Linux Mint går inte installera

Permalänk
Medlem

Linux Mint går inte installera

Har skapat en bootbar USB med senaste Linux Mint med Rufus. Jag kommer till valen man kan göra när man bootar. 1. Vanlig boot. 2. Boot med kompalitetsläge och och var nog ett par andra jag inte minns. När jag försöker med någon av de två ovannämnda så blir det en massa oläsbar text och där vet jag inte vad jag ska göra? Hur löser jag detta? Är ingen Linux användare och försöker testa lite så var tydlig med begreppen och sånt annars får jag fråga igen och igen men så länge det löser sig i slutändan är det ingen fara

Dator specs:

ASUS Z97-A
i7-4790K
GTX 970
16GB RAM
SSD

BIOS är senaste.

Permalänk
Medlem

Har du "stängt av" Secure boot i BIOS?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

När jag försöker med någon av de två ovannämnda så blir det en massa oläsbar text och där vet jag inte vad jag ska göra? Hur löser jag detta?

Testa även med en annan USB sticka eller annan extern usb drive, har för mig jag hade samma problem någon gång och att det berodde på att stickan inte hade rätt Mass Storage typ eller om den inte var helt kompatibel med alla kommandon.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Device_classes
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_mass_storage_device_class

Permalänk

Känner igen det problemet, för mig löste det sig genom att byta ut USB-stickan till en ny.
Stickan som inte fungerade att installera med gav ingen felindikering på någonting annat än just installationen av mint. Det var en av de första stickorna som kom med USB 3.0 så det kanske är någonting som hade ändrats i specen eller nått. Hårdvaran var en NUC, i5 generation 6 tror jag.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Även på vår "Huvuddator (i sign)" gick det inte att installera Linux Mint efter 17.2.
Provade 7.3 och 18.3 men utan att datorn bootade från USB-minnet som skapats med Unetbootin.

Däremot gick det utmärkt och har alltid gått bra med Mint 17.2.

Dubbelbootar Win7 på en SSD och Mint/Ubuntu Studio på en annan SSD.

Har också haft mycket strul med videoströmning från NAS till Mint, då filmer hackat och ibland stoppats helt.
Blev aldrig klok på varför, verkade som det ibland berott på att Mint inte strömmade fullfart över Wifi-nätverket och ibland pga VLC inte hittade data mitt i filmuppspelningen.
En uppdatering under julhelgen (såg den då) verkar dock ha löst Wifi/filmuppspelnings problemet (Peppar, peppar ta i trä).

Problemet med varför senaste Mint versionerna vägrar boota, har jag hoppat över genom att köra på med Mint 17.2

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

@Kronvrak: Tack för det här inlägget! Jag har suttit vid flera tillfällen under typ tre veckor och försökt få ordning på det här. Har testat sex olika versioner av linux men ingen fungerade. Nu hittade jag ditt inlägg och nu är jag klar på mindre än en timme! Väldans mycket huvudvärk jag skulle sluppit om jag var mer aktiv här!

Permalänk
Medlem

1. Vet någon var man ska börja lära sig Linux från scratch? Hade tänkt köra Mint och Ubuntu. Har kört det förut men kan ingenting när det gäller terminalen. Vore kul om man utvecklades. Är öppen för andra distro också så länge det hjälper att lära sig.

2. Hur partitionerar man en hårddisk i 2 delar precis när man ska installera OS så man kan testa 2 OS. Jag behöver veta hur man tar fram terminalen och kommandon för att splitta hårddisken i 2 delar? Windows brukar ju köra antingen med MBR eller GPT. Vad gäller när Linux ska installeras? Vill gärna installera och slippa extra partition som Windows med MSR och liknande just för att jag tänkte kryptera och vill inte ha extra partition som kanske krypterade delen inte ska ha nån chans att läcka till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DPG:

1. Vet någon var man ska börja lära sig Linux från scratch? Hade tänkt köra Mint och Ubuntu. Har kört det förut men kan ingenting när det gäller terminalen. Vore kul om man utvecklades. Är öppen för andra distro också så länge det hjälper att lära sig.

