jag gör det inte...

Om nVidia säger till företagen som köper hårdvara från dem att om ni vill ha förtur så vill vi att ni ändrar eran namngivning på våra och våra konkurrenters produkter så att de enkelt kan särskiljas så är det inget olagligt eller ens ovanligt. Att företag ger varandra fördelar gentemot varandra mot lite motprestationer är något som görs hela tiden inom alla branscher.

Om Asus, Gigabyte, MSI, EVGA m fl hade alla sagt. Nej tack vi är inte intresserade i grupp så hade nVidia kunnat ta sitt partnerprogram och skrota det. Nu verkade alla hoppa på tåget för de vill ha fördelarna av att vara med i det mot att behöva göra ändringar. Inget olagligt.

Nvidia fanboy detected. du har inte läst på vad det har för konsekvenser att inte gå med på detta "frivilliga" partner program eller?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nvidia fanboy detected. du har inte läst på vad det har för konsekvenser att inte gå med på detta "frivilliga" partner program eller?

Men snälla nån, uttala dig inte om du inte har någon aning vad du pratar om... Har både AMD och nVidia komponenter i en vänlig harmoni. Sett till min historik med hårdvara så har jag haft mer AMD och Radeon än Intel och nVidia så var bara tyst.

Jag har både läst och sett ett helt gäng videos som alla gått igenom detta med olika vinklar.

Läste du ens vad jag skrev? För det är så väldigt lätt att bara kasta ur sig ordet "fanboy" och med det tro att man kan flytta diskussionen från regelrätta argument till att bli som alla pajasar på Facebook och alla snöflingor i dagens samhälle och bara skrika och hytta med näven utan att faktiskt få något vettigt sagt.

Absolut finns det "konsekvenser" av att inte gå med. Eller rättare sagt, det är inte konsekvenser det är bristen på fördelar jämfört med de som går med. Det finns inga krav på nVidia att tillhandahålla sina ingenjörer till andra företag för att hjälpa dem skapa custom kretskort. Vill du ha den fördelen av ett nära samarbete så kan du gå med i programmet och få det.

Väldigt många företag har prioriterade kunder som har förtur på nya släpp av produkter. Webhallen t.ex. är ett sådant som om du är en trogen kund och handlar mycket och hoppar upp i nivå i deras medlemskap så har du förtur vid förhandsbokningar. Det är ditt val som kund att inte gå med i det och då missa ut att få din produkt först, likaså gällande nVidia och deras kunder.

Säga vad man vill men jag och många andra ser inte hur detta skulle vara olagligt. Diskussionen om huruvida det är moraliskt okej kan man debattera i evigheters evighet men där kommer känslomässiga argument att dominera och det är inget jag sysslar med.

För att summera, nVidia gör vad de vill med sina produkter och vem de vill sälja till 1a 2a 3a osv. Om de väljer att prioritera personer mot att de i gengäld ändrar sina förpackningar lite kunde jag inte bry mig mindre om.

Sånt här försigår hela tiden inom en mängd branscher. Detta har kommit fram för att AMD tycker att det är taskigt mot dem och då kontaktade en nyhetssida med historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men snälla nån, uttala dig inte om du inte har någon aning vad du pratar om... Har både AMD och nVidia komponenter i en vänlig harmoni. Sett till min historik med hårdvara så har jag haft mer AMD och Radeon än Intel och nVidia så var bara tyst.

Jag har både läst och sett ett helt gäng videos som alla gått igenom detta med olika vinklar.

Läste du ens vad jag skrev? För det är så väldigt lätt att bara kasta ur sig ordet "fanboy" och med det tro att man kan flytta diskussionen från regelrätta argument till att bli som alla pajasar på Facebook och alla snöflingor i dagens samhälle och bara skrika och hytta med näven utan att faktiskt få något vettigt sagt.

Absolut finns det "konsekvenser" av att inte gå med. Eller rättare sagt, det är inte konsekvenser det är bristen på fördelar jämfört med de som går med. Det finns inga krav på nVidia att tillhandahålla sina ingenjörer till andra företag för att hjälpa dem skapa custom kretskort. Vill du ha den fördelen av ett nära samarbete så kan du gå med i programmet och få det.

Väldigt många företag har prioriterade kunder som har förtur på nya släpp av produkter. Webhallen t.ex. är ett sådant som om du är en trogen kund och handlar mycket och hoppar upp i nivå i deras medlemskap så har du förtur vid förhandsbokningar. Det är ditt val som kund att inte gå med i det och då missa ut att få din produkt först, likaså gällande nVidia och deras kunder.

Säga vad man vill men jag och många andra ser inte hur detta skulle vara olagligt. Diskussionen om huruvida det är moraliskt okej kan man debattera i evigheters evighet men där kommer känslomässiga argument att dominera och det är inget jag sysslar med.

För att summera, nVidia gör vad de vill med sina produkter och vem de vill sälja till 1a 2a 3a osv. Om de väljer att prioritera personer mot att de i gengäld ändrar sina förpackningar lite kunde jag inte bry mig mindre om.

Sånt här försigår hela tiden inom en mängd branscher. Detta har kommit fram för att AMD tycker att det är taskigt mot dem och då kontaktade en nyhetssida med historien.

jag bry mig inte vad du har eller har haft för komponenter. om du inte se att detta är ett problem så är du den del av problemen.

vad blir nästa steget? Nvidia låsta spel? priserna som är 2 eller 3 gånger så mycket som dem är nu?
nvidia är på väg att bygga ett monopol med hur stor marknadsandelar dem har. om man inte stoppa dem nu så kan du säga hejdå till teknisk utveckling och mycket annat.
men visst, man kan ju alltid säga "det är helt vanligt/det är ok" tills man själv är drabbat. men då är det redan försent.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

@Mr[M]: Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Vem bryr sig? Jag gör det inte...

Om nVidia säger till företagen som köper hårdvara från dem att om ni vill ha förtur så vill vi att ni ändrar eran namngivning på våra och våra konkurrenters produkter så att de enkelt kan särskiljas så är det inget olagligt eller ens ovanligt. Att företag ger varandra fördelar gentemot varandra mot lite motprestationer är något som görs hela tiden inom alla branscher.

Om Asus, Gigabyte, MSI, EVGA m fl hade alla sagt. Nej tack vi är inte intresserade i grupp så hade nVidia kunnat ta sitt partnerprogram och skrota det. Nu verkade alla hoppa på tåget för de vill ha fördelarna av att vara med i det mot att behöva göra ändringar. Inget olagligt.

Jag kopierar in mitt svar från en annan tråd för att förklara problematiken:

Ja alltså att ge fördelar till sina partners är OK. Det får man göra. Det är inte riktigt där skon klämmer.
Problemet ligger alltså inte i att ha partnerskap och ge ut förmåner. Eller att sätta gränser för dessa förmåner så att underleverantörer kan bli av med dessa förmåner. För det här får man göra. Thats part is fine.

Problemet ligger i ett specifikt villkor. Nämligen att man som partner även ska stänga dörren till konkurrenten.

Oavsett om man betalar i rena cash, ger fördelar eller erbjuder andra grejer så blir det konkurernhämmande och ogillas därmed om motprestationen blir att man inte längre får jobba med andra också. Det är där det blir känsligt.

Anledningen till att sådant vanligen ogillas är att en större aktör lätt kan tvinga bort en mindre helt från marknaden utan att behöva konkurrera med bättre produkter utan enkom genom att hindra den mindre atkörer att göra affärer med mellanhänder/underleverantörer och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är rätt talande att Swec inte har skrivit ett ord om detta, med tanke på att det ryktats att journalister blivit hotade om att inte få recensionsexemplar i framtiden om de skriver om storyn. Tråkigt, men inte oväntat.

Jag är en klant, Swec har skrivit om det.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5