2. Hur partitionerar man en hårddisk i 2 delar precis när man ska installera OS så man kan testa 2 OS. Jag behöver veta hur man tar fram terminalen och kommandon för att splitta hårddisken i 2 delar? Windows brukar ju köra antingen med MBR eller GPT. Vad gäller när Linux ska installeras? Vill gärna installera och slippa extra partition som Windows med MSR och liknande just för att jag tänkte kryptera och vill inte ha extra partition som kanske krypterade delen inte ska ha nån chans att läcka till.

2. Att partitionera med Gparted innan installationen är en bra metod oavsett vilket operativsystem det handlar om, det är nog det mest kompetenta verktyget.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Linux Mint 18.32 bit

I en liten Pc ( E-E Machine 250 ) har jag haft Win 10 och det har fungerat utmärkt med trådlöst nätverk. Jag har försökt att installera
Linux Mint 18.3 allt är ok men trådlösa nätverket fungerar inte. Med nätverkskabel fungerar internet.
Vad kan jag göra för att lösa detta?

Permalänk
Medlem

När jag la in Linux mint på ett usb minne så flyttade jag bara över filerna ifrån winrar, Funkade utmärkt att installera utan att använda något program för att göra en bootbar usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Har skapat en bootbar USB med senaste Linux Mint med Rufus. Jag kommer till valen man kan göra när man bootar. 1. Vanlig boot. 2. Boot med kompalitetsläge och och var nog ett par andra jag inte minns. När jag försöker med någon av de två ovannämnda så blir det en massa oläsbar text och där vet jag inte vad jag ska göra? Hur löser jag detta? Är ingen Linux användare och försöker testa lite så var tydlig med begreppen och sånt annars får jag fråga igen och igen men så länge det löser sig i slutändan är det ingen fara

Dator specs:

ASUS Z97-A
i7-4790K
GTX 970
16GB RAM
SSD

BIOS är senaste.

annars prova https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as...
Men funkar inte det heller så är det nog troligast fel på usbstickan.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@janagren: Det kan vara att ditt wifi kort behöver proprietära drivrutiner, beroende på var du har för kort i datorn.

Börja med att köra med kabel och kör alla uppdateringar.
Kolla sen i Driver manager om ditt Wifi kort finns med i listan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

1. Vet någon var man ska börja lära sig Linux från scratch? Hade tänkt köra Mint och Ubuntu. Har kört det förut men kan ingenting när det gäller terminalen. Vore kul om man utvecklades. Är öppen för andra distro också så länge det hjälper att lära sig.

2. Hur partitionerar man en hårddisk i 2 delar precis när man ska installera OS så man kan testa 2 OS. Jag behöver veta hur man tar fram terminalen och kommandon för att splitta hårddisken i 2 delar? Windows brukar ju köra antingen med MBR eller GPT. Vad gäller när Linux ska installeras? Vill gärna installera och slippa extra partition som Windows med MSR och liknande just för att jag tänkte kryptera och vill inte ha extra partition som kanske krypterade delen inte ska ha nån chans att läcka till.

Beroende på hur seriöst intresserad du är kan man köra 'LFS', det är precis vad du skrev 'Linux from scratch'
http://www.linuxfromscratch.org/

Skall du behärska Linux nämnvärt måste man, som du skriver, bekanta lite sig med terminalen.
Du måste inte kunna kompilera en egen Linuxkärna men du behöver det mest fundamentala såsom: filrättigheter, grupper, mappstrukturer/mountpoints, partitioner, nätverk, shellscripting -lite valfritt men det underlättar mycket när det kommer till att slippa utföra alla kommandon manuellt i en serie.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kör virtualbox / vmwareplayer så kan du härja hur du vill med den virtuella gästen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

1. Vet någon var man ska börja lära sig Linux från scratch? Hade tänkt köra Mint och Ubuntu. Har kört det förut men kan ingenting när det gäller terminalen. Vore kul om man utvecklades. Är öppen för andra distro också så länge det hjälper att lära sig.

2. Hur partitionerar man en hårddisk i 2 delar precis när man ska installera OS så man kan testa 2 OS. Jag behöver veta hur man tar fram terminalen och kommandon för att splitta hårddisken i 2 delar? Windows brukar ju köra antingen med MBR eller GPT. Vad gäller när Linux ska installeras? Vill gärna installera och slippa extra partition som Windows med MSR och liknande just för att jag tänkte kryptera och vill inte ha extra partition som kanske krypterade delen inte ska ha nån chans att läcka till.

Joe Collins (Youtube) är en bra början på Linux Mint.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon